شناسه خبر : 42641 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نیاز 100 هزار نفری وزارت بهداشت

چه اقداماتی برای کنترل گازهای گلخانه‌ای در ایران انجام می‌شود؟

داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لایحه تغییر اقلیم در حال تدوین است، گفت: انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور باید به‌طور سالانه احصا شود و کارشناسان فنی گزارش‌های خود را در این خصوص ارائه دهند تا این موارد در برنامه‌های کشور لحاظ شود. وی اظهار کرد: کنوانسیون تغییر اقلیم و برنامه اجرایی تغییرات آب‌و‌هوایی نیز دیگر برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست است. به گزارش ایرنا، همچنین در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز به موضوع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، صرفه‌جویی در مصرف و افزایش بهره‌وری انرژی تاکید شده است. گل‌علیزاده با اشاره به اینکه کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی از دیگر برنامه‌هایی است که در سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می‌شود، افزود: مصرف انرژی در کشور ما سه برابر میانگین جهانی است و با توجه به اینکه ۹۴ درصد برق ما از احتراق سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود باید هرچه سریع‌تر به سمت برق تجدیدپذیر برویم تا هم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و هم کاهش آلودگی هوا را داشته باشیم. وی به اصل ۵۰ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: حفاظت از محیط زیست را نباید تنها متوجه سازمان محیط زیست بدانیم، بلکه این وظیفه بر عهده همه دستگاه‌ها و تک‌تک مردم است. باید امکانات و زیرساخت‌های لازم در این خصوص مهیا شود تا این وظیفه به بهترین شکل اجرا شود. وی گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌هایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داریم که یکی از آنها کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی است. در این راستا وزارت نیرو قول داده است تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا ۱۰ هزار مگاوات افزایش دهد که امیدواریم حداقل ۶۰ درصد این مقدار تحقق یابد. ایران بهترین پتانسیل را برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد اما متاسفانه کمتر از یک درصد برق ما از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود.

ماجرای هنرستان خیابان کارون

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت درباره ماجرای رخ‌داده در مجاورت یک هنرستان در خیابان کارون توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، در پی انتشار تصاویری از مجاورت یک هنرستان دخترانه در فضای مجازی، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: روز دوشنبه هفته گذشته، در پی اعلام وقوع یک مورد درگیری در مجاورت یک هنرستان دخترانه در خیابان کارون، عوامل کلانتری و ماموران پلیس در محل حاضر شده و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند که در جریان آن مشخص شد درگیری میان تعدادی از اراذل‌و‌اوباش رخ داده است. در ادامه این اطلاعیه با اشاره به اینکه این درگیری که در مجاورت یک هنرستان دخترانه رخ داده بود، منجر به نگرانی تعدادی والدین و دانش‌آموزان شده بود آمده است: عوامل درگیری از سوی ماموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند. همچنین شایعات منتشرشده در فضای مجازی به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

وزارت بهداشت به ۱۰۰ هزار نیروی انسانی نیاز دارد

سیف‌الله مرادی مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با بیان اینکه در دولت سیزدهم تمرکز این مدیریت بر توزیع عادلانه نیرو در سطح کشور بوده، گفت: کمبود نیروی انسانی در وزارت بهداشت می‌تواند زنگ هشداری برای ساختار و شاکله سازمانی و در راستای ارائه خدمات مناسب حوزه سلامت در آینده باشد. تمام تلاش خود را کرده‌ایم که بر اساس پارامترها و استانداردهای نیروی انسانی، برحسب نیاز، نیروهای موردنیاز استان‌های کشور را توزیع و مدیریت کنیم. مرادی همچنین با اشاره به برگزاری آزمون توجیهی بدو خدمت کارکنان وزارت بهداشت یادآور شد: شروع متمرکز آزمون‌های بدو خدمت کارکنان از سال ۱۴۰۰ در راستای بهبود سطح دانش و عملکرد کارکنان در میان‌مدت بوده که طبق نظرسنجی‌ها و بررسی‌های میدانی موثر واقع شده است. مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تیم‌های پایش، نظارت و ارزیابی منابع انسانی وزارت بهداشت حضور فعالانه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند. این تیم‌ها متشکل از برجسته‌ترین کارشناسان حوزه منابع انسانی، در جهت شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود نیروی انسانی در همه ابعاد مختلف دانشگاه‌ها ورود کرده و شرایط توزیع، عملکرد و کیفیت خدمات را مورد بررسی قرار داده‌اند. وی با اشاره به اهمیت رضایتمندی گیرندگان خدمات در وزارت بهداشت، ادامه داد: در راستای آموزش‌های پرسنلی توجه به رضایتمندی ارباب‌رجوع و گیرندگان خدمت با جدیت دنبال می‌شود و در نظر داریم مراکزی که رضایتمندی گیرندگان خدمت بالاتری دارند مورد تشویق وزارت بهداشت قرار گیرند.

بیمه امدادگران هلال‌احمر

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در مورد آخرین وضعیت پرداخت بیمه و ایاب و ذهاب امدادگران گفت: در تاریخ بیستم شهریورماه، جمعیت هلال‌احمر تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان تامین اجتماعی برای بحث بیمه داوطلبان جمعیت هلال‌احمر امضا کرد که در این تفاهم‌نامه ویژگی‌های خاص بیمه امدادگران و برقراری آن کاملاً مشخص است. 

به گزارش فارس، وی افزود: سازمان تامین اجتماعی برای این سبک از بیمه، بر ایجاد یک سامانه اختصاصی ثبت مشخصات امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد. همچنین طبق اعلام این سازمان راه‌اندازی این سامانه برای اینکه خود افراد بتوانند اطلاعات را بارگذاری و تکمیل کنند، حدود سه ماه زمان می‌برد اما مقرر شد که بیمه امدادگران هلال‌احمر از ابتدای مهر محاسبه شود. ولی‌پور تاکید کرد: با توجه به دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر و پیگیری‌های انجام‌شده، قرار شد در این فاصله زمانی تا راه‌اندازی سامانه، اطلاعات مورد نیاز سازمان تامین اجتماعی به صورت دستی از طریق سامانه امدادیار (بانک اطلاعاتی امدادگران) در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد. رئیس سازمان امداد و نجات ادامه داد: با توجه به اینکه در برهه‌ای، امدادگران دچار مشکلات و چالش‌هایی در زمینه برقراری ارتباط اینترنتی و بارگذاری مدارک بودند تقاضای زیادی برای تمدید زمان وجود داشت که برای احترام به خواسته امدادگران و اینکه تمامی امدادگران زیر چتر بیمه‌ای قرار بگیرند، زمان تمدید شد.

تولید یک میلیارد اصله نهال در کشور طی چهار سال

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برنامه‌ریزی شده است تا در طول چهار سال یک میلیارد اصله نهال در کشور تولید شود و این مهم با جدیت دنبال می‌شود. به گزارش ایسنا عباسعلی نوبخت گفت: مقرر شده است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در طول چهار سال به تولید یک میلیارد اصله نهال برسد که رسیدن به این هدف مهم مستلزم آماده کردن زیرساخت‌هاست و از آنجا که استان ایلام سوابق بسیار خوب و مطلوبی در زمینه تولید نهال داشته است، بنا داریم طرح تولید یک میلیارد اصله نهال را از نهالستان‌های استان ایلام آغاز کنیم. ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی در استان به منظور مبارزه با ریزگردها با منشأ داخلی و خارجی در دستور کار قرار گرفته است.

«وام اشتغال‌زایی» زنان سرپرست‌خانوار

معاونت زنان ریاست‌جمهوری، شرایط بهره‌مندی از صندوق ضمانت وام اشتغال‌زایی زنان سرپرست‌خانوار را اعلام کرد. به گزارش ایلنا، در اجرای «طرح تسهیل ضمانت وام‌های خرد بانکی برای زنان سرپرست‌خانوار دهک‌های یک تا پنج درآمدی» یکی از موضوعات مبتلابه زنان سرپرست‌خانوار دریافت‌کننده وام بانکی، معرفی ضامن یا ضامنان به بانک است که عموماً یکی از موانع مهم در مسیر دریافت تسهیلات بانکی به‌شمار می‌آید. با توجه به ضرورت توانمندسازی و اشتغال زنان سرپرست‌خانوار در جهت تامین معیشت خانواده، رفع این معضل به ویژه در بخش وام‌های اشتغال خرد، امری لازم است. در این راستا معاونت زنان و خانواده، رفع موانع از مسیر دریافت وام اشتغال برای زنان سرپرست خانوار به ویژه در گروه‌های کم‌برخوردار را به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم در دستور کار قرار داده است. بر این اساس دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده مصوبه اولین جلسه ستاد در دولت سیزدهم را به این امر اختصاص داد و طی این مصوبه، مقرر شد معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده با همکاری وزارت تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و بانک رفاه کارگران، امکان صدور ضمانت‌نامه برای دریافت تسهیلات خُرد اشتغال‌زایی تا سقف هزار میلیون ریال برای زنان سرپرست‌خانوار را فراهم کند.

کاهش ۱۰درصدی جمعیت پلنگ‌های برفی تا ۲۰۴۰

هرسال در تاریخ ۲۳ اکتبر «روز جهانی پلنگ برفی» گرامی داشته می‌شود. به گزارش تسنیم، هدف از گرامیداشت این روز جهانی، افزایش آگاهی عمومی در مورد یکی از نادرترین گربه‌های وحشی جهان است. پلنگ برفی یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض است که در این روز جهانی بر حفاظت از آن تاکید می‌شود. شکار غیرقانونی، کاهش سریع جمعیت طعمه و از دست دادن زیستگاه، تهدیدهای بالقوه‌ای برای جمعیت پلنگ‌های برفی در جهان هستند. ویژگی‌های جثه پلنگ برفی متناسب با نواحی سرد و کوهستان‌های صخره‌ای و پرشیب شکل گرفته است. برای مثال پای کوتاه جلو و پای بلند عقبی به حرکت در شیب‌های تند کمک می‌کند و پنجه‌های بزرگ برای حرکت در برف مناسب است. گرامیداشت این روز جهانی به افراد انگیزه می‌دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد این‌گونه جانوری کسب کرده و به نقش اعمالشان در تخریب زیستگاه این جانوران نیز آگاه شوند. بر اساس گزارش‌های رسمی، تعداد این حیوان در ۱۲ کشور آسیای مرکزی به حداقل رسیده است. این حیوان معمولاً در مناطق کوهستانی شیب‌دار و صخره‌ای با ارتفاع ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ متر زندگی می‌کند. پذیرش بیانیه بیشکک در مورد حفاظت از پلنگ برفی توسط ۱۲ کشور در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی، به عنوان آغاز روز جهانی پلنگ برفی تعیین شد. هند، نپال، بوتان، چین، مغولستان، روسیه، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان از جمله ۱۲ کشوری بودند که این بیانیه را پذیرفتند. روز جهانی پلنگ برفی یادآور این است که فعالیت‌های انسانی، توسعه گسترده و تغییرات آب‌و‌هوایی همچنان بر زیستگاه‌های گربه‌سانان که روزبه‌روز محدودتر می‌شوند، تاثیر می‌گذارد. تعداد پلنگ‌های برفی به دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی، از بین رفتن زیستگاه و بسیاری از عوامل متعدد دیگر به‌طور مداوم در حال کاهش است و همچنین تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۴۰ میلادی شاهد کاهش ۱۰درصدی جمعیت این گربه‌سانان باشیم. همچنین تصور می‌شود که کاهش تعداد گونه‌های طعمه طبیعی پلنگ برفی یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت آنها باشد. 

♦♦♦

ایرنا: رضا اعجم‌شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست گفت: تنها ۲۰ درصد اهداف مورد نظر برنامه ششم توسعه کشور در حوزه محیط زیست محقق شده که بخش عمده آن به دلیل تامین نشدن منابع مالی لازم بوده است.

تسنیم: سرهنگ علیرضا ناصری‌نژاد، معاون تربیت و آموزش پلیس پایتخت با اشاره به احداث و تجهیز ۱۶۵ کارگاه محیط واقعی کار گفت: در سال جاری بیش از دو هزار سرباز وظیفه در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کردند.

ایسنا: جمیل حق‌پرست،‌ معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی از پرداخت بخشی از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان در هفته جاری و استمرار این فرآیند تا تسویه بخش قابل ‌توجهی از مطالبات این مراکز خبر داد.

خبرگزاری دانشجو:‌ محمد مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اصلاح و تدوین قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی و معرفی سایت‌های فسیلی باارزش و ثبت آنها به عنوان اثر طبیعی ملی بخشی از اهداف و عملکرد سازمان در حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی کشور است.

میزان:  آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی «حرکه النضال» سه‌شنبه ۳ آبان در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی ایمان افشاری برگزار شد. او به افساد فی‌الارض محکوم است.

ایرنا: بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در شاخص سیگار، خوب نبودیم که باید مالیات زیادی بر آن تصویب شود زیرا ۱۳ درصد مرگ‌ومیرها در کشور به علت مصرف سیگار است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند این مساله را حل کند؛ از این‌رو باید همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری کنند.

ایلنا: محمد مهدی ناصحی، رئیس سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۲۷ قلم داروی پرمصرف و دیابتیک به زودی در طرح دارویار تحت پوشش قرار می‌گیرد.

ایسنا: سرهنگ دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی شهرستان ری،‌ گفت: با اجرای طرح 16 رعد ۱۶۴ سارق سابقه‌دار توسط عوامل انتظامی در ری دستگیر شدند. ارزش ریالی اموال مکشوفه بیش از ۱۱ میلیارد ریال است و از میان متهمان دستگیرشده ۱۶۴ نفر سارق اغلب سابقه‌دار هستند.

♦♦♦

دستگیری ۲۵ نفر در حادثه آتش‌سوزی زندان اوین

فارس نوشت: مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه درباره شناسایی عاملان وقوع حادثه اوین گفت: درباره حادثه بازداشتگاه، پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی تشکیل شده است و کسانی که در تحریق و تخریب عمدی در موسسه کیفری مورد بحث نقش داشتند و مرتکب جرم شدند، شناسایی شده‌اند. این افراد تفهیم اتهام شده‌اند و پرونده در حال تحقیقات است و نتیجه اقدامات و تصمیمات اعلام خواهد شد. طبق آخرین اطلاعات اکنون ۲۵ نفر که در این حادثه نقش داشتند در مرحله تحقیقات قرار دارند و ممکن است در ادامه از این تعداد کاسته شود یا افراد دیگری نیز اضافه شوند.

 

 مجازاتی به نام منع ورود به دانشگاه

شرق نوشت: علی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری در واکنش به اطلاعیه اخیر دانشگاه صنعتی شریف در مورد حوادث روزهای گذشته در این دانشگاه در توئیتر نوشت: تصمیم دانشگاه شریف غیرقانونی است؛ طبق اصل قانونی بودن جرم و مجازات محروم کردن افراد از حقوقشان باید طبق قانون و از سوی مرجع قانونی باشد. اینجا اولاً تصمیم یادشده توسط مرجع قانونی یعنی کمیته انضباطی گرفته نشده؛ ثانیاً مجازاتی به نام منع ورود به دانشگاه در آیین‌نامه انضباطی نداریم.

 

عدم حمایت کمیته امداد از اتباع افغان

ایسنا نوشت: حمیدرضا علی‌اکبری، مدیرکل خدمات مددکاری کمیته امداد امام  خمینی (ره) گفت: به دلیل ضرورت ارائه کد ملی، مهاجران خارجی همچون اتباع افغان نمی‌توانند به عنوان مددجو تحت پوشش این سازمان قرار بگیرند، اما در قالب کمک‌های موردی می‌توانند حمایت شوند؛ برای نمونه می‌توانند به مراکز نیکوکاری مراجعه کنند و برخی حمایت‌های موردی را دریافت کنند، اما وظیفه کمیته امداد امام خمینی تنها عضویت ایرانیان در قالب مددجو است. امیدواریم در آینده اقداماتی برای حل این مشکلات انجام شود.

 

باخبری از ممنوع‌الخروجی

اعتماد نوشت: سردار علی ذوالقدری؛ رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا گفت: افرادی که قصد دارند به خارج از کشور سفر کنند، می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشن «پلیس‌من» با وارد کردن کد ملی و مشخصات خود، از ممنوع‌الخروج بودنشان اطلاع پیدا کنند و اقدامات لازم را برای پیگیری آن انجام دهند. وی با بیان اینکه برای افرادی که ممنوع‌الخروج هستند، پیامکی مبنی‌بر ممنوع‌الخروج بودن برای آنها ارسال نمی‌شود، افزود: هر فرد صرفاً با مراجعه به سامانه «پلیس‌من» می‌تواند از ممنوع‌الخروج بودن خود مطلع شود و به اطلاعات دیگران دسترسی ندارد.