شناسه خبر : 17810 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار فولاد تحت تاثیر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

تحرکات پولادین

بازار فولاد سال نو را کاملاً تحت تاثیر فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها آغاز کرد. افزایش نرخ گاز مصرفی و هزینه‌های شرکت‌های تولید‌کننده فولاد این امید را در بازار فولاد ایجاد کرده تا قیمت‌ها افزایش پیدا کنند

سیدعلی خسروشاهی
بازار فولاد سال نو را کاملاً تحت تاثیر فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها آغاز کرد. افزایش نرخ گاز مصرفی و هزینه‌های شرکت‌های تولید‌کننده فولاد این امید را در بازار فولاد ایجاد کرده تا قیمت‌ها افزایش پیدا کنند و فعالان بازار بدون توجه به میزان تقاضای واقعی فولاد در بازار شروع به خرید محصولات فلزی کرده‌اند. باید منتظر بود و دید آیا بازار مسکن به عنوان موتور اقتصاد کشور در سال 93 از رکود خارج خواهد شد یا خیر. در صورتی که بازار مسکن در رکود بماند نمی‌توان امید زیادی به رونق بازار فولاد داشت و صرفاً دلالان در بازار فولاد با خرید و فروش محصولات فولادی در بین خود باعث بالا رفتن قیمت فولاد خواهند شد که تجربه سال گذشته نشان داد زمانی که مصرف‌کننده واقعی وارد بازار نشود این افزایش قیمت‌ها مقطعی خواهد بود و دیر یا زود بازار با رکود همراه خواهد شد. شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به‌گونه‌ای است که تحلیل بازارهای کالایی به سختی ممکن است. از یک طرف مذاکرات هسته‌ای در مراحل پایانی خود قرار گرفته و قرار است نهایتاً تا شش ماه آینده ایران و غرب به یک تفاهم جامع دست یابند که نتایج این مذاکرات تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر اقتصاد کشور خواهد داشت. از طرف دیگر بحث هدفمندی یارانه‌ها مطرح است که اگر دولت بتواند این طرح را به درستی و طبق برنامه اجرا کند تورم حد‌اقل 25‌درصدی به دنبال دارد و اگر به هر دلیلی در اجرای این طرح مشکلاتی به وجود آید شاید تجربه فاز اول هدفمندی یارانه‌ها با نرخ بالای تورم یک بار دیگر تکرار شود. به نظر می‌رسد افزایش قیمت محصولات صنعتی اتفاق خواهد افتاد اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا شیب افزایش قیمت‌ها مانند فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها با شیب تندی همراه خواهد بود یا با شیب ملایم‌تری این افزایش قیمت اتفاق خواهد افتاد. دولت در برنامه‌های اعلامی خود مدعی است که افزایش قیمت‌ها با شیب ملایم افزایش پیدا خواهد کرد و به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور امکان افزایش قیمت‌ها با شیب تند وجود نخواهد داشت. به نظر می‌رسد این استدلال دولت منطقی باشد چرا که در زمان کنونی به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده نهایی در بسیاری از کالا‌ها، از جمله مسکن و اتومبیل، اگر قرار باشد قیمت‌ها با افزایش بیشتری همراه شود بازار با رکود بیشتری همراه خواهد شد. به هر حال آنچه مشخص است مصرف‌کنندگان واقعی کالا اگر قدرت خرید محصولات مورد نیاز خود را دارا هستند بهتر است نسبت به خرید کالا‌های مورد نیاز خود اقدام کنند چرا که افزایش قیمت محصولات صنعتی گزینه بسیار محتملی است.

رینگ صنعتی
هفته گذشته معاملات محصولات فولادی از رونق خوبی برخوردار بود و در اکثر نمادهای عرضه‌شده شاهد افزایش قیمت بودیم. شرکت‌های فولاد خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد کویر، صدرا، و فولاد مبارکه اولین عرضه محصولات خود را در سال 93 تجربه کردند که با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. فولاد خوزستان نیز 28 هزار تن تختال تولیدی خود را به قیمت 15009 ریال به فروش رساند. برخلاف فولاد، مس حال و روز خوبی نداشت و فعالان بازار از محصولات عرضه‌شده توسط شرکت ملی مس استقبال نکردند، به نظر می‌رسد قیمت جهانی مس در روند نزولی قرار دارد، احتمال افت قیمت مس در روزهای آینده دور از ذهن نیست.

رینگ پتروشیمی
تنها رینگ فعال بورس کالای ایران در ایام عید نوروز رینگ پتروشیمی بود. هفته گذشته نیز طبق روال گروه پلیمر‌ها با استقبال بازار روبه‌رو شد و در اکثر نمادها شاهد افزایش قیمت بودیم، معاملات گروه قیر و شیمیایی نیز هفته متعادلی را پشت سر گذاشت. وکیوم باتوم هفته گذشته توسط پالایشگاه‌های بندر‌عباس، اصفهان، شهید تند‌گویان و تبریز عرضه شد که با استقبال فعالان بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شد. هفته گذشته یک بار دیگر بحث نرخ خوراک پتروشیمی مطرح شد. وزیر نفت در مصاحبه‌ای با خانه ملت اظهار داشت: نرخ گاز برای کلیه مصارف واحدهای پتروشیمی به ازای هر متر‌مکعب به میزان 2650 ریال تعیین شد، این در حالی است که مجلس شورای اسلامی اواخر بهمن‌ماه 92 در جریان تصویب قانون بودجه 93، قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را حداقل 13 سنت تعیین کرده بود. بیژن نامدار‌زنگنه درباره مغایر بودن تعیین قیمت معادل 10 سنت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها با قانون برنامه بودجه از سوی دولت تصریح کرد: این موضوع خلاف قانون نیست، قانون بودجه سال 93 در این رابطه قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها را معادل 13 سنت تعیین کرده است، اما دولت تنها قیمت گاز مصرفی پتروشیمی‌ها را معادل 10 سنت تعیین کرده؛ بنابر این، این دو موضوع با هم متفاوت هستند. وزیر نفت اذعان داشت: وقتی قیمت خوراک و سوخت را برای انجام امور محاسباتی و عملیاتی تلفیق کنیم، قیمت همان 265 تومان یا 10 سنت تعیین می‌شود. بر اساس گفته این عضو کابینه دولت، قیمت گاز تحویلی برای خوراک طبق مصوبه مجلس باید حداقل 13 سنت باشد ولی نرخ گاز تحویلی به پتروشیمی‌ها بابت سوخت بر اساس مصوبه دولت از این پس 10 سنت خواهد بود.

رینگ کشاورزی
هفته گذشته داد و ستد زعفران در رینگ کشاورزی جان تازه‌ای به معاملات کشاورزی داد. شرکت تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی توانست زعفران عرضه‌شده خود را به قیمت 42 میلیون و 500 هزار ریال به فروش برساند. با عرضه زعفران در تالار کشاورزی امیدها برای عرضه محصولات دیگر کشاورزی در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها