شناسه خبر : 38242 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درس بلایای طبیعی

چرا سرمایه‌گذاری روی اوراق سبز رونق پیدا کرده است؟

اولین مقاله این هفته فصل تحقیق به پرسشی اساسی درباره فضای مجازی می‌پردازد. در خلاصه این مقاله با عنوان «آیا فضای مجازی کیفیت زندگی و سلامت و بهداشت روانی انسان را ارتقا می‌دهد؟» آمده است: فضای مجازی می‌تواند مانند مواد مخدر، تاثیرات اعتیادآور و مضری بر روی زندگی افراد داشته باشد. از این‌رو، فناوری‌های دیجیتال باید به اندازه‌ای که رفاه اجتماعی را حداکثر می‌کند تولید شود و میزان مصرف آن با اهداف اجتماعی تنظیم شود.

مقاله دوم با این پرسش آغاز می‌شود که «چرا سرمایه‌گذاری روی اوراق سبز رونق پیدا کرده است؟» سه اقتصاددان با نام‌های «لوبوس پاستر» از دانشگاه شیکاگو، «رابرت استامباف» و «لوسیان تیِلور» از دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا در مقاله‌ای نشان می‌دهند که چرا سرمایه‌گذاران هنگام سرمایه‌گذاری در دارایی‌های سبز باید به خوبی مشاوره داده شوند و به هشدارها توجه کنند. سرمایه‌گذاری‌هایی را که با محیط‌زیست سازگار هستند اغلب «سرمایه‌گذاری سبز» می‌نامند؛ اصطلاحی که در مقابل آن «سرمایه‌گذاری قهوه‌ای » قرار دارد.

مقاله سوم نیز به پرسش مهمی می‌پردازد که «بحران‌های اقتصادی را چگونه می‌توان با نظریه پولی شرح داد؟» در خلاصه این مقاله می‌خوانیم: تلاش از طریق انبساط اعتباری برای کاهش مصنوعی نرخ بهره‌ای که در بازار ایجاد شده، فقط می‌تواند نتایجی کوتاه مدت داشته باشد و بهبود اصلی با سقوطی عمیق‌تر همراه خواهد بود که خود را در قالب کسادی کامل فعالیت اقتصادی و صنعتی نشان می‌دهد. اقتصاد نمی‌تواند هماهنگ و آرام رشد کند، مگر آنکه تمامی اقدامات مصنوعی دخالت‌کننده در سطح قیمت‌ها، دستمزدها و نرخ بهره، که در واقع با بازی آزاد نیروهای اقتصادی تعیین می‌شوند، یک‌بار و برای همیشه کنار گذاشته شوند.

در مقاله آخر نیز این پرسش مطرح شده که «بلایای طبیعی چه اثری بر رشد اقتصادی دارند؟» در پاسخ خلاصه نیز آمده: با وجود کاهش کوتاه‌مدت در زمینه سلامت جسمی و درآمد پس از یک فاجعه طبیعی، افراد و مکان‌ها در میان‌مدت و درازمدت در این ابعاد نسبتاً مقاوم هستند. تاثیرات میان‌مدت و بلند مدت به شرایط مناطق آسیب‌دیده بستگی دارد، مانند نرخ دستمزد محلی و سلامت جمعیت محلی و... .

دراین پرونده بخوانید ...