شناسه خبر : 13761 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گاف عجیب برنامه ورزش از نگاه دو درباره تیم ملی

تایید رسمی تعرض دو ناظم به دانش‌آموزان

لایای طبیعی چند روز گذشته کشور و برآورد خسارات ناشی از آن یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها در هفته گذشته بود. سایت «خانه ملت» در این هفته گزارشی درباره سیل جدید مازندران منتشر کرده است.

حمیده حق‌پرست
بلایای طبیعی چند روز گذشته کشور و برآورد خسارات ناشی از آن یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها در هفته گذشته بود. سایت «خانه ملت» در این هفته گزارشی درباره سیل جدید مازندران منتشر کرده است. در بخشی از این گزارش محمد دامادی نماینده ساری در مجلس نهم با بیان اینکه بیش از 15 هزار هکتار از اراضی شالیزاری و کشاورزی در اثر سیل مازندران تخریب شده است، اعلام کرد: «این خسارت‌ها بیش از 75 میلیارد تومان برای مردم این استان رقم خورده است.» در پایتخت نیز هنوز مردم و مسوولان از شوک دو توفان اخیر شهر خارج نشده‌اند. در همین زمینه در روزهای میانی هفته شورای شهر با دستور کار بررسی پیامدهای توفان‌های تهران تشکیل جلسه داد. به گزارش خبرآنلاین در این جلسه نماینده شهرداری با اشاره به اینکه هواشناسی توفان پایتخت را پیش‌بینی نکرده بود، به جزییات تخریب توفان در پایتخت پرداخت و گفت: «دو هزار و 560 اصله درخت شکسته یا از ریشه درآمده‌اند، همچنین 83 خودرو آسیب دیده و 28 چراغ راهنمایی، 91 تابلو تبلیغاتی، 219 پرچم و المان شهری، 9 داربست، 22 تیر چراغ‌برق، 13 پورتال شهری، یک تلویزیون شهری، 28 ریزش دیوار، سه خرابی سقف و پنج کشته و 81 جراحت که 63 درصد آن مرد بودند در این روز رخ داد. همچنین تمامی بیلبوردهای تبلیغاتی اطراف حرم امام (ره) از بین رفته بود که خوشبختانه تا صبح فردای آن روز تمام این المان‌ها بازسازی شد.» احمد صادقی، رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان این توفان در 65 سال گذشته سابقه نداشته است، گفت: «بر اساس بررسی‌های تاریخی هر 200 سال یک‌بار چنین بادی با این سرعت تکرار می‌شود.» امیدواریم که مسوولان شهری به امید این آمار ننشینند و فردا در صورت بروز وقایعی این‌چنین نگویند که توفان بعدی از زمان جناب نوح‌نبی بی‌سابقه بوده است و از نظر احتمالات هرچند هزار سال یک‌بار رخ می‌دهد. در این میان اگر توفان تهران برای کسی آب نداشت، اما برای یک صنف بزرگ نان خوبی به ارمغان آورد. در این زمینه تابناک با اشاره به آمار دارندگان ماهواره در تهران نوشت: «اگر به آمار موجود استناد کرده و متصور شد که از دو میلیون و 830 هزار نفر خانوار ثبت‌شده در پایتخت، 71 درصدشان صاحب تنها یک دیش ماهواره باشند، بیش از دو میلیون دیش روی پشت‌بام‌های پایتخت نصب است که البته این آمار بسیار خوش‌بینانه است. در این میان اگر در جریان حادثه اخیر تنها 10 درصد دیش‌های ماهواره خانوارهای ساکن پایتخت آسیب دیده باشد و نیاز به نصب مجدد یا تنظیم جهت باشد، گردش مالی 10میلیاردی برای نصابان ماهواره تخمین زده می‌شود.»
از دیگر اخبار این هفته که در اکثر رسانه‌های فارسی‌زبان انعکاس یافت، جایگاه ایران در بحث رتبه شادی بود. ایسنا در خبری به نقل از سید‌حسن موسوی‌چلک مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد «رتبه شادی ایران در بین 157 کشور دنیا 115 است». این زنگ خطری است که همه باید با هم نگران آن باشیم.
در این هفته رویدادی نادر در عرصه مدیریتی کشور رخ داد که نمی‌توان به این سادگی‌ها از کنار آن گذر کرد. شرق در این‌باره نوشت: «...‌پس از وقوع تصادف میان دو قطار در ایستگاه راه‌آهن شاهرود تعدادی از مسوولان مرتبط با حادثه برکنار یا تعلیق شده و مهم‌تر از آن، در اتفاقی نادر، مدیرکل راه‌آهن شاهرود نیز به‌دلیل آنچه خود، کوتاهی کارکنان تحت امرش توصیف کرده، از سمت خود استعفا داد... در کشور ما حتی با وجود رخ دادن فسادهای مالی بزرگ یا اشتباهات مدیریتی که منجر به خسارت‌های شدید جانی و مالی به گروهی از مردم شده تقریباً هیچ‌گاه هیچ مسوولی نه‌تنها از سمت خود استعفا نداده یا برکنار نشده بلکه حتی حاضر به عذرخواهی هم نشده است.» ان‌شاء‌الله این رسم در میان سایر مسوولان کشور نیز نهادینه شود.

تایید رسمی تعرض دو ناظم به دانش‌آموزان
در هفته‌های اخیر اخبار جسته و گریخته‌ای از اقدامات مجرمانه دو ناظم شاغل در دبستان‌های پایتخت، بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده ‌بود. سرانجام هفته گذشته وزارت آموزش ‌و پرورش رسماً خبر تعرض این دو ناظم به دانش‌آموزان را تایید کرد. شهروند در این‌باره نوشت: «...‌یک ماه از آن روز می‌گذرد؛ وقتی پدر و مادر دو دانش‌آموز یک دبستان پسرانه در شهرک دانشگاه تهران به دادگاه کیفری رفتند و از ناظم مدرسه پسرشان شکایت کردند. آنها در شکایتشان گفتند متوجه شده‌اند که ناظم مدرسه، پسرشان را آزار و اذیت جنسی داده است. بعد از آن معاون این مدرسه بازداشت شد و حالا پرونده در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری تهران در جریان است.» این روزنامه در ادامه با حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت‌وگو کرده است. در بخشی از این مصاحبه آمده ‌است: «...‌هر دو پرونده را تایید می‌کنم و گزارش آنها به من رسیده است. به هر حال ما ۱۲‌ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور داریم. شنیدن خبرهای مربوط به اتفاقات این‌چنینی، هر انسان آزاده‌ای را در هر جای دنیا ناراحت می‌کند و لازم هم نیست حتماً مسلمان باشد؛ چنین موضوعاتی واقعاً دردناک و اتفاق واقعاً شنیعی است. نکته بعدی این است که بشر است دیگر. نمی‌خواهم بگویم که بشر جایزالخطاست ولی در زمان معصوم هم خطا وجود داشته است. ما الان قانون و شرایط احراز این موضوع را داریم که محکم است. الان هم اداره آموزش و پرورش شهر تهران با اینکه یکی دو مورد اتفاق این‌چنینی افتاده، در این‌باره مدعی است ما معتقدیم باید با هر کسی که در این حادثه نقش داشته، به‌شدت برخورد شود... فرض کنید که این اتفاق برای خانواده من یا شما افتاده بود. آیا حق ما نبود انتظار این را داشته باشیم که فرد خاطی به اشد مجازات برسد ولی نخواهیم همسایه‌مان هم بفهمد؟ از نظر شما رسانه‌ای کردن این موضوع، وجه مثبت بیشتری دارد یا منفی؟... حس من این است که رسانه‌ای شدن این اتفاقات، ضربه‌ای که به جامعه می‌زند به مراتب بیشتر از نکته‌های مثبت آن است. ببینید، یک موقع هست همین یکی دو مورد که مثلاً الان در تهران داریم در یک شهر شده ۲۰ یا ۳۰ مورد، در این صورت من حرف شما را قبول دارم ولی در تهران بزرگ در طول یک سال، یکی دو مورد اتفاق افتاده و این قابل رسانه‌ای کردن نیست.» وی در ادامه اعلام کرد: «...معاون مدرسه که خاطی بود همان روز اول دستگیر و عزل شد و مدیر هم با اینکه مقصر نبود و اشتباهش این بود که این موضوع را نفهمیده و کشف نکرده بود، عزل شد.»
وقوع چنین رویدادهایی مایه نگرانی بسیاری از خانواده‌هایی شده‌است که به اولیای مراکز آموزشی اطمینان کرده و فرزندان خود را به آنها سپرده‌اند. به نظر می‌رسد برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی باید تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود. برخورد قاطع با متخلفان، معاینه موردی و دوره‌ای روحی و روانی مسوولان و معلمان، تاکید ویژه برای حضور مشاوران روانکاوی در مدارس، آموزش و آگاهی‌بخشی دانش‌آموزان و‌... می‌تواند در پیشگیری از این حوادث موثر باشد. نصب دوربین در مراکز آموزشی به‌ویژه در دبستان‌ها و رصد همیشگی آنها در بخش‌های نظارتی نیز باید در دستور کار وزارت آموزش ‌و پرورش قرار گیرد.

گاف عجیب برنامه ورزش از نگاه دو درباره تیم ملی
این روزها بسیاری از خبرها حول فوتبال و جام‌جهانی چرخ می‌زند. حتی اعضای فرهنگستان ادب فارسی که رئیس‌شان-غلامعلی حدادعادل- نشان داده است، خوب پا به توپ می‌شود، وارد میدان فوتبال شده است و در این زمینه جلوه‌هایی از خلاقیت خود را به افکار عمومی نشان داده‌ است. فرهنگستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «...‌عبارت «سریار» را برای «کاپیتان» (captain)، «بازی‌نما» را برای «اسکوربورد» (‌scoreboard)، «کنج» را برای «کرنر» (corner)، «توپ‌رهایی» را برای «دراپ‌بال» (Drop ball)، «جریمه» را برای «پنالتی» (penalty) و «تک» را برای «تکل» (tackle) برگزیده است.» استفاده از این واژه‌ها توسط گزارشگران فوتبال در جام جهانی احتمالاً موجب انبساط خاطر بسیاری از مخاطبان خواهد شد.
در این هفته اما یک رویداد در برنامه ورزش از شبکه دو موجب عصبانیت بسیاری از مخاطبان سیما شد. فرهیختگان در این باره نوشت: «...‌میهمانان برنامه حسن روشن، حمید درخشان، پرویز مظلومی و حسین عبدی بودند و مجری درباره اینکه باید به تیم ملی امیدوار بود و می‌شود از نیجریه و بوسنی امتیاز گرفت حرف می‌زدند... اما فاجعه از لحظه‌ای شروع شد که میهمانان در هنگام پخش یک آیتم، به شکل «ناخواسته»‌ای تحلیل‌های واقعی و ناامیدکننده‌شان را با خودشان در میان گذاشتند و البته خبر نداشتند که میکروفن‌ها باز است و حمید درخشان با لحنی به‌شدت تمسخرآمیز و در حالی که می‌خندید، گفت: «هر چی فکر می‌کنم نمی‌دانم دی‌ماریا را باید بگیریم یا مسی را؟» پرویز مظلومی هم ادعا کرد: «ای کاش، ای کاش بازی آخر با آرژانتین بود!» حسن روشن هم معتقد بود اصلاً مسی در مقابل ایران بازی نمی‌کند و استراحت می‌کند و پیمان یوسفی هم با این استدلال که مسی در کارنامه‌اش به دنبال جای خالی آقای گلی جام جهانی است با روشن مخالفت کرد و گفت: «مسی می‌تواند در بازی با ایران آقای گلی‌اش را قطعی کند.» پرویز مظلومی هم اعلام کرد به نظر او بوسنی می‌تواند در مرحله گروهی اول شود اما جالب این است که او روی آنتن می‌گفت می‌شود بوسنی را کنترل کرد.» اگر این اتفاق در هر کشور دیگری می‌افتاد جنجالی بزرگ به راه می‌افتاد، اما به نظر می‌رسد که مردم و مسوولان همگی از نوع تحلیل‌های این عزیزان آگاهی داشته‌اند. ان‌شاء‌الله سایر تحلیل‌های کارشناسان سیما به‌ویژه در مسائل دیپلماتیک یا سیاست داخلی این‌گونه نباشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها