شناسه خبر : 43389 لینک کوتاه

افزایش مصرف دخانیات زنان

چرا پرندگان تالاب‌های گلستان را ترک می‌کنند؟

نیلوفر نیاورانی: استان گلستان به واسطه برخورداری از زیستگاه‌های آبی متنوع، سکونتگاه مناسبی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود اما به اعتقاد کارشناسان با کاهش بارندگی‌ها و تاثیر آن در افزایش سطح خشکی تالاب‌ها و ذخایر آبی، ورود این پرندگان برای سکونت چندماهه به زیستگاه‌های استان کاهش یافته است. به گزارش ایرنا، مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب‌های گلستان از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین‌ماه متناسب با درجه هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند. از جمله این پرندگان انواع مرغابی‌ها، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستوها، آبچلیک‌ها، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم‌سفید هستند که نیمی از سال را در زیستگاه‌های آبی گلستان ساکن می‌شوند که به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی‌ها و در نتیجه کم‌آبی و خشکی تالاب‌ها و ذخایر آبی استان جمعیت آنها هرسال رو به کاهش است. 23 زیستگاه مهم از مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در گلستان وجود دارد که در صورت مساعد بودن شرایط و مناسب بودن حجم آب پذیرای صدها هزار قطعه پرنده مهاجر هستند. روزگاری نه‌چندان دور تا قبل از خشکسالی‌های چند سال اخیر تماشای دسته‌دسته از پرندگان مهاجر در آسمان و در آب‌ها و لانه‌سازی و تولیدمثل آنها در نیزارها و لابه‌لای درختچه‌های گز و شنیدن صدای آنها یکی از جذابیت‌های اصلی تالاب‌های گلستان برای جذب گردشگر محسوب می‌شد اما امسال با بارش‌های ناچیز و کاهش چشمگیر حجم آب‌های سطحی، جمعیت پرندگان مهاجر کاهش یافته و بخشی از آنها برای پیدا کردن منابع آبی مسیر پروازی خود را به دیگر نقاط ایران ادامه دادند. حداقل حجم آب تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس با عمق دو تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم‌بارشی و خشکسالی چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شدند و شرایط کنونی آنها بحرانی است. به گفته رئیس اداره محیط زیست گنبدکاووس، در صورت تغییر مسیر و عدم حضور پرندگان مهاجر در سه تالاب بین‌المللی این شهرستان، احتمال خارج شدن آنها از فهرست کنوانسیون رامسر وجود دارد ضمن اینکه با خشک شدن این سه پهنه آبی جوامع محلی دچار آسیب شده و مهاجرت خواهند کرد.

مرگ ناشی از کارتن‌خوابی در تهران صفر شد

احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به گسترش نظارت بر وضعیت بی‌خانمان‌ها در پایتخت تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در دو زمستان اخیر، هیچ مرگی ناشی از کارتن‌خوابی در شهر تهران نداشتیم. به گزارش ایسنا وی گفت: همواره رسیدگی به وضعیت افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب یکی از اولویت‌های شهرداری بوده که اقدامات انجام شده در این زمینه نیز خروجی موثر داشته است. وی فصل سرما را یکی از خطرناک‌ترین شرایط برای افراد بی‌خانمان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در زمستان سال گذشته و زمستان امسال تا امروز هیچ مرگی ناشی از کارتن‌خوابی در سطح شهر تهران نداشتیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران یکی از دلایل این اتفاق را افزایش شمار گشت‌های خدمات شهری عنوان کرد و افزود: شمار خودروهای گشت خدمات شهری از ۱۵ دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ دستگاه در سال جاری رسیده است. احمدی‌صدر این افزایش حدود ۱۷۰درصدی را گامی موثر بر نظارت و رسیدگی سریع به شرایط افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب دانست و ادامه داد: شهرداری رسیدگی به این قشر آسیب‌پذیر را همانند دیگر شهروندان وظیفه ذاتی خود می‌داند و به هیچ عنوان در اسکان آنها کوتاهی نخواهد کرد. وی به فعالیت شبانه‌روزی سامانه خدمات شهری ۱۳۷ اشاره کرد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان با این سامانه تماس گرفته و گزارش دهند. مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: اکنون بیش از ۲۰ واحد گرمخانه در سطح شهر تهران فعال است که ظرفیت اسکان دو هزار و ۵۰۰ نفر برای هر شب را دارد. به گفته احمدی‌صدر، خدمات اسکان موقت و گرمخانه‌ای شهرداری تهران فقط مختص افراد بی‌خانمان نیست و کارگران فصلی و افرادی که برای کار به تهران مسافرت می‌کنند و توان اجاره اقامتگاه رسمی را ندارند نیز می‌توانند از این مراکز بهره‌مند شوند.

