شناسه خبر : 23200 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سایه دلار در بورس کالا سنگین شد

طلا سوار موج آتی شد

با جهش قیمت دلار، مبادلات در بورس کالای ایران طی هفته گذشته افزایشی بود . بازار آتی بورس کالای ایران با تاثیر‌پذیری از روند صعودی قیمت‌ها در بازار نقدی و دلار و همچنین رشد قیمت‌ها در بازار جهانی نوسان رو‌‌به بالایی را در هفته گذشته تجربه کرد.

 با جهش قیمت دلار، مبادلات در بورس کالای ایران طی هفته گذشته افزایشی بود . بازار آتی بورس کالای ایران با تاثیر‌پذیری از روند صعودی قیمت‌ها در بازار نقدی و دلار و همچنین رشد قیمت‌ها در بازار جهانی نوسان رو‌‌به بالایی را در هفته گذشته تجربه کرد.

با توجه به شرایط بازار، پیش‌بینی برخی معامله‌گران بازار آتی این است که قیمت سکه باز هم در روزهای آینده البته درصورتی که تغییری در روند داد و ستدهای بازار نقدی ارز و سکه روی ندهد افزایشی باشد؛ گرچه در این بین مسوولان دولتی با اشاره به ذخایر ارزی بر این باورند که بازار در چند روز گذشته اسیر شایعات و عوامل سیاسی شده وگرنه بانک مرکزی می‌تواند پاسخگوی تمامی نیاز متقاضیان باشد.

از این رو فعالان توصیه می‌کنند که سرمایه‌گذاران آماتور از ورود به بازار اجتناب ورزند و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای سعی کنند موقعیت‌های کنونی خرید را نگه دارند یا اینکه به افزایش قیمت‌ها در بلندمدت همچنان امیدوار باشند. کارشناسان هفته پیش رو را با توجه به افزایش قیمت دلار و از سویی تصمیمات بانک مرکزی در خصوص بازار ارز و سکه، کاهشی می‌پندارند اما با اشاره به نوسان قیمت طلا در بازار جهانی و از سویی ادامه انتشار اخبار روانی غیر‌اقتصادی، صعود  قیمت‌ها را بعید نمی‌دانند.  

از سوی دیگر معاملات فیزیکی در رینگ کالاهای صنعتی نیز با رشد قیمت‌ها دنبال شد. جو روانی ناشی از افزایش قیمت ارز، محدودیت واردات محصولات فولادی در ماه‌های اخیر، متوقف بودن سیستم‌های کنترلی و عدم دخالت در بازارها از سوی نهادهای نظارتی و همچنین عدم شفافیت بازار به دلیل ناتوانی بورس در کشف قیمت‌ها از دلایل اصلی این اتفاقات بود.

رشد قیمت‌ها در بورس در حالی صورت گرفته که در دو هفته قبل نوسان قیمت میلگرد در بازار داخلی بیشتر شد، به طوری که میانگین آن از یک هزار و 420 تومان به یک هزار و 650 تومان نیز رسید. تیرآهن نرمال نوسان محدودتری داشت و هر شاخه آن از 232 هزار تومان به 237 هزار تومان افزایش یافت. به گفته یکی از تجار بازار، در حال حاضر قیمت ارز و کالاهای دیگری همچون سکه و فلزات پایه به لحاظ روانی تاثیر زیادی بر بازار دارد و هر نوسانی در این بازارها، بر نرخ بازارآهن تاثیرگذار است.

در این میان موجودی محدود بازار به خصوص محدودیت در ارائه همه سایزها از دلایل اصلی نگرانی تجار است؛ به ویژه آنکه این محدودیت‌ها باعث شده بسیاری از معامله‌گران با درصد پایین‌تری از توان خود در بازار فعالیت کنند. همین موضوع میزان گردش نقدینگی در بازار آهن را کاهش داده و در مقابل، خود را در قیمت‌ها نشان داده است.

در همین حال در دو هفته قبل مولیبدن که زیر‌گروه مواد معدنی است و عرضه‌کننده آن شرکت ملی صنایع مس ایران است نیز یکی از جنجالی‌ترین مبادلات را داشت. رشد قیمت این محصول، اعتراض انجمن تولید‌کنندگان مولیبدن را به‌دنبال داشت. این در حالی ا‌ست که شرکت ملی مس معتقد است نوسان قیمت ارز رشد قیمت این محصول را در بورس به‌دنبال داشته، از این رو مبادلات هفته گذشته این محصول در بورس حساسیت‌های زیادی را به‌دنبال داشت‌.

در همین حال محصول مس در مبادلات دو هفته قبل بیش از 400 تومان در هر کیلو رشد قیمت را تجربه کرد و متوسط قیمت محصول مس کاتد در بورس به 14 هزار و400 تومان رسید. همچنین نرخ شمش آلومینیوم نیز در مبادلات بورس کالا طی هفته گذشته حدود 500 تومان در هر کیلو رشد داشت و به 4 هزار و 800 تومان در هر کیلو رسید. در همین حال شمش طلا با عیار 997 نیز در مبادلات هفته گذشته 99 میلیون و 800 هزار تومان قیمت خورد‌.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها