شناسه خبر : 4442 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معصومه ابتکار شایعه واردات بنزین توسط همسرش را «بهتان» خواند

انکار ابتکار

معصومه ابتکار متولد ۱۳۳۹ تهران و ورودی ۱۳۵۶ دانشگاه پلی‌تکنیک در رشته مهندسی شیمی که در جریان تسخیر لانه جاسوسی، به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی، سخنگو و مترجم دانشجویان بود. ابتکار در سال ۱۳۶۰ رشته خود را تغییر داد و بعد از کسب مدرک لیسانس در تکنولوژی پزشکی، فوق‌لیسانس و دکترای ایمنی‌شناسی را نیز دریافت کرد.

رامین فروزنده
«معصومه ابتکار» رئیس سازمان محیط زیست، این روزها گرفتار حواشی «افشای» ابعاد مصرف بنزین تولید داخلی در دولت دهم است. البته نه‌تنها او که اکنون پای همسرش «سیدمحمد هاشمی» نیز به این ماجرا باز شده است. مناقشه آلایندگی این بنزین سرطان‌زا که حدود چهار سال بی‌دریغ به ریه‌های ایرانی‌ها تزریق شده است، از اوایل هفته گذشته بالا گرفت؛ تنها چند ساعت پس از آنکه خبر شکایت سه حقوقدان از «مسعود میرکاظمی» وزیر نفت دولت دهم منتشر شد، «عباس موسوی‌نژاد» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی اعلام کرد همسر یک مقام مسوول در دولت واردکننده بنزین است که این امر تردیدها در خصوص پشت پرده واردات بنزین را افزایش می‌دهد. اگرچه او، جزییات بیشتری از این ادعای خود فاش نکرد اما در روزهای بعد مشخص شد که منظور او از «همسر یک مقام مسوول» کسی جز «سیدمحمد هاشمی» همسر «معصومه ابتکار» نیست. شاید کمتر کشوری در دنیا وجود داشته باشد که واردات بنزین در آن «اتهام» خوانده شود و ظاهراً ایران یکی از همین کشورهاست؛ چرا که ابتکار، در پاسخ به اخبار منتشره در زمینه واردات بنزین توسط همسرش «اتهام واردات بنزین» را تکذیب کرده است: «اتهام واردات بنزین به همسرم دروغ محض و بهتان است.»1 این شایعه چند روز بعد از سوی سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران نیز از اساس رد شد؛ او در این باره گفته است: «شرکت ملی نفت ایران تاکنون برای تامین بنزین وارداتی با هیچ شرکت ایرانی قرارداد نبسته است و بنزین مورد نیاز کشور تنها از طریق شرکت‌های بین‌المللی تامین می‌شود.»

تاوان بنزین سرطانی
بسیاری و از جمله خود معصومه ابتکار، شایعات اخیر را نتیجه مطرح ‌شدن بحث بنزین پتروشیمی در دولت یازدهم و اوج گرفتن آن در هفته‌های اخیر می‌دانند. ابتکار می‌گوید: «کسانی که منافع‌شان با بنزین سرطانی پتروشیمی گره ‌خورده این تهمت‌ها را نسبت می‌دهند؛ در حالی ‌که این موضوع از وزارت نفت قابل‌ پیگیری و استعلام است.» بعد از آنکه از اواخر بهمن توزیع بنزین آمیخته با اکتان‌افزای تولیدی پتروشیمی‌ها در تهران و دو کلانشهر دیگر آغاز شد و کیفیت هوای این شهرها رو به بهبود گذاشت، برخی چهره‌ها و رسانه‌ها که در راس آنها مسعود میرکاظمی و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم قرار داشتند، از کیفیت مناسب بنزین پتروشیمی گفتند و آلودگی هوا را به آن مرتبط ندانستند. در حالی که گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا از بهبود هوای فروردین و اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر می‌داد، اخبار و مصاحبه‌هایی در زمینه درصد پایین بنزن در بنزین پتروشیمی منتشر می‌شد. ابتکار که در زمان حضور در شورای شهر فرجام انتقاد از وضعیت بهداشت و سلامت را در زمان تایید صلاحیت شورای شهر چهارم تجربه کرده بود، در زمان حضور در صدر سازمان حفاظت محیط زیست نیز این روند را ادامه داد و در 17 اردیبهشت اعلام کرد: «رویکرد دولت یازدهم شفاف‌سازی در مورد موضوع و حل بحران آلودگی هوا از طریق برنامه‌های مدون عملیاتی و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است.» در روز دهم خرداد حسن روحانی در بازدید از سازمان حفاظت محیط زیست، از تلاش‌های ابتکار تشکر کرد و ابتکار نیز از دلایل و شواهدی گفت که نشان می‌دهد بنزین پتروشیمی آلوده‌کننده است. این سخنان در حالی گفته می‌شد که از چند روز قبل، موج جدیدی علیه اکتان‌افزای پتروشیمی‌ها به راه افتاده و اسناد جدیدی درباره آلودگی نوع خاصی از این اکتان‌افزا موسوم به «بنزین پیرولیز» منتشر شده بود. پیرو انتشار این اسناد، سه وکیل دادگستری از مسعود میرکاظمی شکایت کردند و از وجود دو حکم برای مسوولان مربوطه در صورت احراز جرم آنها گفتند: «اگر جرم اعلام شود یکی از دو ماده‌ای که خواهم گفت بر روی آنها اعمال می‌شود یکی ماده 268 قانون مجازات اسلامی است که بحث افسادفی‌الارض را مطرح می‌کند و حکم آن اعدام است.... ماده دیگر ماده 688 قانون تعزیرات است که تا یک سال حبس در نظر گرفته شده است.»

بنزین دلواپسان، چوبین بود
بعد از آنکه شایعه واردات بنزین توسط همسر ابتکار مطرح شد، نام «سیدمحمد هاشمی» که البته به اندازه همسرش شناخته شده نیست، بر سر زبان‌ها افتاد. برخی سایت‌ها خبر از اسنادی در مورد شرکت پشت پرده واردات بنزین دادند که با نگاهی به آنها مشخص می‌شد شرکتی به نام «آرینشید» که سیدمحمد هاشمی نیز از موسسان آن بوده است، در سال‌های 1371 و 1372 قراردادی با استانداری تهران در زمینه تحویل چوب داشته است که ظاهراً این قرارداد با ابهام و تخلفاتی مواجه بوده است. اسنادی که ظاهراً قرار بود پرده از ماجرای واردات چند میلیون ‌لیتر بنزین توسط هاشمی در روز بردارد، درباره واردات مقداری چوب در حدود 20 سال قبل بود. اصل امکان وجود چنین مساله‌ای نیز توسط محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران رد شد و او اعلام کرد اصولاً قرارداد واردات بنزین با شرکت‌های بین‌المللی و خارجی منعقد می‌شود و تاکنون هیچ شرکت ایرانی طرف قرارداد واردات بنزین نبوده است. قمصری در این خصوص گفت: «ما تنها با شرکت‌های بین‌المللی فعال برای تامین بنزین وارداتی قرارداد داریم و تاکنون با هیچ شرکت ایرانی در این زمینه قرارداد نبسته‌ایم. متاسفانه چنین شایعاتی بیشتر برای مقاصد سیاسی مطرح می‌شود. در مثل هست که می‌گویند مردی ادعا می‌کرد من درست در وسط زمین ایستاده‌ام و به دیگران می‌گفت اگر قبول ندارید، بیایید زمین را متر کنید ببینید من دروغ نمی‌گویم!» هر چند شایعه واردات بنزین نام هاشمی را در رسانه‌ها مطرح کرد؛ عملاً به انتشار اطلاعات جدیدی در مورد او منجر نشد و در نتیجه اغلب اطلاعات پیرامون او، به مصاحبه مفصل او با خبرگزاری فارس در سال 1387 محدود می‌شود. بر اساس این مصاحبه، او برخلاف «هاشمی»‌های مشهور، از سادات است و اصالت او نیز نه به بهرمان و رفسنجان، که به اصفهان بازمی‌گردد. هاشمی متولد سال 1337 است که در سال 1353 در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه پلی‌تکنیک پذیرفته شد. او یکی از چهره‌های محوری دانشجویان پیرو خط امام در جریان تسخیر سفارت آمریکا به شمار می‌رود که همین پیشینه، محور و بهانه مصاحبه شش سال قبل خبرگزاری فارس با اوست. بر اساس آنچه از اخبار پراکنده به دست می‌آید، همین جریان تسخیر سفارت آمریکا بود که موجب آشنایی بیشتر هاشمی با «خواهر مری» و نهایتاً ازدواج آن دو شد.

بانوی محیط‌زیست جهان
معصومه ابتکار که راه پدرش «تقی ابتکار» را ادامه داده است در هر دو دولت سیدمحمد خاتمی، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده گرفت و سپس با ورود به شورای شهر سوم تهران، ریاست کمیته محیط‌زیست آن را بر عهده گرفت. بعد از رد صلاحیت در شورای شهر چهارم و با روی کار آمدن حسن روحانی، ابتکار دوباره به سازمان حفاظت محیط‌زیست بازگشت تا رکورد حضور در راس این سازمان را به نام خود ثبت کند. طی همین دوران بود که جایزه یک عمر دستاورد «انرژی گلوب» را دریافت کرد و در رسانه‌ها به عنوان بانوی محیط زیست جهان مشهور شد. ابتکار که در زمان حضور در شورای شهر سوم از مضرات پارازیت‌ها می‌گفت، در دوره جدید به انتقاد از بنزین آلوده پرداخت و البته احتمالاً طی این انتقادات، خاطره رد صلاحیت شورای شهر چهارم را (که به عقیده او تاوان انتقادات بوده است) در ذهن دارد.
پی‌نوشت: 1- ایرنا

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها