شناسه خبر : 37137 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تحقق 10درصدی درآمدهای نفتی

171 هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل واگذاری دارایی مالی

هفته گذشته جزئیاتی از عملکرد 9ماهه بودجه منتشر شد که نشان می‌داد در 9ماهه سال جاری 371 هزار و 306 میلیارد تومان منابع وصول‌شده که حکایت از تحقق 86درصدی سهم منابع 9ماهه دارد. منابع عمومی بودجه از درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی تشکیل می‌شود.درآمدها که عمده آن شامل مالیات، حقوق و عوارض گمرکی و سایر درآمدهای متفرقه می‌شود بیش از 192 هزار میلیارد تومان عملکرد داشته که 88 درصد مصوب 9ماهه را محقق کرده است و کمتر از مصوب سال را پوشش می‌دهد.آن‌گونه که فارس منتشر کرده، در 9ماهه امسال، میزان تحقق منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای شامل منابع ناشی از فروش نفت و میعانات گازی و گاز و همچنین منابع ناشی از فروش و مولدسازی اموال مازاد دولت بسیار پایین بوده به گونه‌ای که عملکرد آن نسبت به پیش‌بینی 9ماهه کمتر از 10 درصد بوده است. بخش اعظم منابع محقق‌شده در این بخش، ناشی از فروش نفت و میعانات گازی و گاز بوده است.همچنین در 9ماهه امسال 171 هزار و 559 میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی مالی درآمد کسب شد که تحقق 130 درصدی نسبت به مصوب 9ماهه خود دارد و ناشی از استفاده دولت از مجوز شورای عالی هماهنگی سران قوا برای انتشار 125 هزار میلیارد تومان اوراق مازاد قانون بودجه است.مصارف نیز از سه بخش اعتبارات هزینه‌ای (حقوق و دستمزد)، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (طرح‌های عمرانی) و تملک دارایی‌های مالی (بازپرداخت اوراق مالی و تعهدات سررسید شده) تشکیل شده است.در این دوره زمانی، 311 هزار و 745 میلیارد تومان پرداختی وجود داشته که 6 /94 درصد تحقق در 9ماهه دارد. همچنین به طرح‌های عمرانی نیز حدود 59 هزار میلیارد تومان منابع تزریق شده که 88 درصد عملکرد دارد.برای تعهدات سررسید‌شده نیز 32 هزار میلیارد تومان پرداختی مشاهده می‌شود، در مجموع عملکرد بخش مصارف 402 هزار و 438 میلیارد تومان است که بیشتر از منابع وصول‌شده بوده و ناترازی به وضوح نشانگر وضعیت کلان بودجه عمومی است.

 

عمر هفت‌ساله ۳۲۰ تن گوشت در گمرک

هفته گذشته موضوع دپوی 320 تن گوشت به مدت هفت سال در گمرک ایران خبرساز شد. ماجرا از این قرار بود که ظاهراً در سال 1392 حدود ۳۲۰ تن گوشت وارداتی از مغولستان به کشور وارد شده و در این هفت سال تعیین و تکلیف آن صورت نگرفته است. مسوولان گمرک ایران در این باره اعلام کردند  واردکننده در مرحله اول نتوانسته به دلایلی از جمله مشکلات بانکی در زمان مقرر ترخیص را انجام دهد؛ از این‌رو گمرک طبق قانون، اظهارنامه متروکه را برای تعیین تکلیف به سازمان املاک تملیکی سپرده است اما در ادامه صاحب کالا درخواست اعاده اظهارنامه و طی فرآیند ترخیص را داشته و این اقدام صورت می‌گیرد، ولی به دلیل عدم تایید سازمان دامپزشکی و با توجه به تاریخ انقضای محموله امکان ترخیص پیدا نمی‌کند و بار دیگر گمرک اظهارنامه متروکه را به سازمان اموال تملیکی می‌فرستد ولی این سازمان از سال ۱۳۹۳ نسبت به تحویل گوشت از گمرک اقدام نکرده است.

اینکه چرا در این مدت سازمان اموال تملیکی گوشت‌های متروکه را تحویل نگرفته، موضوعی است که میرمعینی -معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی- درباره آن به ایسنا توضیحاتی ارائه کرده است.

میرمعینی توضیح داد: به هر صورت این گوشت‌ها در آن زمان فاسد شده بودند و دیگر امکان استفاده نداشتند و باید منهدم می‌شدند. این در حالی است که برای تحویل گوشت‌ها که در سردخانه بودند باید هزینه سردخانه پرداخت می‌شد، ولی صاحب کالا از پرداخت هزینه انهدام امتناع کرد و از سویی امکان پرداخت از بودجه عمومی برای  تعیین تکلیف وجود نداشت و زمان طولانی شد. به هر حال بودجه‌ای برای پرداخت هزینه‌های اشخاص حقیقی در نظر گرفته نشده و چرا باید دولت برای کالای انهدامی شخصی از بیت‌المال هزینه پرداخت کند؟ 

معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه طی رایزنی‌های صورت‌گرفته و ورود دادستان استان و اقدامات گمرک تمهیداتی برای تعیین تکلیف این گوشت‌ها اندیشیده شد و سازمان اموال تملیکی نیز در این راستا اقدام کرده است، افزود: اخیراً کارخانه‌ای متقاضی دریافت بخشی از این محموله ۳۲۰تنی گوشت شده که می‌خواهد آن را خریداری و به مصرف ثانویه برساند که برنامه آن تبدیل به پودر برای غذای ماهی است، از این‌رو حدود ۴۰ تن به این کارخانه با قیمت ناچیزی فروخته شده است.

 

ورود اسکناس‌های جدید به بازار

هفته گذشته همچنین رونمایی از نسل جدید اسکناس‌های هزارتومانی، ۲۰۰۰تومانی و ۵۰۰۰تومانی انجام و گفته شد فرآیند انتشار و عرضه این اسکناس‌ها طی ماه‌های آتی صورت خواهد گرفت. در این زمینه،‌ امیر شکری -رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک- با اشاره به رونمایی از نسل جدید اسکناس‌ها بیان کرد: تمام اسکناس‌ها و ایران‌چک‌ها در قالب، اندازه و ساختارهای واحد توزیع خواهند شد و تکثر در اندازه و قالب در اسکناس‌های جدید حذف می‌شود.وی افزود: در راستای پروژه بازآرایی اسکناس و مسکوک کشور، نسل جدید سه قطعه اسکناس شامل اسکناس‌های هزارتومانی، ۲۰۰۰تومانی و ۵۰۰۰تومانی نیز طراحی شده‌اند که از آنها رونمایی شد و فرآیند تولید انبوه و عرضه این اسکناس‌ها طی ماه‌های آتی صورت خواهد گرفت.

شکری اظهار کرد: تلاش شده در طراحی اسکناس‌های جدید از عناصر مذهبی، فرهنگی، هنری و تاریخی کشور به نحو شایسته استفاده شود. بر این اساس، در پشت اسکناس ۵۰۰۰تومانی از طرح آرامگاه حافظ شیرازی، در پشت اسکناس ۲۰۰۰تومانی از طرح مقبرة‌الشعرا تبریز و در پشت اسکناس هزارتومانی از طرح آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا استفاده شده است.طبق اعلام بانک مرکزی،  وی گفت: بر اساس سند اسکناس که حدوداً دو سال پیش به تصویب رسید، تمام اسکناس‌ها و ایران‌چک‌ها در قالب، اندازه و ساختارهای واحد توزیع خواهد شد و تکثر در اندازه و قالب در اسکناس‌های جدید حذف می‌شود، اما ضرایب امنیتی و عناصر به‌کاررفته در هر اسکناس متفاوت خواهد بود.  به گفته شکری،  طراحی و عرضه اسکناس‌های جدید هزینه اضافی بر کشور تحمیل نمی‌کند، زیرا عمر مفید اسکناس در کشور ما پنج سال است و چاپ و توزیع اسکناس همواره و طبق روال توسط بانک مرکزی انجام شده است. این مقام مسوول یادآور شد: هم‌راستایی با لایحه حذف چهار صفر از پول ملی و ایجاد آمادگی برای آن از دیگر مزایای این اسکناس‌ها به شمار می‌رود. 

 

کمبود جو در بازار

یکی از اخبار مهم هفته گذشته، احساس کمبود جو در بازار بود. در حالی که کمبود نهاده‌های دامی این‌بار به جو رسیده و این مساله تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده، دولت و بخش خصوصی یکدیگر را در این زمینه مقصر قلمداد می‌کنند و وعده‌های دولتمردان برای حل این چالش کماکان بی‌نتیجه مانده است. نگرانی‌ها درباره کمبود جو از دی‌ماه گذشته بعد از اعلام میزان واردات جدی شد و فعالان بخش خصوصی در خصوص کمبود در بازار هشدار دادند. بر اساس آمار اعلامی از سوی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور میزان واردات جو از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه سال جاری به یک میلیون و 5 /340 هزار تن به ارزش 8 /3 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی کاهش ۴۷درصدی و به لحاظ ارزشی کاهش ۴۹درصدی را نشان می‌دهد.

چند روز پس از این اعلام، عباس حاجی‌زاده، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور خواستار جبران این کسری واردات شد. حاجی‌زاده در گفت‌وگو با  مهر گفت: برای پیشگیری از ایجاد مشکل و تنش در بازار نهاده‌های دامی، لازم است برای کاهش کسری برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: در ماه‌های پایانی سال همواره تقاضا برای محصولات پروتئینی به‌طور معمول افزایش می‌یابد به همین دلیل لازم است به منظور پیشگیری از ایجاد مشکل و تنش در بازار نهاده‌های دامی که مواد اولیه صنایع دام و طیور محسوب می‌شوند، برنامه‌ریزی متوازنی جهت جبران کسری واردات به عمل آید و نسبت به تامین جو و کنجاله سویا که واردات آن در ۹ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است، اقدام شود.

چهار روز بعد از این درخواست، ولی‌الله فریادرس، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی وعده جبران کسری واردات جو را داد و گفت: در بازه‌ای که تامین ارز نهاده‌ها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود به دلیل اینکه جو داخلی به بازار عرضه می‌شد و محدودیت ارزی نیز وجود داشت اولویت ارز را به کالاهای دیگری داده بودند که همین باعث کمبود تامین ارز برای واردات جو شده بود.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پیگیری تامین ارز واردات محصول جو جزو اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، اضافه کرد: ما از سهمیه ارزی که در اختیار داریم نیز به این منظور استفاده می‌کنیم و جو جزو اولویت‌هاست.

 

انحصار مشکل بزرگ حوزه خودرو

هفته گذشته علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با شرکت در یک برنامه تلویزیونی، به سوالات پیرامون خودرو پاسخ داد. وی در بخشی از سخنانش نیاز سالانه کشور را به خودرو حدود دو میلیون دستگاه اعلام کرد و گفت: البته اگر بخواهیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم این رقم اضافه خواهد شد و همچنین بازار صادراتی خوبی برای صادرات در منطقه و کشورهای همسایه نیز داریم.

وزیر صمت با گلایه از دولتی بودن و انحصار در حوزه خودرو، این دو عامل را در کنار تحریم‌ها از علل مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: با به وجود آمدن تحریم‌ها، نرخ دلار به یکباره افزایش یافت که روی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو تاثیر گذاشت و قیمت تمام‌شده این محصول را بالا برد، همچنین شرکت‌های همکار خودروسازی نیز کشور را ترک کردند. رزم‌حسینی تصریح کرد: اما به‌رغم همه این تحریم‌ها و محدودیت‌ها، شرکت‌های قطعه‌ساز صنایع خودرو اکنون با تمام ظرفیت و به صورت دو یا سه‌شیفته کار می‌کنند و نتایج خوبی در حوزه ساخت داخل به وجود آمده است.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که تحریم‌ها فرصت مناسبی را برای تعمیق ساخت داخل در حوزه قطعه‌سازی به وجود آورد که تاثیر خود را در صنعت خودرو خواهد گذاشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در تکمیل سخنان خود، تصریح کرد: با حمایت از بخش خصوصی، افزایش رقابت و اتصال به شرکت‌های بزرگ خودروساز دنیا می‌توانیم خودروی ایرانی، باکیفیت و در شأن ملت ایران بسازیم و حتی آن را صادر کنیم.

رزم‌حسینی با اشاره به اقدامات قابل افتخار صنایع دفاعی در حوزه ساخت خودروهای نظامی گفت: شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا قراردادی را برای تعمیق ساخت داخل در حوزه خودرو و قطعات با وزارت دفاع منعقد کردند، اقدامات خوبی در حوزه ساخت داخل انجام شده است که با خنثی‌سازی تحریم‌ها (به تعبیر مقام معظم رهبری) به نتایج مثمرثمر بیشتری دست می‌یابیم.

 

♦♦♦

ایسنا: مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه اطلاعات بانک‌های خصوصی در لایه‌های متعدد پنهان شده و امکان نظارت بر عملکرد بانک‌ها برای نمایندگان وجود ندارد.

مهر: مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان، با بیان اینکه هیچ نهادی توان کنترل مواد اولیه را ندارد، گفت: اصلاح قیمت مواد اولیه می‌تواند قیمت کارخانه‌ای خودرو را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

صدا‌و‌سیما: ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، از ابلاغ بخشنامه این سازمان به شرکت‌های هواپیمایی در خصوص ممنوعیت افزایش قیمت بلیت در پروازهای نوروز ۱۴۰۰ خبر داد.

ایلنا:‌ نرخنامه جدید اتحادیه صنف بارفروشان میوه و تره‌بار تهران از ادامه افزایش قیمت خیار و کاهش قیمت گوجه‌فرنگی در بازار خبر می‌دهد.

فارس: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با بیان اینکه با همکاری قوه قضائیه بیش از دو هزار کارت بانکی که در مراکز قمار استفاده می‌شد، شناسایی و باطل شده است، گفت 500 هزار حساب بانکی نیز شناسایی شده و قرار است در سه مرحله اخطار، هشدار و پیگیری قضایی با دارندگان حساب‌ها برخورد شود.

ایرنا:‌ مرتضی رضایی،‌ معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، گفت: درج قیمت بر روی هر عدد تخم‌مرغ برای مرغداران به منظور جلوگیری از گران‌فروشی در بازار الزامی شد.  

ایرنا: محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: نوسازی کامل تجهیزات و امکانات دریایی کشور مانند لایروب‌ها، یدک‌کش‌ها، راهنمابرها، شناورهای امدادی و مقابله با آلودگی دریایی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی است.

ایلنا: حسن علی قنبری، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، گفت: باشگاه سرخابی‌ها آماده واگذاری هستند و به زودی باشگاه پرسپولیس واگذار می‌شود.

ایسنا: فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: برای عرضه ETFها در حال برنامه‌ریزی هستیم تا نوسانات این صندوق‌ها به سهامدار کمتر ضرر برساند. 

فارس: مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک، اظهار کرد: تا پایان سال جاری واردات به ۳۶ میلیارد دلار و صادرات به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که جمعاً حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد شد. البته این رقم زیبنده کشور نیست چراکه ۲۴ هزار میلیارد دلار در دنیا صادرات وجود دارد؛ با توجه به آنکه 5 /7 درصد منابع دنیا را در اختیار داریم اگر یک درصد صادرات را به خود اختصاص دهیم باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که نیاز به توسعه استراتژی صادرات دارد.

♦♦♦

آسیب خودروسازی از قیمت‌گذاری

اعتماد نوشت: رفتار قیمت‌های خودرو در هفته‌های اخیر تحت تاثیر چند عامل است. اول کاهش قیمت ارز نسبت به پاییز سال جاری و ثبات نسبی آن در کانال 24 هزار تومان که باعث کاهش تا 25میلیونی قیمت‌ها شد. هر چند این کاهش قیمت‌ها، نبود خریدار در بازار را نیز به دنبال داشت و رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز بر این صحه گذاشته بود. سعید موتمنی در این خصوص گفته بود: «بازار همچنان آرام بوده و ریزش قیمت‌ها ادامه دارد؛ این در حالی است که سطح معاملات کاملاً به صفر رسیده و هیچ خریداری در بازار نیست.» هر چند موتمنی شرط رسیدن بازار به معاملات را ثبات نسبی نرخ ارز و نه تعیین قیمت می‌دانست.

 

ضرورت تولید برق از انرژی‌های نو

ایران نوشت: ایران پس از آمریکا، روسیه و ژاپن، چهارمین کشوری است که سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های خود را از گاز تامین می‌کند و وزیر نیرو می‌گوید که سالانه ۸۰ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز است و حرکت بزرگی برای استفاده از این سوخت پاک در کشور شکل گرفته است. رضا اردکانیان در یک نشست خبری ادامه داد: با وجود این برتری در زمینه گاز باید روی تولید برق از انرژی‌های نو بیشتر تمرکز کنیم. در جهان سهم انرژی‌های نو در سبد انرژی مصرفی از شش درصد به 9 /9 درصد رسیده و ایران نیز باید با جدیت بیشتری در این مسیر حرکت کند. اگرچه از دولت یازدهم این روند سرعت گرفته و تا پایان دولت سهم تجدیدپذیرها در تولید برق کشور به سه هزار مگاوات می‌رسد.

 

تصمیم صف‌ساز یا رونق‌ساز؟

دنیای اقتصاد نوشت: درحالی‌که مساله اصلی بازار سهام در سال‌جاری، روندهای فرسایشی ابرنوسان‌ها به‌دلیل عامل محدودیت‌ساز «دامنه نوسان» است و انتظار می‌رفت شورای عالی بورس با حذف این عامل، با روندهای فرسایشی مقابله کند، اما این شورا با تصمیم غیرمنتظره «حذف صورت مساله»، دامنه نوسان زیرصفر را به شدت کاهش داد تا روی کاغذ میزان افت را کاهش دهد؛ اما در واقعیت باعث فرسایشی‌تر شدن روندهای بورسی و تشدید پدیده صف‌نشینی شود. قرار شده است از ۲۵ بهمن‌ماه، دامنه نوسان فعلی که بازه ۱۰درصدی مثبت و منفی پنج درصد را شامل می‌شود، به‌صورت موقت حذف شود و به جای آن دامنه نوسان نامتقارن منفی دو و مثبت شش‌درصدی بر معاملات سهام اعمال شود.

 

یک دلار موز 50 هزار تومان

رسالت این روزها تابلوی میوه‌فروشی‌ها قیمت‌های عجیبی را به خود می‌بینند و خریداران را با تردید برای خرید میوه مواجه کرده است. در گذشته میوه‌هایی مانند پشن‌فروت و مانگوستین در فهرست میوه‌های گران قرار می‌گرفت، اما در روزهای اخیر موز را هم باید به فهرست میوه‌های لاکچری اضافه کرد. رئیس اتحادیه میوه‌فروشان عنوان می‌کند، دلایل رسیدن قیمت موز به کیلویی ۶۰ هزار تومان، بسته بودن ثبت سفارش واردات، نرسیدن محموله‌های جدید موز از هند و نوسان قیمت دلار است و حالا با گسترش واردات، قیمت موز بیش از ۲۰ هزار تومان ارزان شده و در سطح شهر به ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است. این در شرایطی است که قیمت موز در دنیا حدوداً کیلویی یک دلار است.