شناسه خبر : 36337 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش قطعیت

انتخاب بایدن نااطمینانی‌ها را کاهش می‌دهد؟

  محمد علی‌نژاد: پس از مدت‌ها انتظار و برگزاری یک انتخابات نفس‌گیر، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات آمریکا برنده انتخابات آمریکا و منتخب مردم برای تصدی‌گری پست ریاست‌جمهوری ایالات متحده شد. اگرچه هنوز بحث بر سر نتیجه انتخابات ادامه دارد اما تقریباً تمام رسانه‌ها بایدن را پیروز قطعی انتخابات می‌دانند تا مجدداً دموکرات‌ها سکان هدایت آمریکا را در دست بگیرند. اما این انتخاب چه تاثیری بر بازارهای مالی ما دارد. از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد که پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات موجب کاهش نااطمینانی در بازار، روند صعودی بورس، افت دلار و به‌تبع آن روند نزولی بازارهای موازی می‌شود و برد ترامپ، التهاب در بازارها را بیشتر می‌کند. کمااینکه همین اتفاق هم افتاد و در روز چهارشنبه که ترامپ پیشتاز شمارش و برنده احتمالی بود، بورس روندی صعودی به خود گرفت ولی پس از مشخص شدن تقریبی نتیجه نهایی انتخابات و جلو افتادن بایدن، بورس مجدداً وارد فاز نزولی شد و قیمت دلار در بازار ارز نیز در ابتدای هفته به شدت کاهش یافت و حتی به کانال 22 هزارتومانی نیز وارد شد. اما پس از گذشت دو روز مجدداً ارز وارد فاز صعودی شد و دوباره در محدوده 25 هزارتومانی معامله شد. اگر از این شوک‌های ناگهانی بگذریم، باید دید تا چه حد انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند نااطمینانی‌ها را کاهش دهد.

بسیاری معتقدند پاسخ این موضوع در گرو لغو یا کاهش تحریم‌ها خواهد بود. اینکه بایدن آیا تمایلی به مذاکره در خصوص تحریم‌ها علیه ایران دارد یا خیر یا اینکه در صورت تمایل چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد مباحثی است که چشم‌انداز لغو تحریم‌ها را مبهم کرده است. ضمن اینکه روی کار آمدن بایدن در دوران پایانی دولت تدبیر و امید خواهد بود و انتخابات سال آینده ایران نیز می‌تواند بر نااطمینانی در بازار بیفزاید.

البته در کنار اینها، خبرهای ناشی از کشف و تولید واکسن کرونا نیز بر تعادل در بازارها افزوده است به‌طوری که بازارهای جهانی به جز طلا با انتشار این خبر خیز ناگهانی برداشتند. هرچند توزیع و دسترسی همگانی این واکسن نیز احتمالاً حداقل شش ماه طول بکشد ولی این خبر نیز می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازارها در میان‌مدت باشد.

البته برخی تحلیلگران معتقدند اثرات خارجی تنها بخشی از چالش‌های فعلی حاکم بر بازارهای مالی است و بخش عمده این مشکلات از سیاستگذاری‌های غلط داخلی ناشی می‌شود. بنابراین حتی با لغو تحریم‌ها نیز اگر سیاستگذاران و بازیگران اصلی بازار به حل مشکلات زیرساختی نپرداخته و همچنان مانع‌تراشی کنند، احتمالاً بازارهای مالی همچنان پرنوسان بوده و اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری در آنها همچنان کاهش خواهد یافت.

دراین پرونده بخوانید ...