شناسه خبر : 32307 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سلطنت سهام

یکه‌تازی بورس تا کجا ادامه دارد؟

بورس تهران در سکوت دیگر بازارها این روزها تخت گاز جلو می‌رود. بازدهی یک‌ساله بیش از 60درصدی و شش‌ماهه بیش از 80درصدی کافی است تا توجه سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان بازارهای منجمد و خمود موازی به تالار شیشه‌ای سهام جلب شود.

علی طهماسبی: بورس تهران در سکوت دیگر بازارها این روزها تخت گاز جلو می‌رود. بازدهی یک‌ساله بیش از 60درصدی و شش‌ماهه بیش از 80درصدی کافی است تا توجه سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان بازارهای منجمد و خمود موازی به تالار شیشه‌ای سهام جلب شود. در روزگاری که بازارهای ارز و سکه متعاقب سیاست‌های بانک مرکزی مسکوت مانده‌اند (حتی چه‌بسا در روزهایی که نرخ ارز آزاد از نیمایی عقب افتاده باشد) و بازار خودرو در سراشیبی و بازار مسکن نیز با افت چشمگیر حجم معاملات طی طریق می‌کند، سهام و سپرده دوباره مطرح شده‌اند. بر اساس آخرین گزارش‌های منتشرشده از بازار پول، سپرده‌های مدت‌دار با ضریب 2 /1برابری خرداد امسال را نسبت به خرداد سال 97 گذرانده که نسبت به ماه‌های پیش از آن از اقبال بیشتر به سپرده‌ها خبر می‌دهد. در بازار سهام نیز رشد سودآوری صنایع همگام با رشد نرخ ارز، افزایش ارزش دارایی‌های شرکت‌ها و رشد ارزش جایگزینی آنها از جمله دلایل بنیادینی بوده که در کنار کاهش تنش‌های سیاسی کشور و پوچی تهدیدهای نظامی علیه کشور، بورس را مامن ایمنی برای سرمایه‌گذاری قرار داده است. مشخصات رشد بازار سهام در این روزها شامل افزایش ارزش معاملات خرد در محدوده بیش از دو هزار میلیارد تومان، تغییر مالکیت سهامداران حقوقی به سهامداران حقیقی و ارزش قابل ‌توجه سرمایه‌های منتظر در صفوف خرید بوده است که همه نمایانگر عزم جدی سرمایه‌گذاران برای ورود به معاملات تالار شیشه‌ای است.

کارشناسان معتقدند که هنوز فاصله تا نقطه‌ای که بازار تحت تاثیر نرخ تورم و ارز رشد کند، وجود دارد و می‌توان همچنان به رشد شاخص‌ها در این بازار دل بست. شاخص کل که رویای 400 هزار واحدی شدن را در ذهن می‌پروراند، با ریسک تنش‌های سیاسی و سیاستگذاری‌های اقتصادی عجولانه روبه‌رو است. نمونه اخیر این سیاستگذاری‌ها در خصوص سهام بازار پایه فرابورس به وقوع پیوست که ترس از عدم نقدشوندگی سهام، نمادهای آن بازار را با فشار فروش مواجه ساخت.

 اینک زمانی مناسب جهت ورود سهام جدید به بازار است تا نمادهای تازه، نقدینگی لازم خود را از بین صفوف بلاتکلیف خرید جمع‌آوری کنند یا از تشکیل حباب قیمتی در دیگر نمادهای بزرگ بازار، جلوگیری به عمل آورند. همزمان این نکته را بایستی در نظر داشت که در صورت بازگشت قیمت‌ها و ورود بازار به فاز اصلاحی، سهامی قابلیت ماندگاری در سطوح قیمتی فعلی خود را دارند که متناسب با ظرفیت و توان خود رشد یافته‌اند. سرمایه‌گذاران باید به این نکته توجه کنند که بازار همیشه مهربان نیست و انتخاب سهام و کسب بازدهی با دارت (بر پایه شانس و اقبال) و پیروی از رفتار جمعی، عایدی نهایی صفر دربر خواهد داشت و زیان‌های ناشی از این نوع سرمایه‌گذاری با سود آن همپوشانی می‌یابد. از این‌رو شناسایی سهام زیر قیمت با کمک از مشاوران سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها راه درست و عقلانی برای ورود به بازاری است که از دور زیبا ولی از نزدیک، بُرنده است. موج سهام در عین حرکت رو به جلو، می‌تواند به ناگاه موج‌سوار را در خود ببلعد. از این‌رو برای حرکت صحیح در این مسیر، پیشنهاد تمام کارشناسان زبده، بی‌گدار به آب نزدن است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها