شناسه خبر : 43049 لینک کوتاه

مساله حجاب

اهمیت استفاده از بخاری‌های گازی استاندارد چیست؟

سخنگوی قوه قضائیه گفت: موضوع حجاب فراقوه‌ای است و لازم است در این زمینه هر سه قوه جلسات تخصصی تشکیل دهند و تصمیمات کارشناسانه بگیرند، ضمن اینکه کارگروه‌های تخصصی در این رابطه تشکیل شده است و کارشناسان دستگاه قضایی نیز حضور دارند و به دنبال بررسی راهکارهای عفاف و حجاب هستیم. به گزارش خبرنگار میزان، مسعود ستایشی از آزادی یک هزار و ۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر خبر داد و گفت: طبق تاکیدهای ریاست قوه قضائیه این آزادی‌ها به معنای چشم‌پوشی کامل از اقدامات برخی آشوب‌طلبان نبوده و به معنای این نیست که رسیدگی به این پرونده‌ها گذرا باشد. ستایشی تصریح کرد: همه دادگاه‌ها با جدیت در حال پیگیری است که اطلاع‌رسانی درباره این دادگاه‌ها به مرور انجام خواهد شد. سخنگوی قوه قضائیه ضمن ابراز تاسف از فوت و از دست رفتن ۲۰۰ نفر از شهروندان که به خاطر تحرکات و تحریکات بیگانگان و ایادی رسانه‌ای آنها از بین رفتند، گفت: قوه قضائیه به شدت حساس بوده و مطمئن باشید از خون این افراد نخواهد گذشت و کسانی که در این جریانات صدمه دیده‌اند، قوه قضائیه مورد به مورد مطالبه خواهد کرد و گریبان مسببان آشوب‌ها را هرگز رها نخواهد کرد. ستایشی با اشاره به برخی دروغ‌پردازی‌ها و شایعه‌سازی‌ها گفت: افراد باید درباره ادعاهای خود سند ارائه دهند و ادعاهای بدون پشتوانه در فضای عمومی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و هر ادعایی باید با مدارک مستند و مستدل همراه باشد. سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حضور تیم ملی ایران در جام جهانی تصریح کرد: تلاش دشمن در تحریم ورزش خاصه فوتبال یا تصاحب فرزندان عزیز این مرزوبوم نافرجام و ناکام ماند. همه قلب‌های ملت ایران همواره برای ایران یکپارچه و متحد می‌تپد. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اتباع خارجی گفت: تعدادی از اتباع در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند و اتهام این افراد اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی بوده است و با تحقیقات و موشکافی‌هایی که در این راستا انجام شد، برخی از این افراد در مرحله دادسرا آزاد شدند و پرونده برخی دیگر از آنها در جریان رسیدگی قرار دارد و تحقیقات برای این موضوع ادامه دارد. معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه با نمایندگان این بازداشت‌شدگان در تماس هستند و دقیقاً ابعاد و مسائل را در حدودی که قانون اجازه می‌دهد با آنها مطرح کردند و پرونده این افراد به زودی اگر به صدور کیفرخواست منجر شود در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

هشدار آتش‌نشانی در فصل سرد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه با سرد شدن هوا حوادث گازگرفتگی افزایش پیدا می‌کند از شهروندان خواست از بخاری‌های استاندارد برای گرم کردن منازل استفاده کنند. به گزارش ایرنا سیدجلال ملکی گفت: با توجه به برودت هوا و احتمال افزایش حوادث گازگرفتگی از شهروندان تقاضا داریم در صورت افزایش تعداد وسایل گرمایشی از بخاری‌های استاندارد استفاده کرده و حتماً مسیری را برای ورود هوا به داخل محیط به ویژه در منازل کوچک باز گذاشته و هرگز تمام راه‌های ورود هوا را مسدود نکنند چراکه باز گذاشتن مقداری از پنجره نزدیک به وسایل گرمایشی کفایت می‌کند. وی بر لزوم نصب وسایل گرمایشی توسط افراد متخصص نیز تاکید کرد و گفت: بی‌احتیاطی و ناآگاهی در راه‌اندازی وسایل گرمایشی موجب می‌شود که این وسایل به درستی کار نکند و عدم کارکرد صحیح آن بسیار خطرساز است بنابراین این وسایل حتماً باید از سوی افراد متخصص نصب شود. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی پایتخت با بیان اینکه بخاری‌های گازی، نفتی، شومینه، پکیج، آبگرمکن و موتورخانه می‌تواند به تولید مونوکسیدکربن و گازگرفتگی منجر شود، افزود: بخاری که به مدت طولانی در محیط بسته روشن بماند نیز می‌تواند باعث تولید این گاز کشنده شود، این گاز به دلیل کاهش اکسیژن در محیط به وجود می‌آید، پس اگر یک وسیله شعله‌دار در محیطی وجود داشته باشد و راه مناسبی برای ورود هوا نباشد به زودی در آن محل گاز مونوکسید کربن تولید و منتشر می‌شود. وی با بیان اینکه مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است، تاکید کرد: با کمی دقت می‌توان از وقوع مسمومیت با مونوکسید کربن جلوگیری کرد و اگر شهروندان از وسایلی که دارای شعله است استفاده می‌کنند باید به این مورد توجه داشته باشند که حتماً یک راه برای گردش هوا در نظر بگیرند، همچنین شهروندان می‌توانند از هشداردهنده‌های مونوکسید کربن استفاده کنند تا در صورت افزایش مونوکسید کربن در محل دستگاه دتکتور در این‌باره هشدار دهد. ملکی با بیان اینکه نقص در سیستم دودکش نیز یکی از عوامل مسمومیت با مونوکسید کربن است، اظهار داشت: دودکش عایق که داخل دیوار است حتماً باید تا قسمت بالایی ساختمان رفته باشد. همچنین حتماً باید در انتهای لوله کلاهک H نصب شود، این کلاهک از ورود شاخ و برگ درختان به داخل لوله جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن نیز موجب خروج هرچه بهتر آلاینده‌ها می‌شود.

پیامک جعلی زلزله

در پی ارسال پیامی با موضوع اخطار زلزله برای برخی شهروندان تهرانی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که چنین پیامی صحت ندارد و شهروندان نگرانی برای وقوع زلزله نداشته باشند. به گزارش روز چهارشنبه هفته گذشته ایرنا از سازمان مدیریت بحران کشور، پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است که این پیام کاملاً جعلی است و جای هیچ نگرانی نیست. در این پیام تاکید شده است: این پیام جعلی است به آن توجه نکنید و از خانه خارج نشوید. بر اساس پیام معاون اجتماعی پلیس فتا، این پیام برای گوشی‌های همراه اندروید به‌خصوص سامسونگ ارسال شده است و افرادی که گوشی همراه آیفون دارند این پیام را دریافت نکردند. سرهنگ رامین پاشایی، در گفت‌وگو با شبکه خبری، موضوع پیامک هشدار زلزله را جعلی دانست و گفت: هموطنان با خیال راحت به زندگی خود برسند. وی با عنوان این مطلب که هیچ اتفاق یا تهدیدی برای هموطنان وجود ندارد، گفت: این پیام برای گوشی‌های همراه اندروید به‌خصوص سامسونگ ارسال شده و افرادی که گوشی همراه آیفون دارند، این پیام را دریافت نکردند. مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد: نظر به اینکه بنابر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکان ارسال شده است، مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می‌کند هیچ‌گونه وضعیت غیرعادی درباره وقوع زمین‌لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

از هر هشت نفر یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: عرضه انسولین قلمی بدون تجویز پزشک ممنوع است و قیمت آن هم تغییر نیافته است. سجاد اسماعیلی گفت: نیاز ماهانه کشور به انسولین قلمی سه میلیون عدد است که عرضه آن فقط با نسخه پزشک و ثبت در سامانه تیتک امکان‌پذیر است. وی اظهار داشت: مسیر تهیه انسولین در صورتی که با تجویز پزشک، تشکیل پرونده بیمه و مراجعه به داروخانه باشد، قیمت آن تغییر نمی‌کند. در همین راستا هفتم آذر، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اصلاح سیاست‌های ارزی برای انسولین قلمی وارداتی، گفته بود که قیمت این اقلام دچار افزایش شد اما برای بیماران دارای نسخه با قیمت‌های قبل عرضه می‌شود. وی افزود: اکنون انسولین قلمی ۲۲۰ هزارتومانی با قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان به بیماران فروخته می‌شود. انسولین هورمونی است که لوز‌المعده در بدن تولید می‌کند، این هورمون، قند را از خون گرفته و به داخل سلول‌های بدن منتقل می‌کند تا بدن از آن قند به عنوان انرژی استفاده کند. در مبتلایان به دیابت، میزان انسولین کم است یا انسولین به دلایل گوناگون تاثیر کافی ندارد و سلول‌ها نمی‌توانند قند موجود در خون را به درستی جذب کنند. در نتیجه، میزان قند یا گلوکز در خون بالا می‌رود و بیماران باید بر حسب نیاز و تجویز پزشک انسولین قلمی را روزانه تزریق کنند تا قند خونشان تنظیم شود. در دیابت نوع یک، تنها درمان رضایت‌بخش تزریق انسولین است و این دارو مانند همه پروتئین‌ها هنگام جذب از روده به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شود؛ بنابراین باید داخل خون تزریق شود تا در آن سوخت‌وساز بدن با تغییرات مداوم در ترشح انسولین هماهنگ شود. سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌دهد از هر ۱۰ نفر، یک نفر دیابتی است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۵ از هر هشت نفر یک نفر به دیابت مبتلا باشد. بنابراین شیب تند ابتلا به دیابت را در سراسر جهان در پساکرونا شاهدیم. هزینه سالانه دیابت، حدود ۶۷۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود یعنی ۱۲ درصد بودجه ملی بهداشت صرف درمان دیابت و عوارض آن می‌شود. با توجه به اینکه علت اصلی شیوع و افزایش دیابت نوع2 تغذیه ناسالم و کاهش فعالیت جسمی است، همه‌گیری بیماری کرونا در دو سال اخیر مشکلات جسمی و روانی بسیاری را برای مردم به‌وجود آورد که زمینه‌ساز ابتلا به دیابت در دوران پساکروناست.

ماجرای سیل  سهمگین تابستان

سیل سهمگین تابستان امسال و خسارت‌های قابل توجه آن در رفسنجان همان زمان، فضای رسانه‌ای و مدیریتی استان و شهرستان را آنقدر تحت تاثیر قرار داده که قرار بود مقصران احتمالی این‌همه خسارت و وضعیت ترک‌فعل‌ها نیز مشخص و اعلام شوند. به گزارش ایلنا همان زمان بود که مسوولان عالی استان وعده داده بودند همه ظرفیت‌ها را به کار می‌گیرند تا مقصرانی که سبب‌ساز وضعیت جاری شدن این میزان سیل و نیز حجم بالای خسارت‌ها بودند مشخص و برخورد لازم نیز با آنان انجام شود؛ حالا بعد از چند ماه اما وقتی موضوع را پیگیری می‌کنیم هنوز نه خبری از مشخص شدن مقصر است و نه برخوردها. شاه‌کلید پاسخ متولیان محلی هم این است که سیل مقصری نداشته است و البته احتمال دارد منظور این افراد مدیران فعلی باشد زیرا مسوولان استان همچنان می‌گویند بررسی‌ها جریان دارد و در صورتی که مقصری در هر زمان (هر فردی در هر مسوولیتی در هر زمان) داشته باشد، به‌طور حتم برخورد لازم صورت می‌گیرد. واقعیت این است که پس از گذشت حدود پنج ماه از وقوع سیل مخرب در شهرستان رفسنجان و وارد آمدن زیان‌های مالی و جانی به این منطقه و حتی درخواست برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به منظور بررسی علل و عوامل به وجود آمدن این رخداد، هنوز هیچ خبری از نتیجه نهایی بررسی‌ها منتشر نشده است. 

♦♦♦

ایرنا: حمید طریفی‌حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: امسال بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان به سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان اختصاص دادیم.

ایسنا:  اتهام پولشویی اکبر طبری پس از رفع نقص در دادگاه کیفری یک رسیدگی و وی با این اتهام به ضبط کلیه اموال در موضوع بزه پولشویی و یک‌چهارم اموال برابر نظر کارشناسی به قیمت روز مطابق قانون حاکم در زمان به عنوان جزای نقدی محکوم شده و سایر جرائم قطعیت‌یافته وی در حال اجرا و به قوت خود باقی است.

ایرنا: انهدام باند سارقان کابل‌های برق، شناسایی دو موادفروش که مالخر اموال مسروقه بودند و دستگیری سارق اماکن خصوصی باقرشهر توسط فرماندهی انتظامی شهرستان ری صورت گرفت.

میزان: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان با رفع ایراد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری موافقت کردند.

میزان: احکام اولیه پرونده متهمان شهادت شهید عجمیان صادر شد و پنج متهم به اعدام و ۱۱ متهم دیگر نیز به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

تسنیم: علی محمد قادری  رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در نتیجه ۳۰۰ هزار سانحه تصادف در کشور سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول، به جمعیت معلولان کشور اضافه می‌شود، اما سازمان بهزیستی به جلسات ستادهای سفر نوروزی دعوت نمی‌شود.

فارس: سرپرست اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به حمله گروه‌های هکری به صفحه اول سایت این دانشگاه تاکید کرد که این اقدام، خللی در خدمت‌رسانی ایجاد نکرد.

ایلنا: جعفر جوادی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۵۰ درصد خاک اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی در این استان دچار درجات مختلف شوری از کم تا بحرانی است.

ایرنا: مرتضی مرادی معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور از آماده‌باش کامل پایگاه‌های امداد و نجات و عوامل امدادی این جمعیت در ۱۳ استان کشور با توجه به شرایط جوی پیش‌رو خبر داد.

ایسنا:  وزارت منابع طبیعی و محیط زیست جمهوری داغستان گزارش داد که تعداد فک‌های تلف‌شده در سواحل خزر طی یک ماه گذشته به بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد رسید.

♦♦♦

به دنبال محل اعتراض

هم‌میهن نوشت: شیراز اولین شهر ایران است که بعد از انقلاب اسلامی، در آن «محلی برای تجمع و اعتراضات مردم» تعیین شده است. برخی دلیل انتخاب شهر شیراز را آرام شدن این شهر در اعتراضات اخیر دانسته‌اند. با شروع اعتراضات سال 1398 بررسی اختصاص محلی برای تجمعات مردمی به اوج خود رسید و پس از مدتی دوباره مسکوت ماند. در اعتراضات اخیر هم دوباره این طرح روی میز مسوولان قرار گرفت؛ این‌بار بررسی‌ها متفاوت بود چون محسن منصوری، استاندار سابق تهران، اعلام کرد در حال بررسی چند نقطه هستند تا مردم تهران در این نقاط اعتراضات خود را بیان کنند.

 

رنج 10ساله شین‌آباد

شرق نوشت: 10 سال پیش بود که آتش به جان دخترکان مدرسه شین‌آباد از توابع پیرانشهر افتاد. دختران 10ساله‌ای که به سیاق هر روز راهی مدرسه شده بودند و از همان روز، دیگر هیچ‌چیز زندگی‌شان شبیه قبل نبود؛ از چهره و ظاهرشان تا جان و روحشان که بعد از گذشت 10 سال هنوز مجروح است. آتش تمام کلاس را گرفت و از 37 دانش‌آموز کلاس چهارمی مدرسه ابتدایی در شهر مرزی پیرانشهر، 29 نفر دچار سوختگی شدند. دو نفر از دختران مدرسه یکی، دو روز بعد از حادثه جان باختند و 40 روز دیگر انگشتان سه دانش‌آموز دیگر قطع شد، چون شدت سوختگی زیاد بود و پزشکان امکان قبول پیوند نداشتند.

 

اجاره واگن مترو

 اعتماد آنلاین نوشت: جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، با بیان اینکه افزایش واگن تنها راهکار مشکل کمبود قطار است، گفت: در حال پیگیری برای واگن اجاره‌ای هستیم چرا که ساخت و خرید واگن بیش از دو سال به طول خواهد انجامید. با توجه به اینکه آمار مسافران مترو، روزبه‌روز در حال افزایش است و آمار به دوران پیش از شیوع کرونا نزدیک شده، ضمن اینکه تعداد ایستگاه‌های فعال هم نسبت به گذشته بیشتر شده است، اجاره واگن راهگشا و پاسخگوی مساله سرویس‌دهی بهتر خواهد بود تا زمانی که واگن‌های خریداری‌شده به ناوگان تزریق شود.

 

پایتخت چند روز دیگر آب دارد؟

سازندگی نوشت: برخی تخمین‌های اشتباهی را مبنای تحلیل قرار می‌دهند. به‌طور مثال با حجم ۳۰۰ میلیون مترمکعبی آب سدها و مصرف روزانه سه میلیون مترمکعبی می‌گویند تهران ۱۰۰ روز بیشتر آب ندارد. در صورتی که این تخمین اشتباه است. ما در سدها کنار خروجی روزانه، ورودی روزانه نیز داریم. شاید بارندگی‌های روزهای اخیر خیال جبران کمبود آب پایتخت را تقویت کرده باشد اما به واقع شرایط وخیم‌تر از آن است که بتوان به این بارش‌ها دلخوش بود. وضعیت ذخایر سدها مناسب نیست و اگر فکری به حال مصرف نشود، ممکن است سیاست‌ها به سمت تصمیمات سخت در شرایط بحران کشیده شود.