شناسه خبر : 42253 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دریچه جدید

جهانی شدن خدمات برای نیروی انسانی ما چگونه فرصت ایجاد می‌کند؟

  عاطفه چوپان: جهانی شدن ابعاد مختلفی دارد. از ابعاد سیاسی گرفته تا اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی اما بعد جدیدی که به آن خواهیم پرداخت جهانی شدن در بعد خدمات است. کرونا به عنوان عدویی که از حق نگذریم در این حوزه سبب خیر شد یا دست‌کم به ایجاد دریچه‌ای جدید کمک کرد، شتاب‌دهنده موجی بود که از آن با نام جهانی شدن خدمات یاد می‌شود. خانه‌نشینی اجباری آدم‌ها را وادار کرد به راه‌های دیگری برای بقا فکر کنند. راهی که مسیر آن از ارتباط آنلاین و به کار گرفتن اینترنت می‌گذشت. بنابراین امروزه افراد در سراسر دنیا می‌توانند تخصص خود را به فراتر از مرزهای کشور و حتی قاره خود ارائه دهند آن هم در حالی که شاید حتی از تخت خود هم بیرون نیامده باشند. اما پیوستن به این موج برای ما که در مرزهای ایرانیم کمی سخت‌تر است و البته خیلی سخت‌تر از بیرون نیامدن از تخت!

عدم آشنایی با استانداردهای بین‌المللی، ضعف زبان، تحریم و وصل نبودن به بازار انتقال پول جهانی، عدم درک دولت از بحث جهانی شدن خدمات، اینترنت ضعیف، فیلترینگ، ضعف قانونگذاری و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر سبب شده ایرانیان راه ورود به بازارهای جهانی کار را با چنگ و دندان ایجاد کنند. تمام این موانع البته نتوانسته نیروی متخصص ایرانی را از ورود به بازار جهانی خدمات بازدارد. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد تعداد زیادی از ایرانیان و مخصوصاً برنامه‌نویسان در بازار جهانی مشغول به کار هستند اما از آنجا که این حوزه هم مانند بسیاری دیگر با وجود تمام مزایایی که نه‌تنها برای افراد بلکه برای دولت دارد از کانال غیررسمی پیش می‌رود، بنابراین آمار رسمی و دقیقی از آن در دست نیست. هیچ آماری وجود ندارد که به ما بگوید بعد از کرونا حضور ایرانیان در بازار جهانی چقدر رشد داشته، اما برای درک بهتر ابعاد ماجرا می‌توان به شرکت‌های آی‌تی سری زد. آنگاه مدیران عامل به شما خواهند گفت در دو سال اخیر چند درصد از کارمندان خود را از دست داده‌اند یا چند درصد دوشغله شده‌اند.

 انقلاب گلوباتیک، فرصتی برای نیروی انسانی متخصص است تا بدون آنکه مهاجرت کند در بازار کار جهانی دنبال فرصت‌های تازه باشد. علاوه بر این فرصت ارزشمندی برای دولت‌هاست تا نه‌تنها از مهاجرت تا حدود زیادی جلوگیری کنند بلکه ارزآوری داشته باشند. در حال حاضر این انقلاب ممکن است در خیلی از کشورها به شکلی طبیعی پیش رود اما در کشور ما با موانعی مواجه است. در این پرونده می‌خواهیم ببینیم نیروی انسانی ایران چقدر برای موج گلوباتیک آماده است و اینکه چه موانعی پیش‌رو دارد؟ 

دراین پرونده بخوانید ...