شناسه خبر : 1097 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وقتی خودروسازان تخفیف می‌دهند

جرقه رقابت

ساندرو یا همان تندر۹۰ هاچ‌بک، با قیمتی بین ۴۲ تا ۴۸ میلیون تومان پیش‌فروش شد و این زنگ خطری بود برای تندر اتومات که قیمتی ۴۷ میلیون‌تومانی داشت و از همین رو ایران‌خودرویی‌ها در اقدامی نه چندان مرسوم(در بازار ایران) ناگهان سه میلیون تومان از قیمت این محصول کاستند.

حمیدرضا بهداد
به فاصله نزدیکی پس از عرضه ساندرو (محصول جدید رنو) به وسیله پارس‌خودرویی‌ها، چند کیلومتر بالاتر، آبی‌های جاده مخصوص نیز تخفیفی دو و نیم میلیون‌تومانی برای تندر90 اتومات در نظر گرفتند تا قافیه بازار و رقابت را به رقیبشان نبازند.
ساندرو یا همان تندر90 هاچ‌بک، با قیمتی بین 42 تا 48 میلیون تومان پیش‌فروش شد و این زنگ خطری بود برای تندر اتومات که قیمتی 47 میلیون‌تومانی داشت و از همین رو ایران‌خودرویی‌ها در اقدامی نه چندان مرسوم (در بازار ایران) ناگهان سه میلیون تومان از قیمت این محصول کاستند. در واقع ایران‌خودرو به خوبی متوجه شد ساندرو به دلیل آنکه اولاً محصولی جدید است و ثانیاً از ظاهری به نسبت جذاب‌تر برخوردار است، می‌تواند تندر اتومات را در میدان رقابت بیازارد و فروش‌اش را پایین بیاورد، بنابراین چاره را در کاستن از قیمت این خودرو دید. هرچند با وجود این تخفیف سه‌میلیونی، تندر اتومات هنوز هم برای خیلی‌ها خودرو گرانی به شمار می‌رود، اما به هر حال در بازاری که مشتریانش به افزایش قیمت عادت کرده‌اند، این تخفیف اتفاق مثبتی بوده و می‌تواند خودرو موردنظر را در رقابت با رقیب پارس خودرویی‌اش مجهز کند.
این اتفاق اما اگرچه تنها دو خودرو خاص را دربر می‌گیرد، با این حال برخی کارشناسان معتقدند می‌توان آن را نشانه‌ای برای افزایش رقابت در بازار خودرو ایران دانست. به اعتقاد آنها، مهم نیست در این ماجرا (رقابت ساندرو و تندر اتومات) در نهایت ایران‌خودرو برنده می‌شود یا پارس‌خودرو، بلکه آنچه اهمیت دارد، روشن‌تر شدن شعله رقابت در بازار خودرو کشور است، تا آن حد که خودروسازان حاضرند حتی از خط قرمز خود نیز عبور کرده و قیمت را پایین بیاورند. طی سال‌های گذشته، همواره هرگاه بحث کاهش قیمت خودروهای داخلی پیش آمده، خودروسازان با دلایل و بهانه‌های مختلف از زیر بار آن شانه خالی کرده‌اند، حتی در دوران رکود؛ حالا اما کار به جایی رسیده که حاضر شده‌اند برای ماندن در بازار، به مشتریان تخفیف بدهند و قیمت‌ها را پایین بیاورند.
به باور بیشتر کارشناسان، یکی از دلایل اصلی رقابت ضعیف در بازار خودرو ایران، وجود انحصار است و طبعاً تا وقتی این مانع برطرف نشود، خودروسازان چندان انگیزه‌ای برای بالا بردن رقابت (به واسطه افزایش کیفیت، در نظر گرفتن قیمت مناسب و ارتقای کمی و کیفی خدمات پس از فروش) نخواهند داشت. در همین ماجرای اخیر، قطعاً اگر پارس‌خودرویی‌ها ساندرو را عرضه نمی‌کردند، ایران‌خودرو نیازی نمی‌دید از قیمت تندر اتومات بکاهد، زیرا رقیبی برای این محصول وجود نداشت؛ بنابراین شکسته شدن انحصار تندر اتومات در بازه قیمتی موردنظر (به واسطه حضور ساندرو)، سبب شد آبی‌های جاده مخصوص هوشمندی کنند و از قیمت این محصول خود بکاهند.
بدون تردید یکی از حلقه‌ها و شاید بزرگ‌ترین حلقه مفقوده بازار خودرو ایران، «رقابت» است، که اگر به معنای واقعی شکل بگیرد، در درجه اول سبب ارتقای صنعت خودرو کشور خواهد شد و در ادامه رضایتمندی مشتریان را به دنبال خواهد داشت. افزایش رقابت در بازار خودرو اتفاقی بسیار مبارک است، چه آنکه می‌تواند به اصطلاح سبب خیر شده و خودروسازان کشور را در مسیر رشد کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های تولید و مناسب کردن قیمت‌ها بیندازد.
به اعتقاد کارشناسان، افزایش رقابت در بازار خودرو کشور به چند مولفه مهم نیاز دارد که از جمله آنها می‌توان به توسعه محصول (چه از ناحیه خودروسازان داخلی و چه به واسطه حضور خارجی‌ها)، پایین آوردن هزینه‌های تولید و در نظر گرفتن قیمت‌های متناسب‌تر و همچنین ارتقای خدمات پس از فروش اشاره کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید