شناسه خبر : 40711 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بهار طلایی

آیا بازار طلا دوباره جذاب می‌شود؟

 

علی درویشان / تحلیلگر بازار 

طلا همیشه به عنوان یک بهشت امن سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود و سال‌هاست که سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی خود به سمت آن حرکت می‌کنند. به همین دلیل فرازوفرودهای بازار طلا برای اقتصاد و سرمایه‌گذاری اهمیت بالایی دارد.

قیمت فلز زرد پس از افزایش قابل توجهی که در سال 2020 داشت و اوج قیمت آن در اول مارس این سال، تا حدودی به پایین لغزیده بود تا اینکه با حمله روسیه به اوکراین دوباره قیمت آن افزایش پیدا کرد و تا حدود دو هزار دلار بر هر اونس بالا رفت. البته اگر وضعیت به صورت فعلی ادامه پیدا کند، حتی احتمال افزایش قیمت بیشتر آن هم وجود دارد.

در اواخر ژانویه، قیمت طلا کاهش محسوسی پیدا کرد. دلیل اصلی این کاهش، فشار از سمت نرخ‌های بهره‌ای بود که به وسیله بانک‌های مرکزی در سراسر جهان اعلام می‌شد. مهم‌ترین عامل بر کاهش قیمت طلا در اواخر ژانویه، افزایش نرخ بهره به وسیله بانک مرکزی آمریکا بود که فشار زیادی را به قیمت این فلز وارد کرد. صحبت‌هایی که رئیس فدرال‌رزرو انجام داد، حتی برخی از تحلیلگران را به این نتیجه رساند که احتمال افزایش پنج واحددرصدی نرخ بهره تا پایان سال 2022 نیز وجود دارد.

اما همچنان سوال اصلی که برای سال آینده وجود دارد این است که آیا حمله روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت فلز زرد تا قله‌های پیشین آن می‌شود یا خیر.

طلا هنگامی که سرمایه‌گذاران به دنبال یک سرمایه‌گذاری امن باشند، افزایش قیمت پیدا می‌کند

در انتهای سال 2021 یعنی ابتدای دی‌ماه سال 1400، قیمت طلا 60 /1828 دلار بر هر اونس بود که نسبت به ابتدای سال 2021 بیش از 9 /2 درصد کاهش از خود نشان می‌داد. دلیل اصلی این اتفاق این بود که سرمایه‌گذاران مشاهده کردند که به دلیل احتمال افزایش تورم در ایالات متحده، بانک مرکزی به احتمال زیاد نرخ بهره را افزایش می‌دهد و این عملکرد بانک مرکزی در نهایت موجب افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و اسناد خزانه ایالات‌متحده و کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا شد.

با وجود این تا روز 25 ژانویه یعنی اوایل بهمن‌ماه 1400 قیمت تا 1855 دلار بر اونس افزایش پیدا کرد ولی ظرف سه روز با کاهشی ناگهانی تا مرز 60 /1786 دلار بر هر اونس کاهش پیدا کرد. در این زمان نرخ اسناد خزانه ایالات متحده با افزایش قابل توجهی مواجه شده و باعث شد که جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند. چراکه نگه داشتن طلا در یک سال اخیر به صورت دلاری سود زیادی ایجاد نکرده بود اما اسناد خزانه سود پرداخت می‌کنند. ولی درگیری‌های میان روسیه و اوکراین و بیشتر بودن نرخ بیکاری ایالات متحده از پیش‌بینی‌ها باعث شد که نرخ طلا دوباره روند رو به رشد خود را پیش بگیرد و در 24 فوریه یعنی اوایل اسفندماه تا 30 /1926 دلار بر هر اونس افزایش پیدا کند. این موضوع همزمان با ورود نیروهای نظامی روسیه به خاک اوکراین اتفاق افتاد. بر همین اساس بود که قیمت طلا بر حسب یورو بر اونس، به بیشترین میزان خود در تاریخ رسید و با قیمت 1768 یورو بر هر اونس معامله شد.

در آخر هفته به نظر می‌رسد که همه درگیر جمع کردن سود بودند و شاید انتظار کوتاه بودن جنگ در اوکراین مزید بر علت شد و باعث شد که قیمت طلا در پایان هفته تا حدود 60 /1887 دلار بر هر اونس کاهش پیدا کند. اما با ادامه جنگ و گسترش آن و عدم‌توانایی روسیه برای اتمام سریع آن، در آغاز هفته این قیمت دوباره افزایش پیدا کرد و تا حدود 80 /1943 دلار بر هر اونس افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد که در حدود 1930 دلار بر هر اونس تا حدودی به آرامش رسیده است.

قیمت طلا و دیگر فلزات گرانبها عموماً با رفتار سرمایه‌گذاران تعیین می‌شوند. سرمایه‌گذاران همیشه به دنبال بهترین و مطمئن‌ترین دارایی‌ها هستند تا بتوانند سرمایه خود را در برابر تورم و دیگر عوامل حفظ کنند. بانک مرکزی روسیه نیز پس از آغاز جنگ اعلام کرد که بعد از وقفه‌ای دوساله، خرید طلا را دوباره آغاز خواهد کرد. به نظر می‌رسد این موضوع در پی سیاست تحریمی شدید غرب برای ضعیف کردن روسیه برای اتمام تهاجم به اوکراین در نظر گرفته شده است.

توقف افزایش قیمت در برخی مواقع نشان‌دهنده میزان احساس ریسک در بازار است. هنگامی که سرمایه‌گذاران احساس ریسک بالایی دارند، تا حدی انتظار افزایش قیمت طلا و دیگر فلزات گرانبها را می‌کشند و این میزان احساس ریسک باعث افزایش قیمت می‌شود. هر چه این میزان احساس ریسک بیشتر باشد، میزان افزایش قیمت نیز بیشتر است. افزایش نرخ تورم باعث شده است قیمت ملک در جهان وارد حوزه تورم منفی شود که باعث شده است کمینه قیمت طلا را تا حدودی محدود کند و باعث شود کف قیمت طلا تا حدود زیادی در کوتاه‌مدت تثبیت شود. با این‌حال اگر بانک مرکزی ایالات متحده دوباره تصمیم به افزایش نرخ بهره به صورت تهاجمی بگیرد، احتمال کاهش قیمت طلا به زیر قیمت‌های معمول نیز وجود دارد.

پاول، رئیس‌کل بانک مرکزی ایالات متحده، این هفته و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در کنگره توضیحاتی را ارائه خواهد کرد. تحلیلگران بانک کانادایی TD Securities خاطرنشان کردند که بازار به دنبال «سنجش مسیر نامطمئن و فزاینده انقباض» است. ناظران انتظار داشتند که بانک مرکزی در این ماه نرخ بهره را 50 واحد افزایش دهد، اما این موضوع به دلیل آشفتگی بازارهای مالی که ناشی از درگیری در اوکراین است، زیر سوال رفته است.

 

پیش‌بینی قیمت طلا در سال آتی: آیا طلا دوباره به قله‌های تاریخی خود باز خواهد گشت؟

تحلیلگر TD در مطالبی که روز پنجشنبه بیان کرد اذعان داشت که طلا پادشاه پناهگاه‌های امن سرمایه‌گذاری در جهان است، اما این پادشاه هم‌اینک در میانه یک رکود تورمی گیر کرده است. با تمرکز بر ماتریس همبستگی متقابل دارایی‌ها و نقش متقابل اوراق قرضه ایالات متحده به عنوان یک محل امن برای سرمایه‌گذاری، فعلاً موقعیت طلا به چالش کشیده شده است.

جنگ در اوکراین پیامدهای مهم و آشکاری بر قیمت کالاها دارد که می‌تواند به شوک تورمی پایدارتری منجر شود. در حال حاضر، پیامدهای مستقیم این درگیری با توجه به اینکه جریان‌های تجاری مستقیم حاشیه‌ای هستند، به عنوان یک شوک رشد در ایالات متحده محدود هستند. اما پیامدهای غیرمستقیم آن به ایالات متحده بیشتر مرتبط هستند زیرا اختلالات مداوم در زنجیره تامین احتمالاً اثر سرریز دارد، در حالی که تورم نیز احتمالاً به عنوان مالیات بر مصرف‌کنندگان عمل می‌کند. به نوبه خود، بازار همچنان به افزایش قیمت 50‌واحدی فدرال‌رزرو برای ماه مارس ادامه می‌دهد، اما پیامدهای آن برای مسیر بعدی نرخ چندان روشن نیست.

در صورتی که انتظارات تورمی نشانه‌های دیگری از انحراف را نشان دهد، بعید است که تنش‌های ژئوپولیتیک، برنامه‌های فدرال‌رزرو برای افزایش و برداشت نقدینگی با استفاده از انقباض کمی را از مسیر خارج کند. با این‌حال، اگر شوک به‌طور همزمان اعتماد مصرف‌کننده را تضعیف کند، فدرال‌رزرو باید بین اهداف بیکاری و تورم خود تعادل محکمی ایجاد کند. تجزیه‌وتحلیل شرکت Heraeus Precious Metals نشان می‌دهد که «انقباض پولی ممکن است برای طلا بد نباشد». در گذشته نیز زمانی که فدرال‌رزرو شروع به افزایش نرخ بهره کرد، طلا به‌طور کلی در شش و 12 ماه پس از آن افزایش قیمت داشته است. از دهه 1980، چرخه‌های افزایش نرخ که در سال‌های 1986، 1999، 2004 و 2015 آغاز شد، همگی با افزایش قیمت طلا همراه شدند و طی شش ماه آتی پس از آن، 10 تا 20 درصد افزایش یافتند. استثناها در سال 1983 بود که قیمت بیش از 11 درصد کاهش یافت و سال 1994 زمانی که قیمت سه درصد کاهش یافت.

تحلیلگران این موسسه افزودند: «فقط مشاهده یک گزارش خبری از یک انفجار مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین در شب گذشته، باعث پرواز قیمت طلا، نقره و به‌ویژه پالادیوم شد. علاوه بر این احتمال بالای اعتصاب در معادن طلای آفریقا نیز می‌تواند باعث افزایش قیمت سریع فلزات گرانبها شود. باید توجه داشت که این نوع اخبار عمدتاً با سرعت هم عقب‌نشینی می‌کنند. وضعیت اوکراین باعث شده است که همچنان تمایل به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله طلا در جهان افزایش پیدا کند. سوددهی این صندوق‌ها از ابتدای سال 2022 بیش از 4 /3 درصد بوده است. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در طلا به بالا‌ترین میزان خود از زمان جولای 2020 رسیده است با وجود این در آینده، حتی یک آرامش موقتی می‌تواند باعث کاهش شدید قیمت فلزات گرانبها شود. در نظر داشته باشید که در وضعیت کنونی قیمت طلا، نقره و پالادیوم به‌شدت نسبت به خبرهای خوب، آسیب‌پذیر هستند.»

تحلیل‌های تکنیکالی نیز که در این زمینه انجام شده‌اند نشان می‌دهند که حمایت کلیدی طلا تا ماه آوریل تا 1910 دلار بر هر اونس افزایش پیدا می‌کند و انتظار تثبیت قیمت در میان‌مدت را تا حدود 1975 دلار بر هر اونس در سال آتی خواهیم داشت.

با وجود این، پیشنهاد می‌کنیم که فعالان بازار برای قراردادهای آتی طلا، احتمال نوسان قیمت تا حدود 100 دلار بر هر اونس را در نظر بگیرند.

در بلندمدت، Scotiabank کانادا پیش‌بینی کرد که قیمت طلا در سال 2022 به‌طور متوسط 1850 دلار در هر اونس و در سال 2023 به 1700 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.

در آخرین یادداشت خود، تحلیلگران ANZ چشم‌انداز بلندمدت قیمت طلا را کاهش دادند. آنها پیش‌بینی کردند که قیمت می‌تواند تا پایان ژوئن به 1750 دلار و تا پایان دسامبر به 1600 دلار در هر اونس کاهش یابد که میانگین آن 1725 دلار در سال خواهد بود. آنها پیش‌بینی کردند که قیمت می‌تواند تا پایان سپتامبر 2023 به 1400 دلار کاهش یابد و به‌طور میانگین در سال آینده به 1458 دلار برسد.

تحلیلگران بانک هلندی ABN Amro در پیش‌بینی قیمت طلا برای سال 2022 نزولی‌تر بودند و انتظار داشتند که قیمت طلا به‌طور میانگین به 1500 دلار برسد و سپس در سال 2023 به 1300 دلار کاهش یابد.

اما شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری شرودر استرالیا درباره پیش‌بینی قیمت طلا برای سال 2022 صعودی‌تر بود. جیمز لوک، مدیر صندوق فلزات در 2 مارس نوشت: «حتی قبل از تشدید وضعیت ژئوپولیتیک، شاهد نشانه‌هایی بودیم که تقاضای نهادی برای طلا به‌عنوان ابزاری برای پوشش‌دهی پورتفوی، مثبت می‌شد.»

به نظر می‌رسد که وضعیت تا پایان سال آینده ادامه داشته باشد و بدون توجه به اینکه وضعیت ژئوپولیتیک چگونه پیش می‌رود، وضعیت به صورت کنونی ادامه پیدا خواهد کرد. عقیده بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به پس‌زمینه غیرطبیعی اقتصاد کلان، علاوه بر جست‌وجوی ذخیره ارزش در زمان استرس بازار، چرخه افزایش نرخ طلا در آینده، بسیار خطرناک به نظر می‌رسد. ممکن است که افزایش نرخ‌ها و حذف تسهیلات کمی به ‌شدت منفی باشند. در اقتصادهایی که در آنها مصرف‌کنندگان از رشد درآمد واقعی منفی رنج می‌برند، وضعیت شدیدتر خواهد بود.پتانسیل ایجاد رکود تورمی بسیار زیاد است (یعنی امکان رشد کم و تورم بالا یا رو به رشد وجود دارد). علاوه بر این، احتمال اینکه در یک دوره طولانی سرکوب مالی با نرخ‌های بهره واقعی منفی باقی بمانیم نیز زیاد است. این موضوع یک پس‌زمینه اقتصادی کلان بسیار مثبت برای طلاست. بر همین اساس، اگر این پیش‌بینی‌ها درست باشد، به نظر می‌رسد که  همچنان طلا به عنوان یک دارایی امن خود را در سال‌های آینده نشان دهد. فعلاً به نظر می‌رسد که جایگزین مطمئنی برای طلا در این مورد وجود ندارد.

همیشه در نظر داشته باشید که بازارهای مالی به ‌شدت نوسان دارند و پیش‌بینی دقیق قیمت طلا حتی برای چند ساعت آینده نیز بسیار پیچیده و شاید غیرممکن است، براین اساس، برآوردهای بلندمدت نیز بسیار سخت‌تر خواهد بود. در نظر داشته باشید که پیش‌بینی‌های تحلیلگران نیز در برخی از مواقع اشتباه خواهند بود. توصیه می‌کنم همیشه تحقیقات خود را با دقت و از منابع معتبر انجام دهید و پیش از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری، آخرین روند بازار، اخبار، تحلیل‌های تکنیکال و بنیادین و نظر کارشناسان را در نظر بگیرید.

یک نکته بسیار مهم وجود دارد، هرگز بیش از حدی که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه‌گذاری نکنید.

97

آیا طلا ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

برخی از سرمایه‌گذاران برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری خود و محافظت از آن در برابر سقوط سهام و اوراق قرضه، بخشی را به طلا اختصاص می‌دهند. با این ‌حال نگه داشتن بخشی برای طلا در سبد سرمایه‌گذاری شما، به میزان تحمل ریسک شما، چشم‌انداز بازار و اینکه انتظار دارید مجدداً رشد یا سقوط کند، بستگی دارد.

 

در سال آینده، قیمت طلا بالا خواهد رفت یا پایین خواهد آمد؟

در نظر داشته باشید که قیمت طلا در ایران وابستگی بسیار زیادی با قیمت دلار دارد و هر تغییری در قیمت دلار باعث تطبیق سریع قیمت طلا با این تغییر می‌شود. با این‌ حال تغییرات قیمت بین‌المللی این فلز گرانبها نیز تاثیر مشخصی بر قیمت طلا در بازار داخلی می‌گذارد.

دورنمای قیمت جهانی طلا احتمالاً به چگونگی گسترش تنش‌های ژئوپولیتیک و تاثیر انقباض پولی بر اقتصاد جهانی بستگی دارد. تحلیلگران ممکن است در پیش‌بینی‌های خود اشتباه کنند و قطعاً اشتباه هم می‌کنند. هنگام سرمایه‌گذاری باید تحقیقات خود را انجام دهید تا تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرید. به خاطر داشته باشید که عملکرد گذشته تضمینی برای بازده آینده نیست. 

 

پرواز قیمت طلا

قیمت طلا به سمت قله حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد. ترکیب افزایش قیمت انرژی، قیمت غلات و قیمت فلزات اساسی به فشارهای تورمی چشم‌گیری منجر شده که همچنان پشتوانه اصلی افزایش قیمت طلا هستند. علاوه بر این شاهد حجم قابل توجهی از معاملات در بازار طلا هستیم زیرا بازارهای سهام به دلیل نگرانی‌های عمده در موضوعات ژئوپولیتیک تحت فشار قرار گرفته‌اند. افزایش شدید قیمت نفت و جنگ اوکراین اشتها را برای دارایی‌های پرریسک‌تر کاهش داده است. ممنوعیت واردات نفت و انرژی از روسیه نیز مزید بر علت شده و کشورهای جهان یکی پس از دیگری این سیاست را اعلام می‌کنند. بر همین اساس است که طلا خود را به عنوان یک ذخیره‌گاه امن برای حفظ ارزش همچنان تحمیل می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها