شناسه خبر : 37835 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فضای انبارداری در تجارت الکترونیکی

خرید آنلاین به انبارهای بیشتر نیاز دارد

اگر گشتی در مناطق مرکزی و شرقی لندن بزنید نشانه‌هایی از کمپانی هند شرقی را خواهید دید. این شرکت در تاریخ 274ساله خود و به ویژه در دوران استعمار خانه‌های مناطق فقیرنشین را تخریب و آنها را با انبارهای چای، ابریشم، ادویه‌جات و مواد سمی جایگزین می‌کرد. امروزه همان انبارها با ادارات، رستوران‌ها و آپارتمان‌ها جایگزین شده‌اند. به زودی بار دیگر آنها مملو از کالاهای تجاری خواهند شد. یک زمین بزرگ در نزدیکی اسکله تاریخی هند شرقی که زمانی کالاهای ارسالی از هند و چین را دریافت و پردازش می‌کرد به مجموعه‌ای از فضاهای آپارتمانی و انبار تغییر کاربری می‌دهد و نام آن را اسکله باغ میوه می‌گذارند.

رونق تجارت الکترونیک در دوران همه‌گیری تقاضا برای انبارها را بالا برد. طبق گزارش بنگاه مشاوره املاک JLL، در سال 2020 بنگاه‌های اروپایی در مقایسه با سال قبل 16 درصد فضای تدارکاتی بیشتری اجاره کردند. این افزایش در آمریکا و آسیا به ترتیب 21 و 32 درصد بود. برخی بنگاه‌ها از جمله سوپرمارکت‌ها و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی فضای بیشتری را برای پاسخگویی به تقاضاهای آنلاین لازم داشتند. اما به گفته JLL، در مقایسه با 12 درصد سال 2019، از هر چهار قرارداد جدید اجاره در کشورهای غربی در سال گذشته یک مورد به خرید آنلاین مربوط می‌شد. این نسبت در چین یک به سه بود.

بنگاه املاک CBRE برآورد می‌کند که هر پنج درصد افزایش در موجودی انبارهای خرده‌فروشان آمریکا به 46 مترمربع فضای اضافی انبار نیاز دارد که در مجموع سه‌چهارم منهتن را دربر می‌گیرد. با دیجیتال شدن خرده‌فروشی، موجودی انبارها به سرعت افزایش می‌یابد. خرده‌فروشی آنلاین در مقایسه با فروش فیزیکی به سه برابر فضای بیشتر نیاز دارد زیرا خریداران اینترنتی انتظار تنوع کالایی بیشتری دارند. در نتیجه فضاهای خالی انبارها از 10 درصد در کل اروپا و آمریکا به پنج درصد کاهش یافته‌اند. این فضاها در برخی مناطق مانند تورنتو و توکیو به کمتر از دو درصد می‌رسد.

در نتیجه این تحولات ارزش دارایی‌های موجود در حال اوج‌گیری است. ارزش دارایی‌های ناخالص شرکت ساخت‌وساز انبار پرولوجیس (Porologis) از شش ماه قبل تاکنون 10 میلیارد دلار بیشتر شده است. این امر به نوبه خود سرمایه‌گذاری بیشتر را تشویق می‌کند. بنگاه JLL برآورد می‌کند که خرید دارایی‌های تدارکاتی از یک‌دهم سرمایه‌گذاری‌های جهانی املاک در سال 2015 به یک‌پنجم در سال گذشته رسیده باشد. در سال 2020، آمازون سطح شبکه تامین و تدارکات خود بر مبنای مترمربع را به میزان بی‌سابقه 50 درصد افزایش داد.

به نظر می‌رسد این جنون ساخت‌وساز کم‌کم با موانعی روبه‌رو می‌شود. اولین مانع کمبود فضا به ویژه در شهرهای دارای تراکم جمعیتی بالاست. بین سال‌های 1990 و 2008 نیمی از زمین‌های صنعتی سان‌فرانسیسکو به فضای مسکونی و اداری تبدیل شدند. لندن 11 درصد از زمین‌های صنعتی خود را بین سال‌های 2006 و 2015 از دست داد. این مشکل در بخش‌هایی از آلمان آنقدر شدت گرفته است که کامیون‌های تحویل کالا در مناطقی در مرز لهستان و فرانسه استقرار یافته‌اند. هزینه‌های بالا، مقررات دست‌وپاگیر منطقه‌بندی و وجود مستاجران کنونی باعث می‌شود نتوان املاک موجود از قبیل مراکز خرید را به مراکز توزیع تغییر کاربری داد. پرولوجیس پیش‌بینی می‌کند که تبدیل کاربری در خرده‌فروشی‌ها فقط 75 /0 درصد از کل انبارهای تدارکاتی را در دهه آینده تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، رشد منفی افکار عمومی علیه مکان‌های جدید رو به افزایش است. انبارهای بزرگ پرسروصدا هستند و 24ساعته فعالیت می‌کنند. مالکان منازل مسکونی حومه شهرها در اروپا و آمریکا نگران آلودگی‌های ناشی از کامیون‌ها هستند. حتی وقتی شرکت‌های ساخت‌وساز وعده ایجاد هزاران فرصت شغلی را می‌دهند سیاستمداران می‌گویند که اینها مشاغل کم‌مهارت هستند و به زودی روبات‌ها جایشان را می‌گیرند. پنج عضو محافظه‌کار مجلس از دولت انگلستان که در دست حزب خودشان است درخواست کرده‌اند تا جلوی ساخت یک انبار بسیار بزرگ در جنوب شرقی انگلستان را بگیرد.

مالکان انبارها خلاقیت بیشتری به خرج می‌دهند. انبار بزرگ SEGRO در بریتانیا در حال بازسازی یک فضای استفاده‌نشده در زیر یک ایستگاه راه‌آهن است. آمازون زمین‌های سابق گلف آمریکا را به مراکز توزیع تبدیل می‌کند. این غول‌ آنلاین همچنین یک پارکینگ خالی در مرکز لندن را به یک مرکز تحویل کالا تغییر کاربری می‌دهد. ساخت‌وسازهای ترکیبی از قبیل پروژه اسکله باغ میوه نیز رو به افزایش گذاشته‌اند. از سوی دیگر، سازندگان و مالکان اجاره‌بها را بالا می‌برند. پرولوجیس انتظار دارد امسال اجاره‌بها در سطح جهان شش درصد بیشتر شود. این امر ممکن است به ناراحتی و دلسردی کسب‌وکارهای الکترونیکی بینجامد. اما در سوی مقابل، ارزش سهام پرولوجیس و SEGRO از آغاز سال 2019 تاکنون تقریباً دو برابر شده است.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...