شناسه خبر : 44113 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پرچمداری بورس

بازارها هفته گذشته را چگونه سپری کردند؟

 

علی عبدالمحمدی / نویسنده نشریه 

معاملات بازارها در هفته گذشته پیگیری شد و شاهد نوسانات و اتفاقات گوناگون در بازارها بودیم. بورس تهران در مقیاس هفتگی شاهد رشد شاخص‌های اصلی خود بود و شاخص کل به عنوان نماینده بازار سهام رشد 98 /1 درصد و نماگر هم‌وزن نیز رشد 43 /6 درصد را به ثبت رساندند. سکه امامی در مقیاس هفتگی بعد از فروکش کردن اثرات مثبت افزایش بهای اونس جهانی، افت ناچیزی را تجربه کرد. دلار نیز به نوسان اندک خود در دو کانال 50 و 51 هزار تومان ادامه داد. دلار در اواسط هفته به کانال 49 هزار تومان نیز سرک کشید که با حمایت خریداران مجدداً به کانال بالاتر بازگشت. قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز تمایلات صعودی خود را برای دستیابی به کانال‌های بالاتر و حتی 100 دلار به ازای هر بشکه حفظ کرد.

بازار سهام

سومین هفته معاملاتی در بورس تهران در شرایطی به پایان رسید که بورس تهران گوی سبقت را در سال جدید از بازارهای موازی ربوده است و به عنوان پرچمدار کسب بازدهی در میان بازارها، به یکه‌تازی خود در سال جدید ادامه می‌دهد. در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس تهران با رشد 98 /1درصدی همراه شد و نماگر هم‌وزن نیز توانست رشد 43 /6درصدی را به ثبت برساند. ثبت بازدهی بیش از سه برابری شاخص هم‌وزن در قیاس با شاخص کل گویای این نکته است که در هفته قبل تب خرید سهام کوچک‌تر بازار داغ‌تر از نمادهای بزرگ بورس تهران بوده است و پولی که از صنایع و نمادهای شاخص‌ساز بورس تهران خارج می‌شد، در سودای کسب بازدهی راهی نمادهای با ارزش بازار پایین‌تر شده است.

با ثبت عملکرد هفته گذشته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در سه هفته معاملاتی ابتدایی سال به بازدهی 19 /11درصدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره کلیت بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، از ابتدای سال رشد 40 /18درصدی را به ثبت رسانده است. شاخص کل فرابورس نیز به نمایندگی از بازار فرابورس، رشد 55 /13درصدی را تجربه کرده است.

با توجه به اینکه بازار سهام از ابتدای اسفند سال گذشته عملکرد پرفروغ و قابل ستایشی از خود برجای گذاشته است و شاخص‌های سهامی در این برش زمانی سقف‌های تاریخی ثبت‌شده خود در سال 99 را جابه‌جا کردند، در هفته‌های اخیر لزوم استراحت و تنفس قیمتی در کلیت بورس تهران حس می‌شد. چون سرمایه‌گذاران از تجربه صعودهای بی‌وقفه و ممتد بازار سهام در سال 99 و ریزش فجیع قیمت‌ها پس از آن در اذهان خود خاطرات ناخوشایندی دارند، این‌بار رفتار بازار سهام در قیاس با آن مقطع منطقی‌تر به نظر می‌رسد. یکی از دلایل اصلی این قضیه، خروج سرمایه‌گذاران ناشناخته و رهگذری بود که بدون هیچ دانش و تجربه‌ای از معاملات سهام در سال 99 رهسپار بورس تهران شده بودند و با تزریق هیجان مفرط موجب تشدید و داغ شدن تنور معاملات سهام در آن سال شدند که صدمات جبران‌ناپذیر مالی نیز برای آنها در پی داشت. اما در مقطع فعلی هیجان تزریقی کاذب که منتج از فعالان بی‌تجربه و ناآگاه بازار باشد، کمتر به چشم می‌خورد. در هفته قبل لزوم استراحت در قیمت‌ها حس شد و با افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار سهام و به‌خصوص نمادهای شاخص‌ساز، شاخص کل بورس که توانسته بود دو روز مثبت را در ابتدای هفته پشت سر بگذارد در دو روز پایانی هفته جامه سرخ بر تن کرد. همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین دلیل وجود فشار فروش در هفته گذشته در بازار سهام رشد قیمت‌های بازار در دو ماه اخیر بود که گروهی از فعالان بورس تهران را مجاب کرد تا بعد از کسب بازدهی در نمادهای مختلف، اقدام به شناسایی سود کنند. افزون بر این، اخبار ضدونقیضی که همچنان در حوالی سهم‌های خودرویی و صنعت خودرو جولان می‌دهد، در هفته‌های اخیر یکی از عوامل برانگیزاننده نگرانی‌ها در میان سهامداران بورس تهران بوده است که موجب شده آنها سایه این ریسک داخلی را در محاسبات خود برای خرید در بازار سهام نیز مورد توجه قرار دهند. بررسی نسبت‌ها و نماگرهای حباب‌سنج بازار سهام که اطلاعاتی درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار سرمایه ارائه می‌کنند حاوی این نکته است که قیمت‌های بازار سهام در مقطع فعلی در سطوح مناسبی قرار دارد و بازار سهام با رشد دو ماه اخیر خود توانسته این نماگرها را از بند جاماندگی برهاند و به محدوده‌های میانگین بلندمدت تاریخی خود برساند. اولین مورد نسبت قیمت به درآمد گذشته‌نگر بازار سهام است که بعد از تجربه ارقام غیرعادی در سال 99، اکنون که شاخص اصلی بازار سهام در اعداد بالاتری از آن سال قرار دارد، ارقام منطقی‌تری را مخابره می‌کنند. دومین معیار نیز ارزش دلاری بازار سهام است که مجدداً با رشد اخیر بازار سهام در محدوده میانگین بلندمدت تاریخی خود قرار گرفته است. بنابراین با توجه به موارد مذکور می‌توان این‌چنین استنباط کرد که بورس تهران در رالی صعودی اخیر خود توانست بخش اعظم بازدهی را که به سهامداران بدهکار بود محقق کند. اما ادامه صعود بازار سهام از اینجا نیازمند محرک‌ها و درایورهای دیگری است تا قطار قیمت‌ها را به سطوح و ایستگاه‌های جدیدی برساند. اصلی‌ترین عاملی که در ادامه مسیر معاملاتی بورس تهران می‌تواند به عنوان کاتالیزور عمل کند و قیمت‌ها و شاخص‌ها را به سطوح بالاتری پرتاب کند، افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی است که می‌تواند به عنوان مهم‌ترین محرک پیشران بازار سهام عمل کند. به علاوه جریان پول فعال و سیال موجود در بورس تهران در سال جاری به کرات جهت عوض خواهد کرد و با توجه به چشم‌انداز آتی صنایع و انتظار برای کسب سود راهی صنایع مختلف بازار خواهد شد تا شانس خود را برای کسب بازدهی امتحان کند.

بازار ارز

اسکناس آمریکایی نیز معاملات هفته گذشته را در نیمه‌های کانال 50 هزار تومان آغاز کرد و در ادامه هفته در حوالی کانال 50 هزار تومان به نوسان خود ادامه داد. در مقاطعی از روز دوشنبه شاهد نزول دلار و سرک کشیدن به کانال 49 هزار تومان بودیم که با ورود جریان تقاضا و حمایت خریداران قیمت مجدد به کانال 50 هزار تومان بازگشت و در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 13 روز چهارشنبه) در کانال 51 هزارتومانی معامله می‌شود. به گفته برخی تحلیلگران سخنان سخنگوی وزارت خارجه در نشست مطبوعاتی خود موجب از دست رفتن کف حمایتی دلار شد. قیمت اسکناس آمریکایی از 15 فروردین در دو کانال 50 و 51 هزار تومان در حال نوسان است و دلار به عنوان متغیری که آینه‌تمام نمای اقتصاد کشور است و به شدت به اخبار سیاسی وابسته است، در ادامه مسیر برای تعیین جهت خود به اخباری که از حوزه سیاست خارجی کشور و روابط بین‌الملل مخابره می‌شود، حساس خواهد بود. بعد از اینکه دلار سقف قیمتی 60 هزار تومان را تجربه کرد، پمپاژ اخبار مثبت و قرار گرفتن افق مثبت فراروی اقتصاد سیاسی کشور موجبات عقب‌نشینی شاخص ارزی از محدوده‌های سقف تاریخی را فراهم آورد و اکنون قیمت دلار روند باثبات‌تری در محدوده‌های فعلی دارد.

بازار طلا و سکه

سکه نیز هفته جاری را در کانال 30 و 31 میلیون تومان پشت سر گذاشت. رشد بهای اونس جهانی به بالای 2000 دلار در هفته‌های اخیر، سکه را مجدداً به بالای سطح روانی 30 میلیون تومان رساند. اما در هفته گذشته اونس نتوانست به حرکت صعودی خود ادامه دهد و از شتاب رشد آن کاسته شد و حتی در مقاطعی شاهد ورود اونس به کانال 1900 دلار هم بودیم. با توجه به ثبات تقریبی قیمت اسکناس آمریکایی در بازار غیررسمی در هفته گذشته، سکه از این محل نیز منتفع نشد تا روند حرکتی رنج و نوسانی را در کانالی که ذکر شد داشته باشد. به گفته برخی کارشناسان تثبیت نرخ هر اونس طلای جهانی در بالاتر از 2000 دلار قابل پیش‌بینی نبود. کاهش بازه اوراق قرضه آمریکا و افزایش قیمت آن یکی از دلایل مهم برای این رخداد است. در کنار این موضوع پس از بحران شبکه بانکی، انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو کاهش یافته است و تمام این موارد موجب تضعیف دلار و افزایش ترس در بازارها شده است که سرمایه‌ها را به سمت طلا کشانده است. البته آمار تورم آمریکا که به زودی منتشر خواهد شد، می‌تواند قیمت طلا را دستخوش تغییراتی کند. همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز به نوسان خود در میانه‌های کانال دو میلیون‌تومانی ادامه داد و هر گرم طلای 18 عیار در آخرین روز معاملاتی به قیمت دو میلیون و 550 هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه بهار آزادی نیز 18 میلیون و 900 هزار تومان قیمت خورد. ربع‌سکه هم که در سال گذشته توانسته بود با ثبت بازدهی چشمگیر پرچمدار بازدهی در میان بازارها باشد و همچنین به‌طور سنتی از سایر انواع سکه حباب بیشتری دارد، در آخرین روز معاملاتی هفته، به قیمت 11 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد.

51

بازار نفت

قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز روند مثبت و رو به رشدی را از خود نشان داد. در روز چهارشنبه هر بشکه نفت خام برنت به قیمت 85 دلار و 84 سنت معامله شد. نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز به قیمت 81 دلار و 70 سنت به ازای هر بشکه ارزشگذاری شد. از دلایل افزایش قیمت نفت می‌توان به بروز و ظهور نشانه‌هایی از بازگشت رو به رشد تقاضای سفر چین اشاره کرد که امیدها را به افزایش مصرف نفت خام در سال جاری افزایش داد. رویترز گزارش داد که شرکت‌های هواپیمایی چینی در حال استخدام‌های گسترده هستند تا در سال جاری میلادی، پس از اینکه این کشور بیشتر محدودیت‌های ضدکووید را کاهش داد، موقعیت خود را برای افزایش تقاضای سفر انجام دهند. انتظار می‌رود بهبود تقاضای سفر چین یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های مصرف نفت خام در سال جاری باشد. داده‌هایی که در روز سه‌شنبه هفته گذشته از وضعیت تورم چین منتشر شد نشان داد که تورم چین در ماه مارس ضعیف‌تر از حد انتظار بود و این موضوع نشان می‌دهد که پس از لغو اقدامات ضدکووید، بهبود اقتصادی همچنان در تلاش برای افزایش قدرت است. با این حال، پس از کاهش غیرمنتظره تولید کشورهای صادرکننده نفت و متحدان سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک‌پلاس)، که به کاهش عرضه نفت در ماه‌های آینده اشاره می‌کند، بازارها بر روی سودهای درخشان هفته گذشته نشستند. قیمت نفت خام همچنین در هفته گذشته تحت فشار بهبود ارزش دلار قرار گرفت زیرا داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده به انعطاف‌پذیری در بازار کار اشاره کرد و به فدرال‌رزرو فرصت بیشتری برای ادامه افزایش نرخ‌های بهره داد. این موضوع برخی نگرانی‌ها را در مورد تداوم افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در کوتاه‌مدت ایجاد کرد که می‌تواند بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیر بگذارد و احتمالاً تقاضای نفت خام را در سال جاری کاهش دهد. اکنون تمرکز مستقیماً روی داده‌های تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده است که روز چهارشنبه (روز تنظیم گزارش) منتشر می‌شود، و انتظار می‌رود در ماه مارس نسبت به ماه قبل ثابت باقی بماند. صورت‌جلسه ماه مارس فدرال‌رزرو نیز قرار است روز چهارشنبه منتشر شود و انتظار می‌رود که سرنخ‌های بیشتری در مورد موضع بانک مرکزی در مورد افزایش نرخ بهره در آینده ارائه کند.  

دراین پرونده بخوانید ...