شناسه خبر : 2325 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیش‌بینی مشاوران املاک از بازار ویلا در نیمه اول سال ۹۴

پله‌پله تا رونق ویلاسازی

گرچه برخی می‌گویند نتیجه مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد مسکن و رونق بازار تاثیری ندارد، اما غلامرضا فیلی، رئیس اتحادیه املاک رامسر بر این باور است که همه برنامه‌های رونق بازار مسکن به توافقنامه لوزان بستگی دارد و اگر نتیجه نهایی توافقنامه در تیرماه مثبت باشد، مطمئناً بازار تکانی می‌خورد

دست‌اندرکاران، بازار تابستانی ویلا را پیش‌بینی کردند. حشمت‌الله حبیبی رئیس اتحادیه مشاوران املاک محمودآباد از بازار خرید و فروش ویلا در این شهر گلایه دارد و می‌گوید حدود دوسالی می‌شود با ورود رکود به بازار مسکن، خرید و فروش واحدهای ییلاقی نیز افزایش یافته است. او اما کمی به آینده بازار ویلاسازی و معاملات این بخش امیدوار بود، چرا که می‌گفت از آنجا که هرگونه معامله اقتصادی به صورت عموم بستگی به تجارت دارد و باید اقتصاد کشور روی روال باشد تا خرید و فروش نیز رونق داشته باشد و به لحاظ اقتصادی نیاز است که همه در کنار یکدیگر فعال شوند، به نظر می‌رسد بازار مسکن یا همان ویلاسازی در شمال کشور هم به همین عوامل زنجیر باشد و پس از رونق بازارهای اقتصادی به صورت طبیعی این بخش نیز به چرخه معاملات پررونق بپیوندد. به گفته حبیبی، در زمانی که مسوولان درباره تحریم‌ها صحبت می‌کنند به تبع آن بازار خرید و فروش مسکن و ویلا نیز تکان می‌خورد و قیمت مسکن که به صورت شاخص افزایش و کاهش دارد، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. او در پیش‌بینی خود از بازار خرید و فروش ویلا معتقد است انتظار رکود در بازار وجود دارد چراکه هر بازاری که روزی اوج داشته باشد، حتماً فرودی هم دارد و اکنون زمان فرود معاملات مسکن و بازار ویلاست. در شرایط فعلی مسکن محمودآباد و مازندران وضعیت خوبی ندارد و همه این عوامل از کلانشهرها نشات گرفته است و وقتی در این شهرها پول کافی تقسیم نشود، همین روال ادامه می‌یابد. در حال حاضر نیز فروش ویلا در شهرهای مازندران شرایط مناسبی ندارد و دلیل آن هم این است که ساخت و سازهای بی‌رویه و خارج از بافت صورت گرفته است. پیشتر ویلاسازی در دل جنگل‌ها و خارج از بافت فرسوده صورت می‌گرفت اما اکنون این ساخت و سازها به بافت‌های روستایی و شهری آمده است. حالا افزایش ساخت و سازها و رکود به وجود آمده باعث شده است بسیاری از سازه‌ها روی دست سازندگان بماند یا اینکه به سود دلخواهشان نرسند و خرید و فروش‌هایی زیر قیمت بازار صورت گیرد. به طور مثال اگر چرخه ساخت و ساز روان نباشد، کارگر و بنا و... دچار رکود این چرخه می‌شوند و از طرف دیگر این رکود بر دیگر صنوف نیز اثر می‌گذارد. اکنون نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و انتظار برخی برای نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای بازار ویلا در رکود به سر می‌برد. او می‌گوید سال گذشته تقریباً بازار ویلا خوب بوده و از زمانی که مذاکرات هسته‌ای بر سر زبان‌ها افتاد همه به دنبال این مهم بودند که بازار مسکن به کدام سمت می‌رود و واکنش بازار چه می‌شود؟ در حال حاضر بازار در رکود خرید و فروش به سر می‌برد. اگر توافق انجام شود و چرخ اقتصادی بچرخد همه بخش‌های اقتصادی نیز با آن همراه می‌شود. با فعال شدن بازار یکی می‌خرد، یکی می‌سازد و دیگری مصالح را تأمین می‌کند و اگر قیمت‌ها کاهنده باشد، قطعاً با سود کمتر اما میزان خرید و فروش بیشتر همراه می‌شود. باید راهکاری در بخش هزینه وجود داشته باشد.

چراغ سبز خرید و فروش ویلا در ارتفاعات شرق تهران
اما لواسانات تهران که تعداد قابل توجهی ویلا در حال ساخت دارد و در سال‌های اخیر تعداد خانه‌های ویلایی در این منطقه بیش از پیش شده است هنوز هم با حجم زیادی زمین خالی همراه است و همچنان خریدار جذب می‌کند. مناطق خوش‌آب و هوایی که به گفته مشاوران املاک منطقه کف قیمت در حومه لواسانات از متری یک میلیون و 500 هزار تومان تا چهار میلیون تومان شروع می‌شود و در خود شهر قیمت‌ها از پنج میلیون تا 12 میلیون تومان هم هست، روزی نمی‌شود که ساخت و سازی نداشته باشد. بهنام،‌ یکی از مشاوران املاک در لواسانات تهران معتقد است بازار معامله ویلا در تابستان امسال روند رو به بهبودی را نسبت به مدت مشابه خواهد داشت. او می‌گوید لواسان به دلیل موقعیت ویلاسازی که دارد همچون سایر شهرها نیست که آپارتمان خرید و فروش نشود یا اینکه با رکود همراه شود، بلکه خرید و فروش همواره وجود دارد اما سرعت معاملات به دلیل کاهش قدرت خرید کندتر شده است. اما ممکن است در شرایطی این خرید و فروش‌ها رونق بیشتری گیرد. اما نسبت به سال‌های گذشته نه‌تنها خرید و فروش کمتر شده است بلکه بازار با رونق ساخت و ساز کمتری همراه شده است. به گفته او‌، به طور کلی رکود بازار مسکن بر این منطقه هم تاثیر گذاشته است، اما روند پیش‌گرفته شده از ابتدای سال تاکنون امیدوارکننده بوده است. شاید خرید و فروش نسبت به تابستان سال گذشته کمتر باشد اما در حال حاضر خرید و فروش نسبت به نیمه دوم سال گذشته پر‌تقاضاتر شده و مراجعه مشتریان نیز رونق گرفته است. حال شاید خرید و فروش هنوز رونق نگرفته است، اما بازار در حال بهبود است، انگار بازار معاملات ویلا چراغ سبزی نشان داده است اما نه در حدی که بازار مملو از خریدار و فروشنده شده باشد، این در حالی است که در حال حاضر خریدار قیمت را تعیین می‌کند و بازار بر اساس توافق طرفین پیش می‌رود. در حالی که برخی کارشناسان بر این باورند که بازارهایی همچون مسکن در گرو مذاکرات هسته‌ای در حال تغییر هستند و نتیجه مذاکرات است که آینده بازار را تعیین می‌کند، عده‌ای دیگر مخالف هستند و می‌گویند بازار مسکن به‌ویژه خرید و فروش ویلا که کالایی لوکس محسوب می‌شود در اثر تغییرات بازار با کاهش و افزایش حجم معاملات همراه می‌شود و نتیجه مذاکرات محرک این بازار نیست.

اقتصاد ویلاسازی در گرو توسعه گردشگری
بر این اساس یکی از سازندگان ویلا در یک شرکت ساختمانی در نوشهر بر این باور است که سیاست‌های دولتی تاثیر مستقیم بر این بازار دارد به گونه‌ای که اگر دولت شهرهای توریستی را حمایت نکند و بودجه آنها را کاهش دهد، به تناسب خرید و فروش و ساخت ویلا و مسکن نیز در این شهرها کاهش می‌یابد و رکود حکمفرما می‌شود. به گفته او، رکود بازار ویلا‌سازی و خرید و فروش آن در گرو گردشگری استان مازندران است. این منطقه توریستی است اما به آن نگاه ویژه نمی‌شود. گردشگری و مناظر استان مازندران بسیار بیشتر از کشورهای غربی و سرمایه‌هایی است که به سمت ترکیه می‌روند. این منطقه فوق توریستی است اما با تخریب ساخت و سازها همراه شده است.

لوزان ویلاسازی را تکان می‌دهد؟
گرچه برخی می‌گویند نتیجه مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد مسکن و رونق بازار تاثیری ندارد، اما غلامرضا فیلی، رئیس اتحادیه املاک رامسر بر این باور است که همه برنامه‌های رونق بازار مسکن به توافقنامه لوزان بستگی دارد و اگر نتیجه نهایی توافقنامه در تیرماه مثبت باشد، مطمئناً بازار تکانی می‌خورد. او گفت از ابتدای سال تاکنون هم بازار تکانی نخورده است و همه مراجعان فقط فروشنده هستند و خریدار قدرت خرید ندارد. فروشنده حتی حاضر است ویلای ساخته‌شده را زیر قیمت بدهد تا به پول تبدیل شود و هزینه‌های صرف‌شده دریافت شود.

خریداران از بازار جا ماندند
طی سال 91 که بازار مسکن با نوسان قیمتی همراه شد و قیمت‌ها تا دو برابر افزایش یافت، برخی از خریداران از بازار مسکن جا ماندند.‌ علی احمدی،رئیس اتحادیه رشت بر این باور است که گرچه بازار خرید و فروش ویلا و ملک اندکی در رکود به سر برده است اما باز هم خریداران واقعی از بازار جا ماندند و فعلاً رونقی در بازار خرید و فروش ویلا صورت نمی‌گیرد و حتی دیگر به بازار تابستان هم امیدی نیست. او معتقد است،هنوز هم با وجود افزایش ساخت و سازها بازار در رکود به سر می‌برد و کاملاً راکد است. به نظر من حداقل تا نیمه اول سال جدید بازار ویلاسازی و خرید و فروش ویلا بهبود نمی‌یابد و باید همچنان منتظر رونق ماند.
اما برخی مشاوران املاک می‌گویند نباید همه مناطق را به صورت یکدست و در رکود کامل خرید و فروش گنجاند، به طور مثال در مناطق نوپا و دارای ساخت و ساز زیاد و قیمت کمتر نسبت به سایر مناطق همچون چمستان، رونق خرید و فروش پا‌برجاست و بازار با رکود اندکی همراه شده است و این‌گونه نیست که در طول دو سال گذشته خرید و فروش‌ها در سکوت رفته باشند. بیدق، یک مشاور املاک در شمال کشور می‌گوید از ابتدای سال تاکنون بازار خرید و فروش ویلا بهبود یافته و به صورت پلکانی رو به رشد بوده است. به طور مثال در منطقه نور و چمستان به دلیل ساخت‌و‌ساز زیاد خرید و فروش بیشتری نیز انجام می‌شود و در این شهرها نیز هرچه متقاضی بیشتر باشد دردسر بیشتری هم در بازار وجود خواهد داشت و به دلیل قیمت کمتر نسبت به سایر نقاط برخی مشکلات هم به وجود می‌آید.‌ بازار خرید و فروش ویلا اگر با روش پیش گرفته‌شده از ابتدای سال حرکت کند تابستان پررونق‌تری نسبت به گذشته خواهد داشت. او درباره تاثیر نتیجه مذاکرات بر این منطقه گفت خریداران تا پیش از عید منتظر مذاکرات بودند اما پس از آن بسته به نیازشان خرید و فروش‌ها را انجام دادند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها