شناسه خبر : 5948 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نسیم استقلال به هنگ‌کنگ رسید

معترضان در میدان دموکراسی

با آماده شدن هنگ‌کنگ برای راهپیمایی‌های دموکراسی‌خواهانه، سی‌ وای لئونگ(رئیس منطقه اجرایی هنگ‌کنگ) خواستار حمایت تظاهرات‌کنندگان از اصلاحات تنظیم‌شده توسط پکن شد.

با آماده شدن هنگ‌کنگ برای راهپیمایی‌های دموکراسی‌خواهانه، سی‌ وای لئونگ (رئیس منطقه اجرایی هنگ‌کنگ) خواستار حمایت تظاهرات‌کنندگان از اصلاحات تنظیم‌شده توسط پکن شد. وی در اوایل روز چهارشنبه در سخنرانی خود در جشن روز ملی و شصت‌و پنجمین سالگرد بنیانگذاری چین کمونیست گفت هنگ‌کنگ برای رسیدن به پیشرفت باید با پکن همکاری کند. تظاهرات‌کنندگان خواستار لغو طرح‌های پکن برای بررسی پیشینه نامزدهای رئیس اجرایی بعدی هنگ‌کنگ در سال 2017 هستند. فعالان می‌گویند انتظار بزرگ‌ترین تظاهرات را همزمان با تعطیلات دارند. در اواسط روز تظاهرات‌کنندگان محل‌های اصلی تظاهرات را در مرکز تجاری شهر پر کردند. آقای سی وای لئونگ درخواست معترضان را برای استعفای خود نپذیرفت و شی ژین ‌پینگ رئیس‌جمهور چین بار دیگر بر کنترل پکن بر این قلمرو تاکید کرد. نیم مایل آن‌سوتر جمعیت معترضان در میدانی جمع شدند که اکنون آن را میدان دموکراسی می‌نامند که در آن پرچم ملی چین در میان انبوه چتر و پرچم‌های آزادی معترضان به چشم نمی‌آید. فضای راهپیمایی‌های روز چهارشنبه کاملاً با فضای روز یکشنبه که پلیس گاز اشک‌آور و اسپری فلفل به سوی معترضان پرتاب کرد، تفاوت دارد. پلیس ضد‌شورش منطقه را ترک کرده و از ابتدای روز دوشنبه فضا آرام است.
آقای لئونگ خطاب به مسوولان گفت اگرچه مردم نظراتی متفاوت درباره محتوای «بسته مطلوب اصلاحاتی» دارند اما مهم داشتن حق رای است. وی افزود «امیدواریم جامعه هنگ‌کنگ به شیوه‌ای آرام، قانونمند، منطقی و عملی برای برداشتن یک گام بیشتر در جهت توسعه قانون اساسی با دولت چین همکاری کند.» پکن ماه گذشته طبق قانون اجازه داد مردم هنگ‌کنگ رئیس اجرایی خود را در سال 2017 انتخاب کنند. اما انتخاب نامزدها محدود به افراد تایید‌شده از سوی کمیته حامی پکن است که به معنای نظارت موثر چین بر انتخابات است. تاکنون هیچ نشانی از توافق و تسلیم از سوی پکن مشاهده نشده است. روز سه‌شنبه آقای شی خطاب به رهبران حزب کمونیست گفت دولت با قاطعیت از شکوفایی بلندمدت و ثبات هنگ‌کنگ و ماکائو حمایت می‌کند. این تظاهرات چالشی بر سر راه تسلط چین بر سیاست‌های این قلمرو است. به باور تحلیلگران، رهبران نگران گسترش این تظاهرات دموکراسی‌خواهانه به سرزمین اصلی هستند. اخبار این تظاهرات به شدت در رسانه‌های چین سانسور می‌شود و رسانه‌ها «نیروهای اپوزیسیون افراطی» را برای ایجاد مشکل سرزنش می‌کنند. در این میان ایالات متحده بار دیگر ضمن اعلام موضع خود در رابطه با این تظاهرات گفت انتخاب واقعی نامزدها در انتخابات مشروعیت رئیس اجرایی بعدی را افزایش می‌دهد. روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره این تظاهرات با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در روز چهارشنبه در ملاقاتی دو‌طرفه صحبت می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها