شناسه خبر : 36714 لینک کوتاه

خیز اسرائیل برای حضور در تاجیکستان

افشای جزئیات طرح امارات برای ضربه زدن به اقتصاد قطر

پایگاه خبری بلومبرگ جزئیات طرح ولیعهد ابوظبی برای ضربه به بازارهای مالی قطر و تضعیف اقتصادی این کشور را فاش کرد. به گزارش تسنیم پایگاه خبری بلومبرگ فاش کرد که «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی از یک بانک خارجی کمک گرفته تا از خلال نفوذ به بازار مالی قطر بتواند اقتصاد این کشور را تضعیف کند. بر اساس گزارش بلومبرگ بانک «هاویلند» مستقر در لوکزامبورگ مشاوره‌ای به ولیعهد ابوظبی در خصوص نحوه فعالیت و نفوذ به بازارهای مالی قطر در سال 2017 همزمان با آغاز محاصره قطر از سوی چهار کشور امارات، عربستان، بحرین و مصر ارائه داده است. در این گزارش که توسط «گاوین فینچ» و «هری ویلسون» تهیه شده، مشخص شد که بن‌زاید یکی از بزرگ‌ترین مشتریان بانک هاویلند، یک بانک خصوصی متعلق به «دیوید رولند»، سرمایه‌دار انگلیسی است. اسناد و شواهدی در خصوص مشاوره دیوید رولند به محمد بن‌زاید وجود دارد که نشان می‌دهد این مشاوره فراتر از مشاوره‌های مالی است. در سال 2017 بانک مذکور طرحی را با هدف از بین بردن ذخایر خارجی قطر و فقیر کردن دولت آن تهیه کرد. سال گذشته قطر با طرح شکایت علیه بانک هاویلند در لندن، این بانک را به بازی با ارز برای ضربه زدن به اقتصاد این کشور متهم کرد. محققان با مقامات نظارتی مالی در لوکزامبورگ و انگلیس در مورد برنامه کشور قطر تماس گرفتند. این بانک در خصوص پرونده‌های ارسالی به دادگاه، اعلام کرد که این طرح یک طرح جنگی نبوده؛ بلکه ارزیابی ریسک‌ها و محافظت از سهام امارات در برابر سهام قطر بوده است و این طرح در ماه آگوست در جلسه‌ای میان دیوید رولند و مدیرعامل صندوق حاکمیت در ابوظبی، تهیه شده است. سخنگوی بانک هاویلند اعلام کرد محمد بن‌زاید در سال 2012، 38 میلیون دلار به حساب خود واریز کرده و طبق اطلاعات بلومبرگ، وی از آن زمان برای این بانک و شبکه سهامداران آن فردی مهم تلقی شد. قطر این بانک تحت حمایت امارات را متهم کرد که تبادلات خارجی جعلی را با هدف آسیب زدن به اقتصاد قطر، به عنوان بخشی از تحریم‌های همسایگان این کشور، طراحی کرده و همچنین امارات را متهم به دستکاری در ارزش ارز قطر کرد.

 

خیز اسرائیل برای حضور در تاجیکستان

به گزارش فارس در شهر دوشنبه، «زهویت بن هیلل» سفیر رژیم صهیونیستی در ازبکستان و آکردیته در تاجیکستان با همراهی کارمندان سفارتخانه‌های خود در «تاشکند» جهت انتقال کمک‌های بشردوستانه به تاجیکستان در پاسگاه مرزی «آیبیک» حضور یافت. سفیر رژیم صهیونیستی این کمک‌ها را که شامل انواع مواد حفاظتی پزشکی در برابر کووید 19 بود، به طرف تاجیک اهدا کرد. گفته می‌شود این کمک‌ها با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی و عمران وزارت خارجه رژیم صهیونیستی موسوم به «ماشاو» صورت گرفته است. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رژیم صهیونیستی که از بعد انقلاب اسلامی در ایران به خوبی متوجه شده بود فرآیند مشروعیت‌یابی‌اش با چالشی جدی مواجه شده است، کشورهای تازه‌استقلال‌یافته مسلمان در آسیای مرکزی را فضای مناسبی برای حضور و نفوذ خود دید. از این‌رو، از بدو استقلال این کشورها برای برقراری مناسبات دیپلماتیک و جلب نظر حاکمان این کشورها، تلاش‌هایی را آغاز کرد. علاوه بر این، ژئوپولتیک منحصربه‌فرد و منابع غنی آسیای مرکزی، در کنار تاریخ حضور یهودیان بخارایی در این منطقه، انگیزه‌های این رژیم را در این زمینه مضاعف می‌کرد. یهودیان حاضر در تاجیکستان از دو دسته یهودیان بخارایی و یهودیان اشکنازی هستند. همان‌طور که ذکر شد، یهودیان بخارایی تاریخ طولانی حضور در این منطقه را داشته و در حقیقت جزو مردم بومی آسیای مرکزی به حساب می‌آیند، اما یهودیان اشکنازی عمدتاً طی جنگ جهانی دوم از مناطق اروپای شرقی به این جمهوری مهاجرت کرده بودند.

 

توان هسته‌ای، امنیت روسیه را تامین می‌کند

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفت: نیروی سه‌گانه هسته‌ای روسیه (شامل زیردریایی‌ها، موشک‌های زمین‌پایه و هواپیماهای راهبردی مجهز به موشک‌های هسته‌ای) به سطحی رسیده است که می‌تواند امنیت روسیه را تامین کند. به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین در دیدار با مقام‌های نظامی ارشد روس با اعلام این مطلب افزود: ضروری است در یک اقدام سریع موشک‌ها در مناطق مجاور مرزهای روسیه مستقر شود. وی تصریح کرد: اقدامات متقابل برای استقرار موشک‌های روسی در پاسخ به حضور موشک‌های غرب باید صورت بگیرد. پوتین همچنین گفت که سهم تسلیحات پیشرفته در نیروهای مسلح روسیه باید به ۸۰ درصد برسد. پوتین در ادامه سخنان خود گفت که ریسک بالایی برای متشنج شدن اوضاع منطقه قفقاز جنوبی و خاورمیانه وجود دارد. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: صلح‌بانان روس در منطقه قره‌باغ ضامن امنیت این منطقه شدند و آنها برای بازگشت این منطقه به زندگی عادی، جان خود را به خطر می‌اندازند و ریسک می‌کنند.

 

رزمایش مشترک آمریکا و عربستان سعودی در خلیج‌فارس

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که رزمایش هوایی مشترکی با نیروهای هوایی و دریایی پادشاهی عربستان سعودی در خلیج‌فارس انجام داده است. این پنجمین رزمایش مشترکی است که دو کشور امسال انجام داده‌اند. به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده که در آن عبارت مجعول «خلیج ع‌رب‌ی» برای مشخص کردن محل رزمایش به ‌کار رفته، روزهای بیست‌وهفتم و بیست‌وهشتم آذرماه، «عملیات هوایی مشترکی در پشتیبانی از رزمایش دریایی جنگ سطحی» انجام شد. به نوشته ایندیپندنت، این پنجمین رزمایش مشترکی است که دو کشور امسال انجام داده‌اند. به گفته نیروی دریایی آمریکا، «رزمایش‌های قبلی شامل هواپیماهای مسلح به تیربار ای‌سی-۱۳۰ در ماه مارس، هلیکوپترهای تهاجمی نیروی زمینی ایالات متحده در ماه آوریل، هواپیماهای فرماندهی مشترک هوایی امارات متحده عربی در ماه آگوست، و جنگنده‌های اف-۱۵ نیروی هوایی آمریکا در ماه سپتامبر بودند». بنابر این بیانیه، در تازه‌ترین رزمایش، هواپیماهای اف-۱۵ نیروهای هوایی عربستان سعودی و جنگنده‌های چندماموریته اف-۱۵ ئی و اف-۱۶ سی نیروی هوایی آمریکا، هلی‌کوپترهای ام‌اچ-۶۰ آر سی هاک و ام‌اچ-۶۰ اس نایت هاک، یک ناوچه نیروی دریایی سعودی، شناورهای گشت ساحلی نیروی دریایی آمریکا، ناوشکن موشک‌انداز آمریکایی وینستون چرچیل و قایق‌های گشتی گارد ساحلی آمریکا شرکت داشتند. نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که زیردریایی «یواس‌اس جورجیا» با عبور از تنگه هرمز، وارد آب‌های خلیج‌فارس شد. نیروی دریایی آمریکا در توئیتی نوشت که این زیردریایی را دو رزمناو «پورت رویال» و «فیلیپین سی» اسکورت می‌کردند. زیردریایی جورجیا، یک شناور زیرسطحی موشک‌انداز از کلاس «اوهایو» و مسلح به موشک‌های دوربرد کروز است.

 

هشدار پلیس بین‌الملل درباره سرقت واکسن کرونا

رئیس اینترپل پیش‌بینی کرد که همزمان با توزیع واکسن کرونا، سرقت واکسن و جرائم مرتبط با آن به شدت افزایش یابد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، یورگن استوک گفت: ما شاهد دزدی واکسن، سرقت از انبارها و حمله به محموله‌های آن خواهیم بود. دبیرکل اینترپل که مرکز آن در لیون فرانسه قرار دارد، افزود: انتظار می‌رود موارد ارتشای مرتبط با واکسن کووید ۱۹ نیز افزایش یابد. وی گفت: برای دسترسی سریع‌تر به این واکسن ارزشمند فساد در بسیاری نقاط گسترش خواهد یافت. خبرگزاری فرانسه نوشت، پلیس فدرال آلمان مسوول انتقال امن واکسن‌ها در این کشور خواهد بود و محل نگهداری واکسن‌ها نیز سری است. علاوه بر تهدید سرقت، بیم آن می‌رود که مخالفان واکسیناسیون نیز دست به خرابکاری بزنند. آمار تارنمای بلومبرگ نشان می‌دهد که تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. چین که یک سال پیش نخستین‌بار ویروس کرونا در شهر ووهان این کشور کشف شد، از نظر دوزهای واکسن‌های تزریق‌شده در صدر جامعه بین‌المللی قرار دارد و بیش از یک میلیون نفر در این کشور واکسینه شده‌اند. تاکنون دست‌کم ۳۵۰ هزار واکسن در بریتانیا و ۳۲۰ هزار در روسیه توزیع شده است. این آمار همچنین نشان می‌دهد در آمریکا که از نظر موارد ابتلا و شمار جان‌باختگان در صدر جهان قرار دارد، ۲۱۱ هزار و ۸۶ نفر واکسن را دریافت کرده‌اند.

 

تنش در روابط «چین و استرالیا» و رد میانجیگری نیوزیلند

با ادامه تنش در روابط چین و استرالیا بر سر موضوعات سیاسی و اقتصادی، وزیر خارجه نیوزیلند از آمادگی کشورش برای میانجیگری میان دو کشور خبر داد که روزنامه دولتی گلوبال‌تایمز چین در واکنش نوشت: نیوزیلند شایستگی میانجیگری بین چین و استرالیا را ندارد. انتشار تصویر یک سرباز استرالیایی که چاقوی خون‌آلودی را روی گلوی یک کودک افغان گذاشته بود، در حساب کاربری سخنگوی وزارت خارجه چین، باعث تشدید تنش‌ها میان چین و استرالیا از ماه گذشته شده است. در یادداشت گلوبال‌تایمز به قلم «کیان فِنگ» مدیر بخش تحقیقاتی موسسه استراتژی ملی دانشگاه شینهوا آمده است: برای نیوزیلند میانجیگری میان هم‌پیمان خود (استرالیا) و چین دشوار شده است. در ادامه این گزارش با یادآوری اینکه اختلافات میان دو کشور توسط کانبرا آغاز شده است، می‌افزاید: استرالیا باید تمام مسوولیت‌ها را بر عهده بگیرد از این‌رو با توجه به این موضوع نیوزیلند نمی‌تواند میانجیگری کند. گلوبال‌تایمز ادامه داده است: اساساً دیدگاه‌های ولینگتون و کانبرا در این زمینه یکی است. علاوه بر آن، نخست‌وزیر نیوزیلند، خانم جاسیندا آردرن، به‌طور علنی، از استرالیا به دلیل تصویر جنجالی در توئیتر حمایت کرده که این موضوع نشان از دوگانگی و استکبار غربی دارد. اواخر آبان‌ماه امسال گزارش مستقلی در خصوص جنایات جنگی منتسب به نظامیان استرالیا منتشر شد که در آن تاکید شده بود قتل‌های رقابتی و «خونخواهی» در بین نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان یک امر عادی بوده است.

 

تشدید حملات هوایی ترکیه به شمال عراق

به گزارش فارس، پس از توافق ترکیه و عراق برای همکاری بیشتر در مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه و در حالی که مردم منطقه ‌انتظار کاهش حملات هوایی ترکیه به شمال عراق را داشتند، جنگنده‌های ترکیه 10 روستا را در شمال عراق بمباران کردند. به نوشته وبگاه «احوال» بمباران جت‌های ترکیه عصر جمعه آغاز شد و تا اوایل بامداد شنبه در منطقه «زاخو» ادامه داشت. این بمباران هرچند تلفاتی نداشت، اما مردم محلی را وحشت‌زده کرد. یک منبع امنیتی در زاخو در این باره گفت، برخی از بمب‌های ترکیه نزدیک پایگاه‌های مرزبانان عراقی فرود آمدند، اما خسارت جانی به بار نیاوردند. وی گفت: «این بمباران باعث ترس زیادی بین مردم شد. این بمباران بسیار شدیدتر از دفعات قبل بود.» این در حالی است که نخست‌وزیر عراق در اولین سفر خود به آنکارا از زمان روی کار آمدن در ماه می، پنجشنبه گذشته با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و در مورد عملیات مشترک علیه حزب کارگر کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) گفت‌وگو کرد. ترکیه در ماه ژوئن حمله هوایی و زمینی مرزی را برای هدف قرار دادن پ‌ک‌ک در مناطق مختلف شمال عراق در واکنش به افزایش حملات علیه نیروهای مسلح ترکیه آغاز کرد. «علی ورهان» عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت که طی روزهای گذشته، ترکیه بر میزان حملات علیه مناطق مختلف اقلیم کردستان افزوده است. وی افزود طی یک هفته اخیر، ترکیه بیش از بیست‌بار مناطق مختلف در استان «دهوک» را هدف حمله قرار داده است و طی این حملات مکرر، دست‌کم سه نفر کشته و دو تن زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است.

♦♦♦

ایسنا: نیروی دریایی چین بعد از بسیج شدن نیروهای تایوان به منظور نظارت، اعلام کرد ناو هواپیمابر «شاندونگ» چین در مسیر خود برای انجام تمرینات روتین در دریای چین جنوبی، از تنگه تایوان عبور کرد.

فارس: ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای از تجاوز ۱۹ هواپیمای نظامی روسی و چینی به حریم هوایی این کشور خبر داد. در این بیانیه آمده است که این حادثه به نظر یک تمرین نظامی مشترک بین چین و روسیه می‌آمد اما به تحلیل و بررسی بیشتر نیاز دارد.

ایرنا: روسیه خواستار خروج تروریست‌ها و مزدوران خارجی از منطقه قره‌باغ شد. معاون وزیر خارجه روسیه گفت: شرکت جنگجویان و تروریست‌ها از منطقه خاورمیانه در اقدامات جنگی در منطقه قره‌باغ واقعیت ثبت‌شده است و این واقعیت نه فقط از سوی ما بلکه کشورهای دیگر تایید شده است.

ایرنا: کارشناسان انگلیسی در مورد بازگشت درگیری‌های پیشین به جامعه انگلیس ناشی از مخالفت ایرلندی‌ها به دلیل پیامدهای اقتصادی خروج این کشور از اتحادیه اروپا هشدار دادند.

تسنیم: وزارت خارجه سوریه به بیانیه وزارت خارجه آلمان درباره آمادگی برای پذیرش رئیس گروه تروریستی «کلاه‌سفیدها» واکنش نشان داد و آن را مصداق تعرض دولت آلمان به ملت سوریه دانست.

ایرنا: دولت کره جنوبی به‌رغم کاهش نسبی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور، تصمیم گرفته است، ممنوعیت تجمع بیش از پنج نفر را در پایتخت و چند شهر دیگر کشور اعمال کند. تعداد کل جان‌باختگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کره جنوبی تاکنون ۶۹۸ نفر گزارش شده است.

تسنیم: دولت ترامپ به دنبال صدور مصونیت قضایی برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ارتباط با پرونده تلاش او برای ترور «سعد الجبری» مسوول سابق اطلاعات عربستان است.

ایرنا: انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات پس از سکوت تقریباً یک‌ماهه ضمن حمله به قطر، رسانه‌های این کشور را به تلاش برای خدشه‌دار کردن توافق احتمالی برای حل بحران منطقه متهم کرد.

فارس: سوئد از حمله هکری گسترده به ۱۲ شرکت مطرح این کشور خبر داده است. محیط‌های آی‌تی این شرکت‌ها، یک کد مخرب را که نمایانگر به‌روزرسانی بوده دریافت کرده‌اند و هکرها برخی از شرکت‌هایی را که برایشان جذاب‌تر بوده، به بدافزاری موسوم به «بَک‌دُر» آلوده کرده‌اند تا بتوانند اطلاعات را از آنان سرقت و بر ای‌میل‌هایشان نظارت داشته باشند.

ایسنا: نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، از آمریکایی‌ها خواست در مواجهه با تهدید تبدیل شدن چین به قدرت برتر جهان و گسترش نفوذش در میان کشورهای جهان «بیدار شوند».

♦♦♦

انفجار بیروت و مانع‌تراشی سیاستمداران

همشهری نوشت: چهار ماه بعد از آنکه بزرگ‌ترین انفجار در تاریخ لبنان موج مرگباری از خشم و ناامیدی را به جامعه این کشور تحمیل کرد، حتی یک مقام دولتی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته و توضیحی نداده است. در واقع، نه‌تنها خبری از مسوولیت‌پذیری نیست که سیاستمداران پرنفوذ تلاش می‌کنند تا جلوی مصاحبه قاضی تحقیقات با مقامات ارشد را بگیرند. این قاضی، پنجشنبه مجبور شد در واکنش به تلاش دو مقام مسوول برای برکناری او از پرونده، تحقیقات را متوقف کند. بسیاری از شهروندان لبنانی امیدوار بودند که این انفجار، سرآغاز تحولی بزرگ باشد و سیاستمدارانی که همیشه معاف از تنبیه بوده‌اند، مسوول کارهای نادرستشان شناخته شوند.

 

زیردریایی اسرائیل در راه خلیج‌فارس

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: در حالی که برخی منابع از تلاش اسرائیل برای تبدیل به یک دولت قدرتمند در زمینه داشتن زیردریایی‌های پیشرفته با کلاهک‌های هسته‌ای خبر می‌دهند، گزارش‌ها حاکی از عبور زیردریایی این رژیم از کانال سوئز با مجوز مصر به سمت خلیج‌فارس است. نیروی دریایی این رژیم چهارمین زیردریایی از نوع دلفین را تحویل گرفته و آن را به اسم «احی تنین» به خدمت گرفته است. این زیردریایی ساخت آلمان است و می‌توان آن را به تجهیزاتی مجهز کرد که موشک‌های هسته‌ای حمل کند. به ادعای منابع امنیتی اسرائیلی، این زیردریایی توانایی شلیک موشک‌هایی با کلاهک‌های هسته‌ای را دارد و در صورت جنگ هسته‌ای رژیم صهیونیستی می‌تواند با آنها ضدحمله انجام دهد.

 

قرقیزستان و انتخابات حساس پیش‌رو

ایرنا نوشت: اعتراضات به نتیجه انتخابات پارلمانی مهرماه گذشته قرقیزستان و باطل شدن آن از سوی کمیسیون انتخابات سبب شده که سرنوشت این کشور مورد توجه قرار گیرد. بنابر اعلام کمیسیون انتخابات قرقیزستان، رای‌دهندگان این کشور قرار است روز 21 دی‌ماه به پای صندوق‌های رای بروند. قرقیزستان از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مهرماه درگیر آشوب‌های سیاسی است. در جریان آن انتخابات، احزابی که از راهیابی به پارلمان ناکام ماندند، نتایج را به چالش کشیده و معترضان با حمله به ساختمان‌های مهم، دولت را وادار به باطل کردن نتیجه انتخابات کردند. به دنبال ناآرامی‌ها، سورونبای جینبکوف از ریاست‌‌جمهوری استعفا داد و گفت نمی‌خواهد در تاریخ قرقیزستان از او به عنوان رئیس‌جمهوری که خون به راه انداخت، یاد شود.

 

مصوبه کنگره آمریکا؛ هفته‌ای ۶۰۰ دلار کمک کرونایی

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: بعد از ماه‌ها مذاکره، کنگره آمریکا برای تصویب بودجه کمکی به ارزش حدود یک تریلیون دلار به توافق رسید. بودجه جدید این امکان را می‌دهد تا از صاحبان مشاغلی که از عوارض شیوع کرونا آسیب جدی دیده‌اند، حمایت شود. به نقل از آسوشیتدپرس، این بودجه به کسب‌وکارهای کوچک، کسانی که شغلشان را از دست داده‌اند و همین‌طور توزیع واکسن کرونا تعلق خواهد گرفت. پیرو این توافق‌نامه، به‌طور موقت هفته‌ای ۳۰۰ دلار کمک‌هزینه بیکاری و ۶۰۰ دلار کمک هزینه مستقیم به بسیاری از مردم آمریکا پرداخت خواهد شد. بودجه کمکی قبلی، تا پایان سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد. تاکنون حدود ۱۲ میلیون نفر از مردم آمریکا به استفاده از بودجه سال جاری، نیاز پیدا کردند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها