شناسه خبر : 18008 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش فعالیت حقوقی‌ها در بورس

عقبگرد ۱۱۰۰ واحدی

بازار سهام در نخستین هفته بعد از تعطیلات نوروزی با ضعف تقاضا همراه شد و شاخص کل افت بیش از ۱۱۰۰ واحدی را متحمل شد.

رزا فیروزی
بازار سهام در نخستین هفته بعد از تعطیلات نوروزی با ضعف تقاضا همراه شد و شاخص کل افت بیش از 1100 واحدی را متحمل شد. با وجود رسیدن قیمت‌ها به سطوح جذاب و موج خبرهایی که بیشتر مثبت بودند تا منفی‌، باز هم بازار نتوانست به مدار صعود پایدار بازگردد. یکی از دلایل این رکود در بازار، کاهش فعالیت حقوقی‌ها در بورس است به طوری که سهم این گروه از ارزش معاملات به حدود 25 درصد کاهش یافته است. این موضوع واقعاً قابل تامل است که چرا در شرایطی که دولت و مجلس مدعی حمایت از بازار سرمایه هستند و قیمت‌ها نیز به سطوح مناسبی برای خرید رسیده‌اند، باز هم انگیزه‌ای برای خرید وجود ندارد. در سال 1391 بازدهی بازار 45 درصد و در سال 92 نزدیک به 110 درصد بوده که نشان‌دهنده ریسک‌های بالای بازار است. اما امسال ریسک کاهش یافته و بنابراین بازده کمتری مورد انتظار است. در حوزه مسائل اقتصادی مهم‌ترین موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست که در خصوص آب، برق و گاز نهایی شده ولی هنوز بنزین در دست بررسی است. در خصوص بنزین بعید به نظر می‌رسد دولت به یکباره با افزایش قیمت موافقت کند زیرا اراده دولت بر کنترل تورم است و ممکن است افزایش هزینه حمل، کنترل تورم را تا حدودی مشکل کند. بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت گاز برای واحد‌های پتروشیمی 265 تومان و برای فولاد 132 تومان تعیین شده است. گاز 265‌تومانی می‌تواند تعدیل در برخی پتروشیمی‌ها از جمله زاگرس و تا حدودی شپدیس را در بر داشته باشد. مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته بازگشایی نماد ایران‌خودرو بود. سهمی که برای سال 1393 مبلغ 77 ریال سود پیش‌بینی کرده و خود را از زیان خارج کرده است. این سهم در میانه هفته با قیمت 274 تومان به بازار بازگشت و معاملات 77 میلیونی را که بیشتر آن را حقیقی‌ها موجب شدند، رقم زد. شرایط قطعه‌سازان بهتر از خودرو‌سازان است. در بین قطعه‌سازان خموتور و ختوقا پیش‌بینی سود سال مالی 93 را با 100 درصد رشد نسبت به سال 92 به بازار اعلام کردند. شایعاتی از پتانسیل رشد خشرق نیز شنیده می‌شود.
واسطه‌گری‌های مالی نیز با رونق و رکود خودرویی‌ها هماهنگ شدند و همپای ایران‌خودرو اوج گرفتند و فرود آمدند. در گروه قند و شکر شایعاتی از افزایش تعرفه واردات شکر سبب شد تا همه نمادهای صنعت قند و شکر حداکثر رشد قیمت را در پایان هفته تجربه کنند.
در بین چند‌رشته‌ای‌ها غدیر توانست تقاضای خود را در بازار حفظ کند. این سهم مورد حمایت ساتا بود و معاملات مثبتی داشت. غدیر افزایش سرمایه 100‌درصدی داشته و برنامه اصلاح پرتفوی و حضور جدی‌تر در صنعت برق، حمل و نقل، صنعت و معدن دارد.
در گروه صنایع غذایی، توجه بازار به طور نصفه و نیمه به این گروه جلب شد. در این گروه غبشهر 25 فروردین و غمارگ 31 فروردین‌ماه به مجمع می‌روند. غدشت زیان 12‌تومانی سال 1392 را به سود 12 تومان برای سال 1393 تبدیل کرده است. وبشهر پیش‌بینی سود سال 1393 را با کاهش اعلام کرده ولی با شایعاتی از تعدیل سود همراه شد. غپینو هم پیش‌بینی سود خود را برای سال 1393 با رشد مبلغ 101 تومان اعلام کرده است.
در گروه مخابرات، مجمع همراه 31 فروردین ماه برگزار می‌شود. این سهم در گزارش حسابرسی‌شده سودش را اندکی افزایش داد و برای مجمع برنامه تقسیم هزار تومان سود نقدی دارد و افزایش سرمایه را هم پیگیری می‌کند.
مخابرات نیز سهمی بود که در هفته بارها به صف خرید رفت ولی دوام نیاورد و مورد عرضه قرار می‌گرفت. صنعت رایانه نیز با وجود ریسک کم و پتانسیل بالا هفته کاهشی را سپری کرد.
به نظر نمی‌رسد هفته آینده شاهد تغییر چندانی در روند بازار باشیم مگر اینکه گزارش‌های 12‌ماهه حسابرسی‌شده خوبی منتشر شود که بازار را متاثر کند.
فریدون زارعی، مدیرعامل شرکت سبد‌گردان کاریزما معتقد است سرمایه‌گذاران در روزهای پایانی سال به دلیل نیاز به نقدینگی مجبور به عرضه سهام بودند ولی در سال جدید بار دیگر تقاضا افزایش می‌یابد. سال 1393 به دلیل شفاف شدن فضای اقتصادی و سیاسی و بهبود فضای کسب‌و‌کار، ریسک‌های سیستماتیک کاهش یافته و با کاهش ریسک، بازده مورد انتظار نیز کاهش می‌یابد. بنابراین نباید برای سال 1393 بازده زیادی را متصور بود.
او عوامل موثر بر بازار سرمایه را تصمیمات دولتی، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، نحوه اجرای سیاست‌های حمایتی دولت و سایر تصمیمات دولتی مرتبط با صنایع و حتی بازار پول عنوان کرد ولی در عین حال صنایع بانک، پتروشیمی، فولاد و حتی خودرو و قطعه‌سازی را به شرط افزایش نرخ دارای پتانسیل رشد دانست.
مجتبی کباری، مدیرعامل شرکت ارزش‌آفرینان پاسارگاد نیز در مجموع به رونق بازار سرمایه در سال 1393 خوش‌بین است ولی به اعتقاد او نباید انتظار بازدهی بالایی مانند سال 1392 داشت. او بازدهی سال جاری بورس را بین 35 تا 40 درصد پیش‌بینی می‌کند و صنایع بانکداری، پتروشیمی، پالایشگاهی و فولاد را پر‌پتانسیل عنوان می‌کند. به هر حال بازار سرمایه در سال گذشته بازدهی خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است ولی کسانی که در زمستان وارد بورس شده‌اند نه‌تنها از این بازدهی جا ماندند بلکه زیان هم کردند. بنابراین هنوز بخشی از سرمایه‌گذاران اعتماد سابق را به بازار ندارند و عرضه‌های هیجانی بعد از رشد اندک نشان‌دهنده افق سرمایه‌گذاری کوتاه سرمایه‌گذاران است. در حالی که به نظر می‌رسد بهترین استراتژی برای سال جاری سرمایه‌گذاری با افق بلند‌مدت و بر اساس تحلیل است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها