شناسه خبر : 16866 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نمایندگان حاضر در داووس از سخنرانی «می» چه دریافتند؟

واکنش‌ها به ترزا می

در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سخنرانی نخست‌وزیر بریتانیا، بیشترین توجهات را به خود برانگیخت.

کتی هوپ/ سرویس جهانی بی‌بی‌سی
در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سخنرانی نخست‌وزیر بریتانیا، بیشترین توجهات را به خود برانگیخت. او در سالن مرکزی -بزرگ‌ترین فضای موجود-کوشید دل صدها نفر را که ناامیدانه به دنبال جزئیات بیشتری درباره نحوه مدیریت او بر فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بودند به دست آورند، بودند. البته، آنها منتظر شنیدن راهکارهای او درباره کاهش نابرابری نیز بودند، عاملی که مقصر اصلی خشم روزافزون نسبت به نخبگان سیاسی شناخته می‌شود.
اما خدمه و راهنمایان مرکز همایش در داووس انگار اصلاً اسم او را هم نشنیده‌اند. آنها با اشاره به اتاقی در انتهای راهرو از من پرسیدند: «میز گردشگری را می‌خواهید؟» گفتم: «نه، ترزا می را می‌خواهم.» با تعجب جواب دادند: «ترزا می؟» توضیح دادم که منظورم نخست‌وزیر بریتانیاست. پرسیدند: «آها، یکی از رهبران جهانی؟» و راه را نشانم دادند. شاید این امر تعجب‌برانگیز نباشد. رهبران جهانی مثل مور و ملخ اینجا ریخته‌اند. حدود 50 رئیس دولت و حکومت در داووس است و این ریاست‌جمهوری پیش روی دونالد ترامپ است که مرکز توجهات را به خود جلب کرده، و نه برگزیت. با این حال، وقتی ترزا می رو صحنه رفت، کل آن اتاق بزرگ برای او به پا خاست.

«یک سخنرانی خوب»
کلیت پیام سخنرانی ترزا می، مبنی بر اینکه بریتانیا از رشد بازارهای آزاد و تجارت آزاد حمایت می‌کند -‌امری که به ادعای او زندگی همگان را بهبود می‌بخشد- ظاهراً بازخورد مثبتی داشته است. البته، در نهایت واکنش‌ها تحسین و تشویق حضار نبود، اما تشویق‌ها محکم، اما نه طولانی بودند. ووجیچ کوسترزوا، مدیر اجرایی ارشد غول رسانه‌ای لهستان، گروه ITI، گفت این سخنرانی، بسیار خوب بود. او در این باره اظهار کرد: «ترزا می تعهدی روشن به تجارت آزاد و جهانی‌شدن از خود نشان داد. این اظهارنظری بسیار روشن درباره همه کسانی بود که جا مانده‌اند.» اما آیا او فکر می‌کند که خروج بریتانیا از اتحادیه توانایی این کشور را برای رسیدن به اهداف مرتبط با تجارت آزاد کاهش می‌دهد؟ کوسترزوا خوش‌بین است: «اروپا همچنان به بریتانیا نیاز دارد.»
یوفن شی از بوستون، گفت با وعده ترزا می مبنی اینکه جهانی‌شدن باید به همگان سود برساند موافق است، اما نسبت به امکان آن شک دارد. با این حال، به نظر یوفن، سخنرانی «انرژی‌بخش» بود. او گفت: «ترزا می به حفظ ارزش‌های خوب متعهد شد و من امیدوارم جهانی‌شدن به همگان سود برساند.» به همین سان، استوارت آیزنشتات، که ریاست بخش بین‌المللی شرکت حقوقی آمریکایی Covington را برعهده دارد (او پیشتر پُست‌های بالایی در کاخ سفید داشت مثل سفارت اتحادیه اروپا در دوره کلینتون)، گفت بیان و لحن ترزا می «بسیار مثبت» بود. او گفت: «این تصور که بریتانیا از اروپا جدا نمی‌شود، پیام بسیار مهمی بود، همین‌طور ابراز تعهد به تجارت آزاد.»
آیزنشتات، همزمان که با هم به سمت جلسه بعدی می‌رفتیم، افزود: «ما می‌توانیم به جزئیات بیشتری بپردازیم، اما پیام اساسی بسیار دلگرم‌کننده بود.» در نهایت، به دیوید موران، سفیر بریتانیا در سوئیس و لیختن‌اشتاین برخوردم. او با لبخند گفت: «چیز زیادی از من گیرتان نمی‌آید.» پرسیدم: «اما به نظرتان سخنرانی خوبی بود؟» با تکان دادن سر جواب داد: «اوه، بله.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها