شناسه خبر : 23339 لینک کوتاه

روزهای سخت پدرخوانده نوکیا

چه کسی با رفتن نوکیا ضرر می‌کند؟

در لابه لای اخبار ریز و درشتی که هفته گذشته رسانه‌ای شد، خبر «تعطیلی دفتر نوکیا در ایران» بازتاب زیادی داشت. این خبر را ابتدا روزنامه دنیای اقتصاد در روز شنبه گذشته- 17 تیرماه- منتشر کرد و بلافاصله به فضای رسانه‌های داخلی و خارجی راه پیدا کرد.

روزهای سخت پدرخوانده نوکیا

در لابه لای اخبار ریز و درشتی که هفته گذشته رسانه‌ای شد، خبر «تعطیلی دفتر نوکیا در ایران» بازتاب زیادی داشت. این خبر را ابتدا روزنامه دنیای اقتصاد در روز شنبه گذشته- 17 تیرماه- منتشر کرد و بلافاصله به فضای رسانه‌های داخلی و خارجی راه پیدا کرد. خبرنگار حوزه آی‌تی روزنامه دنیای اقتصاد که اخبار ضد و نقیضی از احتمال تعطیلی دفتر شرکت فنلاندی نوکیا در تهران شنیده بود برای پیگیری صحت و سقم این خبر، ماجرا را با ارسال یک ای‌میل به دفتر مطبوعاتی نوکیا در فنلاند جویا می‌شود. مارک دورانت از این دفتر، پاسخ ای‌میل خبرنگار دنیای اقتصاد را اینگونه می‌دهد که «نوکیا به طور مستقیم به فعالیت‌های دفتر خود تا آخر ماه آگوست 2012 (10 شهریور) در تهران خاتمه می‌دهد. او دلیل تصمیم ناگهانی نوکیا به تعطیلی دفتر خود در تهران را تبعیت از تحریم‌های بین‌المللی اروپا علیه ایران اعلام کرد.»

اما تعطیلی دفتر نوکیا در تهران و تعلیق خدمات این شرکت فنلاندی به مشتریان ایرانی، چه کسی را بیش از همه نگران می‌کند؟ و اینکه چه کسی بازار نوکیا در ایران را از دست می‌دهد؟ این شخص کسی نیست جز «احمد ابریشم‌چی» مدیرعامل و همه‌کاره شرکت «ایراتل» که همه در ایران او را به نام «پدرخوانده نوکیا» می‌شناسند. احمد ابریشم‌چی را کسانی که در حوزه تلفن همراه و تجهیزات جانبی آن فعالند به خوبی می‌شناسند. مرد 74‌ساله قمی که در امور خیریه نیز بسیار فعال است. از او در مقالات روزنامه کیهان به «الف. الف» هم یاد شده است، با این حال اطلاعات زیادی از سابقه وی در دست نیست و کسی نمی‌داند او چگونه و از چه زمانی بازار نوکیا در ایران را به دست گرفت. یک نشانی از ابریشم‌چی البته در مرکز تهران وجود دارد و آن ساختمانی بلند‌مرتبه در خیابان قائم‌مقام فراهانی است که نمایندگی نوکیا را بر سردر خود دارد. بر بام این ساختمان، تابلوی بزرگی نیز خودنمایی می‌کند و روی آن نوشته شده «خیریه حضرت امام رضا علیه‌السلام (وابسته به خاندان احمد ابریشم‌چی)».

نام احمد ابریشم‌چی، در سال 88 و به دنبال حواشی انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم بر سر زبان‌ها افتاد. در آن سال، یکی از روزنامه‌های صبح تهران گزارشی را منتشر کرد که به نقش احمد ابریشم‌چی در واردات تلفن همراه و تجهیزات مشابه پرداخته بود و تجارت او را به حواشی سیاست ربط داده بود. خبرهای حاشیه‌ای حول پدرخوانده نوکیا به همین جا ختم نشد؛ روزنامه کیهان نیز از قافله اخبار و گزارش‌های مربوط به حاج احمد ابریشم‌چی دور نماند تا آنجا که مدیرمسوول این روزنامه در سلسله‌مقالاتی از مهمانی‌های خاصی پرده‌برداری کرد که در ویلاهای شمال و مشهد در طول سال برپا می‌شود و ابریشم‌چی را میزبان این مهمانی‌ها خواند.تجارت فردا-  احمد ابریشم‌چی

ابریشم چی به روایت ابریشم چی

سایت اطلاع‌رسانی «خیریه حضرت امام رضا علیه‌السلام (وابسته به خاندان احمد ابریشم‌چی)» اینگونه از بنیانگذار این موسسه خیریه یاد می‌کند: «آقای حاج احمد ابریشم‌چی، فرزند محمدرضا، متولد سال ۱۳۱۷ در شهر قم است. در سن هفده‌سالگی پدر ایشان فوت کرده و مادر بزرگوارشان مسوولیت نگهداری از 9 فرزند را به عهده داشتند و آنها را با تربیت دینی و شیوه صحیح زندگی آشنا کردند. آقای ابریشم‌چی همیشه ذکر می‌کنند که تمامی موفقیت‌های خود را مدیون مادرشان هستند که کمتر از آنی از آنها غافل نبود.» 

ایشان در سن هجده سالگی، در حالی که در ابتدا کارگر ساده‌ای بودند، ازدواج می‌کنند و صاحب پنج فرزند می‌شوند. در سال ۱۳۶۷ مادرشان نیز به رحمت خدا می‌روند. ایشان می‌گویند: «مادرم یک استاد، یک مربی به تمام معنی و یک مادر تمام‌عیار بود که در همه حال به او افتخار می‌کنم و لحظه‌ای خود را از او جدا نمی‌دانم. امید دارم که او هم من و عزیزانم را همیشه دعا می‌کند.» بعد از فوت مادر، همسر مهربان و بزرگوار و فرزندان‌شان از همراهان همیشگی‌شان بودند.

در بخش دیگری از این نوشته آمده است: «حدود سی سال است که ایشان در خدمت مردم هستند و اکثر دغدغه‌های‌شان برای امور خیر است که مدرسه‌سازی و کمک به تربیت علمی نوجوانان در بیدگل کاشان، تهران و دیگر شهرها از نمونه‌های آن است.» 

پذیرایی از مهمانان بسیار در تمام طول سال در ویلاها و مهمانسراها در شمال و زائران حضرت امام رضا (ع) در مشهد، تشکیل صندوق قرض‌الحسنه‌ای پربرکت که سابقه بسیار طولانی دارد و در تمام ایران خدمت‌رسانی می‌کند و در سال‌های اخیر تاسیس شده و برپایی خیریه امام رضا (ع) در بیدگل کاشان، قم، تنکابن، کرمان، مشهد و بیرجند که دفتر مرکزی آن در تهران و مرکز اصلی آن در مشهد است و شعب آن در دیگر شهرها در حال ایجاد بوده و قرار است به امید خدا در تمام ایران و حتی بعضی کشورهای مسلمان نیز دائر شود، همگی از برکات وجودی و خداداده این مرد بزرگ است. 

افزایش دو برابری واردات نوکیا

اما نگاهی بیندازیم به میزان واردات نوکیا به ایران که احمد ابریشم‌چی بازار آن را در ایران در دست دارد. نوکیا در حالی اعلام کرده است که دفتر خود در تهران را تا اواسط شهریور ماه امسال خواهد بست که آمار گمرک ایران از رشد واردات گوشی تلفن‌های همراه این کارخانه فنلاندی در خرداد ماه امسال خبر می‌دهد. بر اساس این آمار، در خرداد‌ماه جاری، 43006 کیلوگرم «دستگاه‌های گیرنده فرستنده تلفن همراه به استثنای BTS» به ارزش بیش از 6 میلیون دلار وارد ایران شده است که در مقایسه با ماه پیش از آن یعنی اردیبهشت ماه که 5 میلیون و 500 هزار دلار از این کالا وارد کشور شد، رشد داشته است. در سال 90 نیز آمار واردات این کالا با عنوان «دستگاه‌های گیرنده فرستنده تلفن همراه به استثنای BTS» از کشور فنلاند که دربرگیرنده گوشی‌های نوکیای ساخت این کشور است، رقم بالایی را نشان می‌دهد. در این سال، بیش از 31 میلیون دلار تلفن همراه از فنلاند وارد ایران شد در حالی که سال پیش از آن، یعنی 89، حدود 17 میلیون و 500 هزار دلار از این کالا وارد کشور شده بود که نشان می‌دهد طی یک سال واردات گوشی تلفن همراه نوکیا از فنلاند به ایران دو برابر شده است.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها