شناسه خبر : 45131 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایتخت آتی اقتصاد دیجیتال

آیا دوبی به پایتخت اقتصاد دیجیتال تبدیل می‌شود؟

 

صدف صمیمی / نویسنده نشریه 

70 این گزارش با یک توئیت آغاز شد. سیدحسین موسویان دیپلمات پیشین در توئیتی نوشت: «دوبی برای تبدیل شدن به پایتخت اقتصاد جهان با 100 هزار ویزای طلایی به متخصصان برنامه‌نویسی و فناوری می‌خواهد تا سال 2031 ارزش اقتصاد دیجیتال خود را به 100 میلیارد دلار برساند. با سیاست‌های فعلی ایران، ته‌مانده متخصصان استارت‌آپ‌های ایران جذب دوبی خواهند شد.» ترکیب این خبر و آغاز موج جدید مهاجرت‌ها و همچنین اخراج استادان دانشگاه‌های مطرحی مانند شریف می‌توانست گزارش را به این سمت ببرد که چنین اقدامی از سوی امارات چه آثار سوئی بر ایران خواهد گذاشت. اما عکسی که موسویان برای توئیتش انتخاب کرده بود؛ مسیر گزارش را تغییر داد. عکس مربوط به آخرین نشست اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی بود. پیشتر شخصاً از وجود وزارتخانه‌ای با عنوان «هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و برنامه‌های دورکاری» در امارات تعجب کرده بودم و اتاق اقتصادی دیجیتال نیز بر این شگفتی افزود. بنابراین تصمیم گرفتم از این منظر به خبر «جذب نیروهای متخصص دیجیتالی از سوی امارات» بپردازم که این اقتصاد منطقه‌ای با چه رویکرد، امید، هدف و اقدامی وارد چنین فضایی شده و ادعا می‌کند که در آینده به پایتخت اقتصاد دیجیتالی جهان تبدیل خواهد شد. برای نوشتن گزارش از اطلاعات منتشرشده در سایت www.dubaichamberdigital.com و وزارتخانه اقتصادی این کشور استفاده شده است.

در نیمه اول سال 2023، اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی توانست 69 شرکت فناوری نوظهور را به امارات جذب کند. چندی پیش شیخ محمد بن‌راشد آل مکتوم، معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دوبی اظهار کرد که برای تحکیم موقعیت امارات به دنبال تبدیل این کشور به عنوان یک پایتخت جهانی اقتصاد دیجیتال است. در راستای این ادعا، امارات به‌ویژه دوبی اقدامات عملی متعددی را صورت داد که در زیر به آنها پرداخته می‌شود.

شروع

71برای آن دسته از مخاطبان تکنولوژی که «کاربران ساده» نام می‌گیرند، تحول دیجیتال به پذیرش آن جهت تغییر خدمات یا مشاغل محدود می‌شود. این امر با جایگزینی فرآیندهای دستی (غیردیجیتالی) با فرآیندهای دیجیتال یا جایگزینی فناوری دیجیتال منسوخ‌شده با فناوری دیجیتال ارتقا‌یافته به دست می‌آید. اما در اقتصاد جهانی که آن نیز دستخوش دگرگونی معطوف به جهان دیجیتالی است؛ شرایط متفاوت بوده و تحولات با سرعت سرسام‌آوری در حال وقوع است.

حالا دیگر چند سالی هست که برتری نظامی یا جمعیت یک کشور تنها عوامل اصلی قدرتمندی آن کشور محسوب نمی‌شود. امروز نوع نگرش به فردا و اقدامات عملی در راستای رسیدن به آن است که قدرت را مشخص می‌کند. هوش مصنوعی به این تحول سرعت ویژه‌ای داده و میزان سرمایه‌گذاری کشورها در این حوزه صحت آن را نشان می‌دهد. در خاورمیانه که در دهه‌های گذشته به جنگ و فقر شناخته می‌شد نیز رقابت مهمی میان قدرت‌های امروز آن شکل گرفته و حالا میزان سرمایه‌گذاری و جذب نیروی متخصص در حوزه دیجیتال و هوش مصنوعی در امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه و... به اخبار اول منطقه بدل شده است. امارات در این میان ادعا کرده که به زودی به پایتخت اقتصاد دیجیتال جهانی تبدیل می‌شود و با توجه به آمار و ارقام فعالیتش در این حوزه دور از ذهن نیز به نظر نمی‌رسد. شاید بد نباشد که پیش از بررسی اقدامات امارات متحده عربی برای رسیدن به چنین هدف بزرگی به این موضوع بپردازیم که اصلاً اقتصاد دیجیتال چیست که نیازمند یک «پایتخت جهانی» است؟

اقتصاد دیجیتال چیست؟

اقتصاد دیجیتال، فعالیت اقتصادی است که از میلیاردها ارتباط آنلاین روزانه میان افراد، مشاغل، دستگاه‌ها، داده‌ها و فرآیندها ناشی می‌شود. ستون فقرات اقتصاد دیجیتال، ارتباط بیش از حد است که به معنای افزایش پیوستگی افراد، سازمان‌ها و ماشین‌هایی است که از اینترنت، فناوری تلفن همراه و اینترنت اشیا (IoT) ناشی می‌شود. اقتصاد دیجیتال در حال شکل‌گیری است و مفاهیم مرسوم در مورد چگونگی ساختار کسب‌وکار را تضعیف می‌کند. پژوهشگران حوزه اقتصاد دیجیتال نحوه تعامل شرکت‌ها؛ مصرف‌کنندگان خدمات، اطلاعات و کالاها را به دست می‌آورند.

پروفسور والتر برنر از دانشگاه سنت گالن در سوئیس می‌گوید: «استفاده تهاجمی از داده‌ها، الگو‌های کسب‌وکار را تغییر می‌دهد، محصولات و خدمات جدید را تسهیل می‌کند، فرآیندهای جدید ایجاد می‌کند، سودمندی بیشتری در پی خواهد داشت و فرهنگ مدیریتی جدیدی را به وجود می‌آورد.»

اخیراً، TechCrunch، یک سایت خبری اقتصاد دیجیتال، خاطرنشان کرد: «اوبر، بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی جهان، هیچ وسیله نقلیه‌ای ندارد. فیس‌بوک، محبوب‌ترین مالک رسانه در جهان، هیچ محتوایی تولید نمی‌کند. علی‌بابا، باارزش‌ترین خرده‌فروش، موجودی ندارد. و Airbnb، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده اقامتگاه در جهان، هیچ املاک و مستغلاتی ندارد... اتفاق جالبی در حال رخ دادن است.»

چه چیزی در مورد این شرکت‌ها وجود دارد که به آنها اجازه می‌دهد تا مرزهای سنتی و ارزش پیشنهادی صنعت خود را دوباره تصور کنند و به اجرایش درآورند؟ پاسخ این پرسش در «تحول دیجیتال» است. انگار امروز موفقیت کسب‌وکارها در اقتصاد دیجیتال خلاصه شده است. تحول دیجیتال به حوزه‌هایی مرتبط می‌شود که در زیر به برخی از آنان به صورت مختصر اشاره شده است.

آینده کار: «مردم به‌طور منظم از دفاتر مختلف، خانه‌شان یا یک کافی‌شاپ محلی کار می‌کنند»؛ این تصویری از آینده کار در جهان بود که اکنون از آنجا که همه‌گیری کرونا، کار از راه دور را به منصه ظهور رسانده، به دنیای امروز هم رسیده است. فریلنسری با اینترنت؛ ظهور شرکت‌های جهانی انعطاف‌پذیر را فراهم آورده است. سازمان‌ها را هم ملزم کرده تا یک اکوسیستم پویا از استعدادها را مدیریت کنند و فرآیندهای کسب‌وکار دیجیتالی نسل بعدی را فعال کنند. همه‌گیری 2020 مطمئناً این انتقال را از برخی جنبه‌ها، حداقل در کوتاه‌مدت، سریع تسهیل کرده است. اما همچنان نیاز سازمان‌ها برای اتخاذ رویکردی بازتر جهت توانمندسازی دیجیتالی نیروی کار وجود دارد.

تجربه مشتری: در اقتصاد دیجیتال، همه مشتریان می‌خواهند با کسب‌وکارها در زمان و مکانی که خود می‌خواهند و به شیوه‌ای که برای آنها راحت‌تر است تعامل داشته باشند. علاوه بر این، مشتریان از طریق تجربیاتی که یکپارچه، مستقیم، متنی و شخصی هستند، تمایل دارند با برندها تعامل داشته باشند. ارائه یک سفر شخصی و منحصربه‌فرد به همه مشتریان درست از لحظه ورود به وب‌سایت کسب‌وکار، تا خرید در فروشگاه شما و فراتر از آن بسیار مهم شده است.

اینترنت اشیا (IoT): اینترنت اشیا (IoT) دنیای دیجیتال و فیزیکی را با جمع‌آوری، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای پیش‌بینی و خودکارسازی فرآیندهای تجاری به هم متصل می‌کند.

با ادامه کاهش قیمت حسگرها، ما در آستانه دورانی هستیم که همه چیز -افراد، مشاغل، دستگاه‌ها و فرآیندها - را می‌توان به یکدیگر متصل کرد. ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتالی، هر دارایی را به یک حوزه دیجیتالی می‌آورد که در آن نرم‌افزار غالب است.

راه‌حل‌های اینترنت اشیا، کسب‌وکارها را قادر می‌کند تا داده‌های تولیدشده از طریق حسگرها بر روی اشیا فیزیکی را در دنیایی از دستگاه‌های هوشمند و متصل تجزیه و تحلیل کنند. این داده‌ها می‌توانند کسب‌وکارها را دگرگون کنند. در واقع الگوها و بینش‌های پنهانی را آشکار کنند تا تصمیمات آگاهانه‌تر گرفته شود و سریع‌تر اقدام شود.

وقتی یک سازمان بتواند موجودی دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی خود را در هر لحظه درک کند، می‌تواند با دقتی که قبلاً تصور نمی‌شد عمل کند و راه را برای هدف نهایی هموار کند. این موضوع برای هر کسب‌وکار دیجیتالی در دو سال آینده ضروری خواهد بود.

شبکه‌های تامین دیجیتال: برای درک اهمیت اقتصاد دیجیتال باید گفت در حالی که انتظار می‌رود طبقه متوسط جهانی تا سال 2030 سه برابر شود، فشار فزاینده‌ای بر منابع ضروری کسب‌وکار وجود دارد که با سرعت کمتری 5 /1 برابر رشد می‌کنند. در جهان آینده پاسخ به این عدم تطابق در این است که چگونه شرکت‌ها به‌طور ایمن داده‌ها را به شکلی گسترش دهند تا برنامه‌های تجاری نسل بعدی با سرعت بالاتر و همچنین کیفیت بهتر رشد کنند.

و حالا دوبی؛ پایتخت آینده اقتصاد دیجیتال

حالا که یک تعریف کلی از اقتصاد دیجیتال به دست آوردیم؛ می‌توانیم به ادعا و هدف امارات در گسترش اقتصاد دیجیتال بپردازیم. به نظر می‌رسد دوبی برنامه اقدام جدیدی را برای توسعه اقتصاد دیجیتال در پیش گرفته است. در روزهای گذشته اعلام شد، این شهر در حال تصویب یک برنامه اقدام جدید برای توسعه اقتصاد دیجیتال خود است. و برای این پیشروی، اقتصاد دیجیتال دوبی نیاز به جذب بیشتر شرکت‌های دیجیتالی و استعدادهای متخصص به امارات را دارد.

به نظر می‌آید این «ایده» و «خواست» تنها در یک بیانیه رسانه‌ای خلاصه نشده است. با بررسی‌ها، هم به اقدامات پیشینی صورت‌گرفته می‌رسیم و هم متوجه می‌شویم که دوبی در مرحله اقدامات پسینی با بررسی مسائل و چالش‌های کلیدی بازار، از جمله نیاز به جذب شرکت‌های دیجیتال بیشتر و استعدادهای تخصصی قرار دارد. دوبی به صورت کلی زیرساخت‌ها را برای تحقق هدفش آماده کرده است. همچنین این دولت بر کاهش هزینه‌های بالای شرکت‌های فعال در این بخش، تشویق بیشتر استارت‌آپ‌های دیجیتال برای فعالیت و افزایش سرمایه‌گذاری در رشد این کسب‌وکارها، گسترش پذیرش پرداخت‌های تجارت الکترونیک و رفع موانع(زیرساخت‌های قانونی) و ارتقای کیفیت خدمات فعال در این فضا تاکید کرده است.

اکوسیستم سرمایه خطرپذیر دوبی: ماه گذشته اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی، سومین گزارش خود را درباره اقتصاد دیجیتال این شهر منتشر کرده است (تمام این گزارش‌ها در سایت این مجموعه که در ابتدای گزارش گفته شد موجود است). گزارش «اکوسیستم سرمایه مخاطره‌آمیز دوبی» یک نمای کلی از چشم‌انداز سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد. منظور سرمایه‌گذاری است که از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگی حمایت می‌کند که با برنامه‌هایشان قرار است دوبی و منطقه منا را متحول کنند.

به پیوست این گزارش آمده است که نتایج نشان‌دهنده تعهد بلندمدت به توسعه راه‌حل‌های دیجیتال هوشمند و به‌کارگیری این راه‌حل‌ها برای ساختن یک الگوی جدید و آینده‌نگر برای بخش اقتصادی در امارات متحده عربی، و به‌ویژه دوبی است.

از آنجا که دوبی هدف خود را برای تبدیل شدن به مقصد جهانی برای کارآفرینان دیجیتالی قرار داده است؛ اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی وظیفه جذب شرکت‌های فناوری پیشرو، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ را بر عهده گرفته که می‌گوید می‌تواند از جاه‌طلبی‌های دیجیتال دوبی حمایت کند. گفته شده این اتاق برای ساخت بهترین زیرساخت دیجیتال جهان و تبدیل دوبی به یک مرکز فناوری بین‌المللی ایجاد شده است.

دوبی با مجموعه‌ای از ابتکارات و سرمایه‌گذاری‌های رویایی در فناوری‌های پیشرفته، در راه دستیابی به جاه‌طلبی‌های خود است. از شبکه فیبر نوری در سطح جهانی و سیستم‌های مبتنی برابر گرفته تا رویکردهای نوآورانه‌ برای توسعه شهرهای هوشمند، دوبی استانداردهایی را برای چگونگی استفاده شهرها از فناوری برای بهبود زندگی شهروندان و جذب کسب‌وکارهای جهانی تعیین کرده است.

اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی برای ایجاد یک اقتصاد متنوع و انعطاف‌پذیر مبتنی بر فناوری و دانش دیجیتال ادامه خواهد داد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد دیجیتال ملی به‌طور قابل‌‌توجهی رشد خواهد کرد و به ارزش بیش از 140 میلیارد دلار در سال 2031 خواهد رسید، که با برنامه‌ها برای جذب 300 استارت‌آپ دیجیتال به دوبی تا سال 2024 تقویت می‌شود. این برنامه‌ها می‌تواند اقتصاد و دوبی را به سمت آینده بلندپروازانه خود به عنوان یک مرکز جهانی پیشرو برای فناوری و نوآوری سوق دهد. در راستای استراتژی اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی، این اتاق چندین ابتکار تاثیرگذار را در نیمه اول سال 2023 راه‌اندازی کرد. نکات برجسته شامل فعال کردن گفت‌وگوهای سازنده از طریق یکسری کارگاه آموزشی اقتصاد دیجیتال ویژه بخش و انتشار دو گزارش عمیق در مورد استارت‌آپ اقتصاد دیجیتال دوبی و اکوسیستم‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده است.

این اتاق همچنین از ابتکار جدیدی برای راه‌اندازی پلت‌فرمی برای شرکت‌های دیجیتال خبر داد که طیف گسترده‌ای از خدمات را با هدف کمک به استارت‌آپ‌های فناوری، SME‌ها و MNCها برای راه‌اندازی و گسترش در دوبی ارائه می‌دهد. این ابتکار شامل طیف کاملی از حمایت‌ها از جمله خدمات صدور مجوز، راه‌حل‌های بانکی، فضای اداری، خدمات ابری و... است، و یک فروشگاه یک‌مرحله‌ای برای شرکت‌هایی ایجاد می‌کند که به دنبال ایجاد یا گسترش تجارت خود در امارات با حمایت اتاق دوبی هستند.

73

قدم اول، تقویت بخش خصوصی

برخی از فعالان اقتصادی امارات عقیده دارند، اهداف اقتصادی این کشور با مشارکت دادن «ذی‌نفعان بخش خصوصی» در بحث‌های کلیدی با «همتایان بخش دولتی» محقق می‌شود. آنها می‌گویند چنین اقداماتی چشم‌انداز آینده دوبی را شکل می‌دهد و رقابت‌پذیری اقتصادی امارات را در درازمدت افزایش می‌دهد.

همچنین عمر بن سلطان العلما، وزیر دولت در امور هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و برنامه‌های دورکاری اهداف مختلف ضرورت ایجاد یک برنامه عملیاتی برای هدایت رشد شرکت‌های دیجیتال در دوبی را در راستای توسعه یک نقشه راه جدید برای پیشبرد اقتصاد دیجیتال امارات توضیح داد. وی بر اهمیت مشارکت بازیگران بخش خصوصی به عنوان شرکای استراتژیک در بخش دولتی تاکید کرد. او گفت که بخش خصوصی نقش کلیدی در توسعه استراتژی‌های جدید برای هدایت رشد پایدار بلندمدت و تقویت رقابت اقتصادی دوبی ایفا می‌کند. او به عنوان یکی از مدیران اقتصادی دوبی می‌گوید که به دنبال راه‌هایی جدید برای قرار دادن دوبی به عنوان پایتخت اقتصاد دیجیتال جهانی هستند که تقویت همکاری بخش دولتی و خصوصی از جمله مهم‌ترین آنهاست. به گفته مسوولان اماراتی، تاکنون برای تسریع رشد بازیگران صنعت و تقویت سهم این بخش در اقتصاد دوبی بررسی‌های زیادی صورت گرفته است.

می‌توان نتیجه گرفت که پایتخت احتمالی اقتصاد دیجیتال جهان، اولین قدم را با شریک کردن بخش خصوصی در این حوزه برداشته است.

قدم دوم؛ آموزش و حمایت

به عنوان خبرنگار در زمان جست‌وجو برای اطلاعات این گزارش، با چندین کارگاه آموزشی تعاملی با موضوعات استعداد، تامین مالی، زیرساخت‌ها و قوانین که تاکنون در دوبی برگزار شده است آشنا شدم. عمده شرکت‌کنندگان این نشست‌ها در مورد چندین موضوع مهم پیش‌روی بازیگران صنعت همچون استعدادهای تخصصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، حمایت از سرمایه‌گذاران محلی، کاهش هزینه‌های کسب‌وکار، دسترسی به سرمایه برای شرکت‌های دیجیتال و مقررات مناسب برای کسب‌وکار بحث کردند و مطالباتی را پیگیری کردند. علاوه بر جذب سرمایه و همکاری بخش خصوصی آموزش مستقیم و غیرمستقیم نیز راه دیگری است که امارات برای تحقق هدفش در پیش گرفته است. البته آموزش پایان حمایت این سیستم از متخصصان نیست؛ بلکه پیگیری و تسهیل امور آنان نیز در دستور کار است.

Create Apps in Dubai: در ماه مارس امسال اعلام شد، Create Apps in Dubai به‌وسیله شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دوبی و رئیس شورای اجرایی دوبی راه‌اندازی شد. هدف از آن پرورش قابلیت‌های استعدادهای دیجیتال بومی بوده است. این سازمان هدف بلندپروازانه‌ای برای آموزش یک گروه منتخب متشکل از هزار اماراتی با مشارکت بخش خصوصی برای کمک به دستیابی به هدف خود برای سه برابر کردن تعداد سازندگان برنامه دیجیتال در امارات تا سال 2025 تعیین کرده است.

 Create Apps in Dubai از صد پروژه ملی جدید برای توسعه برنامه‌های پیشرفته هم پشتیبانی می‌کند که طی دو سال آینده در فروشگاه‌های برنامه دیجیتال در دسترس خواهند بود.

Create Apps in Dubai با ایجاد یک زیرساخت دیجیتال قوی، توسعه یک چارچوب قانونی (برخی اپلیکیشن‌ها مانند اپ‌های تماس تصویری در امارات فیلتر هستند) را که از توسعه اپلیکیشن‌ها حمایت کرده پیگیری می‌کند و به دنبال بهره‌برداری از فرصت‌های رشد جدید در این بخش است.

Create Apps in Dubai به استعدادهای بومی قدرت می‌دهد تا نقشی کلیدی در دستیابی به چشم‌انداز دیجیتالی امارات داشته باشند و به عنوان بخشی از تلاش برای سه برابر کردن تعداد توسعه‌دهندگان برنامه در امارات تا سال 2025، همان‌طور که گفته شد آموزش هزار اماراتی را هدف قرار داده است.

این پروژه‌های ملی با هدف ترویج رویکردی فعالانه برای کارآفرینی دیجیتال در میان جوانان اماراتی است. برنامه آموزشی جامعی که تهیه کرده‌اند قرار است به فارغ‌التحصیلان اخیر آموزش دهد تا چگونه ایده‌های تجاری خود را برای برنامه‌های تلفن همراه به‌طور موثر اجرا کنند.

کارگاهی برای توانمندسازی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن: یکی از کارگاه‌هایی که اخیراً در دوبی برگزار شده به‌وسیله اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی با همکاری دفتر هوش مصنوعی امارات متحده عربی بوده است. این کارگاه مزایای پلت‌فرم‌های بدون کد نوآورانه را برای شرکت‌کنندگان تشریح کرد و گفته شده هدفش کمک به اماراتی‌های جوان برای ورود به دنیای توسعه برنامه‌ها و همچنین آزمایش برنامه‌های کاربردی آنها قبل از راه‌اندازی طراحی شده است. جلسه تعاملی «مبانی راه‌اندازی یک کسب‌وکار و ایجاد یک اپلیکیشن موبایل موفق» را ارائه کرده است. رسانه‌های اماراتی گفته‌اند در کارگاه «مبانی راه‌اندازی یک کسب‌وکار و ایجاد یک اپلیکیشن موبایل موفق» بینش‌هایی را در مورد چگونگی راه‌اندازی یک استارت‌آپ در دوبی و استفاده موثر از آخرین فناوری‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. این جلسه یک پلت‌فرم اختصاصی برای بحث، راهنمایی عملی و به اشتراک‌گذاری دانش در مورد طراحی، توسعه و ارائه نمونه‌های اولیه برنامه‌های تلفن همراه به توانمندسازان و سرمایه‌گذاران کلیدی بود.

قدم سوم؛ رونمایی از قدرت دیجیتالی

بزرگ‌ترین دیتاسنتر خورشیدی جهان: امارات بزرگ‌ترین دیتاسنتر «سبز» جهان را با مساحت بیش از 16 هزار مترمربع، در پارک خورشیدی محمد بن‌راشد آل مکتوم دوبی که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک خورشیدی تک‌سایتی جهان یاد می‌شود، راه‌اندازی کرده و توانسته است رکورد گینس را بشکند. این تاسیسات 100مگاواتی یک ابتکار از 10X دوبی است. این مرکز داده در بخش‌های امنیت سایبری، میزبانی ابری و پشتیبان‌گیری و همچنین سیستم چت زنده مبتنی بر چت جی‌پی‌تی شرکت Moro، خدمات «نسل بعدی» را ارائه خواهد کرد. برای دستیابی به این هدف، مرکز داده پایدار از فناوری شرکای Moro Hub استفاده خواهد کرد که شامل بانک ملی امارات دوبی (Emirates NBD)، هیات دیجیتال دوبی و بانک اسلامی دوبی می‌شود تا قابلیت‌های هوش مصنوعی، بازیابی داده‌ها و اینترنت اشیای خود را تقویت کند. 

X10 ا: X10 یک برنامه نوآورانه است که شیخ محمد بن‌راشد آل مکتوم در سال 2017 راه‌اندازی کرد، تا چالش‌ها و مخاطرات 10 سال آینده زودتر مشخص شود. این ابتکار مستلزم ایجاد تغییرات مخرب و تصاعدی از سوی نهادهای دولتی است که دوبی را 10 سال جلوتر از شهرهای پیشرو جهانی قرار می‌دهد. با هدف ارتقای بنیادی ارائه‌ها و خدمات، دولت مقررات و روش‌شناسی را بازسازی می‌کند تا به همه نهادهای دولتی اجازه دهد با شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ‌های متخصص در توسعه و اجرای آخرین فناوری‌های مخرب برای بهبود خدمات و کمک به شهروندان همکاری کنند. X10 می‌گوید استارت‌آپ‌ها در دوبی زندگی شادتری دارند.

نمایشگاه‌های جاده‌ای دیجیتال: در طول دوره‌ای شش‌ماهه‌، دوبی مجموعه‌ای از 12 نمایشگاه جاده‌ای را در سراسر خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اروپا برگزار کرد. به عنوان بخشی از این نمایشگاه‌های جاده‌ای، جلساتی با ۲۷۹ شرکت از جمله شرکت‌های چندملیتی، شرکت‌های کوچک و متوسط، استارت‌آپ‌ها و بزرگ‌آپ‌ها هماهنگ شد تا پتانسیل رشد جهان دیجیتال در دوبی را به نمایش بگذارد و مزایای انجام تجارت در امارات را برجسته کند. علاوه بر این، این بازدیدها با هدف تشویق مشارکت در نمایشگاه آینده Expand North Star، یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های جهانی برای استارت‌آپ‌ها که از 15 تا 18 اکتبر در دوبی برگزار می‌شود، انجام شد.

نمایشگاه جاده‌ای چین در امارات: اخیراً اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی، یکی از سه اتاقی که زیر نظر اتاق‌های دوبی در راستای تحول دیجیتال در امارات فعالیت می‌کند، یک نمایشگاه جاده‌ای یک‌هفته‌ای را در پنج شهر در سراسر چین به پایان رساند. این بازدید بیش از 200 شرکت دیجیتال را در رویدادهایی در شانگهای و شنژن گرد هم آورد و بیش از 55 جلسه تجاری را با هدف جذب شرکت‌های چندملیتی (MNC) برای گسترش به دوبی برگزار کرد.

محمدعلی راشد لوثه، رئیس و مدیرعامل اتاق‌های دوبی در این‌باره گفته است: «این نمایش جاده‌ای، بستری موثر برای جذب شرکت‌های دیجیتال به دوبی ایجاد کرد و گام مهم دیگری در سفر ما برای تبدیل امارات به پایتخت جهانی اقتصاد دیجیتال است. 

هدف این نمایشگاه یک‌هفته‌ای، تقویت بیشتر همکاری بین دوبی و جوامع پویای تجاری مانند چین و همچنین تشویق شرکت‌کنندگان به شرکت در رویداد Expand North Star در امارات گفته شده است. شرکت‌کنندگان در این جلسات شامل شرکت‌های چندملیتی با ارزش بازار بیش از 10 میلیارد دلار آمریکا بودند.

این نمایشگاه با هدف معرفی شرکت‌های چینی با اکوسیستم دیجیتال دوبی و تسهیل گسترش آنها برگزار شد. این گروه همچنین با نمایندگان مرکز نوآوری پارک های-تک شانگهای، بزرگ‌ترین پارک فناوری این شهر که دارای بیش از 16 هزار شرکت فناوری است، ملاقات کرد.

رئیس و مدیرعامل اتاق‌های دوبی، این نمایشگاه را گام مهم دیگری در سفر کشورش برای تثبیت امارات به عنوان پایتخت جهانی اقتصاد دیجیتال دانسته است.

به عنوان بخشی از نمایش جاده‌ای، این اتاق میزبان دو مسابقه زمینی Expand North Star در شانگهای و شنژن بود. این رویدادها مشارکت بیش از 200 استارت‌آپ فناوری نوآور را به خود جلب کرد و دو برنده برای دریافت بسته حمایت مالی کامل برای حضور در رویداد معتبر انتخاب شدند.

Expand North Star: این همایش که از 15 تا 18 اکتبر در دوبی برگزار می‌شود، بزرگ‌ترین گردهمایی جهان برای استارت‌آپ‌های فناوری است. این رویداد فرصت‌های رشد را در بخش دیجیتال در دوبی به نمایش می‌گذارد و به عنوان یک کاتالیزور استراتژیک برای شکل دادن به آینده اقتصاد دیجیتال، هم در امارات و هم در سراسر جهان عمل می‌کند. دوبی در حال آماده‌سازی میزبانی اولین Expand North Start در ماه اکتبر است که سرمایه‌گذاران خطرپذیر، تک‌شاخ‌ها و استارت‌آپ‌ها را در منطقه گردهم می‌آورد و فرصت‌های رشد هیجان‌انگیز در حال ظهور در اقتصاد دیجیتال دوبی را به نمایش می‌گذارد.

در مجموع افزایش مقیاس در سراسر منطقه منا (به استثنای اسرائیل)، در مجموع بیش از 5 /19 میلیارد دلار آمریکا در دهه گذشته (2022-2012) بوده است، که مقیاس‌پذیری امارات متحده عربی 65 درصد از کل را تشکیل می‌دهد. امروزه، دوبی بیش از 40 درصد از مقیاس‌پذیرهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در خود جای داده است. دوبی هنوز بیش از 90 درصد از کل مقیاس‌آپ‌ها در این کشور را تشکیل می‌دهد که در مجموع 338 مقیاس‌آپ را در خود جای داده است.

دوبی برای توسعه فعالیت‌های استارت‌آپی در یک دهه گذشته بیش از 7 /11 میلیارددلار بودجه جمع‌آوری کده که 60 درصد از کل تامین مالی منطقه منا بوده است. علاوه بر این، در سال 2022، استارت‌آپ‌های مستقر در دوبی نسبت به نتایج سال قبل خود دو برابر شدند و بیش از دو میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کردند. علاوه بر این، رشد بودجه در منطقه منا در سال‌های 2021 و 2022 از چهار میلیارد دلار فراتر رفته است. به گزارش دولت امارات در سال 2022، تغییر قابل توجهی در تعداد دوره‌های تامین مالی رخ داد. این اتفاق با افزایش بودجه در این زمینه همراه بود. در بازه 100 میلیون‌دلاری تا یک میلیارددلاری، دورهای تامین مالی بین سال‌های 2021 و 2022 بیش از 100 درصد افزایش یافت. سایر محدوده‌های تامین مالی نیز 20 تا 87 درصد افزایش یافتند.

تعداد اسکیل‌آپ‌ها (اسکیل‌آپ یک مرحله از مراحل رشد کسب‌وکار است که بعد از استارت‌آپ جای می‌گیرد) در دوبی نیز به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. در واقع باید گفت که با رشد 26درصدی بین سال‌های 2021 تا 2022 روبه‌رو بوده است. از نظر اعداد مطلق، دوبی شاهد افزایش 64 اسکیل‌آپ بین سال‌های 2021 تا 2022 بوده و از 242 به 306 افزایش یافته است.

در دهه گذشته سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital) در دوبی رشد فوق‌العاده‌ای داشته است. از زمانی که فقط مرحله اولیه تحولات فناوری مطرح بود، دوبی به تنها شهری در منطقه  (Middle East and North Africa) MENAتبدیل شده است که میزبان استارت‌آپ‌هایی برای جمع‌آوری سرمایه در دورهای سری E و سری F است.

گزارشی که با همکاری اینترپرونر میدل‌ایست تهیه شده است، نشان می‌دهد امارات بیش از 30 درصد از دورهای تامین مالی را به استارت‌آپ‌های مستقر در دوبی نسبت داده است که به این معناست که 87 درصد از کل دورهای تامین مالی برای شرکت‌های مستقر در امارات متعلق به شرکت‌هایی است که دفتر مرکزی آن در امارات است. انتظار می‌رود تا سال 2031، ارزش اقتصاد ملی دیجیتال بیش از 140 میلیارد دلار (از 38 میلیارد دلار امروز) افزایش یابد.

به نظر می‌رسد با توجه به تمامی آمار منتشرشده و اقدامات امارات در حوزه جذب سرمایه و متخصصان، علاوه بر اتاق اقتصاد دیجیتال دوبی، همکاری بین سهامداران شرکت‌های بزرگ مستقر و بازیگران اکوسیستم اقتصادی این کشور تضمین می‌کنند که دوبی به پایتخت بعدی اقتصاد دیجیتال جهان تبدیل خواهد شد.  

دراین پرونده بخوانید ...