شناسه خبر : 11538 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیشینه آی‌سی‌سی چیست؟

اتاق بازرگانی بین‌المللی بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی است که هدفش توسعه اقتصادی در سرتاسر جهان است. بیش از صدها هزار کارخانه و شرکت از بیش از ۱۸۰ کشور جهان عضو آن هستند و به دنبال سنجش حال و هوای بخش خصوصی.

اتاق بازرگانی بین‌المللی بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی است که هدفش توسعه اقتصادی در سرتاسر جهان است. بیش از صدها هزار کارخانه و شرکت از بیش از 180 کشور جهان عضو آن هستند و به دنبال سنجش حال و هوای بخش خصوصی.
اتاق بازرگانی بین‌المللی که از آن به «آی‌سی‌سی» یاد می‌شود، سه فعالیت اصلی دارد: تنظیم قوانین، حل اختلاف، و ترویج سیاست. از آنجا که اعضای آی‌سی‌سی از جمله کارخانه‌ها و اتحادیه‌ها خودشان درگیر تجارت‌های بین‌المللی هستند، آی‌سی‌سی اختیار بی‌مثالی در تبیین قوانینی دارد که باید و نبایدهای کسب و کار را در سراسر جهان نظارت می‌کند.
گرچه این قوانین داوطلبانه هستند، اما روزانه در تعداد بی‌شماری فعل و انفعالات رعایت و تبدیل به جزیی از تجارت بین‌المللی شده است. شبکه جهانی متشکل از چندین کمیته از بیش از 90 کشور جهان مدافع اولویت‌های کاری در سطوح ملی و منطقه‌ای هستند. بیش از دو هزار کارشناس از کارخانه‌های عضو آی‌سی‌سی با تزریق مهارت و تجارب‌شان به بدنه این نهاد، در موضع‌گیری آی‌سی‌سی در برابر مسائل خاص مربوط به کسب و کار می‌کوشند.
اتاق بازرگانی بین‌المللی، سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی و بسیاری از دیگر نهادهای بین دولتی را چه بین‌المللی و چه منطقه‌ای در کنار هم و در ارتباط با دیدگاه‌های کسب ‌و کار بین‌المللی نگه ‌می‌دارد. اتاق بازرگانی بین‌المللی اولین سازمانی است که مقام مشورتی عمومی با شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد را تصدیق کرده است.
اتاق بازرگانی بین‌المللی در سال 1919 بنا شد تا از طریق توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری به دنیای کسب و کار خدمت کند، بازارها را به روی محصولات و خدمات باز کرده و سیل سرمایه را روانه کند. دبیرخانه بین‌المللی سازمان در پاریس تاسیس شد و متعاقب آن در سال 1923 دیوان بین‌المللی داوری را به راه انداختند.
اولین رئیس آی سی‌سی، وزیر دارایی فرانسه در قرن بیستم، اتی‌ین کلمنتل بود و رئیس حاضر آن هارولد مک‌گراو سوم است. سونیل بهارتی میتال نایب رئیس و جرارد وورمز رئیس افتخاری اعضای هیات‌مدیره این سازمان هستند. در ژوئن سال 2014، جان دانیلوویچ از طرف شورای جهانی آی‌سی‌سی به عنوان دبیر کل اتاق بازرگانی بین‌المللی انتخاب شد.
این هیات متشکل از اعضای سابق و منتخب است که در دوره‌های سه‌ساله خدمت می‌کنند. رئیس، معاون رئیس و دبیر سازمان از اعضای هیات روسا نیز هستند.
هیات اجرایی آی‌سی‌سی مسوولیت دارند تا در راستای توسعه و طراحی استراتژی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی بین‌المللی بکوشد. این موارد می‌تواند شامل اقدامات و پیش‌بینی اتفاقات آینده در سازمان‌های دنیای کسب ‌و کار باشد. این نهاد مضاف بر تصویب تمامی سیاست‌ها، به طور خاص در قبال معرفی کردن افراد در منصب‌های مختلف آی‌سی‌سی از جمله رئیس، معاون و دبیرکل مسوول است.
عضویت در اتاق بین‌المللی بازرگانی از دو طریق امکان‌پذیر است:
- وابستگی به یکی از گروه‌ها یا کمیته‌های آی‌سی‌سی
- عضویت مستقیم در دبیرخانه بین‌المللی آی‌سی‌سی زمانی که در منطقه یا کشور متبوع شما هنوز گروه یا کمیته‌ای به عضویت این سازمان درنیامده باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها