شناسه خبر : 36793 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیران چه کتاب‌هایی می‌خوانند؟

20 کتاب خوب به انتخاب بیزینس اینسایدر

 

 

علی درویشان / نویسنده نشریه

افراد موفق عادت به مطالعه دارند. زیبایی کارآفرینی این است که تنها یک راه برای رسیدن به آن وجود ندارد. اما یکی از بهترین راه‌ها برای درک آن، مطالعه درباره کسب‌وکارها و به ویژه افرادی است که در کسب‌وکار موفق شده‌اند. میلیاردرهایی مثل جف بزوس، ایلان ماسک و وارن بافت عادت زیادی به مطالعه دارند و این موضوع کاملاً مشخص است چون این افراد رهبرانی موفق در کسب‌وکار هستند. نکته اصلی در این زمینه مشخص است: شما آن چیزی هستید که می‌خوانید و اگر هدف شما ایجاد و راه‌اندازی یک کسب‌وکار از ابتداست، باید از افرادی که این کار را قبلاً کرده‌اند بیاموزید و یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، خواندن کتاب‌هایی است که آنها به شما پیشنهاد می‌کنند. بیزینس اینسایدر با بررسی کتاب‌هایی که افراد موفق پیشنهاد داده‌اند توانسته است فهرستی از کتاب‌هایی را که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نیاز است ارائه کند.

1- «موج سوم» اثر استیو کیس

استیو کیس بنیانگذار آمریکا آنلاین (AOL) بوده و هم‌اینک نیز مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری Revolution در واشنگتن است. او از سال‌های 1985 تا 2005 سوار موج اول اینترنت شد و توانست AOL را تبدیل به بزرگ‌ترین خدمات‌دهنده اینترنت در جهان کند. در کتاب موج سوم تلاش دارد تا دیدگاه‌های خود را در زمینه اینکه چگونه دوران دیجیتال، اقتصاد آمریکا را تغییر خواهد داد بیان کند. او در مصاحبه‌ای که با بیزینس اینسایدر انجام داده بیان داشت که موج سوم اینترنت حرکتی است که کارآفرینی را در صنعت به حرکت خواهد انداخت. او معتقد است که آینده استارت‌آپ‌ها خارج از دره سیلیکون است و از پلت‌فورم خود برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی در نیویورک و بوستون استفاده می‌کند. او در کتاب خود بحث می‌کند که چگونه شرکت‌ها با تکنولوژی‌های جدید می‌توانند زندگی و جامعه را فراتر از آنچه می‌اندیشیم تغییر دهند.

2- «سر فواره» اثر آین رند

میلیاردر خودساخته مارک کوبان به بیزینس اینسایدر گفت که این کتاب را همه کارآفرینان باید بخوانند. این کتاب درباره یک معمار جوان صحبت می‌کند که پس از شکست‌های فراوان در حوزه کاری خود، توانست به موفقیت دست پیدا کند. در این مورد استارت‌آپ‌های متعددی مثل اوبر و تسک‌ربیت هم وجود دارند که توانسته‌اند با ایده‌پردازی و رشد خود، کاری کنند که صنعت معمول در یک حوزه خاص تغییر کند.

3- «از خوب به عالی» اثر جیمز کالینز

از خوب به عالی یکی از کتاب‌های حوزه رهبری است که برای بازار کار متغیر امروز بسیار مفید است. کالینز سال‌ها در این زمینه تحقیق کرده است که چه ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند یک شرکت رشد کرده و موفق باشد و نهایتاً توانسته هشت ویژگی را به عنوان تفاوت‌های خوب بودن و عالی بودن استخراج کند. با استفاده از شناخت الگوها و مشخص کردن اینکه چگونه برخی شرکت‌ها موفق‌اند و برخی خیر، کالینز دیدگاهی عمیق در زمینه چگونگی حرکت شرکت‌ها و بهبود آنها ارائه می‌دهد.

4- «مدیر موثر» اثر دیوید دراکر

این کتاب یکی از سه کتابی است که جف بزوس به مدیران زیردست خود داد تا آن را به صورت جدی مطالعه کنند. دراکر در این کتاب بیان می‌کند که چگونه می‌توان ایده‌های مهم مدیریتی را اجرا کرد. مثل اینکه چگونه مدیران و کارمندان باید برای رسیدن به یک هدف مشخص همکاری کنند. این کتاب عادت‌های مدیریت زمان و تصمیم‌گیری را که به مدیران اجرایی کمک می‌کند چگونه برای سازمان کارا و موثر باشند، در مرکز بحث خود قرار می‌دهد.

5- «مثل یک رهبر عمل کن، مثل یک رهبر بیندیش» اثر هرمینیا ایبارا

هرمینیا ایبارا استاد دانشگاه‌های هاروارد و مدرسه کسب‌وکار INSEAD یکی از بزرگ‌ترین صاحب‌نظران در زمینه مدیریت شناخته می‌شود. او در مورد کتاب خود به بیزینس اینسایدر گفت: «رهبران موفق به کاری که می‌خواهند انجام دهند عمیقاً اعتقاد دارند و می‌توانند توان خود را برای رسیدن به آن متمرکز کنند. اما نکته اینجاست که راه‌های انجام کار متفاوت است.» او این ایده خود را در کتاب بسط می‌دهد و رهبران را تشویق می‌کند تا اول عمل کنند و سپس فکر کنند و به این روش از تجربیات خود بیاموزند و عملکرد خود را جهت‌دهی کنند.

6- «چگونه دوست شدن و تاثیرگذاری بر دیگران» اثر دیل کارنگی

این کتاب یکی از پرمراجعه‌ترین کتاب‌ها در کتابخانه عمومی نیویورک است. هر چند این کتاب چاپ سال 1937 است، اما آموزه‌های آن هنوز هم برای مدیران جالب و جذاب است. کارنگی در این کتاب تلاش دارد تا برای افرادی که می‌خواهند مهارت‌های ارتباطی خود با دیگران را بهبود بخشند، راه‌حل ارائه کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کارآفرینی، توانایی تاثیرگذاری بر دیگران، سرمایه‌گذاران و مشتریان برای ایجاد اعتقاد به کار شماست. برخی بخش‌های این کتاب درباره چگونگی رویارویی با اشتباهات، چگونگی انتقاد از دیگران و چگونگی ارزش دادن به دیگران است.

7- «چالش مخترع» از کلایتون کریستنسن

جف بزوس این کتاب را نیز به مدیرانش داده بود تا آن را مطالعه کنند. حتی دو دهه پس از انتشار نیز کتاب استاد دانشگاه هاروارد، کلایتون کریستنسن یک کتاب بسیار باارزش برای دانشجویان مدارس کسب‌وکار است. او در این کتاب چارچوبی تحلیلی ارائه می‌دهد در زمینه اینکه نوآوری در کسب‌وکار چگونه باید باشد و معتقد است در صورتی شرکت‌ها می‌توانند رو به جلو حرکت کنند که روحیه تخریب خود را نیز حفظ کنند. مهم‌ترین برداشت کتاب این است که رهبران کسب‌وکار نباید به مدل کسب درآمد خود بیش از حد متکی باشند و باید همیشه آماده نوآوری و ایجاد ایده‌های جدید باشند.

8- «ساختار ذهنی: روانشناسی نوین موفقیت» اثر کارول دوک

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت بخش زیادی از موفقیت خود در رهبری این شرکت را مرهون کتاب ساختار ذهنی دوک می‌داند. دوک استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد در این کتاب بررسی می‌کند که مردم چه رویکردی به مهارت‌های ناآشنا دارند و ساختار ذهنی آنها چگونه رشد می‌کند. او خوانندگان را تشویق می‌کند که مهارت‌ها را قابل یادگیری، انعطاف‌پذیر و قابل رشد ببینند و فکر نکنند که آنها مجموعه‌ای ثابت و غیرقابل تغییرند. نادلا در مصاحبه‌ای که با بلومبرگ انجام داد بیان داشته که کتاب دوک بود که به او کمک کرد مایکروسافت را بازآفرینی کرده و به وضعیت کنونی تبدیل کند.

9- «ماجراهای کسب‌وکار» اثر جان بروکز

این کتاب، مجموعه یادداشت‌های جان بروکز در هفته‌نامه نیویورکر است و به یکی از کتاب‌های مورد علاقه بیل گیتس تبدیل شده. بیل گیتس درباره این کتاب می‌نویسد: «ماجراهای کسب‌وکار عموماً درباره نقاط قوت و ضعف رهبران کسب‌وکار در دنیاست و موقعیت‌هایی را که در طول کسب‌وکار با آنها روبه‌رو می‌شوند به خوبی توصیف می‌کند. به همین دلیل است که مهم نیست چه زمانی این کتاب را مطالعه می‌کنید، این کتاب برای شما مفید است.» یکی از مهم‌ترین درس‌های کتاب این است که هیچ‌گاه خود را در موقعیتی قرار ندهید که راه خروج نداشته باشید.

10- «بنیامین فرانکلین» نوشته والتر ایساکسون

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا معتقد است که این کتاب یکی از بهترین کتاب‌هایی است که در طول عمر خود خوانده است. البته او بارها بیان داشته که بنیامین فرانکلین یکی از قهرمانان زندگی اوست.

 او در مصاحبه‌ای که با Foundation داشته، بیان کرده که در این کتاب به خوبی می‌توان دید که فرانکلین یک کارآفرین بوده است. او از هیچ آغاز کرده و با تلاش و پشتکار توانسته به هدف خود برسد. ایساکسون در این کتاب زندگی بنیامین فرانکلین یکی از بنیانگذاران آمریکا را روایت می‌کند. فرانکلین علاوه بر این کار، مخترع برق‌گیر و عینک با دو فاصله کانونی نیز بوده است.

11- «با چرا آغاز کنید» اثر سایمون سینک

سایمون سینک کارشناس رهبری و نویسنده چهار کتاب است. او در این کتاب بر این موضوع تاکید می‌کند که رهبران کسب‌وکار باید تمرکز خود را از آنچه کسب‌وکارشان انجام می‌دهد به آنچه برای مردم مهم‌تر است تغییر دهند.

 نویسنده، خواننده را ترغیب می‌کند تا بیندیشد چرا برخی افراد و سازمان‌ها نوآورتر، تاثیرگذارتر و سودآورتر از دیگران هستند و در ادامه میان موفقیت کوتاه‌مدت و موفقیت تکرارپذیر در درازمدت تفاوت قائل می‌شود. نویسنده معتقد است کارآفرینان زمانی می‌توانند پاسخ سوال «چگونه» را بدهند که پاسخ سوال «چرا» را داشته باشند.

12- «بیندیش و ثروتمند شو» اثر ناپلئون هیل

دایموند جان، سرمایه‌گذار ثروتمند Shark Tank به بیزینس اینسایدر گفت که کتاب کلاسیک ناپلئون هیل (1937) زندگی او را تغییر داد. این کتاب مجموعه‌ای از دیدگاه‌هاست که نویسنده بر اساس مصاحبه‌های کارنگی، فرانکلین روزولت، توماس ادیسون و هنری فورد به دست آورده است و توضیح می‌دهد که چگونه این رهبران توانسته‌اند بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند و بازدهی خود را به حداکثر برسانند. دایموند جان معتقد است که مهم‌ترین رهیافت این کتاب، هدف‌گذاری است. معتقد است اگر یک فرد نتواند هدفی برای خود مجسم کند، چگونه می‌تواند به آن برسد؟

13- «سرمایه‌داری آگاه» اثر جان مک‌کی و راج سیسودا

کیپ تیندل هم‌بنیانگذار و مدیرعامل سابق The Container Store معتقد است که این کتاب یکی از کتاب‌های اصلی است که هر کارآفرین و رهبر کسب‌وکار باید بخواند.

تیندل دوست نزدیک جان مک‌کی است و هر دو معتقد به سرمایه‌داری آگاه هستند، یعنی بر این باورند هر معامله‌ای باید برد-برد باشد و هیچ‌کس نباید در یک معامله بازنده باشد. مک‌کی و سیسودا کتاب خود را بر پایه چهار انگاره تقسیم‌بندی کرده‌اند: اهداف بلندتر، یکپارچه‌سازی ذی‌نفعان، رهبری آگاهانه، فرهنگ و مدیریت آگاهانه. آنان معتقدند درک بهتر از این موضوعات باعث می‌شود بهتر بتوان کسب‌وکارها را اداره کرد.

14- «مطمئناً شوخی می‌کنید آقای فاینمن» اثر ریچارد فاینمن

سرگئی برین هم‌بنیانگذار گوگل بیان داشته که خودزندگینامه ریچارد فاینمن کتابی بود که او را بر آن داشت که فناوری و نوآوری را با یکدیگر پیوند بزند. ریچارد فاینمن (1988-1918) برای فعالیت‌های خود در زمینه فیزیک کوانتوم در سال 1965 برنده جایزه نوبل شد.

 برین درباره فاینمن می‌گوید: «علاوه بر اینکه او توانست در حوزه تخصصی خود تاثیر شگرفی برجای گذارد، ذهنی بسیار باز داشت. او همیشه آرزو داشت مثل لئوناردو داوینچی شود، یعنی فردی که هم دانشمند است و هم هنرمند. من این ایده را بسیار الهام‌بخش یافتم و فکر می‌کنم این ایده است که می‌تواند زندگی را ارزشمند سازد.»

15- «بیگانه» اثر ویلیام تورندایک

وارن بافت این کتاب را به عنوان مهم‌ترین کتاب پیشنهادی برای مطالعه ذی‌نفعان کمپانی برکشایر هاتاوی در سال 2012 معرفی کرد. نویسنده در این کتاب بحث می‌کند که چه ویژگی‌هایی یک مدیرعامل فوق‌العاده می‌سازد. او الگوها و ویژگی‌های مدیران را مورد بررسی قرار می‌دهد و ویژگی‌های شخصی مثل کاریزما، روش مدیریتی و مهارت‌های ارتباطی را مهم ارزیابی می‌کند.

16- «چیزهایی که از زمان شکل‌گیری جهان پنهان بوده‌اند» اثر رنه جیرارد

پیتر تیل، سرمایه‌گذار میلیاردر و هم‌بنیانگذار پیپل این کتاب را شاهکار جیرارد می‌داند. او در مصاحبه‌ای می‌گوید این کتاب را برای اولین‌بار وقتی دانشجوی کارشناسی در استنفورد بود خوانده و این کتاب باعث شده نگاه او به دنیا تا حدود زیادی تغییر کند. تیل معتقد است دو موضوع است که این کتاب را بسیار باارزش می‌سازد: 1- رقبا عموماً غرق در رقابت با حریفان خود می‌شوند و اهداف خود را فراموش می‌کنند و به دلیل آن 2- شدت رقابت به شما چیزی درباره ارزش بازار نمی‌گوید. مردم عموماً به خاطر چیزهایی که اصلاً مهم نیستند رقابت می‌کنند و چون رقابت می‌کنند، پیوسته رقابت خود را شدیدتر می‌کنند.

17- «هوش هیجانی» اثر دنیل گلمن

دنیل گلمن یک روانشناس و روزنامه‌نگار در نیویورک‌تایمز است. او پنج مهارت اصلی در زمینه هوش هیجانی را در این کتاب مورد بررسی قرار می‌دهد. او معتقد است در اختیار داشتن مهارت‌هایی مثل همدلی و دلسوزی می‌تواند روابط فردی و شغلی ما را تحت تاثیر قرار دهد. مهارت‌های نرم نیز همچون مهارت‌های تکنیکی در راه‌اندازی یک کسب‌وکار مفید هستند و نویسنده نمونه‌هایی زنده ارائه می‌کند که چگونه می‌توان به آگاهی عاطفی رسید.

18- «پرواز به ماه» اثر صفی باکال

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ در سال 2019 که از میان کارآفرینان و مدیران عامل انجام شد، این کتاب به عنوان پیشنهادشده‌ترین کتاب در زمینه کارآفرینی و مدیریت شناخته شد. باکال که خودش یک کارآفرین است، رفتارهای گروهی را بررسی و تلاش می‌کند بیابد که چه چیزی باعث می‌شود افراد خود را با آن هماهنگ کنند. علاوه بر این تغییرات گروهی را نیز بررسی می‌کند و اینکه در سازمان تا چه حد در برابر این تغییرات مقاومت صورت می‌گیرد، همکاری می‌شود یا اینکه از آنها استقبال می‌شود.

19- «مشکل، مسیر است» اثر رایان هالیدی

تیم فریس که یک سرمایه‌گذار است، اسم خود را پس از مطالعه این کتاب به مدیر چهارساعتی تغییر داد، چراکه بحث اصلی این کتاب این است که چگونه می‌توان با کمتر کردن ساعت‌های کاری، به نتایج بهتری دست پیدا کرد. او بر این باور است که این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های رایان هالیدی است. این کتاب که در سال 2014 چاپ شده است رهبرانی مثل مارکوس اورلیوس و استیو جابز را مورد بررسی قرار می‌دهد که چگونه توانسته‌اند با اصول مقتبس از یونان باستان به موفقیت دست پیدا کنند.

20- «راهنمای یک فضانورد برای زندگی روی زمین» اثر کریس هادفیلد

خودزندگینامه کریس هادفیلد که سرگذشت چهار هزار ساعت زندگی او در فضاست نیز یکی دیگر از کتاب‌های مورد علاقه ساتیا نادلاست. نادلا در سال 2014 توئیتی از یکی از جمله‌های این کتاب نوشت: «بر سفر تمرکز کنید و نه بر مقصد خاص.» این کتاب لزوماً کتابی در زمینه کارآفرینی نیست، اما نشان می‌دهد که تجربه هادفیلد در زندگی خارج از زمین چگونه توانسته دیدگاه‌های او را درباره زندگی روی زمین تغییر دهد.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها