شناسه خبر : 20964 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دومین نیروگاه برق‌بادی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در خواف راه‌اندازی شد

توربین‌های توسعه

کره زمین گرم‌تر شده است. لایه ازن آسیب دیده و گازهای آلاینده روز به روز سهم خود را بیشتر می‌کنند. در این میان انرژی‌های نو راه ‌چاره آخر ساکنان زمین برای خروج از بحران تخریب محیط زیست است.

سپیده اشرفی
کره زمین گرم‌تر شده است. لایه ازن آسیب دیده و گازهای آلاینده روز به روز سهم خود را بیشتر می‌کنند. در این میان انرژی‌های نو راه ‌چاره آخر ساکنان زمین برای خروج از بحران تخریب محیط زیست است. کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست که استفاده از انرژی‌های پاک از جمله باد و خورشید را جایگزین استفاده از سوخت‌های فسیلی کرده‌اند. در ایران اما آن طور که سال گذشته قائم مقام سازمان محیط‌زیست بیان کرده بود، استفاده از انرژی‌های نو در کشور صفر است. با این حال، وجود استان‌هایی که بیشترین وزش باد را دارند، دولت‌های مختلف را بر آن داشته تا از این نوع انرژی به عنوان سوختی جایگزین با سوخت‌های فسیلی استفاده کنند. طبق آخرین گزارش‌ها، در حال حاضر 219 مگاوات ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب‌شده در کشور است که با به نتیجه رسیدن و تکمیل احداث واحدهای جدید براساس تفاهمنامه مورد اشاره، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به حدود 700 مگاوات خواهد رسید. جهشی که هفته گذشته در ساخت چنین نیروگاه‌هایی ایجاد شد، راه‌اندازی اولین هاب برق بادی ایران در خواف خراسان است. این منطقه دومین نیروگاه بادی ایران را به خود خواهد دید. برآوردهای انجام‌گرفته نشان می‌دهد در ایران ظرفیت تولید 30 هزار مگاوات برق بادی وجود دارد اما تاکنون به استثنای چند نیروگاه برق‌بادی در منجیل گیلان و خواف خراسان نیروگاه‌های برق بادی دیگری راه‌اندازی نشده است.
گزارش رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد تاکنون ظرفیتی معادل 4458 مگاوات موافقتنامه اولیه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شده و برای 214 مگاوات ظرفیت نیروگاهی پروانه احداث صادر شده است. در چنین شرایطی، دولت در نظر دارد با احداث نیروگاه‌های برق‌بادی یا احداث مزرعه‌های بادی، میزان استفاده از انرژی‌های بادی را افزایش دهد. در منطقه خواف نیز، پیشنهادی برای نامگذاری این منطقه با عنوان منطقه ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفت که وزارت نیرو از آن استقبال کرد. هرچند باید تاکید کرد وزارت نیرو کماکان با همان مشکلات پیشینی که در احداث نیروگاه‌های برق‌بادی مواجه بود، روبه‌رو است. دولت، تکلیفی در ساخت نیروگاه‌های بادی ندارد و کل فعالیت‌هایی که باید صورت گیرد، مربوط به بخش خصوصی است. بالا بودن ضریب بهره‌برداری خواف نشان از صرفه اقتصادی نصب نیروگاه در این منطقه دارد.
بر همین اساس است که وزارت نیرو نیز در همین رابطه از کلیه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواسته است در حوزه ساخت و تکمیل نیروگاه بادی خواف همکاری داشته باشند. برای استفاده از همین سرمایه نیز اعلام شده است که قیمت تضمینی خرید برق تجدید‌پذیر سالانه متناسب با نرخ تورم افزایش یا کاهش می‌یابد. وزارت نیرو اعلام کرده است برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای یک دوره پنج‌ساله بر مبنای سال 93 به ازای هر کیلووات ساعت 4630 ریال خریداری می‌شود و در سال‌های آینده متناسب با تورم، نرخ خرید تضمینی برق افزایش می‌یابد. برنامه‌ای که اخیراً برای ساخت 40 منطقه ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی وزیر نیرو اعلام شده، نشان از آن دارد که دولت برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به نتیجه رسیده است. اما از آنجا که کلیه این فعالیت‌ها بر عهده بخش خصوصی است، باید دید چطور می‌تواند حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی صورت دهد تا از ظرفیت‌های بدون استفاده تولید انرژی‌های بادی استفاده کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها