شناسه خبر : 4736 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا خرید و فروش مسکن لوکس رونق می‌گیرد؟

فصل ویلایی

همین که فروردین‌ماه می‌شود ماشین‌های بازدید از ویلاهای شمال کشور به راه می‌افتند و هر هفته یک عده را از این زمین به آن زمین می‌برند تا بلکه از میان مسافران یک مشتری پیدا شود و بازار نیمه راکد اما نوساز ویلاسازی رونق گیرد. حدود ۱۸ ماه زمان می‌برد تا یک ویلا از زمان پی‌ریزی تا پایان کار ساخته شود و در این زمان هزینه‌هایی همچون عوارض ساخت و ساز به شهرداری تا مصالح و کارگر و… لازم است تا سازنده هزینه کند

نگار میرکریمی
همین که فروردین‌ماه می‌شود ماشین‌های بازدید از ویلاهای شمال کشور به راه می‌افتند و هر هفته یک عده را از این زمین به آن زمین می‌برند تا بلکه از میان مسافران یک مشتری پیدا شود و بازار نیمه راکد اما نوساز ویلاسازی رونق گیرد. حدود ۱۸ ماه زمان می‌برد تا یک ویلا از زمان پی‌ریزی تا پایان کار ساخته شود و در این زمان هزینه‌هایی همچون عوارض ساخت و ساز به شهرداری تا مصالح و کارگر و... لازم است تا سازنده هزینه کند. بنابراین توقع دارد پس از اتمام کار ساخت مشتری دست به نقد برای خرید ویلا پا پیش گذارد تا او بتواند هزینه‌های صرف‌شده را با سود معقول به دست آورد. گاهی این خرید و فروش در زمان ساخت و در بهترین حالت بر اساس قانون پیش‌فروش صورت می‌گیرد، گاهی هم یک ویلای ساخته‌شده ماه‌ها خاک می‌خورد اما در نهایت با سود مشخص فروخته می‌شود. اما در دو سال اخیر اوضاع کمی متفاوت شده و بازار خرید و فروش ویلا رو به رکود رفته است. بازار پررونقی که بسیاری از سرمایه‌گذاران مسکن را به سمت خود کشاند تا نه‌تنها در شمال کشور، بلکه در سایر شهرهای ییلاقی و حتی اطراف تهران که زمین کافی برای ساخت ویلا دارند خریداران را به خود جذب کند، اما به یکباره این بازار هم با رکود نسبی همراه شد و اقتصاد لوکس‌نشینان را هم تحت تاثیر قرار داد. حالا نه‌تنها سازندگان بلکه مشاوران املاک در این مناطق نیز به انتظار نشسته‌اند تا شاید بازار معامله ویلا در کشور روی چرخ رونق پیشین بیفتد.

بازدید به شرط خرید
تقریباً از اواخر فروردین‌ماه تا پایان شهریورماه هر سال بازار خرید و فروش ویلا تکانی می‌خورد و متقاضیان خرید ویلا به تکاپوی خرید ویلایی برای ییلاق و روزهای تعطیل سال می‌افتند. ویلاهایی که گاه چند برابر قیمت یک واحد مسکونی و گاه هزینه معادل یک واحد مسکونی در شهرها را به خود اختصاص می‌دهند چند سالی است با رونق ساخت و ساز همراه شده‌اند اما از سال گذشته که رکود بازار مسکن قدرت گرفته است، این خرید و فروش‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در رکود به سر می‌برد. گرچه خرید و فروش و ساخت و ساز انجام می‌شود اما رونق بازار چندان قابل قبول سازندگان و مشاوران املاک نیست. امسال نیز همانند هر سال در آستانه شروع فصل خرید و فروش ویلا در کشور، بازار خرید و فروش ویلا اندکی رونق گرفته است و انگار متقاضیان دست به جیب شده‌اند و پس از مدتی تامل در خرید و فروش به چرخه بازار پیوسته‌اند. بازاری که با کوچک‌ترین تغییرات سیاسی و اقتصادی واکنش نشان می‌دهد. حال با آغاز خرید و فروش‌های واقعی بازار که گفته می‌شود از اردیبهشت‌ماه کلید می‌خورد به سراغ مشاوران املاک، سازندگان و روسای اتحادیه شهرهای دارای ویلاسازی رفتیم. هر یک در نظرات خود پیش‌بینی‌های متفاوتی از بازار داشتند. برخی با گلایه از وضعیت رکودی بازار امیدی به آینده این بازار نداشتند و برخی دیگر نوید رونق بازار را دادند و گفتند که بازار خرید و فروش ویلا در سال جاری بهتر از سال گذشته خواهد شد.
یکی مقصر اصلی رکود ساخت و ساز و معاملات مسکن را دولت و سیاست‌های آن می‌داند و دیگری تقصیر را به گردن افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌اندازد. برخی مشاوران املاک بر این باورند که اکنون زمان فرود معاملات مسکن است و برخی دیگر می‌گویند بازار روند رونق به خود گرفته است. وقتی به سراغ چند مشاور املاک و سازنده ویلا رفتیم، همگی بازار خرید و فروش ویلا را در ماه‌های آینده کم‌رونق دانستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها