شناسه خبر : 4032 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پس‌لرزه‌های سفر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به ینگه‌دنیا

ظریف را متهم به خیانت کردند

سرخط اخبار صفحات دیپلماسی روزنامه و سایت‌های کشور در هفته گذشته عمدتاً به سفرهای اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک و روسیه، دیدار روحانی و کامرون و صدالبته اظهارات اخیر وزیر امور خارجه در شورای روابط خارجی آمریکا اختصاص داشت که تقریباً با انتقاد تمامی رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرا همراه بود.

سرخط اخبار صفحات دیپلماسی روزنامه و سایت‌های کشور در هفته گذشته عمدتاً به سفرهای اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک و روسیه، دیدار روحانی و کامرون و صدالبته اظهارات اخیر وزیر امور خارجه در شورای روابط خارجی آمریکا اختصاص داشت که تقریباً با انتقاد تمامی رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرا همراه بود. اما در این میان روزنامه شرق در روز شنبه پنجم مهرماه با انتشار گزارشی به پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها به ایران مبنی بر اینکه تهران می‌تواند تعداد سانتریفیوژهای خود را از 1500 به 4500 عدد افزایش دهد، اشاره می‌کند و می‌آورد: «آن طور که «آسوشیتدپرس» به نقل از چند دیپلمات خبر داده، آمریکا خواسته‌هایش در مورد ظرفیت غنی‌سازی ایران را تعدیل کرده است؛ پیشنهاد جدید آمریکا به ایران اجازه خواهد داد چهار هزار و 500 سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد اما از ذخیره گاز اورانیوم مورد نیاز سانتریفیوژها که بیش از یک ‌سال برای تولیدشان زمان لازم است و ممکن است در ساخت کلاهک هسته‌ای به کار رود کاسته شود.‌» وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی نیز در این رابطه می‌گوید: ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پیشرفت‌هایی به دست آورده‌ایم؛ به محض اینکه ما تحریم‌های اصلی را تعلیق کنیم، که خیلی زود بعد از دستیابی به توافق خواهیم کرد، دنیا مثل سیلی به ایران سرازیر خواهد شد. اظهارات این مقام آمریکایی در حالی بیان شده است که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در مورد گمانه‌زنی‌ها و طرح‌های مطرح‌شده رسانه‌ها در مورد این موضوع تصریح می‌کند: «هیچ‌یک از اعداد و ارقامی که در رسانه‌ها گفته می‌شود مورد تایید نیست.» او ادامه می‌دهد: «در برخی موارد درباره جزییات مسائل فنی پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است و به برداشت‌هایی دست یافته‌ایم و راه‌حل‌هایی نیز وجود دارد اما هنوز درباره موضوعات کلان و اساسی به یک درک مشترک و تفاهمی که بتواند پایه یک توافق باشد نرسیده‌ایم.»

انتساب آلزایمر سیاسی به مدافعان دیدار روحانی و کامرون
بیش از 10 روز از دیدار تاریخی حسن روحانی با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس سپری شده است و پس‌لرزه‌های این دیدار همچنان باقی است. روزنامه کیهان در ستون «یادداشت روز» روز چهارشنبه خود با انتقاد از مدافعان بهبود روابط ایران با جهان می‌نویسد: متاسفانه ظاهراً زلزله‌ای که پس از آن دیدار «تاریخی» در اردوگاه مدافعان «دیپلماسی لبخند» رخ داده آن اندازه ویرانگر بوده که برخی از این حضرات را دچار پریشان‌گویی و اعوجاج فکری کرده است! در واقع گویی آقایان دچار «آلزایمر سیاسی» شده از یاد برده‌اند که اتفاقاً خود ایشان بودند که در انبوه تحلیل‌ها و اظهارات چند‌روزه اخیر خود چنین پیامدی را بر این دیدار قائل بوده و این‌گونه القا می‌کردند که گویی دشمنی‌های دیرین چندین و چندساله تنها به اعجاز یک «لبخند» از میان خواهد رفت. این روزنامه در ادامه می‌آورد: ایشان البته هرگز به این سوال اساسی پاسخ نمی‌دادند که بر فرض صحت مقدمات آنها این نحو «تنش‌زدایی» با دنیای استکبار تاکنون چه عایدی برای نظام اسلامی در پی داشته و آیا به راه انداختن «نبرد تمدن‌ها» در سال مزین به «گفت‌وگوی تمدن‌ها» از برکات این رویکرد بوده است، یا «محور شرارت» نامیدن ایران از سوی کسی که خود مجسمه شرارت بود آن هم در دورانی که به تعبیر رهبری معظم انقلاب «ادبیات برخی مسوولان به تملق«نسبت به غرب و به ویژه آمریکا» آلوده شده بود»، یا بدعت بی‌سابقه اخیر در نپذیرفتن سفیر دائم ایران در سازمان ملل یا...؟! و حالا به جای اعتراف به توهمات نابسنده خود، پندارهای خود را به دیگران نسبت داده و خواسته‌اند در این ناکامی خود دیگران را نیز شریک و سهیم گردانند.
این روزنامه از همان نخستین روز سفر محمدجواد ظریف و حسن روحانی به نیویورک با انتشار یادداشت‌ها و گزارش‌هایی به انتقاد از این سفر پرداخته بود. یادداشت‌هایی چون «موج خون در دل لعل»، «روحانی به مرز انعطاف در نیویورک رسید؟»، «بن‌بست درس‌آموز نیویورک»، آهنگر بلخ و آلزایمر سیاسی عمده‌ترین مواضع انتقادی این روزنامه از سیاست خارجی دولت بود.

بدشانسی جمهوری اسلامی از جوادها
البته انتقاد از سفر اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی کشور منحصر به این روزنامه اصولگرا نمی‌شود. سایت خبری الف نیز که این روزها با برجسته‌سازی صحبت‌های محمدجواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا که در پاسخ به هاله اسفندیاری در شورای روابط خارجی آمریکا گفته بود اگر غربی‌ها قدر فرصت ایجاد‌شده را ندانند و با دولت آقای روحانی توافق نکنند، مردم ۱۶ ماه بعد در انتخابات مجلس پاسخ آنها را با رای دادن به جریانات غرب‌ستیز خواهند داد، به ابراز گلایه از اظهارات آقای وزیر پرداخته بود با انتشار تکذیبیه وزیر امور خارجه از این اظهارات می‌نویسد: ظریف خبرهای نقل‌شده از وی در شورای روابط خارجی آمریکا را ترجمه غلطی از موضوعات مطرح شده عنوان می‌کند.
این سایت در یکی از یادداشت‌های خود که در روز یکشنبه ششم مهرماه منتشر شده بود با طرح این مطلب که «‌جمهوری اسلامی از برخی اسم‌های اسم و رسم‌دار، شانس نیاورد. مثل «سعید»‌هایش...»‌ ادامه می‌دهد: سعید حجاریان، سعید امامی، سعید مرتضوی و سعید عسگر -‌که روزی حدیث مفصل‌شان باید نوشته شود و نیز مثل «جواد»‌هایش؛ چه جواد لاریجانی و چه جواد ظریف. یادداشت‌نویس سایت الف ادامه می‌دهد: امروزه روز، «جواد»‌های فرنگ‌دیده و فرنگی‌مآب جمهوری اسلامی هم، با رویکرد ذاتاً مشابه ولی رقیق، تعلیمات استادان فنارسوی و انگریزی را پس می‌دهند و یکی برای پیروزی کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات دوره هفتم ریاست‌جمهوری برای جلب نظر استعمار پیر تلاش می‌کند و دیگری برای تصرف مجلس دهم، از امپریالیسم جهانی، توافق هسته‌ای را درخواست می‌کند و پرواضح است که اگر «جواد» اعتدالیون از تجربه لازم برخوردار بود و فضای سیاسی ایران را می‌شناخت و نیز ایرانیان را؛ از واکنش مردم به تلاش مطرود «جواد» اصولگرایان در انتخابات سال ۱۳۷۶ عبرت می‌گرفت. نویسنده این یادداشت متذکر می‌شود که به این انحراف مهم سیاسی نباید به چشم یک اظهارنظر و گاف سیاسی نگاه کرد، این چشم دوختن به اقدام دشمنان کینه‌توز خارجی برای شکل‌دهی به آرایش قدرت داخلی است که با ذات انقلاب اسلامی در تضاد آشکار است. بر مجلس شورای اسلامی و متولیان امنیت کشور فرض است که دقیق و موشکافانه به موضوع ورود کنند و ابعاد این خواب رسوا را روشن کنند.

روایت‌گویی جهان‌نیوز از اظهارات ظریف
سایت جهان‌نیوز دیگر رسانه‌ای است که با انتقاد از پاسخ ظریف به هاله اسفندیاری می‌آورد: بعید می‌دانم کسی در دولت آقای روحانی می‌توانست صریح‌تر از این، پس داستان را برملا کند و راز ‌مگویی را که اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند آن را در پستوها در گوش یکدیگر زمزمه کنند، چنین بر فراز بام فریاد بزند. البته این را هم بعید می‌دانم که آقای دکتر روحانی-‌ که در سفر نیویورک نشان داد امانتدار خوبی برای ارزش‌های انقلاب اسلامی است- چندان موافقتی با این مدل گشودن سفره دل برای اجنبی داشته باشد. این سایت خبری که با مدیریت علیرضا زاکانی، دیدگاه‌های اعضای جبهه پایداری را راهبری می‌کند، می‌آورد: ظریف در این سخنان-‌ که شبیه به آن را پیشتر هم گفته بود- در پاسخ به هاله اسفندیاری می‌گوید اگر غربی‌ها قدر فرصت ایجادشده را ندانند و با دولت آقای روحانی توافق نکنند، مردم ۱۶ ماه بعد در انتخابات مجلس پاسخ آنها را با رای دادن به جریانات غرب‌ستیز خواهند داد. وی برای اینکه مخاطبانش دقیقاً متوجه عمق مساله شوند یادآوری می‌کند بار گذشته که در سال‌های ۸۳ و ۸۴ غربی‌ها فرصت توافق با ایران را از دست دادند، رئیس‌جمهوری در ایران بر سر کار آمد و هشت سال شیرین دولت را در دست داشت که کسی مانند وی را بازنشسته کرد! سخنرانی آقای ظریف در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا به ویژه فقره اخیرالذکر آن، یعنی جایی را که وی برای بقا در صحنه سیاست داخلی ایران دست به دامن آمریکایی‌ها می‌شود، باید احتمالاً به عنوان جدیدترین مدل «درست حرف زدن» با غربی‌ها در تاریخ ثبت کنیم.

اتهام همسویی وزیر خارجه با آمریکا در روزنامه اصولگرا
روزنامه «وطن امروز» هم یکی دیگر از روزنامه‌های اصولگرا بود که در هفته گذشته با تیترها و عناوین مختلف به انتقاد از مواضع وزیر امور خارجه در نیویورک پرداخت. این روزنامه تیتر یک روز چهارشنبه خود را به مطلبی تحت عنوان «ابعاد جدید ظریف گیت» اختصاص داد و آورد: طرح دغدغه‌های حزبی ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا طی روزهای گذشته سوالات بسیاری را در افکار عمومی مطرح کرد. یکی از مهم‌ترین سوالات این بود که چرا آمریکا باید جریان سیاسی متبوع ظریف را در ایران تقویت کند؟ چه منافع مشترک یا بده‌بستان سیاسی میان این اصلاح‌طلبان و آمریکایی‌ها وجود دارد که ظریف از آمریکایی‌ها چشم یاری دارد؟
این روزنامه در پایان به طرح این مطلب می‌پردازد که یک انتقاد صریح دیگر نسبت به رفتار نسنجیده ظریف، القای خطرناک این موضوع است که «دولت روحانی به تصمیمات اوباما وابسته است». باراک اوباما سال گذشته در اظهارنظری گزاف، مدعی شده بود دولت روحانی محصول تحریم‌های او علیه ایران بوده است و اکنون محمدجواد ظریف هم مدعی است در صورت عدم توافق هسته‌ای یا به عبارتی در صورت عدم همراهی اوباما، او و همفکرانش در ایران تضعیف خواهند شد و مردم پاسخ محکمی به آنها خواهند داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها