شناسه خبر : 38246 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درس‌های بلایای طبیعی

بلایای طبیعی چه اثری بر رشد اقتصادی دارند؟

 

محمدعلی سرابیان‌مقدم / نویسنده نشریه

72خسارات اقتصادی مستقیم ناشی از حوادث شدید آب‌و‌هوایی برای دهه‌ها سریع‌تر از تولید ناخالص داخلی در حال رشد است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این روند ادامه خواهد داشت. تاثیرات بلایای طبیعی به وضوح فراتر از آسیب‌های جسمی آنهاست. آنها می‌توانند تاثیرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بر درآمد، سلامتی، تشکیل خانواده و بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی قربانیان داشته باشند. در مجموع، بلایای طبیعی می‌توانند نتایج مالی و عملکرد سرویس‌های مهمی مانند سیستم مراقبت‌های بهداشتی را تحت تاثیر قرار دهند. بلایای طبیعی به‌عنوان حوادث غیر‌منتظره، شوک (تکانه) منفی به عرضه کل محسوب می‌شوند. واکنش یک اقتصاد به این شوک‌ها، به عوامل مختلفی از جمله اجرای قواعد مهندسی در احداث ساختمان‌ها، وجود ذخایر کافی محصولات زراعی و دارایی‌های نقدی، آموزش‌های عمومی و نحوه مدیریت بحران‌های طبیعی بستگی دارد.

نویسنده این تحقیق کار خود را در این زمینه به بهبود درک افراد در مورد برخی از این تاثیرات و کانال‌هایی که از طریق آنها این اثرات محقق می‌شوند یا نمی‌شوند، اختصاص داده است. دو موضوع اصلی یافته‌های این مقاله آن است که: 1- با وجود کاهش کوتاه‌مدت در زمینه سلامت جسمی و درآمد پس از یک فاجعه طبیعی، افراد و مکان‌ها در میان‌مدت و درازمدت در این ابعاد نسبتاً مقاوم هستند. و 2- تاثیرات میان‌مدت و بلند‌مدت به شرایط مناطق آسیب‌دیده بستگی دارد، مانند نرخ دستمزد محلی و سلامت جمعیت محلی. علاوه بر این، تحقیق فعلی در مورد بلایای طبیعی به روشنایی و فهم بیشتر در مورد پدیده‌های اقتصادی کمک کرده است. به عنوان مثال، این تحقیق نشان داده است که محل زندگی برای طول عمر شخص اهمیت قابل توجهی دارد و تخمین‌هایی از سرعت بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده در اثر اختلالات موقتی با اندازه‌های مختلف ارائه داده است.

 

پرداخت به قربانیان بلایا

در یک مطالعه، نویسنده تمام طوفان‌های شدیدی را که در دوره 2002-1979 در ایالات متحده به وجود آمده‌اند، در نظر می‌گیرد و تخمین می‌زند که چگونه این طوفان‌های شدید بر نتایج اقتصادی یک بخش و همچنین میزان پرداخت از دولت فدرال به یک شهرستان معین در دهه بعد از وقوع تاثیر می‌گذارند. برای یک طوفان معمولی، هیچ‌گونه ضرر و زیان قابل ملاحظه‌ای در درآمد متوسط وجود ندارد، در حالی که نرخ اشتغال 5 تا 10 سال پس از طوفان 6 /0 تا 8 /0 درصد کاهش می‌یابد. با وجود این انتقال از طریق دولت فدرال از طریق برنامه‌هایی که صریحاً مربوط به فاجعه نیستند‌-‌مانند بیمه بیکاری، مزایای پزشکی عمومی و پرداخت‌های جبرانی درآمد‌- به طور قابل ملاحظه و مداومی افزایش می‌یابد. ارزش فعلی خالص این انتقال‌ها 780 تا 1150 دلار (سرانه) برای طوفان معمولی و تقریباً 1700 دلار برای شدیدترین طوفان‌ها یعنی دسته 3 یا بالاتر است. این مقادیر به میزان قابل توجهی بیش از پرداخت‌هایی است که به طور رسمی به عنوان کمک به بلایای طبیعی شناخته می‌شوند که در مجموع 155 تا 160 دلار برای طوفان متوسط و 400 تا 425 دلار برای قوی‌ترین طوفان‌هاست. در مقابل، پرداخت از مشاغل به افراد که احتمالاً شامل پرداخت‌های بیمه خصوصی هستند، میزان نسبتاً کمی به کل پرداخت می‌افزاید: 22 تا 24 دلار برای طوفان متوسط و سرانه 85 دلار برای قوی‌ترین طوفان. این یافته‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های مالی طوفان‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد و نشان می‌دهد که شبکه‌های تامین اجتماعی می‌توانند از عوامل مهم بهبودی باشند.

برای طوفان‌های قوی، ضرر و زیان درآمدی نیز بیشتر است. طوفان‌های گروه 1 در دهه بعد از وقوع، موجب ضرر تخمینی 500‌دلاری درآمد (سرانه) می‌شوند، در حالی که طوفان‌های گروه 3 و طوفان‌های شدید باعث از دست دادن درآمد بیش از 4300‌دلاری می‌شوند (بر اساس خالص ارزش فعلی). در حالی که پرداخت‌ها نیز با شدت طوفان افزایش می‌یابند، نرخ افزایش به طرز قابل ملاحظه‌ای کمتر از ضرر و زیان درآمد است: هرچه طوفان ضعیف‌تر باشد، افزایش پرداخت غیر‌مرتبط به بلایا نسبت به زیان برآورد‌شده بیشتر است. بنابراین به نظر می‌رسد جمعیت ایالات متحده در برابر بلایای طبیعی ضعیف‌تر در مقایسه با فاجعه‌های بزرگ، بسیار بهتر بیمه شده است.

قربانیان بلایای طبیعی همچنین از کمک‌های خیرخواهانه بهره‌مند می‌شوند. حوادث شدید گاهی کمک‌های مالی از سراسر کشور یا حتی جهان را به خود جلب می‌کند. اما آیا این کمک‌ها به قیمت کاهش کمک‌های خیرخواهانه دیگر انجام می‌شود؟ بنجامین مارکس و نویسنده تحقیق فعلی این سوال را در زمینه گردبادهای کشنده در ایالات متحده بررسی می‌کنند. نویسندگان با استفاده از داده‌های سرویس درآمد داخلی ناشناس متوجه می‌شوند افرادی که در همان ایالت قربانیان گردباد زندگی می‌کنند اما در خارج از مناطقی هستند که مستقیماً تحت تاثیر قرار گرفته است، کل کمک‌های خیرخواهانه خود را در حدود دو میلیون دلار به ازای هر فاجعه افزایش می‌دهند. این بدان معناست که عرضه کمک‌های خیرخواهانه ثابت نیست.

 

سیستم‌های بیمارستان در هنگام بلایای طبیعی

کاهش گسترده استفاده از مراقبت‌های بهداشتی انتخابی و اضطراری در طی بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ نگرانی‌هایی را در مورد دوام اقتصادی طولانی‌مدت بیمارستان‌های آسیب‌دیده ایجاد کرده و توانایی آنها را در جبران کمبود درآمد مربوط به همه‌گیری زیر سوال برده است. جاناتان گروبر، آدرین سابتی و تاتیانا دریوگینا (نویسنده تحقیق فعلی) از داده‌های رسمی بیمه درمانی برای بررسی تاثیرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت طوفان‌ها بر خود سیستم مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنند. بر اساس این تحقیق، کاهش قابل توجهی در استفاده از مراقبت‌های بهداشتی انتخابی در بخش‌های متاثر از طوفان مشاهده می‌شود که این کاهش در مناطقی با طوفان‌های شدیدتر، بزرگ‌تر است. چند ماه پس از طوفان، افزایش ناچیزی در استفاده از مراقبت‌های بهداشتی انتخابی مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد برخی از مراقبت‌های از‌بین‌رفته در حقیقت دوباره برنامه‌ریزی شده‌اند.

 

تاثیرات طوفان کاترینا بر نتایج اقتصادی قربانیان

متمرکز کردن تحقیق به طور انحصاری بر مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی بعید به نظر می‌رسد که تصویری کامل از تاثیرات بلایا نشان دهد زیرا قربانیان فاجعه ممکن است نقل مکان کنند. در این صورت، حتی اگر به نظر برسد که مکانی از یک فاجعه خاص بهبود یافته است، افراد آسیب‌دیده لزوماً بهبود نیافته‌اند. توانایی ردیابی افراد در طول زمان و مکان با حداقل فرسایش برای درک اینکه چگونه یک فرد معمولی و نه یک مکان تحت تاثیر حوادث شدید قرار می‌گیرد، ضروری است.

با استفاده از داده‌های مالیاتی ناشناس، لورا کاوانو، استیون لویت و نویسنده تحقیق فعلی اثرات طولانی‌مدت طوفان کاترینا را که بیش از 150 میلیارد دلار خسارت به بار آورد بر نتایج اقتصادی قربانیان آن در نیواورلئان بررسی کرده‌اند. نویسندگان تحقیق مذکور نتایج مربوط به افراد دارای پرونده‌ه مالیاتی را که در ابتدا مقیم نیواورلئان بودند با کسانی که در یکی از ۱۰ شهر مشابه در ایالات متحده زندگی می‌کردند مقایسه می‌کنند. این مقایسه همراه با ردیابی افراد در نمونه در طول زمان بدون در نظر گرفتن محل جابه‌جایی افراد انجام می‌شود.

نویسندگان در‌می‌یابند که ضررهای اولیه درآمد ناشی از طوفان قابل توجه بوده است. درآمد سالانه قربانیان در سال 2005 بیش از 1500 دلار کاهش یافت-کاهشی بسیار بزرگ با توجه به اینکه طوفان در اواخر سال به وقوع پیوست - و در سال 2006 حدود 2200 دلار کاهش یافت. سهم افرادی که درآمد دستمزدی ندارند بیش از دو واحد درصد افزایش یافت و در سال 2005، با وضع قوانین ویژه برای کمک به کسانی که به دلیل خسارات کاترینا درآمد خود را از دست داده بودند، تعداد خانوارهای دارای پرونده مالیاتی و دریافت‌کننده پرداخت بیکاری، ۲۵ درصد افزایش یافت.

با توجه به تخریب اولیه طوفان، ضرر درآمد در سال 2007 ناپدید شده بود و در سال 2010، قربانیان طوفان نسبت به گروه کنترل تقریباً سالانه سه هزار دلار بیشتر درآمد داشتند. این درآمد تا سال 2013، آخرین سالی که داده‌های آن موجود بود، ادامه داشت. به همین ترتیب، در درازمدت قربانیان طوفان کاترینا کمتر دچار بیکاری شدند و درآمد حاصل از خوداشتغالی آنها افزایش یافت. همچنین شواهدی مشاهده می‌شود که افراد از حساب بازنشستگی برای مقابله با شوک مالی فاجعه استفاده می‌کنند: تعداد خانوارهایی که از حساب بازنشستگی برداشت می‌کنند به طور قابل ملاحظه و مداومی افزایش یافت و مقدار آن در هر خانوار در دوره پس از طوفان حدود 2800 دلار بود. اما با توجه به رسیدهای پرداختی تامین اجتماعی، هیچ‌گونه افزایش متناسبی در بازنشستگی‌ها مشاهده نشد، که حاکی از آن است که افراد از این وجوه به جای بازنشستگی زودهنگام، برای هموار‌سازی مصرف استفاده می‌کنند.

 

اثرات طوفان کاترینا بر مرگ‌و‌میر در بلند‌مدت

در کوتاه‌مدت، طوفان تاثیر مخربی بر قربانیان سالخورده و معلول طولانی‌مدت داشت و مرگ‌و‌میر آنها در سال 2005 را بیش از نیم واحد درصد یا 10 درصد میانگین مرگ و میر سالانه افزایش داد. این افزایش مرگ‌و‌میر در میان افراد 75 سال یا بیشتر در سال 2004 متمرکز شده است. همچنین کسانی که مبتلا به آلزایمر / زوال عقل بودند نیز با احتمال بیشتری ممکن بود بلافاصله پس از طوفان بمیرند.

با کمال تعجب، نویسندگان متوجه می‌شوند که طوفان، بقای طولانی‌مدت را برای اعضای این گروه آسیب‌پذیر بهبود داده است. نویسندگان هیچ گروه خاص و مشخصی را پیدا نکردند که افزایش مرگ‌و‌میر طولانی‌مدت را در بین جامعه مورد بررسی، تجربه کنند. این مساله نشان می‌دهد بهبودهای مربوط به زنده ماندن کاملاً گسترده است. نقل مکان قربانیان به مناطقی که نتایج بهتر مرگ‌و‌میر دارند، بیشتر این پیشرفت را توضیح می‌دهد. با پرداختن به یک سوال تحقیق طولانی‌مدت در ادبیات سلامت، نتیجه گرفته می‌شود که محل زندگی یک شخص در طول عمر وی تاثیر علی دارد.

این یافته‌ها در مورد قربانیان طوفان کاترینا برای سایر حوادث به چه معناست؟ نیواورلئان از نظر اقتصادی و در کنار ابعاد بهداشت عمومی نسبت به قبل از طوفان عملکرد نسبتاً ضعیفی داشت که تقریباً با قطعیت بالایی یکی از عوامل بهبود بلند‌مدت درآمد و طول عمر بود. مفهوم این امر این است که حوادث شدید که قربانیان را از مناطق مرفه‌تر آواره می‌کنند، می‌توانند آسیب طولانی‌مدت به سلامت و رفاه اقتصادی وارد کنند.

شایان ذکر است که این یافته‌ها به معنای بهبود وضعیت رفاهی قربانیان به دلیل طوفان نیست. درآمد و طول عمر مطمئناً از اجزای مهم رفاه هستند، اما موارد دیگری نیز وجود دارد. ممکن است یافته‌های تحقیق این‌گونه تفسیر شوند که افرادی که در نیواورلئان زندگی می‌کردند به دلایلی چنان به آن وابسته بودند که مایل بودند از زندگی طولانی‌تر و درآمد بالاتر برای زندگی در آنجا چشم‌پوشی کنند. در این صورت، درک اینکه چرا مردم تا این حد به یک مکان مشخص وابسته هستند، مهم‌ترین نکته است.

شاید نیواورلئان امکانات بی‌نظیری را ارائه می‌دهد که ساکنانش برای آن ارزش قائل هستند. ممکن است اینطور باشد که افراد برای شبکه‌های اجتماعی خود ارزش زیادی قائل هستند، اما با ثابت نگه داشتن این موارد، در مکان‌های مشابه دیگر به همان اندازه خوشحال می‌بودند. ساکنان ممکن است اطلاعات کافی در مورد مکان‌های دیگر نداشته باشند و صرفاً برای جلوگیری از ریسک، در مکانی معین و با شرایط غیربهینه زندگی کنند. یا شاید مردم صرفاً به مکانی که در آن زندگی می‌کنند عادت کرده و تمایلی به نقل مکان ندارند. شناسایی سهم هر یک از این مکانیسم‌ها راهی مهم برای تحقیقات آینده است.

 

تاتیانا دریوگینا

تاتیانا دریوگینا استادیار فایننس در دانشگاه ایلینوی (اوربانا شمپین) و پژوهشگر برنامه اقتصاد محیط زیست و انرژی NBER است. وی سردبیر مجله انجمن اقتصاددانان محیط زیست و منابع و همچنین، مجله سیاستگذاری محیط زیست و انرژی و اقتصاد NBER است. تحقیقات دریوگینا بر روی خطرات محیط زیستی متمرکز است. وی هزینه‌های اقتصادی شوک‌های زیست محیطی طبیعی و انسانی از جمله طوفان، تغییرات آب‌و‌هوایی، نشت مواد خطرناک و آلودگی هوا را بررسی کرده است. کارهای او شامل ارزیابی تاثیرات طوفان کاترینا بر نتایج بلند‌مدت بازار کار و بقای ساکنان نیواورلئان؛ برآورد هزینه‌های اجتماعی در معرض آلودگی هوای حاد بودن؛ و ارزیابی تاثیر دما بر اقتصاد ایالات متحده است. وی همچنین تحقیق کرده است که چگونه نظرات علمی بر عقاید مردم در مورد تغییر آب‌و‌هوا تاثیر می‌گذارد و اینکه چگونه کدهای انرژی و قیمت برق در مصرف انرژی تاثیر می‌گذارد. پروفسور دریوگینا دارای مدرک لیسانس اقتصاد محیط زیست و ریاضیات کاربردی از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا و دکترای اقتصاد از دانشگاه ام‌آی‌تی است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها