شناسه خبر : 2672 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

الا‌کلنگ آپارتمان و ویلا در مرز رونق قرارگرفته است

رونق در گرو جذب سرمایه

بازار مسکن و ویلاسازی موازی یکدیگر هستند اما به راحتی بر دیگری تاثیر‌گذارند و تغییری در یکی از این بازارها بر دیگری نیز تاثیرگذار است. محمدمهدی مافی بر این باور است که باید به جای افزایش پهنه شهرها و افزایش ساخت و سازها برنامه‌ریزی توسعه پایدار و جذب سرمایه تدوین شود

بازار مسکن و ویلاسازی موازی یکدیگر هستند اما به راحتی بر دیگری تاثیر‌گذارند و تغییری در یکی از این بازارها بر دیگری نیز تاثیرگذار است. محمدمهدی مافی بر این باور است که باید به جای افزایش پهنه شهرها و افزایش ساخت و سازها برنامه‌ریزی توسعه پایدار و جذب سرمایه تدوین شود. بازرس انجمن انبوه‌سازان استان تهران به تجارت فردا گفت بازار ویلا در سال جاری همچون سال گذشته خواهد بود به گونه‌ای که با تغییر در بازار مسکن، خرید و فروش این محصول کمتر ضروری نیز رونق می‌گیرد. او با اشاره به رکود معاملات در بازار مسکن گفت رونق ویلاسازی در گرو جذب سرمایه‌ها به کشور است. در ادامه گفت‌و‌گوی تجارت فردا با محمدمهدی مافی آمده است.
به طور معمول ویلا‌سازی نه‌تنها در شمال کشور بلکه در همه نقاط کشور به دلیل شروع فصل تابستان و افزایش خرید و فروش ویلا در مناطق ییلاقی در حال انجام است. حال با توجه به اینکه گفته می‌شود هنوز عواقب رکود در بازار مسکن مشاهده می‌شود، بازار معامله ویلا در کشور را در تابستان پیش‌رو چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درست است که بازار مسکن و ویلا‌سازی با وجود تفاوت‌هایی موازی یکدیگر هستند اما بر روی یکدیگر اثرگذار هستند و وقتی بازار مسکن بهتر می‌شود بازار معاملات ویلا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در مقابل اگر بازار مسکن با رکود و یا با افزایش قیمت همراه شود، قطعاً در بازار ویلا نیز تاثیرگذار است. در صورتی که بازار مسکن رونق گیرد و ساخت و ساز و خرید و فروش افزایش یابد باعث می‌شود تا بازارهای متصل به آن که ویلا‌سازی هم یکی از آنهاست راه افتد.

‌ به نظر شما بازار ویلا و خرید و فروش آن نسبت به بازار مسکن بهتر می‌شود؟
این دو بازار به موازات یکدیگر در حرکت‌ هستند. به طور مثال وقتی بازار مسکن رونق می‌گیرد، بازار خرید و فروش ویلا نیز به عنوان بازار دوم مسکن تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و با رونق همراه می‌شود. در مقابل اگر بازار مسکن با رکود همراه شود، بازارهای گران‌تر نیز در رکود می‌روند و به تبع آن بازار اول بر دوم تاثیر می‌گذارد.

‌ با توجه به اینکه از ابتدای سال تاکنون هنوز خبری از افزایش تسهیلات مسکن نشده است و برخی بر این باورند که رکود مسکن از سال گذشته به امسال منتقل شده است، برخی مشاوران املاک می‌گویند امسال نیز بازار خرید و فروش ویلا در راستای رکود در بازار مسکن در رکود به سر می‌برد، به نظر شما بازار ویلا چه روندی را پیش می‌گیرد؟ آیا این دو بازار با یکدیگر قابل مقایسه هستند؟
بله، این دو بازار قابل مقایسه است. اما مبلغ وام مسکن چندان بر بازار مسکن تاثیر گذار نیست. آنچه در شرایط فعلی بر این بازار تاثیر‌گذار است، بهره بانکی است. بهره بانکی با اندکی کاهش همراه بوده است. به نظر می‌رسد همه این عوامل می‌تواند بر بازار خرید مسکن حتی ویلا در شهرهای بزرگ تاثیر‌گذار باشد و در نیمه دوم سال بازار بهتری داشته باشد.

‌ به نظر شما این رونق در افزایش معاملات خواهد بود یا در افزایش قیمت‌ها؟
پیش‌بینی برای افزایش معاملات است. اما به طور طبیعی هر اندازه بازار با رونق خرید و فروش همراه می‌شود، اندکی افزایش قیمت نیز رخ می‌دهد. آن‌طور که پیشتر پیش‌بینی شده است تورم مسکن امسال کمتر از نرخ تورم خواهد بود. به گونه‌ای که اگر تورم کل کشور دو‌رقمی باشد، احتمالاً تورم بخش مسکن از تورم جاری کشور کمتر خواهد بود.

‌ مذاکرات هسته‌ای که در حال پیگیری است و در فروردین‌ماه امسال هم بیانیه لوزان اعلام شد. این موضوعات تا چه اندازه بر ساخت و ساز و افزایش و کاهش قیمت‌ها در این بخش تاثیرگذار است؟ برخی سازندگان بر این باورند که تا پیش از اعلام بیانیه مردم تقریباً بلاتکلیف بودند اما پس از آن بازار اندکی رونق گرفته است و به نظر می‌رسد پس از تیرماه که توافق نهایی اعلام می‌شود، بازار ملک بیشترین تغییرات را داشته باشد. به نظر شما این تغییرات ایجاد می‌شود؟
بله، تا حدودی. حل مسائل اجتماعی و سیاسی کشور به رونق اقتصاد کشور کمک می‌کند و بخش‌های مختلف اقتصادی را فعال می‌کند. اتفاقی که بعد از امضای توافقنامه می‌افتد، ورود سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌های خارجی در کشور است که حتماً بخش عمده‌ای از این سرمایه‌ها وارد بخش مسکن کشور می‌شود و این بخش هم رونق می‌گیرد و به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین زمان است که وزارت مسکن پیشدستی کند و قوانین و مقررات کشور را به سمتی ببرد که جاذب سرمایه خارجی‌ها به کشور شوند. اتفاقی که در دیگر کشورها افتاده است و در کنار ورود سرمایه به کشور حاضرند اقامت هم بدهند و همین امر باعث رونق بازارهایشان شده است. بنابراین کشور ما نیز می‌تواند از همین روش به صورت پذیرش سرمایه‌های بخش مسکن استفاده کند. ما در کشورمان می‌توانیم از پتانسیل‌های موجود در کشور بهره بگیریم. البته بسیاری از کشورها جذب جمعیت را در نظر گرفته‌اند و در کشور مشکل جذب جمعیت نداریم اما مهم‌ترین مشکل در کشور، اشتغال است. اگر با این نگاه به بخش مسکن نگریسته شود و سیاست‌ها در راستای جذب سرمایه و اشتغال باشد می‌توان از این توافقنامه در این راستا بهره گرفت که اشتغال در کشور بهبود یابد. چرا که مهم‌ترین بحث امروز اقتصاد کشور شده است. اگر مشکل اقتصاد نیز برطرف شود، به مرور زمان مردم توانایی خرید مسکن نوع یک و دو را پیدا می‌کنند و بازارها رونق می‌گیرد و باعث می‌شود مردم مسکن مناسب‌تری تهیه کنند.

‌ بخش مسکن تا چه اندازه می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری‌ها به کشور کمک کند. به گونه‌ای که شما اشاره کردید رونق بازار ویلاسازی هم می‌تواند جذب سرمایه‌های خارجی را در پی داشته باشد. آیا کشور پتانسیل آن را دارد؟
بله، اگر بخواهد سرمایه‌ها به اجزای کوچک تقسیم شود و سرمایه‌های خارجی به سرمایه‌های اندک تقسیم شود نه‌تنها دردی را درمان نمی‌کند بلکه می‌تواند معضلاتی را هم برای کشور داشته باشد. اگر سرمایه‌ها در قالب‌های بزرگ و با هدف ایجاد توسعه پایدار در کشور وارد شود، می‌توان انگیزه‌های سرمایه‌ای مسکن را به عنوان یک جاذب در کشور استفاده کرد و اگر با فکر و اندیشه این بخش گام بردارد و قوانین و مقررات کشور را به سمتی ببرد که جذب سرمایه‌ها بتواند در جهت رفع معضل بیکاری در کشور مورد استفاده قرار گیرد، فرصت حیاتی است که امسال به دولت داده شده است.

‌ به تازگی سازمان اراضی کشور از طرحی به عنوان قلع و قمع کردن سازه‌های غیرمجاز در شمال کشور خبر داد. در این طرح آمده است با تغییر کاربری اراضی برخورد می‌شود و حتی ساخت و سازهای غیرمجاز در شمال کشور تخریب می‌شوند. به نظر شما این رویه تا چه اندازه با بازار خرید و فروش و ساخت ویلا در شمال کشور ارتباط دارد و تا چه اندازه می‌تواند دافع سرمایه از این بخش باشد؟
متاسفانه در سال‌های اخیر ظلم بزرگی به حاشیه جنوبی دریاچه خزر شده است. این میراث میلیون‌ها ساله کشور ماست. اما در مدت 20 سال اخیر بدون برنامه مدون به بدترین صورت تخریب شده است. این تخریب‌ها و ویلاسازی بدون برنامه تدوین و توسعه انجام شد که به نظر من تبعات آن باید بررسی شود و هر زمانی مانع این ساخت و سازها شویم سود کرده‌ایم. باید تمام روستاهای شمال کشور آباد شود و می‌تواند آپارتمان‌سازی و هتل‌سازی و مراکز جذب توریست ایجاد شود. کسی مخالف ایجاد این قطب‌ها نیست،اما در اندازه وسعت گرفتن این پهنه‌ها باید اندکی تامل شود. این حجم ویلا‌سازی همچون تخریب وسیع محیط زیست است. برنامه مدونی وجود ندارد و باید منابع برای جذب سرمایه شناسایی شود. امکان ایجاد قطب‌های گردشگری فراهم شود و به جای اینکه اراضی را تخریب کنیم امکانات مناسب گردشگری ایجاد شود. زیربنای مناسبی در شمال کشور وجود ندارد و به جای اینکه پهنه‌های سبز شمال کشور را به تملک شخصی در آورند باید فکری به عنوان تملک عمومی داشته باشند. جذب هتل‌سازی انجام شود و باید کار تحقیقی صورت گیرد. در توسعه پایدار، اصلی وجود دارد که باید به گونه‌ای فکر کرد که منافع آیندگان در خطر نیفتد. ورود سرمایه‌های اقتصادی مگر تا چند سال می‌تواند دوام داشته باشد و ایجاد اشتغال کند. باید به جای آن به فکر توسعه پایدار باشیم و رونق ‌بخش‌های اقتصادی را در برنامه بیاوریم. مهم‌ترین زمینه اشتغال استفاده از قابلیت‌های زیست بومی است بنابراین به نظر نمی‌رسد با شروع فصل ساخت و سازها بازار ویلا دچار شوک شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها