شناسه خبر : 23328 لینک کوتاه

این روی سکه‌ ‌مبادلات‌آتی

 در حالی‌که قراردادهای آتی در مبادلات درهفته منتهی به 15 تیرماه روز به روز در حال رشد و رکورد‌زنی بود همزمان با آغاز هفته از 17 تیر‌ماه فعالان بازار آن روی سکه را هم دیدند و قیمت‌ها نزولی شد.

بدین ترتیب همزمان با کاهش قیمت انواع ارز در بازار آزاد، قیمت سکه نقدی نیز در اولین روز هفته به پایین‌تر از 730 هزار تومان رسید. این در حالی بود که قیمت اونس جهانی طلا نیز در بازار داخلی به نحو محسوسی پایین آمد. 

طبق اظهارات فعالان بازار‌، منشاء این افت قیمت عرضه دلار در بازار و و فروش آن به نرخ‌های ارزان‌تر  بوده که خود بر قیمت دیگر ارزها تاثیر داشته است. بازار سکه نیز این بار هم‌راستا با بازار جهانی طلا، اما بیشتر متاثر از کاهش قیمت دلار، افت قیمت‌ها را تجربه کرد. 

البته در شرایط فعلی نیز دورنمای بازارهای جهانی کاهشی است؛ براساس تازه‌ترین نظرسنجی سایت کیتکو بیشتر افراد به این موضوع رای داده‌اند که قیمت‌ها درهفته جاری کاهشی خواهد بود. در بازارهای داخلی اخبار غیر‌اقتصادی و پارامترهای مربوط به موضوع هسته‌ای ایران و روند مذاکرات از مسائل مهمی است که نبض تغییرات بازار را در اختیار دارد. البته تصمیم بانک‌مرکزی مبنی‌بر تزریق دلار به بازار و تدابیر برای انجام معاملات از دیگر فاکتورهایی است که می‌تواند از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند. کارشناسان اعتقاد دارند اگر چه قیمت سکه در مبادلات آتی کاهشی بود و دامنه نوسان رو به پایین به 4 درصد هم نزدیک شد، اما همچنان در سررسیدهای دور کاهش قیمت‌ها کمتر و در سررسیدهای نزدیک افت قیمت‌ها بیشتر است؛ زیرا صعود بازار از انتظاراتی است که معامله‌گران نسبت به آینده دارند. با نگاه به روند تحلیل‌های تکنیکال می‌توان به این نتیجه رسید که بازار در برخی از ماه‌ها دائماً موقعیت فروش داشته، اما در برخی از ماه‌ها بیشتر با موقعیت خرید رو به رو بوده است. (در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه اختلاف سررسیدها گاهی با هم برابر می‌شد و حتی قیمت سکه تیرماه از سکه بازار نقدی کمتر بود، اما در خردادماه مسیر حرکت قیمت‌ها عوض شد و بازار در شرایط کنونی به گونه‌ای شده که سودهای آربیتراژی در این بازار ممکن است به بیش از 60 درصد در سال نیز برسد.) 

کارشناسان معتقدند، اگر هر یک از افراد سعی کنند تصمیمات مربوط به خرید سکه نقدی را در پیش بگیرند بهتر است، اما با توجه به فاصله قیمتی سررسیدها که 50 هزار تومان شده و حتی اختلاف قیمت سکه و دورترین سررسید به بیش از 150 هزار تومان رسیده، نوسان‌گیری در شرایط کنونی بهترین تصمیم برای معامله‌گران است.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها