شناسه خبر : 8120 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران چند مزرعه بادی دارد؟

مزرعه برق بادی کهک اولین مزرعه تولید برق با استفاده از انرژی باد در ایران است که در سال ۱۳۹۲ در پنج‌کیلومتری شهر تاکستان در استان قزوین راه‌اندازی شد. این مزرعه در مرحله اول با ظرفیت ۵/۲ مگاوات به بهره‌برداری رسید که در صورت تکمیل پروژه، ظرفیت تولید برق آن - تا تابستان ۹۳ - به ۲۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

مزرعه برق بادی کهک اولین مزرعه تولید برق با استفاده از انرژی باد در ایران است که در سال ۱۳۹۲ در پنج‌کیلومتری شهر تاکستان در استان قزوین راه‌اندازی شد. این مزرعه در مرحله اول با ظرفیت 5/2 مگاوات به بهره‌برداری رسید که در صورت تکمیل پروژه، ظرفیت تولید برق آن -تا تابستان ۹۳- به ۲۰ مگاوات افزایش می‌یابد. طبق اطلاعاتی که سازمان انرژی‌های نو منتشر کرده، برق تولیدی این نیروگاه بادی در پست رازی در پنج‌کیلومتری شهر تاکستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در عین حال، توربین‌های نصب‌شده در این مزرعه بادی برای نخستین بار در ایران و توسط شرکت مپنا تولید شده‌اند. مزرعه بادی کهک را به عنوان اولین جایی می‌شناسند که با کنار هم قرار گرفتن ده‌ها توربین، یک مزرعه بادی را شکل داده است.

نیروگاه شیراز و برق سراسری
طبق اطلاعات سازمان انرژی‌های نو، نیروگاه بادی شیراز در ارتفاع دو هزار و 35 متری از سطح دریا در ارتفاعات منطقه باباکوهی شیراز نصب شده است. مجری نیروگاه بادی شیراز پیش از این اعلام کرده بود تولید این مزرعه بادی به 166 هزار کیلووات خواهد رسید. طبق گزارش‌هایی که اخیراً منتشر شده، نیروگاه بادی شیراز وارد مدار شده و به شبکه سراسری برق نیز متصل شده است. اجرای این پروژه شامل عملیات ساختمانی، خرید توربین و نصب تجهیزات مبلغ 11 میلیارد ریال هزینه به همراه داشته است. با این حال، به بهره‌برداری رسیدن این نیروگاه را نیز مانند دیگر نیروگاه‌های بادی، صرفه‌جویی سوخت می‌دانند به طوری که برای تولید 166 هزار کیلووات ساعت برق نیروگاه بادی شیراز در سه ماه گذشته، 55 هزار و 300 لیتر سوخت گازوییل یا معادل آن 55 هزار و 300 مترمکعب گاز صرفه‌جویی شده که ارزش ریالی آن معادل 200 میلیون ریال است. همچنین با عملیات نصب این نیروگاه، ایستگاه بادسنج در ارتفاعات جهت پتانسیل‌سنجی منطقه احداث شده است که در هر 10 دقیقه به طور متوالی یک بار اطلاعات ثبت می‌شود.

اولین نیروگاه بادی ایران
نیروگاه بادی منجیل نام نیروگاه بادی در شهر منجیل استان گیلان است. این نیروگاه انرژی جنبشی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. ساخت این نیروگاه از جایی آغاز شد که اوایل دهه 70 با تصمیم دولت، نیروگاه بادی و تجهیزات آن از کشور دانمارک خریداری شد. توربین‌ها از سه پره به طول تقریبی ۳۰ تا ۴۰ متر ساخته شده‌اند و انرژی جنبشی باد را توسط ژنراتورهایی که در پشت پره‌ها قرار دارد، به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

نیروگاه تبریز با مشکلات فنی
یکی دیگر از نیروگاه‌های بادی، نیروگاه عینالی است که در تبریز واقع شده است. این نیروگاه، با ظرفیت تولید ۶۶۰ کیلووات (66 مگاوات) شامل مجموعه‌ای از توربین‌های بادی است. هم‌اکنون تعداد توربین‌های بادی این نیروگاه سه عدد است که تا ۲۰ عدد افزایش خواهد یافت. اولین توربین از این مجموعه در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید. توربین‌های این نیروگاه در همان ابتدای ساخت خود و درست یک هفته بعد از رسیدن به بهره‌برداری، از کار افتاده بود. هرچند اندکی بعد، مشکلات فنی آن تکذیب شد. با این حال، آن طور که رئیس سازمان انرژی‌های نو بارها اعلام کرده است، نیروگاه‌های بادی دیگری در دست احداث است که تمام اینها از طریق بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها