شناسه خبر : 41675 لینک کوتاه

هزینه رای

آیا استان‌هایی که بیشترین رای را به رئیسی دادند، بیشترین تورم را دارند؟

  آرین فلاح: آمارهای جدید از وضعیت تورم نشان می‌دهد استان‌هایی که در انتخابات سال 1400 بیشترین مشارکت را در انتخابات داشتند و رای بیشتری به ابراهیم رئیسی دادند، در حال حاضر بیشترین تورم را تحمل می‌کنند.

کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، ایلام، آذربایجان غربی، زنجان، لرستان، گلستان، قزوین، البرز و آذربایجان شرقی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته بیشترین مشارکت را داشته‌اند، امسال بیشترین تورم را تحمل می‌کنند.

ویژگی مشترک این استان‌ها از نظر اقتصادی این است که جزو استان‌های محروم کشور به‌شمار می‌روند. اگر تورم را به تفکیک شهری و روستایی نگاه کنیم، تورم روستایی از تورم شهری بیشتر است و تورم نقاط محروم کشور از تورم نقاط کمتر محروم بسیار بیشتر است.

ابراهیم رئیسی در یک سال گذشته به استان‌های محروم سفر کرده و وعده‌های زیادی برای حل مشکلات آنها مطرح کرده است. استان‌های مقصد آقای رئیسی، همان استان‌هایی هستند که بیشترین تورم را تحمل می‌کنند. بخش زیادی از محرومیت در کشور ما، حداقل در شرایط حاضر، برآمده از نارسایی‌های اقتصاد کلان است. این همان ابراز نگرانی‌ای است که دکتر مسعود نیلی، سال گذشته آن را تکرار می‌کرد و نسبت به شرایط بد متغیرهای کلان هشدار می‌داد. در این پرونده می‌خواهیم ببینیم چرا دولت کلید حل مشکلات اقتصادی استان‌های محروم را در اقتصاد کلان نمی‌بیند؟ چرا توجه به اقتصاد کلان هیچ‌گاه ترجیح سیاستمداران نبوده؟ اصلاً این متغیرهای کلان به‌ویژه تورم چه ویژگی‌هایی دارند که از چشم آنها مغفول مانده‌اند؟ همچنین برای پیدا کردن سیاست مناسب نیز باید این ویژگی‌ها را بشناسیم. سال گذشته، مسعود نیلی گفته بود، اگر بتوانیم سیاست درستی اتخاذ کنیم که تورم این استان‌ها کاهش پیدا کند از سفر مستقیم به این استان‌ها دستاورد بیشتری دارد؛ چون مساله استان‌ها مساله اقتصاد کلان است نه مسائل دیگر.

 همان‌طور که در نمودارهای این پرونده مشخص است، تورم استان‌ها را از هر کدام از روش‌های ماهانه، دوازده‌ماهه یا نقطه‌به‌نقطه که بررسی کنیم، نتایج تقریباً ثابت است. علاوه بر تفاوت میان خانوارهای شهری و روستایی هر استان که به دلیل تفاوت سبد مصرفی آنها تورم متفاوتی را تجربه می‌کنند، استان‌های مختلف هم به سبب تفاوت دسترسی به امکانات و میزان محرومیت آنها تورم متفاوتی را تجربه می‌کنند. نمودارها نشان می‌دهند این تفاوت تورم اتفاقی ریشه‌ای است و باید برای رفع آن برنامه‌ریزی و سیاستگذاری بلندمدتی در نظر گرفته شود. علاوه بر شرایط متغیرهای اقتصاد کلان، وضعیتی که استان‌های کشور در حال تجربه آن هستند نیز اهمیت پیدا می‌کند. در این پرونده از این منظر هم تورم را بررسی خواهیم کرد. 

دراین پرونده بخوانید ...