شناسه خبر : 7453 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیدگاه ترزا می برای بریتانیای پسابرگزیت

مانیفست تغییر

نخست‌وزیر، ترزا می، روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه، دیدگاهش راجع به بریتانیای پس از خروج از اتحادیه اروپا را برای نمایندگان حاضر در اجلاس داووس تشریح کرد و همین‌طور بحث‌های گسترده‌تری درباره مسوولیت‌پذیری سیاسی و تجاری پیش کشید.

لیانا بریندد/ بیزینس اینسایدر
نخست‌وزیر، ترزا می، روز پنجشنبه 19 ژانویه، دیدگاهش راجع به بریتانیای پس از خروج از اتحادیه اروپا را برای نمایندگان حاضر در اجلاس داووس تشریح کرد و همین‌طور بحث‌های گسترده‌تری درباره مسوولیت‌پذیری سیاسی و تجاری پیش کشید. می در سخنرانی 20دقیقه‌ای خود، ساختن یک «بریتانیای به راستی جهانی» را وعده داد و خواستار آن شد که کسب‌وکارها در شکل دادن به بریتانیای پس از برگزیت نقش رهبری ایفا کنند. او این را «مانیفستی برای تغییر» خواند. رویداد مجمع جهانی اقتصاد با حضور هزاران تن از قدرتمندترین افراد جهان -‌از مدیرعاملان بزرگ‌ترین شرکت‌ها تا روسای جمهور، نخست‌وزیران و دیگر رهبران سیاسی کشورهای سرتاسر جهان- برگزار می‌شود. می در سخنرانی خود درباره برگزیت در لندن در روز سه‌شنبه 17 ژانویه، موضع سفت و سختی درباره برگزیت اتخاذ کرد، اما در نشست مجمع جهانی اقتصاد شاخه زیتون به اتحادیه اروپا داد. او گفت: «ما همگی در این باور که جهان بر بنیادهای تجارت آزاد و جهانی‌شدن ساخته شده است هم نظریم. ما جایگاه جدیدی را در جهان خواهیم ساخت. مسیر شاید نامطمئن باشد اما آنهایی که به برگزیت رای دادند به آینده‌ای روشن‌تر برای بریتانیا باور دارند و به همین دلیل در مسیر جاه‌طلبانه‌ای پا گذاشته‌اند. آنها یک بریتانیای به راستی جهانی را برگزیده‌اند.» دیگر خطوط قابل توجه از سخنرانی او عبارتند از این موارد:
1- «تصمیم ما به ترک اتحادیه اروپا به معنای انکار دوستانمان در اروپا نیست، کسانی که با آنها منافع و ارزش‌های مشترک و بسیاری چیزهای مشترک دیگر داریم. همچنین تلاشی برای دورتر شدن از آنها نیست.»
2- «همچنان منافع ملی بریتانیا عمیقاً حکم می‌کند که اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان موفق عمل کند. این فقط رایی برای بازیابی دموکراسی پارلمانی و حق تعیین سرنوشت ملی بود.»
3- «ما ذاتاً یک کشور تجاری بزرگ در سطح جهانی هستیم. ما می‌خواهیم پیمان‌های تجاری با دوستان قدیمی و متحدان جدید خود در سرتاسر دنیا ببندیم.»
4- «ضروری است که کسب‌وکار و تجارت نقش رهبری از خود نشان بدهد‌- نشان بدهد که در این دنیای جهانی‌شده، همگان با قواعد و مقررات واحدی بازی می‌کنند.»
5- «اگر می‌خواهیم از تجارت آزاد، بازارهای آزاد و جهانی ‌شدن دفاع کنیم، کاری که باید انجام دهیم، آنهایی از ما که موفق شده‌اند باید نسبت به دغدغه کسانی که احساس می‌کنند جا مانده‌اند حساس باشند.»
می همچنین پرچمی را در مرکز صحنه سیاست بریتانیا برافراشت. او گفت: «در سرتاسر اروپا، احزاب چپ تندرو و راست تندرو به دنبال بهره‌برداری از این فرصت هستند، و با خوراک ‌دادن به حس تندوتیز مردم، که عمدتاً از درآمدهای میانی هستند، حمایت جمع می‌کنند.» او افزود: «آن احزابی که سیاست یأس را دنبال می‌کنند، حس دیگری را نیز در میان مردم می‌پرورانند، این حس که رهبران سیاسی و تجاری جریان اصلی نتوانسته‌اند دغدغه‌های مردم را درک کنند.» ترزا می می‌گوید «مانیفست برای تغییر» و «سیاست جریان اصلی می‌توانند تغییری را که مردم می‌خواهند عرضه کنند». می 20 دقیقه صحبت کرد و در انتها به پرسش‌های مخاطبان پاسخ نداد. این برخلاف رویه نخست‌وزیر سابق بریتانیا، دیوید کامرون، بود که پس از ارائه سخنرانی در داووس، به پرسش‌های مخاطبان کف سالن هم جواب داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها