شناسه خبر : 36354 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ملکه‌های علم اقتصاد

چرا سهم زنان در آکادمی اقتصاد اندک است؟

نیلوفر نیاورانی: برابر داده‌های موجود یک‌سوم دانشجویان اقتصاد، زنان هستند اما وقتی به اساتید اقتصاد دارای مدرک دکترا در دانشکده‌های اقتصاد می‌رسیم، زنان حدود 14 درصد سهم دارند. در میان برندگان نوبل که تاکنون 52 دوره آن اعلام شده و 86 اقتصاددان برندگانش بودند، تنها نام دو زن دیده می‌شود: الینور استروم و استر دوفلو.

با این همه اقتصاددانان زن چهره‌های سرشناسی داشته و در تولید و توسعه این علم اثرگذارند. سایت آیدیاز ری‌پک (Ideas RePEc)

که با توجه به مطالعات و پژوهش‌های انجام شده توسط اقتصاددانان، نام و مقالات و ارجاعات آنها را ثبت و ضبط می‌کند، می‌گوید از رکورد 60 هزار و 576 اقتصاددانی که در فهرست خود از کشورهای مختلف (از جمله ایران) دارد 15 هزار و

575 اقتصاددان، زن هستند یعنی 25.7 درصد.

این که آیا سهم اقتصاددانان زن در جایزه نوبل، صندلی تدریس دانشکده‌ها و نیروهای پژوهشی اندیشکده‌ها کم است یا نه، این که آیا اساساً در این جایگاه مساله جنسیت مطرح است یا نه، این که آیا نفس جنسیت به عنوان یک عامل بازدارند یا پیش‌برنده عمل می‌کند، سوالی است که خود اقتصاددانان باید به آن پاسخ دهند. برخی اقتصاددانان در این حوزه قائل به جنسیت‌زدگی نیستند اما مطالعاتی هم انجام شده که نشان از سوگیری‌ها دارد.

در مطلب ورودی کافه این شماره، با 10 اقتصاددان زن برتر دنیا و سپس با آنا شوارتز، همکار و همراه میلتون فریدمن در تدوین و نگارش کتاب تاریخ پولی ایالات متحده آشنا می‌شویم. مطالب خواندنی دیگری در این بخش در مورد 10 کتاب توصیه شده توسط فایننشیال تایمز و معرفی ژورنال‌هایی معتبر حوزه علم اقتصاد هم آمده است.

 

دراین پرونده بخوانید ...