شناسه خبر : 23326 لینک کوتاه

التهاب ارزی فرو‌کش‌کرد، بورس‌آرام شد

مس طلا شد

با توجه به اینکه هر محصول در روزی مشخص بر تابلو در بورس کالا برای عرضه درج و کالاها با قیمت پایه عرضه قبلی اعلام می‌شود و در هر معامله نیز تا سقف 5 درصد امکان رشد وجود دارد در زمان‌هایی که روند قیمت‌ها در بازار با تاثیر‌پذیری از شرایط جهشی می‌شود سطح قیمت‌ها در بورس پایین‌تر از بازار می‌ماند از این رو استقبال خریداران از محصولات بورسی بیشتر می‌شود.

با توجه به اینکه هر محصول در روزی مشخص بر تابلو در بورس کالا برای عرضه درج و کالاها با قیمت پایه عرضه قبلی اعلام می‌شود و در هر معامله نیز تا سقف 5 درصد امکان رشد وجود دارد در زمان‌هایی که روند قیمت‌ها در بازار با تاثیر‌پذیری از شرایط جهشی می‌شود سطح قیمت‌ها در بورس پایین‌تر از بازار می‌ماند از این رو استقبال خریداران از محصولات بورسی بیشتر می‌شود. در مبادلات هفته قبل نیز با رخ دادن چنین اتفاقی متقاضیان بیشتری به بورس برای خرید مراجعه کردند. حجم مبادلات بورس کالا در هفته منتهی به 15 تیر‌ماه با رسیدن به رقم 544 هزار تن 10 درصد نسبت به هفته ماقبل افزایش پیدا کرد همچنین ارزش معاملات فیزیکی نیز در هفته مذکور با رشد 15‌درصدی به رقم 6 هزار و 676 میلیارد ریال رسید. 

بر اساس این گزارش طی مدت یاد‌شده معاملات فولاد، آلومینیوم، کنجاله، کک متالوژی، مواد شیمیایی، مواد پلیمری، روغن صنعتی و آیزوریسایکل با افزایش حجم و ارزش همراه شد. رشد حجم مبادلات در بورس کالا در حالی رخ داده که انتظار اکثر فعالان به دلیل پایین بودن موجودی بیلت، رشد نرخ بود اما به دلیل عدم حضور ذوب آهن در رینگ فولادی بورس کالا تغییری در قیمت محصولات به وجود نیامد چرا که معمولاً واحد‌های تولیدی قیمت عرضه خود را با ذوب‌آهن تنظیم می‌کنند در‌عین حال شایعاتی در مورد قطعی آب در‌شرکت ذوب‌آهن اصفهان وجود داشت که بر روند تولید تاثیر‌گذار بوده و باعث عدم عرضه این شرکت شده بود این در حالی ا‌ست که مسوولان این واحد تولیدی، شایعه قطعی آب در ذوب‌آهن را تکذیب نکرده و آن را با توجه به فصل گرما و اختصاص آب به بخش خانگی روال همیشگی این استان دانستند. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در هفته گذشته ذوب آهن غیبت خورد و همچنین زمان تحویل محصولات این شرکت در هفته آخر ماه رمضان است استقبال خوبی از این محصولات در بورس کالا شود. 

در هفته گذشته البته 18‌هزار تن شمش فولاد خوزستان با متوسط قیمت یک هزار و 128 تومان به فروش رسید که نسبت به شمش‌های موجود در بازار حدود 200 تومان در هر کیلو تفاوت قیمت دارد. در سایر رینگ‌های مبادلاتی طلا با افزایش قیمت پایه حدود 6 میلیون تومانی بر تابلو بورس حاضر شد که نوسان قیمت در بازار اجازه مبادله را نداد و از این رو معامله‌ای صورت نگرفت.

در رینگ مس نیز با وجود کاهش چشمگیر قیمت در بورس فلزات لندن به دلیل رشد قیمت دلار و تاثیر‌پذیری فلز از روند بازار ارز قیمت‌ها نه‌تنها کاهشی نداشت بلکه افزایشی بیش از 500 تومان در هر کیلو را تجربه کرد. برآیند کارشناسان از روند قیمت‌ها در هفته آینده این است که در‌صورتی که دلار کاهشی باشد با توجه به افت قیمت‌ها در بورس فلزات لندن نرخ مس هم کاهشی خواهد بود. اما در رینگ آلومینیوم تغییر محسوسی در روند قیمت‌ها حاصل نشده و البته قیمت این فلز همواره نسبت به بازار بالاتر است از این رو تغییرات نرخ دلار تاثیری بر روند کشف قیمت آلومینیوم در بورس ندارد. در همین حال محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز همچنان شاهد نوسان قیمت بوده و در برخی از محصولات نیز تفاوت قیمت بین بورس و بازار باعث ایجاد انگیزه برای خرید شده است. این در حالیست که به گفته فعالان این بازار، تفاوت قیمت برای یک محصول یکسان در بازار سردرگمی متقاضیان را به دنبال داشته اما در صورتی‌که این روند ادامه داشته باشد همچنان شاهد هجوم متقاضیان به بورس و شاهد خرید و فروش پروانه‌های بهره‌برداری در حاشیه بورس هستیم و در حال حاضر تفاوت قیمت بین بورس با نرخ 3 هزار و 375 تومان و بازار با قیمت 4 هزار تومان برای محصول ABS، حدود 750 تومان در هر کیلو است.  

بیشتر معامله‌گران معتقدند؛ نبود نرخ‌های یکسان در بازار خریداران را دچار تردید کرده است. علاوه بر این افت و خیز در بازار ارز نیز موضوعی است که بیشتر معامله‌گران را دچار نگرانی می‌کند. از این رو بیشتر فعالان امکان پیش‌بینی شرایط آتی بازار را نداشته و در انتظار رخدادها و تحولات پیش‌رو هستند.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها