شناسه خبر : 8416 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در اجلاس آی‌سی‌سی تورین ایتالیا چه گذشت؟

اتاقک‌ها زیر یک سقف

کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان در ماه ژوئن سال جاری در تورین ایتالیا برگزار شد.

اتاقک‌ها زیر یک سقف
مینا جوشقانی

کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان در ماه ژوئن سال جاری در تورین ایتالیا برگزار شد. WCC تنها انجمن بین‌المللی است که مجریان اتاق‌های بازرگانی و اهالی کسب‌ و کار از سرتاسر جهان می‌توانند در آن حضور یابند و بهترین فعالیت‌ها و تجارب‌شان را با دیگران در میان بگذارند، به تبادل نظر بپردازند، شبکه‌هایشان را توسعه داده و درباره جدیدترین مسائل دنیای کسب و کار به گفت‌وگو بنشینند و به علاوه در زمینه‌های جدید نوآوری از اتاق‌های بازرگانی جهانی کسب علم کنند. کنگره اتاق‌های بازرگانی یا wcc هر دو سال یک‌بار در نقطه متفاوتی از جهان و تحت نظارت فدراسیون اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی برگزار می‌شود. اتاق‌های بازرگانی جهانی وظیفه دارند تجارت بین‌المللی را افزایش دهند و برای ارتقای موقعیت‌های اقتصادی در سطح جهان، به پرورش و تبادل فرهنگی و بشردوستانه بپردازند. اهداف اتاق‌های بازرگانی جهانی را می‌توان این‌طور توصیف کرد:
- نوعی رابط بین سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که به توسعه تجارت جهانی کمک می‌کند، ایجاد نوعی تشریک مساعی و یاری دادن به کارخانه‌ها در جهت دستیابی‌ به بازارهای بین‌المللی پرمنفعت. حمایت از سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و سازمان‌های چند‌جانبه، اتاق‌های بازرگانی دوملیتی و کسب ‌و کارهایی که در راستای ارتقای تبادل بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند.
- تسهیل مبادلات بین کشورها و بهبود روابط بین‌المللی و مساعدت آنها در تجارت بین‌المللی. تاریخ نشان داده است که درباره کشورهایی با اهداف مالی مشترک، مسائل سیاسی در رده دوم اهمیت قرار دارند.
- درک دیدگاه منعطف کاری اتاق بازرگانی جهان و همکاری آن با سایر سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف و منافع مشترک. اتاق بازرگانی جهان در پی پیشبرد تعداد هسته همکاری‌های رسمی و دیگر سازمان‌ها برای شناسایی هم‌افزایی و تسهیل همکاری نزدیک‌تر است.
اتاق بازرگانی جهانی به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی و خوش‌آتیه، به گسترش ادامه دهد و اذعان گسترده برای توسعه جهانی را به دست آورد.
از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شود و روابط دوجانبه بین آمریکا و کشورها را بهبود بخشد.
از طریق بسط و گسترش بازرگانی‌های بین‌المللی و ماموریت‌های فرهنگی و بشردوستانه در سطح بالا، به ارزش کشورهای عضو و حامیان آنها بیفزاید.
از ایجاد شعب مختلف اتاق بازرگانی جهانی در سرتاسر دنیا حمایت کند.
امسال به لطف اتاق بازرگانی تورین، از تاریخ دهم تا دوازدهم ژوئن شهر تورین واقع در شمال ایتالیا، میزبان این رویداد دوسالانه بود. نهمین دوره این کنگره موقعیتی بی‌نظیر فراهم آورد تا کسب‌وکار جهانی به قلب اروپا و مدیترانه سفر کند و درباره موضوعاتی از قبیل اجتماع، هویت و دیدگاه به مباحثه بپردازند.
شهر تورین که 235 هزار کارخانه و شرکت مختلف در زمینه‌های خودروسازی، هوافضا، غذا، طراحی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیرساخت‌ها را در خود جای داده، به خوبی نشان‌دهنده نوآوری‌ها و سنت‌ها و سبک زندگی و موقعیت‌های کسب و کار ایتالیاست.
در نهمین کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان مباحثی از قبیل موقعیت‌های کسب و کار شما، دسترسی آسان، میهمان‌نوازی، موضوع گرم شدن کره زمین و آب‌وهوا، قابل رویت بودن در مجامع جهانی و کنگره جهانی مورد بحث قرار گرفت.
دوره اول این کنگره در سپتامبر سال 1999 به مناسبت چهارصدمین سالگرد قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی جهان در مارسیل فرانسه برگزار شده بود. از زمان برگزاری اولین دور این اجلاس، هر دو سال یک‌بار در شهر متفاوتی از جهان برگزار شده است: سئول، کبک، دوربان، استانبول، کوآلالامپور، مکزیکوسیتی و دوحه. قرار است دور بعدی کنگره در سال 2017 در سیدنی استرالیا برگزار شود.
تورین با جمعیت بیش از 900 هزار نفر واقع در شمال ایتالیا، یکی از شهرهای صنعتی این کشور و مقر کارخانه‌هایی از قبیل فیات است. در کنگره امسال اتاق بازرگانی جهان چهار نفر از ایران شرکت داشتند، حسین سلیمی (خزانه‌دار کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی)، علی‌اکبر فرازی (معاون امور بین‌الملل اتاق ایران)، گلناز سلحشور (امور بین‌الملل اتاق ایران) و مهدی بهکیش (نایب رئیس و دبیرکل ICC ایران). کنگره طی سه روز برگزار شد و گفته شده که حدود 1200 نفر از بیش از 60 کشور جهان در آن مشارکت داشتند. بزرگ‌ترین هیات شرکت‌کننده از افغانستان بوده که 45 نفر عضو داشته و در مقام بعدی ترکیه بوده است. بعد از مراسم افتتاحیه و معرفی شهر تورین، مدعوین را به طرف نمایشگاهی هدایت کردند که در جوار سالن سخنرانی بوده و بیشتر جهت اطلاع‌رسانی برپا شده بود. بخش اعظمی از نمایشگاه توسط دوبی، قطر و استرالیا اشغال شده بود و ایران هیچ فعالیتی در آن نداشت. یکی از نکات قابل توجه حضور گسترده افغان‌ها در کنگره بود. هیات 45‌نفری افغانستان برخلاف حضور کمی پررنگش، فعالیت چندانی نداشته و از لحاظ کیفی کمرنگ بود، برخلاف هیات کشور ترکیه که در مسابقات اتاق‌های بازرگانی مختلف بسیار فعال بودند. از دیگر کشورهایی که حضور خوبی داشتند، می‌توان به هندوستان اشاره کرد که تیم‌شان متشکل از مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک دولتی هند به همراه چندین تاجر بود. محتوای اصلی سخنرانی‌ها در کنگره‌های دوسالانه WCC متمرکز بر موضوعات کلیدی است که اقتصاد کشور میزبان را تشکیل داده است. در کشور ایتالیا، مبحث اصلی پنل و سخنرانی‌ها «بنگاه‌های کوچک و متوسط» (SME) است و متعاقباً یکی از موضوعات مورد بحث چگونگی بین‌المللی شدن این بنگاه‌ها بود.

SME چیست؟
بنگاه‌های کوچک و متوسط، کسب‌وکارهایی هستند که شمار کارکنان‌شان از تعداد مشخصی کمتر است. واژه مخفف شده SME در سازمان‌های بین‌المللی از قبیل بانک جهانی، سازمان ملل و سازمان جهانی تجارت استفاده می‌شود. بنگاه‌ها یا کسب‌وکارهای کوچک با اختلاف بزرگی از بنگاه‌های بزرگ بیشتر هستند و به همین ترتیب افراد بیشتری را در استخدام خود دارند. همچنین از بنگاه‌های کوچک و متوسط به عنوان پیشرو بودن در عرصه‌های نوآوری و رقابت در بخش‌های متعدد اقتصادی یاد می‌شود. در جلسات این کنگره راه‌حل‌های مختلفی برای تامین مالی شرکت‌های SME مطرح شد که ایتالیایی‌ها در این زمینه تجارب خود را با مدعوین در میان گذاشتند. البته یکی دیگر از مسائل مهم کیفیت
SMEها بود و تاکید بر این نکته که بدون دستیابی به کیفیت مناسب با اتکا به نوآوری، میزان موفقیت بنگاه‌های کوچک و متوسط به مراتب کمتر است. آن‌طور که در کنگره اتاق‌های بازرگانی جهان در تورین مطرح شد، بدون تلاش برای رقابت سالم، دستیابی به بازارهای صادراتی عملاً غیرممکن است.

اتحادیه اروپا و SME
در جولای سال 2011، کمیسیون اروپا اعلام کرد که در سال 2012 بر مبحث SMEها رایزنی انجام خواهد داد. در اروپا مفهوم SME سه پارامتر وسیع و گسترده را شامل می‌شود: شرکت‌های میکرو که کمتر از 10 کارمند دارند. / شرکت‌های کوچک که کمتر از 50 کارمند دارند. / شرکت‌های متوسط که تعداد کارمندهایشان کمتر از 250 است.
معنی اروپایی اصطلاح SME این‌گونه آمده است: گروه شرکت‌های میکرو، کوچک و متوسطی که از شرکت‌هایی تشکیل شده که تعداد کارکنان‌شان کمتر از 250 است و بازدهی سالانه‌شان از مرز 50 میلیون یورو تجاوز نمی‌کند یا ترازنامه سالانه‌شان فراتر از 43 میلیون یورو نیست. در این کنگره که تمرکز زیادی بر تقویت SMEها داشت، به چهار نکته اشاره شد: رقابت برای تغییر / تمرکز بر فرصت‌ها / پیشروی در نوآوری / رشد مردم. از دیگر مسائلی که در کنگره wcc تورین به آن اشاره شد، مساله جاده ابریشم که توسط دولت چین پایه‌گذاری شده، در چند نوبت مورد بحث قرار گرفت. در این برنامه که مورد استقبال اروپایی‌ها نیز قرار گرفت، برای توسعه قسمت غربی چین و برقراری ارتباط آن منطقه با آسیای میانه و سپس اروپا، راهکارهایی مطرح شد. از ایران نیز درخواست شد که در این پروژه همکاری کند. اگرچه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها فعلاً قرار نیست مسیر جاده ابریشم از ایران و ترکیه بگذرد، اما موقعیت‌ها و امکانات بسیار خوبی در زمینه کسب‌وکار برای دو کشور فراهم خواهد آمد. البته برای تسهیل فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز ایده‌های جالبی مطرح شد از جمله ایجاد مراکز تلفنی برای پاسخگویی به مشتریان خارجی و ایده سازمان ملل مبنی بر ایجاد نام برند (Brand Name) منطقه‌ای که قابلیت ثبت در اروپا را نیز داشته باشد. چندین دهه است انسان‌ها با موضوع گرم شدن کره زمین دست و پنجه نرم می‌کنند و به نظر نمی‌رسد تمهیداتی که تاکنون اندیشیده شده چندان در زدودن این مشکل کارساز بوده باشد، هرچند ممکن است روند آن را تا حدی کند کرده باشد. کنگره تورین با تاکید بر شعار «منطقه‌ای بخر، جهانی عمل کن» دول و اتاق‌های بازرگانی را ترغیب کرد تا احتیاجات خود را از منطقه خود تهیه کنند و موجب گسترش کسب و کار در منطقه شوند. چرا که این امر به آنان کمک می‌کند پذیرش بهتری در منطقه داشته باشند تا بتوانند محصول خود را در سطوح بین‌المللی عرضه کنند. در این کنگره همچنین موضوع دیجیتالی شدن فضای کسب و کار بسیار پررنگ بود و البته دستیابی به بازارها. برای دیجیتالی کردن بنگاه‌ها این پیشنهاد مطرح شد که اتاق‌های بازرگانی به شرکت‌های کوچک و احتمالاً متوسط کمک کنند و در مسائلی از قبیل طراحی وب‌سایت آنها را یاری دهند. نکته جالب این است که SME‌های ایتالیایی تا چندی پیش حتی وب‌سایت نداشتند. در ارتباط با راه‌حل‌های کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی از موارد تلاش دولت‌ها برای عقد قراردادهای دو یا چندجانبه با کشورهای دیگر بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها