شناسه خبر : 23329 لینک کوتاه

به کام کانی‌ها

تپیکس باز هم کاهش یافت

معاملات این هفته بورس در حالی به آخر رسید که حرکت شاخص کل بورس در این بازه زمانی به 25هزار و 388 رسید و نسبت به هفته قبل افت 4 /40واحدی را ثبت کرد.این میزان افت به معنای از‌دست رفتن 16 /0 درصد از بازدهی بورس است. در‌میان صنایع فعال بورسی، صنعت زراعت و خدمات وابسته با 135 /8واحد افزایش، بیشترین تغییر مثبت و صنعت حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با 8 /681 ‌واحد کاهش،بیشترین تغییر منفی را داشته‌اند.

معاملات این هفته بورس در حالی به آخر رسید که حرکت شاخص کل بورس در این بازه زمانی به 25هزار و 388 رسید و نسبت به هفته قبل افت 4 /40واحدی  را ثبت کرد.این میزان افت به معنای از‌دست رفتن 16 /0 درصد از بازدهی بورس است. در‌میان صنایع فعال بورسی، صنعت زراعت و خدمات وابسته با 135 /8واحد افزایش، بیشترین تغییر مثبت و صنعت حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با 8 /681 ‌واحد کاهش،بیشترین تغییر منفی را داشته‌اند. در این هفته پتروشیمی خارک با 448‌تومان و نیرو ترانس با حدود 105تومان پیشگامان کاهش قیمت بودند. درحالی که در نقطه مقابل این گروه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با 68 ‌تومان‌ و پتروشیمی شازند با 67 تومان بیشترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کردند.

شنبه17 /4 /1391

بازار سرمایه با شروع اولین روز کاری به سهامداران چراغ سبز نشان داد. در این روز شاخص کل با هفت دهم  درصد افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل به 25 هزار و 445 واحد رسید. در این روز صنعت خدمات فنی و مهندسی، با 44 /1درصد افزایش بیشترین تغییر مثبت و صنعت استخراج ذغال سنگ با 53 /3 درصد کاهش بیشترین تغییر منفی را در میان 38 صنعت بورس داشتند. در این روز نماد‌های سدبیر، ولغدر، واتی، ساراب، حتاید، شراز و... با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. بیشترین صف‌های خرید این روز مربوط به گروه نفت و  پتروشیمی و در نماد‌های شرکت‌های پالایش نفت  بندر‌عباس، پالایش نفت شیراز، حفاری شمال، پتروشیمی کرمانشا و پتروشیمی شازند بود. در نقطه مقابل بیشترین صف‌های فروش در این روز مربوط به هلدینگ سرمایه‌گذاری البرز، بانک اقتصاد نوین، قطعات اتومبیل ایران، آلومینیوم ایران و شرکت نفت پارس بود. عدم حمایت‌های ادامه‌دار از بازار مخصوصاً نماد‌های فولاد‌، غدیر و ...، نزدیک شدن به عرضه اولیه بیمه ملت، و ابهام در روابط سیاسی در این روز بر بورس تهران اثر منفی گذاشت.

یکشنبه 18 /4 /1391

شاخص بازار در دومین روز کاری خود، با 36 صدم  درصد کاهش نسبت به روز شنبه به 25‌هزار و‌352 واحد رسید. در میان صنایع فعال در بورس‌، صنعت استخراج نفت وگاز با 61 /9درصد افزایش و صنعت محصولات چوبی با 31 /3درصد کاهش به ترتیب بیشترین درصد تغییر مثبت و منفی را در این روز به نام خودشان ثبت کردند. یکشنبه با فشار تقاضا بر سهم های گروه پتروشیمی همراه بود. این فشار تقاضا در نماد‌هایی چون شیران، کرمانشا، شاراک و شراز کاملاً مشخص بود که به‌رغم عرضه‌های سنگین درساعات اولیه در نماد‌های مذکور،کماکان تقاضا بر‌عرضه غلبه می‌کرد. درگروه ساختمان، نماد‌های ثاژن و ثامان و درگروه حمل و نقل نماد‌ حتاید با اقبال سهامداران روبه‌رو شد. ولی از طرفی انتشار گزارش صنایع دریایی ایران به نحوی سهامدارانش را شوکه کرد!  شرکتی که با 1426 ریال زیان برای هر سهم و بیش از هزار میلیارد تومان بدهی اعتبارش را نزد سهامدارانش به یغما سپرد.

تجارت- فردا- بورس در هفته های که گذشت

دوشنبه 19 /4 /1391

شاخص بازار بورس بازهم با 30 صدم درصد کاهش نسبت به روز قبل به 25هزار و 279 واحد رسید تا علامت قرمز هم چنان در شاخص بورس تهران خودنمایی کند. در این روز صنعت زراعت و خدمات وابسته با 99 /3 درصد افزایش بیشترین تغییر مثبت و صنعت انتشار، چاپ و تکثیر با 76 /2درصد بیشترین تغییر منفی را در بین صنایع فعال بورسی داشتند.

در این روز سهامداران به نماد‌های گروه پتروشیمی از جمله نماد‌های صنایع شیمیایی ایران و پتروشیمی کرمانشا روی خوش نشان داده و بعضاً شاهد صف‌های خرید در این نماد‌ها بودیم. اما در شرکت‌های  قطعات اتومبیل ایران‌، صنایع آذر آب، سرمایه‌گذاری البرز ایران‌خودرو، قند شیرین خراسان، پتروشیمی فن‌آوران و خودرو‌سازی سایپا شاهد صف‌های فروش بودیم. با این همه نماد‌های نفتی مانند شبندر بیشترین اثر مثبت و نماد‌های خساپا، فاراکح، و غدیر و ... بیشترین اثر منفی را بر شاخص نوزدهم تیرماه داشتند.  از جمله نکات مهم در این روز عرضه اولیه 10‌درصد از سهام بیمه ملت‌، معادل 150 میلیون سهم‌، متعلق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدرتامین، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری گروه بهمن و سایر سهامداران عمده در تابلوی دوم بورس بود.این شرکت که با سرمایه 1500‌میلیارد ریالی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای شناخته شده است به قیمت‌1320‌ریال به ازای هر سهم کشف قیمت شد.

سه شنبه 20 /4 /1391

شاخص بازار بورس تهران سرانجام با 11صدم درصد افزایش به 25 هزار و 307 واحد رسید. ازجمله دلایل سبز شدن شاخص بورس می‌توان توافق ایران و غرب برای ادامه مذاکرات در3مرداد، پوشش خیره‌کننده کرمانشا، تعدیل شدن اثر شوک صدرا بر بازار و افزایش حمایت‌ها را نام برد. در این روز صنعت زراعت و خدمات وابسته با 99 /3درصد افزایش و گروه واسطه‌گری‌های مالی با 71 /1درصد کاهش‌، به ترتیب بیشترین تغییر مثبت و منفی را در بین صنایع فعال بورسی داشتند. با انتشار اخبار جدید و گذر چند روزه دلار از مرز 1900تومان شرکت‌های پتروشیمی و صادرات‌محور از جمله نفت و گاز پارسیان که با تعدیل مثبت روبه‌رو شده‌اند با صف خرید روبه‌رو شدند.

چهارشنبه 21 /4 /1391

بازار سهام در این روز فعالیت خود را امیدوار‌کننده و پرحجم شروع کرد. شاخص بورس در‌آخرین روز کاری با 32 /0درصد افزایش به 25هزار و 388 واحد رسید. در دقایق اولیه‌؛‌ در‌‌برترین صنعت بازار دراین روز‌ها یعنی در گروه پتروشیمی فشار تقاضا بر عرضه غلبه داشت، اما با عرضه انبوه صف‌های خرید جمع و قیمت‌ها در این گروه به تعادل نسبی رسید. در گروه معدنی تحولات اخیر در گروه سنگ آهن و رسیدن به سطوح حمایتی قیمت‌ها  در هفته جاری و افزایش نرخ ارز باعث شد که این گروه مورد توجه سهامداران قرار گرفته و نماد کگل در صف خرید قرار گرفته و نماد‌های کچاد و کنور نیز در آستانه بالای خودشان معامله شدند. در گروه سرمایه‌گذاری و هلدینگی، نماد وساپا پس از بازگشایی با صف خرید روبه‌رو شد. سرمایه‌گذاری توکا فولاد دیگر سهمی بود که در صف خرید قرار گرفت. در این روز نماد‌های فملی، پارسان، کگل، کچاد بیشترین اثر مثبت و نماد‌های حکشتی و اخابر بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها