شناسه خبر : 36355 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فرشتگان اقتصاددان

بهترین اقتصاددانان زن کیست‌اند؟

 

 

محمدعلی سرابیان‌مقدم/ نویسنده نشریه

زنان در اقتصاد نسبت به مردان نمایندگان کمتری دارند. حدود 30 درصد از اقتصاددانان دانشگاهی زن هستند. این رقم از اواخر دهه 1980 تغییر چندانی نکرده است. این عدم پیشرفت زنان در اقتصاد نسبت به سایر زمینه‌های فنی نظیر علوم، مهندسی و ریاضیات، توجه مردم را به خود جلب کرده است. یکی از موانع مهم این است که سهم زنان در برنامه‌های کارشناسی اقتصاد افزایش نیافته است. مردم تصور می‌کردند که این به دلیل عدم علاقه زنان به ریاضیات است. اما این نمی‌تواند توضیح دهد که چرا ثبت‌نام زنان در سایر رشته‌های با حجم نسبتاً زیاد ریاضی، نسبت به رشته اقتصاد افزایش یافته است. به همین ترتیب، به نظر می‌رسد عواملی مانند کمبود الگوها نمی‌توانند همه چیز را توضیح دهند. ممکن است دلیل این مساله این باشد که اقتصاد به شکلی ارائه نمی‌شود که برای دانشجوی دختر مقطع لیسانس جذاب باشد. هنوز در ایالات متحده تنها بخش کوچکی از دانشجویان اقتصاد مقطع لیسانس، برای تحصیلات تکمیلی در رشته اقتصاد اقدام می‌کنند. بنابراین تنها یک تغییر کوچک در نسبت دانشجویان دوره دکترا می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. با وجود این، نسبت زنان در برنامه‌های دکترای اقتصاد ثابت مانده است. با فرض اینکه زنان به سطح استادیاری دست یابند، کماکان در مورد احتمال گرفتن موقعیت دائمی در بین زنان و مردان فاصله وجود دارد. چیزی که در سایر رشته‌های ریاضیاتی مشاهده نمی‌شود. با فرض ارتقا به سطح دانشیاری، زنان مدت طولانی‌تری را قبل از رسیدن به درجه استادتمام، سپری می‌کنند. به نظر می‌رسد خط لوله در تمام طول مسیر «نشت» می‌کند و عوامل مختلفی در مراحل مختلف مسوول این موضوع هستند. زنان و مردان منصف باید به مبارزه با سوگیری آشکار ادامه دهند، که متاسفانه هنوز هم وجود دارد. افراد همچنین می‌باید از تعصبات ضمنی که ممکن است علیه زنان وجود داشته باشند، آگاه باشند. به عنوان مثال، آزمایش‌هایی که اسامی به‌طور تصادفی به رزومه‌ها اختصاص داده می‌شوند نشان می‌دهد که زنان و مردان تمایل دارند در موارد مختلف ارزیابی‌های مطلوب‌تری را برای افرادی که فکر می‌کنند مرد هستند انجام دهند. احتمالاً زنان به صراحت در مورد کاندیداهای زن تبعیض قائل نیستند اما از همان تعصبات ضمنی مشابه سایر ارزیابان برخوردار هستند. به نظر می‌رسد که برابری فرصت برای جامعه یک هدف مهم است و جوامعی که در آن فرصت‌های برابر وجود دارند، برای همه بهتر هستند. اما یک بحث کارایی نیز که برای بهبود فرصت برای زنان وجود دارد این است که زنان مهارت‌ها و استعدادهایی دارند که به‌طور کامل استفاده نمی‌شوند. در ادامه و به بهانه این موضوع، به معرفی اقتصاددانان برتر زن بر اساس رتبه‌بندی RePEc می‌پردازیم.

78

بانوی اول

کارمن رینهارت

کارمن رینهارت استاد سیستم مالی بین‌المللی در مدرسه کندی دانشگاه هارواد است. در دهه 80 میلادی، وی مشاور ارشد سیاستگذاری صندوق بین‌المللی پول بود. او در هیات مشاوره فدرال‌رزرو نیویورک فعالیت می‌کند و سابقه عضویت در هیات مشاوران اقتصادی دفتر بودجه کنگره را نیز دارد. کارهای وی به اطلاع‌رسانی در مورد بحران‌های مالی در کشورهای پیشرفته و بازارهای نوظهور کمک کرده است. کتاب پرفروش او (با کنث راگوف) با عنوان «این‌ بار متفاوت است: هشت قرن حماقت مالی» شباهت‌های قابل توجه رونق و سقوط‌های مکرر که تاریخچه مالی را مشخص کرده است، مستند می‌کند. این کتاب به بیش از 20 زبان ترجمه شده و جایزه پل ساموئلسون را از آن خود کرده است. کارمن دارای مدرک لیسانس از دانشگاه بین‌المللی فلوریدا و مدرک فوق‌لیسانس و دکترا از دانشگاه کلمبیاست. او در فهرست 50 فرد با بیشترین اثرگذاری در فایننس بلومبرگ، ۱۰۰ متفکر برتر جهانی نشریه سیاست خارجی و همچنین «تاثیرگذارترین ذهن علمی جهان» تامسون رویترز، قرار گرفته است.

 

تحلیلگر اقتصاد سلامت

جنت کوری

جنت کوری استاد اقتصاد و مدیر مشترک مرکز بهداشت و سلامت دانشگاه پرینستون است. او در دفتر ملی تحقیقات اقتصادی، برنامه خانواده‌ها و کودکان را به‌طور مشترک مدیریت می‌کند. وی رئیس انجمن اقتصاد سلامت آمریکا بوده و به عنوان نایب رئیس انجمن اقتصاد آمریکا خدمت کرده و همچنین عضو آکادمی ملی علوم، آکادمی ملی پزشکی و آکادمی هنر و علوم آمریکا بوده است. کوری مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس اقتصاد خود را در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ از دانشگاه تورنتو دریافت کرد. پس از آن برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به پرینستون رفت و در سال ۱۹۸۸، مدرک دکترای اقتصاد را از این دانشگاه اخذ کرد. وی همچنین مدرک افتخاری از دانشگاه لیون و دانشگاه زوریخ دریافت کرده است. کوری پیشگام در تحلیل اقتصادی رشد کودک است. تحقیقات فعلی وی بر تفاوت اقتصادی و اجتماعی در سلامت و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، تهدیدهای زیست‌محیطی برای سلامتی و نقش مهم بهداشت روان تمرکز دارد. کوری پیش از ملحق شدن به پرینستون، استاد دانشگاه‌های لس‌آنجلس کالیفرنیا، ام‌آی‌تی و کلمبیا نیز بوده است.

 

استاد فقر

استر دوفلو

استر دوفلو استاد اقتصاد دانشگاه ام‌آی‌تی و از بنیانگذاران و مدیر مشترک آزمایشگاه اقدام فقر عبداللطیف جمیل J-PAL است. وی در تحقیقات خود، با هدف کمک به طراحی و ارزیابی سیاست‌های اجتماعی، به دنبال درک زندگی اقتصادی فقراست. دوفلو در زمینه‌های بهداشت، آموزش، محیط زیست و حکمرانی کار کرده است. وی دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه ام‌آی‌تی است. دوفلو افتخارات و جوایز علمی متعددی از جمله جایزه نوبل علوم اقتصادی ۲۰۱۹ (به همراه بنرجی و کرمر) کسب کرده است. وی در سال 2003، آزمایش غیبت معلم را در 120 مدرسه هند که توسط یک گروه غیرانتفاعی اداره می‌شد، انجام داد. وی با تشویق معلمان برای عکاسی همه‌روزه در کنار دانش‌آموزان خود، توانست غیبت آنها را کاهش دهد. دوفلو به همراه آبهیجیت بنرجی، کتاب «اقتصاد فقیر: یک بازنگری بنیادی در راه مبارزه با فقر جهانی» را نوشته است. این کتاب، برنده جایزه کتاب سال فایننشال تایمز و گلدمن ساکس و به بیش از ۱۷ زبان ترجمه شده است. اخیراً، وی کتاب «اقتصاد خوب برای دوران سخت» را نیز منتشر کرده است.

 

خانم رئیس

عاصلی دمیرگوک

عاصلی دمیرگوک متولد ۱۹۶۱ در ترکیه است. وی تحصیلات عالی خود را در کالج رابرت آغاز کرد و در سال 1983 موفق به دریافت لیسانس اقتصاد شد. او در سال 1985 تحصیلات خود را در دانشگاه ایالتی اوهایو ادامه داد و در این دانشگاه، مدرک فوق‌لیسانس و دکترای اقتصاد را دریافت کرد. فعالیت حرفه‌ای دمیرگوک در دانشگاه ایالتی اوهایو و به عنوان مدرس در دانشکده‌های اقتصاد و ریاضیات آغاز شد و تا سال ۱۹۸۸ ادامه یافت. مدتی بعد، در فدرال‌رزرو کلیولند مشغول به کار شد و پس از آن، کار خود را در بانک جهانی واقع در واشنگتن دی‌سی و در زمینه اقتصاد توسعه آغاز کرد. دمیرگوک بیش از 30 سال در بانک جهانی کار کرده است و به عنوان مدیر تحقیق و سیاستگذاری توسعه و همچنین اقتصاددان ارشد شبکه مالی و توسعه بخش خصوصی فعالیت کرده است. او نویسنده بیش از 100 نوشته و همچنین مقالات آکادمیک بسیاری در ژورنال‌های دانشگاهی است. وی رئیس انجمن اقتصادی بین‌المللی اقیانوس اطلس و مدیر انجمن اقتصادی غرب نیز بوده است.

 

محقق نیروی کار

ماریان برتراند

ماریان برتراند استاد اقتصاد دانشکده تجارت دانشگاه شیکاگو است. پروفسور برتراند یک اقتصاددان خرد کاربردی بوده که تحقیقاتش، شامل حوزه‌های اقتصاد نیروی کار، مالی شرکت‌ها و اقتصاد توسعه است. تحقیقات وی در این زمینه‌ها به‌طور گسترده و در ژورنال‌های معتبری همچون QJE، ژورنال اقتصاد سیاسی، AER و همچنین ژورنال فایننس منتشر شده‌اند. پروفسور برتراند مدیر «مرکز راستند برای نوآوری در بخش اجتماعی» دانشگاه شیکاگو و همچنین مدیر آزمایشگاه فقر در آزمایشگاه‌های شهری دانشگاه شیکاگو است. وی همچنین به عنوان ویراستار مجله AER فعالیت می‌کند. ماریان متولد بلژیک است. او در سال 1991 لیسانس اقتصاد را از دانشگاه بروکسل بلژیک گرفت و پس از آن و در سال ۱۹۹۲، مدرک فوق‌لیسانس اقتصادسنجی را از همان دانشگاه دریافت کرد. وی در سال 1993 به ایالات متحده نقل‌مکان کرد و دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۹۹۸ و از دانشگاه هاروارد کسب کرد. او قبل از پیوستن به دانشگاه شیکاگو در سال 2000، به عنوان عضو هیات علمی در گروه اقتصاد در دانشگاه پرینستون نیز فعالیت کرده است.

 

محقق بازار کار زنان

کلودیا گلدین

کلودیا گلدین، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد است و از سال 1989 تا 2017، مدیریت برنامه توسعه اقتصاد آمریکا (NBER) را بر عهده داشت. گلدین یک مورخ اقتصادی و اقتصاددان حوزه نیروی کار است. تحقیقات وی طیف گسترده‌ای از موضوعات را شامل می‌شود، از جمله نیروی کار زنان، شکاف جنسیتی در درآمد، نابرابری درآمد، تغییر فناوری، تحصیلات و مهاجرت. بیشتر تحقیقات او حال را از دریچه گذشته تفسیر می‌کند و در جست‌وجوی یافتن ریشه‌های مسائل نگران‌کننده فعلی است. وی اخیراً یک پروژه در مورد افزایش اشتغال زنان در بزرگسالی را به پایان رسانده است. گلدین بیشتر به خاطر کارهای تاریخی‌اش پیرامون زنان در اقتصاد ایالات متحده شناخته شده است. مهم‌ترین مقالات وی در این زمینه مربوط به تاریخچه تلاش و جست‌وجوی زنان پیرامون شغل و خانواده، آموزش مختلط در تحصیلات عالی، تاثیر «قرص» در تصمیمات شغلی و ازدواج زنان، نام خانوادگی زنان پس از ازدواج به عنوان یک شاخص اجتماعی و همچنین، دلایل اینکه زنان هم‌اکنون اکثریت دانشجویان دوره کارشناسی را تشکیل می‌دهند، است.

 

متخصص‌سنجی

سرنا ان‌جی

سرنا ان‌جی استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیاست. سرنا مدرک لیسانس خود را در دانشگاه وسترن انتاریو کانادا و مدرک دکترای خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. وی پیش از آنکه استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا باشد، استاد اقتصاد در دانشگاه میشیگان، دانشیار دانشگاه جان هاپکینز و بوستون‌کالج و استادیار دانشگاه مونترال بود. پیش از تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی، سرنا محقق بخش مطالعات ویژه بانک کانادا بود. وی عضو هیات تحریریه ژورنال ادبیات اقتصادی، ژورنال اقتصادسنجی، نظریه اقتصادسنجی، ژورنال روش‌های سری زمانی و ژورنال اقتصادسنجی مالی بوده است. علایق اصلی تحقیق سرنا تجزیه و تحلیل سری‌های زمانی و روش‌های اقتصادسنجی است. او به‌طور گسترده در مورد چگونگی تاثیر انتخاب طول وقفه بر اندازه و قدرت آزمون‌های ریشه واحد و مسائل اقتصادسنجی در برآورد مدل‌های تعادل عمومی تصادفی پویا تحقیق کرده است. وی دریافت‌کننده بورسیه‌ها و جوایز بنیاد ملی علوم و شورای علوم انسانی و تحقیقات علوم اجتماعی کانادا بوده است. وی از سال 2009 تا 2011، رئیس انجمن اقتصاد چینی آمریکای شمالی بود.

 

ملکه ارجاع

والری رامی

والری رامی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه سن‌دیه‌گو کالیفرنیاست و پژوهشگر دفتر ملی تحقیقات اقتصادی است. وی مدرک لیسانس اقتصاد و ادبیات اسپانیولی خود را از دانشگاه آریزونا دریافت کرد. در ادامه، به دانشگاه استنفورد رفت و در آنجا مدرک دکترای اقتصاد خود را کسب کرد. او عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا و همچنین انجمن اقتصادسنجی است. والری در هیات مشاوران اقتصادی دفتر بودجه کنگره و کمیته چرخه تجاری دفتر ملی تحقیقات اقتصادی فعالیت می‌کند و ویراستار ژورنال QJE و ژورنال اقتصاد سیاسی است. پروفسور رامی مقالات آکادمیک و مرتبط با سیاستگذاری زیادی راجع به ریشه‌های چرخه‌های تجاری، روندهای نابرابری دستمزد، اثر سیاست‌های پولی و مالی، اثر نوسانات بر رشد و موضوعات مختلف در حوزه استفاده از زمان، مانند افزایش زمان سرمایه‌گذاری والدین تحصیل‌کرده در کودکان منتشر کرده است، به‌طوری ‌که تعداد ارجاعات به مقالات وی بیش از ۱۵ هزار بار بوده است. کارهای اخیر وی اندازه ضریب فزاینده هزینه دولت را در دوران رکود اقتصادی و دوره‌هایی با نرخ بهره پایین بررسی کرده است.

 

محقق بازنشستگی

اولیویا میچل

اولیویا میچل استاد دانشکده وارتن دانشگاه پنسیلوانیاست. وی دارای مدرک لیسانس اقتصاد از دانشگاه هاروارد و فوق‌لیسانس و دکترای اقتصاد از دانشگاه مدیسون ویسکانسین است. علایق حرفه‌ای پروفسور میچل بر حقوق بازنشستگی دولتی و خصوصی، بیمه و مدیریت ریسک، سواد مالی و مالیه عمومی متمرکز است. تحقیقات او به دنبال بررسی این موضوع است که چگونه خطر سیستماتیک طول عمر و بحران‌های مالی می‌تواند بر سبد سهام و الگوهای کار خانوار در طول چرخه زندگی، سواد مالی و انباشت ثروت اثرگذار باشد. تحقیقات اولیویا در ژورنال‌های علمی برجسته‌ای نظیر AER، ژورنال اقتصاد سیاسی، ژورنال اقتصاد بخش عمومی، و ژورنال فایننس منتشر شده‌اند. همچنین این تحقیقات در رسانه‌های معتبری مانند اکونومیست، نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال بازتاب داشته‌اند. او همچنین در مجله فوربز می‌نویسد. وی بیش از 250 عنوان کتاب و مقاله منتشر کرده است. پروفسور میچل همچنین در بسیاری از موسسات دانشگاهی از جمله دانشگاه هاروارد، دانشگاه کرنل، دانشگاه گوته فرانکفورت، دانشگاه مدیریت سنگاپور و دانشگاه نیو ساوث ولز تدریس کرده یا محقق مهمان بوده است.

 

متخصص اقتصاد دیجیتال

سوزان آتی

سوزان آتی استاد اقتصاد فناوری در دانشکده تحصیلات تکمیلی کسب‌وکار استنفورد است. وی لیسانس خود را از دانشگاه دوک و دکترای خود را از استنفورد دریافت کرده است. سوزان همچنین دارای دکترای افتخاری از دانشگاه دوک است. وی پیش از این در دانشکده‌های اقتصاد MIT، استنفورد و هاروارد تدریس کرده است. تحقیقات فعلی وی بر اقتصاد دیجیتالی‌سازی، طراحی بازار و تقاطع اقتصادسنجی و یادگیری ماشین متمرکز است. او در زمینه‌های مختلف کاربردی از جمله حراج‌های صنعت چوب، جست‌وجوی اینترنتی، تبلیغات آنلاین و رسانه‌های خبری کار کرده است. سوزان به عنوان یکی از اولین «اقتصاددانان فناوری» به مدت شش سال و به عنوان مشاور اقتصادی ارشد شرکت مایکروسافت فعالیت کرد و اکنون عضو هیات‌مدیره شرکت‌های متعددی است. وی همچنین در موسسه تحقیقاتی «نوآوری‌هایی برای اقدامات فقر» فعالیت می‌کند. سوزان به عنوان مشاور وزارت جنگلبانی بریتیش کلمبیا نیز فعالیت کرده و به آنها کمک می‌کند تا سیستم قیمت‌گذاری بر اساس حراج را طراحی و اعمال کنند. سوزان همچنین مدیر و بنیانگذار «آزمایشگاه تاثیرات اجتماعی سرمایه گلوب» در استنفورد است.

دراین پرونده بخوانید ...