کشف سفال‌هایی با نقوش خاص

سرپرست کاوش در تپه پوستچی از کشف سفال‌هایی با نقوش خاص و مهرهایی خبر داد که نشان از جامعه‌ای خان‌سالار در دوران پیش از تاریخ دارد و گفت: فقط یک درصد تپه پیش از تاریخ پوستچی کاوش شده است. به گزارش ایرنا پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه پوستچی که یکی از محوطه‌های پیش از تاریخ در دشت شیراز است، به منظور اهداف آموزشی، پژوهشی و حفاظتی چندی پیش پایان یافت. این دور از کاوش‌ها به دنبال چهار فصل پیشین (سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹) به سرپرستی مشترک علیرضا سرداری و حسنعلی عرب انجام شد. علیرضا سرداری (سرپرست کاوش در تپه پوستچی) با اشاره به آنکه این کاوش‌ها در قالب برنامه مشترک بین پژوهشکده باستان‌شناسی و دانشگاه هنر شیراز برگزار شد و شهرداری شیراز نیز همکاری‌هایی در این زمینه داشت، گفت: مطالعات باستان‌شناسی نشان می‌دهد سکونت در این روستای پیش از تاریخ، طی ۹ مرحله (فاز) استقراری اتفاق افتاده و بارها این روستا دستخوش ساخت‌وساز، تخریب و بازسازی می‌شود. فرآیند تخریب و بازسازی روستاهایی که از مصالح خشت و چوب هستند، در روستاهای ایرانی که از دوره نوسنگی وجود داشتند، معمول است. باستان‌شناسان این دوران پیش از تاریخی در منطقه فارس را به نام مرحله شمس‌آباد (فارس قدیم در اواخر هزاره ششم پیش از میلاد) و مرحله باکون (فارس میانی از اوایل هزاره ششم پیش از میلاد) نام‌گذاری کرده‌اند که مربوط به فرهنگ‌هایی با شاخصه ظروف سفالین ساده، با آمیزه کاه و سپس سفال‌های منقوش نخودی‌رنگ است. او ادامه داد: بر اساس مطالعات لایه‌نگاری باستان‌شناسی و آزمایش‌های رادیوکربن می‌توان گفت نخستین لایه‌های باستانی این محوطه به ۷۳۵۰ سال پیش می‌رسد. سکونت در این محوطه به مدت ۶۵۰ سال ادامه یافته و سرانجام در حوالی شش‌هزارو 700 سال پیش این استقرار متروک می‌شود و به صورت تپه‌ای مخروبه درمی‌آید. سرداری در پاسخ به این سوال که آیا مطالعات باستان‌شناسان توانسته پاسخی به چرایی توقف سکونت و متروک ‌شدن زندگی در این تپه باستانی ارائه دهد، گفت: این روستا در حدود چهار تا پنج هکتار وسعت دارد و در نوع خود در زمانی حدود شش تا هفت هزار سال پیش، مجموعه بزرگی به‌شمار می‌آمد. با وجود آنکه در آن زمان هنوز جوامع وارد مرحله شهرنشینی نشده بودند، باستان‌شناسان جمعیتی حدود ۸۰۰ تا هزار نفر را برای این روستا پیش‌بینی کرده‌اند که قطعاً اداره آنها نیازمند مدیریت، کنترل و البته انجام فعالیت‌های تخصصی بوده. در خصوص چرایی متروک‌ شدن این روستا نیز دلایل متعددی ذکر شده که نیازمند شواهد است. از آن جمله می‌توان به مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری جوامع که همان منابع آبی است، اشاره داشت. شاید به دلیل خشک شدن این منابع آبی، این محوطه متروک شده و اهالی آن به روستای دیگری در فاصله ۷۰۰متری جنوب آن نقل مکان کرده باشند، چراکه سفال‌هایی که در این منطقه به دست آمده، متعلق به دوران پس از پوستچی است.

افزایش مصرف دخانیات در زنان

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مرگ‌ومیر سالانه حدود ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور گفت: تقریباً شش هزار نفر از آنها افرادی هستند که بر اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش تسنیم جعفر جندقی با اشاره به آخرین گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت که بر اساس آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان مصرف‌کننده دخانیات هستند، اظهار کرد: این میزان مصرف سالانه موجب مرگ هشت میلیون نفر می‌شود که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن فقط افرادی هستند که بر اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند و به عبارتی، استعمال دخانیات هر چهار ثانیه یک نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند. وی افزود: بر اساس نتایج مطالعه ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در سال ۱۴۰۰ (استپس)، تقریباً ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند که حدود ۲۶ درصد مردان و 5 /4 درصد زنان را شامل می‌شود و این مصرف از سال ۱۳۹۵، با رشد حدود 5 /2درصدی در مردان و ۱۱ درصدی در زنان بالای ۱۸ سال روبه‌رو بوده است. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق مطالعه سال ۱۳۹۵ نیز حدود ۱۰ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ساله مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی بودند که حدود ۱۳ درصد پسران و هشت درصد دختران را شامل می‌شود. وی ادامه داد: در این مطالعه مصرف سیگار در میان نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ساله، حدود 5 /3 درصد، شامل حدود پنج درصد پسران و دو درصد دختران گزارش شد که در مقایسه با آمار دور قبلی این مطالعه در سال ۱۳۸۶، بیش از ۱۳ درصد افزایش داشته و این افزایش عمدتاً ناشی از افزایش ۱۳۳درصدی مصرف سیگار در میان دختران نوجوان بوده است. جندقی با اشاره به اینکه این مطالعه همچنین نشان داده است که متاسفانه حدود ۲۴ درصد از نوجوانان در منازل و ۳۸ درصد نیز در اماکن عمومی در معرض مواجهه با دود دخانیات قرار می‌گیرند، گفت: این در حالی است که در مطالعه استپس در سال ۱۴۰۰ نیز آمار مواجهه با دود دست‌دوم دخانیات در گروه سنی بالای ۱۸ سال حدود ۲۱ درصد در منازل و ۱۷ درصد در محل کار به‌دست آمده است. وی افزود: با در نظر گرفتن میزان شیوع مصرف دخانیات در مطالعات اخیر و سایر گروه‌های سنی، در مجموع حدود ۱۰ میلیون مصرف‌کننده دخانیات در کشور برآورد می‌شود و این میزان مصرف سالانه موجب مرگ حدود ۶۰ هزار نفر می‌شود که تقریباً شش هزار نفر از آنها افرادی هستند که بر اثر مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران جان خود را از دست می‌دهند. 

♦♦♦

میزان: تقاضای اعاده دادرسی متهم «محمد بروغنی» نسبت به رای صادره دادگاه انقلاب در اجرای ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور ثبت و اصول پرونده محاکماتی نامبرده جهت رسیدگی مجدد و بررسی تقاضای ثبت‌شده توسط وکیل وی از دادگاه مربوطه مطالبه شده است.

ایسنا: علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در موضوع مدیریت آب تهران باید از منابع پسابی حداکثر بهره‌برداری را کرد، گفت: مصارف آب فضای سبز تهران و مناطق صنعتی پایتخت عمدتاً باید توسط پساب‌های تولیدشده مدیریت شود.

ایسنا: غلامرضا رضایی،  رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور سامانه معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ اشاره کرد و گفت: سامانه معبر طی هفته‌های آینده مجدداً راه‌اندازی می‌شود و در دسترس عموم جامعه از جمله افراد دارای معلولیت و سالمندان قرار خواهد گرفت.

ایرنا: عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران با تکذیب موضوع ساخت مسکن ۲۵متری در پایتخت گفت: بر اساس قانون، مجوز و پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زیر ۳۵ مترمربع داده نشده و نمی‌شود.

ایلنا: بهرام عین‌الهی،‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اوج‌گیری سویه جدید کرونا در هفته‌های پیش رو گفت: مراکز درمانی برای پذیرش و درمان بیماران آماده‌باش هستند و میزان تخت‌ها به اندازه کافی است و از نظر خدمات درمانی مشکلی وجود ندارد.

فارس: سیدحسین حسینی رئیس‌کل دادگستری کردستان از دستگیری و تعقیب قضایی مدیرکل استاندارد استان، به اتهام ارتکاب جرائم ارتشا و اختلاس خبر داد.

تسنیم: «مجید نوری» فرزند «حمید نوری» شهروند ایرانی زندانی در سوئد می‌گوید به دلیل اعتراض پدرم به شرایط دادگاه، قاضی او را از دادگاه اخراج کرده است و بدون حضور او به کار خود ادامه می‌دهد.

ایرنا: محمدرضا هاشمیان،‌ فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه موج جدید کرونا مرگبارتر از موج قبلی است، گفت: حتی تزریق واکسن‌های قبلی هم در کاهش احتمال بستری شدن بر اثر ابتلا به بیماری موثر خواهد بود.

ایلنا: علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تکلیف رئیس‌جمهور به این سازمان برای تهیه گزارش کارشناسی در موضوع تغییر اقلیم با همکاری دستگاه‌های مسوول خبر داد.

♦♦♦

آمار تکان‌دهنده‌ای درباره زنان

شرق نوشت: تحقیقات بین‌المللی که در دو دهه گذشته از سوی سازمان بهداشت جهانی و دیگران انجام شده است، نشان می‌دهد خشونت علیه زنان مشکلی بسیار جدی‌تر و رایج‌تر از تصورات است. تخمین زده می‌شود از هر سه زن در سراسر جهان یک زن مورد تجاوز، ضرب و شتم یا آزار قرار گرفته است. در حالی که خشونت علیه زنان در همه فرهنگ‌ها و جوامع رخ می‌دهد، فراوانی آن در کشورهای مختلف متفاوت است و جوامعی که بر اهمیت شیوه‌های سنتی مردسالارانه تاکید می‌کنند، روابط نابرابر قدرت میان زن و مرد را تقویت می‌کنند و زنان را در موقعیتی فرودست نگه می‌دارند، می‌خواهند نرخ خشونت علیه زنان بالاتر باشد.

 

210 هزار جویای کار ایرانی در لینکدین

هم‌میهن نوشت: بیش از سه ماه از موج گسترده فیلترینگ می‌گذرد و تعداد محدودی پژوهش و نظرسنجی درباره تاثیر آن بر تقاضای کار ساکنان ایران انجام شده است. بیشتر این نظرسنجی‌ها درباره تاثیری است که محدودیت‌ها بر کسب‌وکارهای اینترنتی مثل صفحه‌های اینستاگرامی داشته است؛ این میان اما بررسی کمی درباره آنچه بر دیگر متقاضیان کار به تفکیک جنسیت و سن گذشته، انجام شده است. «در پی اختلالات و محدودیت‌های اینترنتی و نابسامانی اوضاع اشتغال فعالان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، تعداد کاربران جویای کار ایرانی در شبکه اجتماعی لینکدین، به 210 هزار نفر رسیده است.»

 

قربانیان وضعیت معاملات املاک

فرهیختگان نوشت: بر اساس آمار اعلام شده از مسوولان قضایی کشور، کلاهبرداری‌های ملکی 60 تا 70 درصد پرونده‌های قضایی را تشکیل می‌دهد و متاسفانه به‌دلیل عدم اجرای قانون از سوی مشاوران املاک، دفاتر اسناد رسمی و شهرداری‌ها و همچنین نبود مرجع و سیستمی برای اطلاع دقیق از وضعیت معاملات املاک، قربانی این دست کلاهبرداری‌ها شده و به جای بزرگ شدن کودکان خود در محیط امن خانه‌ای که استحقاق آن را دارند با نهایت تاسف باید شاهد بزرگ شدن آنان در راهروهای دادگستری باشند. متاسفانه هنوز خبری از حل معضل شمار بالای پرونده‌های کلاهبرداری مربوط به پیش‌خرید ملک نیست.

 

 گفتمان کارآفرینی اجتماعی

اعتماد نوشت: کارآفرینی اجتماعی جدیدترین گفتمان و راهبرد از حوزه معرفتی پارادایم توسعه پایدار است که در عصر فراپست‌مدرن برای کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مطرح شده است. این مفهوم راهبردی بر پایه نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در اکثر کشورهای پیشرفته گسترش یافته است. توسعه گردشگری پایدار بهترین زمینه و بستر برای گسترش عدالت اجتماعی و عدالت جنسیتی است که مشارکت جامعه محلی، مسوولیت‌پذیری اجتماعی، کاهش فقر و توانمندسازی اقشار محروم به ویژه زنان، مردم حاشیه شهرهای بزرگ و روستاییان را فراهم می‌کند.