شناسه خبر : 42579 لینک کوتاه

گزارش دادستانی از اوین

شناورسازی ساعات کاری ادارات چقدر اهمیت دارد؟

به گزارش میزان، علی خضریان در توضیح نشست سه‌شنبه هفته گذشته اعضای کمیسیون اصل 90 با دادستان کل کشور با اشاره به گزارش دادستان کل کشور در مورد آخرین وضعیت بازداشتی‌های حوادث اخیر کشور گفت: با توجه به دستورالعمل ابلاغی از سوی دادستان کل به دادستانی‌های استان‌ها، گزارشی به اعضای کمیسیون ارائه شد که نشان‌دهنده تدابیر خاص قوه قضائیه و دادستانی کل کشور مبنی بر برخورد مثبت و رئوفانه با کسانی است که فاقد سوابق و سن پایین بوده و فریب خورده بودند و همچنین لزوم برخورد جدی با سرشاخه‌ها و افرادی که دارای سوابق سوء در حوزه‌های امنیتی هستند. خضریان ادامه داد: همچنین اعضای کمیسیون بر لزوم برخورد جدی با کسانی که به اموال عمومی و اموال مردم آسیب می‌زنند، تاکید کردند و خواستار برخورد قانونی با آسیب‌زنندگان به اموال عمومی، بیت‌المال و سرمایه‌های مردم شدند و همچنین تصریح کردند که لازم است جرایم نقدی برای کسانی که به این‌گونه اعمال دست می‌زنند پیش‌بینی شود تا هزینه این‌گونه اقدامات بر بیت‌المال وارد نشود. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: در این جلسه همچنین گزارشی از سوی دادستان کل کشور در خصوص اتفاق زندان اوین به استحضار اعضای کمیسیون رسید و با توجه به بررسی مستندات، اقدام صورت‌گرفته از داخل خود زندان و به شکل برنامه‌ریزی‌شده و از قبل طراحی‌شده رخ داده است. رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: با عنایت به گزارش دادستان محترم که حکایت از این دارد که موضوع از پیش طراحی‌شده بوده است، برای روشن شدن ابعاد کامل این خرابکاری، مقرر شد دستگاه‌های امنیتی روی این پرونده اقدامات لازم جهت شناسایی ریشه‌های این اقدام را صورت دهند. ضمن اینکه در حال حاضر بخشی از عوامل اصلی شناسایی شده‌اند و شرایط تحت کنترل است. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در خصوص موضوعات مطرح‌شده در رسانه‌ها مبنی بر برنامه‌ریزی برای سوءقصد علیه برخی افراد حاضر در زندان اوین گفت: برنامه‌ریزی برای کشته‌سازی و فراری دادن تعدادی از افراد از زندان اوین صورت گرفته بود اما هیچ‌کدام از این اهداف با اشراف دستگاه قضایی محقق نشده و با توجه به آمادگی اطلاعاتی و امنیتی و با اقدام به‌موقع دستگاه قضایی، افراد شاخص به مدت کوتاهی به مرخصی رفته یا تمدید مرخصی شده بودند تا با عدم حضورشان در زندان، زمینه برخی کشته‌سازی‌ها و سوءاستفاده‌های جریانات معاند پیش نیاید. از این رو اساساً افراد مورد اشاره در رسانه‌ها در زندان حضور نداشتند تا فضا برای سوءقصد به جان آنها در خلال اتفاق زندان اوین ایجاد نشود. خضریان تاکید کرد: ضمن اینکه شواهد و بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد هیچ‌کسی در شب واقعه زندان اوین بر اثر انفجار مین آسیبی ندیده و اساساً کسی موفق به فرار از زندان نشده است تا روی مین برود و صداهای انفجار شنیده‌شده مربوط به اقدامات امنیتی و حفاظتی پلیس بوده است و در نتیجه گزارش‌هایی در خصوص انفجار مین یا فرار افراد از زندان به هیچ وجه صحیح نیست.

ماجرای ایرتویا و نگین‌خودرو

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضائیه، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به پرونده ایرتویا و نگین‌خودرو به عنوان یکی از پرونده‌های خاص این دادستانی گفت: رسیدگی به این پرونده به صورت هفتگی در دستور کار قرار داشته است. پرداخت طلب مابقی افرادی که خودرو به آنها تحویل داده نشده و تمایل به اعاده وجوه پرداختی دارند، مطابق شاخص بانک مرکزی انجام می‌شود و حتی در تعطیلات آخر هفته جاری نیز فرآیند تکمیل ثبت‌نام‌ها انجام خواهد شد. صالحی تصریح کرد: مزایده ۵۲ دستگاه از خودروهای شرکت‌های ایرتویا و نگین‌خودرو تا چند روز آینده انجام خواهد شد و مصوب کردیم که این پرونده هر چه سریع‌تر با تلاش جهادی همکاران به نتیجه نهایی برسد. به گزارش ایرنا، ۲۵ مهر ۱۳۹۷ عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران درباره این پرونده گفت که در مورد پرونده‌های وارداتی خودرو، یک پرونده از بندرعباس به دادگاه ارجاع و تکمیل تحقیقات آن به تهران اعلام شده است که طی چند روز گذشته در این زمینه مدیر شرکت گروه ایرتویا و یکی از کارکنان گمرک دستگیر شده و تحقیقات پرونده در حال انجام است. وی افزود: درباره پرونده واردات خودرو که مربوط به بیش از شش هزار خودرو است نیز دو نفر دستگیر شده‌اند که تحقیقات وارد مراحل جدیدی شده و پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. مردادماه سال ۹۹ دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت‌های نگین‌خودرو، ایرتویا، آریتا، نگین‌خودروی ایرسا در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.

ضرورت شناورسازی ساعت کاری ادارات

استاندار تهران،‌ محسن منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تمامی نظرات کارشناسی و نتایج حاصله از اجرای طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات تهیه و طی گزارشی به دولت ارسال شد. وی افزود: واقعیت این است که در شرایط فعلی حمل‌ونقل عمومی پایتخت جوابگوی این حجم از مسافر نیست و باید در این مورد مدیریت صورت بگیرد که شناورسازی ساعت کاری ادارات برای اولین بار صورت گرفت. استاندار تهران ادامه داد: شاهد بودید که در سال گذشته در فصل گرما با قطع برق مواجه بودیم که با اجرای طرح کاهش ساعت کاری و صرفه‌جویی در مصرف برق این مشکل برطرف شد. وی با بیان اینکه دولت و شهرداری تهران بر توسعه حمل‌ونقل عمومی اهتمام دارد، افزود: این برنامه نیاز به زمان دارد و در شرایط فعلی باید با اجرای طرح‌های مختلف مدیریتی این ترافیک را مدیریت کرد.

باند بین‌المللی قاچاق در خوزستان

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سیدمحمد صالحی، فرمانده انتظامی خوزستان گفت: پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خوزستان با هوشیاری، تلاش شبانه‌روزی و تشدید اقدامات اطلاعاتی از فعالیت سرکرده باند بین‌المللی قاچاق سلاح که با ارتباط‌گیری با قاچاقچیان یکی از کشورهای منطقه اقدام به ورود محموله سلاح و مهمات به داخل استان کرده، مطلع شدند. وی با اشاره به اینکه یک قاچاقچی، محموله سلاح را برای توزیع در سطح خوزستان به شهرستان ماهشهر منتقل کرد، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی روزهای اخیر معاندان برای التهاب‌آفرینی و احتمال استفاده از این محموله‌ها در اغتشاشات و ایجاد ناامنی، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی با تسلط اطلاعاتی قبل از هرگونه اقدام، بلافاصله مخفیگاه و محل دپوی محموله را با همکاری رده همنام خود در ماهشهر شناسایی کرده و در یک عملیات مقتدرانه زیر ضربه قرار دادند. فرمانده انتظامی خوزستان ادامه داد: در این عملیات پیچیده و مقتدرانه ۲۳ قبضه سلاح کلاشینکف، دو قبضه کلت کمری، یک قبضه سیمینوف، ۱۲۶ فشنگ جنگی، شش تیغه خشاب و چهار دستگاه بی‌سیم دستی کشف و ضبط شد. سردار صالحی با بیان اینکه در این ارتباط ضمن انهدام باند قاچاق سلاح و مهمات سه عضو این باند نیز دستگیر شدند، افزود: امنیت مردم خط قرمز پلیس است و با فرد یا افرادی که قصد خدشه‌دار کردن امنیت مردم را داشته باشند به شدت و برابر قانون برخورد خواهیم کرد.

درباره حق بیمه امدادگران

به گزارش ایرنا از جمعیت هلال‌احمر، پیرحسین کولیوند با اشاره به امضای تفاهمنامه این جمعیت با سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: از ابتدای شهریورماه حق بیمه امدادگران هلال‌احمر پس از مدت‌ها پیگیری، برقرار می‌شود. وی ادامه داد: آن دسته از امدادگرانی شامل پرداخت حق بیمه می‌شوند که در سامانه امدادیار ثبت‌نام کرده باشند و در شیفت‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر در پایگاه‌ها و مراکز عملیاتی جمعیت فعال باشند. کولیوند اضافه کرد: افزایش حق ایاب و ذهاب امدادگران نیز برای افرادی که در فعالیت‌های جمعیت حضور دارند، در حقوق پرداختی مهرماه و از شهریورماه اعمال می‌شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ هزار نفر از امدادگران این جمعیت به صورت تدریجی و نوبتی زیر چتر حمایتی بیمه قرار خواهند گرفت.

اطلاعاتی درباره مسکن در تهران

به گزارش ایسنا سیدمهدی هدایت، سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در تهران حدود ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که البته بافت‌های تاریخی نیز در این محدوده قرار دارند. وی با بیان اینکه متوسط تولید مسکن از یک پلاک فرسوده پنج واحد است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم از ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده شهر تهران یک میلیون مسکن تولید می‌شود و در واقع برابر آمارهای موجود ما یک میلیون مسکن در تهران کم داریم. سرپرست سازمان نوسازی تهران با اشاره به اینکه اکنون دوره انتظار خرید مسکن در تهران به ۶۶ سال رسیده است، ادامه داد: ما با رویکرد مسکن استطاعت‌پذیر در تهران تولید مسکن می‌کنیم. در واقع وقتی مسکن زیاد شود و تولید مسکن انجام شود، عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیز متعادل می‌شود. وی اضافه کرد: باید از ظرفیت ماده ۱۲ قانون جهش مسکن استفاده کنیم؛ در این قانون تصریح شده است که ساخت چهار میلیون مسکن در بافت‌های فرسوده مدیریت شود. هدایت یادآور شد: با ساخت چهار میلیون مسکن در بافت فرسوده که در شرایط عادی ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی در آن سخت است، می‌توان باعث ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده‌ها شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته این امکان را در خارج از تهران با ایجاد شهرک‌های جدید مسکونی مهیا می‌کردند که این اقدام مشکلی از پایتخت حل نمی‌کرد. سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: در صورتی که اگر این امکانات در داخل بافت فرسوده تهران ایجاد شود و دولت، مشوق‌ها و وام مسکن را حداقل به یک میلیارد تومان با بهره کم برساند و شهرداری نیز پروانه ساختمانی را رایگان در اختیار ساکنان این محدوده قرار دهد، می‌توان شاهد اقدامی جهادی در این حوزه بود. وی تاکید کرد: هزینه‌کرد دولت در ایجاد زیرساخت‌های خدماتی که در شهرک‌های جدید اطراف تهران انجام می‌دهد، بسیار بیشتر از وامی است که برای انجام ساخت‌وساز در داخل بافت فرسوده به مردم اعطا می‌کند. 

♦♦♦

ایرنا:  مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اعلام کرد: پس از هفت ماه پیگیری مستمر، این سازمان مشمول استفاده از نرخ مالیاتی صفر شده و بر همین اساس بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال از هزینه‌های مالیاتی سال ۹۹ حذف شد.

ایسنا: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: سرانه یک مدرسه عادی با ظرفیت ۱۵۰ نفر در سال ۱۴۰۱ به شرط تامین نقدینگی حدود ۱۲ میلیون تومان است که جوابگوی هزینه‌ها نیست. انتظار می‌رود در لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه ویژه‌ای به سرانه مدارس در روند ایجاد عدالت آموزشی برابر برای دانش‌آموزان شود.

ایلنا: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمان حاضر ۱۰۵ مرکز تکثیر و پرورش گونه‌های حیات وحش باارزش جانوری از جمله یوزپلنگ، گورخر، قوچ، میش در کشور فعال است که ۳۲ مورد از سوی این سازمان و ۷۳ مرکز توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود.

ایسنا: احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد مرزهای کشور در اختیار مرزبانی قرار دارد و امنیت پایدار در مرزها برقرار است.

فارس: محمد مدادی،‌ مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دستورالعمل جدید صدور مجوز کارگاه تاکسیدرمی با اتصال صدور مجوز کارگاه تاکسیدرمی در سامانه کسب‌وکار تدوین و ابلاغ شد. 

تسنیم: رضا عظت‌زمانی، مسوول دبیرخانه ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی از درخواست صدور مجوز ۳۰۰ مرکز همسریابی خبر داد که حدود ۳۰ مرکز، مدارک خود را تکمیل کرده و تکلیف ۱۰ مرکز تا هفته آینده مشخص خواهد شد. 

ایرنا: حسن شمالی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق تولید داخل و واردات انجام‌ شده و تا ۱۵ روز آینده مشکل کمبود این داروها رفع می‌شود.

ایسنا: بررسی مسائل و چالش‌های محیط زیستی دریای خزر در قالب ششمین نشست چندجانبه کنوانسیون تهران با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران ۲۷ تا ۲۹ مهرماه در شهر باکو در جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار گرفت.

♦♦♦

بیگانگی مسوولان با خشم دانش‌آموزان

ایلنا نوشت: عباس فرجی،‌ مشاور و روانشناس در آموزش و پرورش با بیان اینکه انباشتی از خشم در میان دختران نوجوان و رفتار پرخطر در میان پسران وجود دارد که اگر مدیریت نشود می‌تواند دردسرآفرین شود گفت: سوالی که در اینجا مطرح است این است که کدام یک از متولیان امور جوانان و نوجوانان به این گزارش توجه کردند؟ آیا شورای شهر تهران به این آمار توجه کرد؟ یا خود آموزش و پرورش که این آمار را استخراج کرده بود؟ آیا برنامه‌ریزان به این آمار توجه کردند یا مجریان؟ مراد من از طرح این سوال این است که مدیریت کلان با آمار بیگانه است و عمدتاً آمار را جدی نمی‌گیرد.

 

ادامه ابهامات درباره واردات رمدسیویر آلوده

شرق نوشت: بنا بر انتشار اطلاعاتی درباره وجود آلودگی در برخی ویال‌های توزیع‌شده از داروی مشهور رمدسیویر که پس از شیوع ویروس کرونا، حجم زیادی از آن وارد و توسط مبتلایان به کووید 19 مصرف شد، بار دیگر موضوع کیفیت و تاثیرگذاری این دارو مطرح شد. یک مقام مسوول سازمان غذا و دارو با ارسال ابلاغیه‌ای خطاب به یکی از شرکت‌های فعال حوزه دارویی کشور از بروز مشکلات جدی در داروی رمدسیویر توزیع‌شده توسط آن مجموعه خبر داده است. در این نامه، خاطرنشان شده داروی مذکور که توسط شرکت «س. پ» وارد شده، به لحاظ آزمون میکروبی و اندوتوکسین، غیرقابل قبول بوده است.

 

ادراک بی‌عدالتی در ایران

ایسنا نوشت: حسن رفیعی؛ نایب رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، به تبیین شرایط روانی جامعه امروز ایران در ناآرامی‌های اخیر پرداخت: به نظر می‌رسد در کشور ما منشأ فشار عصبی سیاسی واردشده بر مردم شرایطی نظیر بروز خشونت در ناآرامی‌ها و ادراک بی‌عدالتی و فساد است. طبق تحقیقات انجام‌شده «ادراک بی‌عدالتی» از مدت‌ها قبل از ناآرامی‌های اخیر نیز در جامعه ما وجود داشت. احساس بی‌عدالتی و نیز بی‌عدالتی عینی به‌ویژه نابرابری درآمدی و نابرابری جنسی (بین زن و مرد) و نابرابری قومی و... در جامعه ما وجود دارد و این امر خود می‌تواند منجر به افزایش فشار عصبی سیاسی شود.

 

درباره وزیر جدید وزارت کار

اعتماد نوشت: در جلسه علنی چهارشنبه گذشته، مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت صولت مرتضوی  برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به او رای اعتماد داد. مرتضوی در گذشته ریاست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد انتخابات کشور، معاون سیاسی وزارت کشور، شهردار مشهد، استاندار خراسان جنوبی، بخشدار مرکزی فارسان، فرماندار لردگان، فرماندار بیرجند، مدیرکل اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها، مدیرکل امور اداری و مالی سازمان زندان‌ها، مدیرمسوول روزنامه حمایت، دبیر اجرایی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان بوده است.