شناسه خبر : 2351 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

لب لباب سخنرانی ترزا می در اجلاس داووس

چهار نکته از سخنرانی نخست‌وزیر

در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد داووس سوئیس، نخست‌وزیر بریتانیا، ترزا می، سخنرانی‌ای را ارائه کرد که می‌توان آن را دنباله سخنرانی برگزیت او در هفته پیش از آن در لندن دانست، سخنرانی‌ای که در آن یک برنامه ۱۲ نکته‌ای برای برگزیت عرضه کرد. این نخستین حضور ترزا می در داووس در مقام نخست‌وزیر بریتانیا بود.

آلیسیا نیکولز/ سایت قانون تجارت کارائیب
در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد داووس سوئیس، نخست‌وزیر بریتانیا، ترزا می، سخنرانی‌ای را ارائه کرد که می‌توان آن را دنباله سخنرانی برگزیت او در هفته پیش از آن در لندن دانست، سخنرانی‌ای که در آن یک برنامه 12 نکته‌ای برای برگزیت عرضه کرد. این نخستین حضور ترزا می در داووس در مقام نخست‌وزیر بریتانیا بود. او در این نشست بسیاری از نکاتی را که در سخنرانی هفته پیش از آن ذکر کرده بود، با تمرکز عمده بر برگزیت و ترسیم برنامه‌اش برای ساختن یک «بریتانیای به راستی جهانی» تکرار کرد. در زیر برخی از مهم‌ترین نکات سخنرانی او در داووس را می‌آورم:

برگزیت انکار اروپا نیست
ترزا می تکرار کرد که برگزیت، انکار اتحادیه اروپا از سوی بریتانیا نبود، بلکه «فقط رایی برای بازیابی دموکراسی پارلمانی و حق تعیین سرنوشت ملی بود.» او در ادامه تمایل بریتانیا را به پیگیری یک «قرارداد تجارت آزاد جاه‌طلبانه و برجسته با اتحادیه اروپا» و در عین حال، ضرورت آزادی انعقاد قراردادهای تجارت آزاد با متحدان قدیمی و جدید بریتانیا در سرتاسر دنیا را توضیح داد.

بریتانیا باید رهبر بازارهای آزاد و تجارت آزاد باشد
او نیت بریتانیا را برای «گام گذاشتن در یک نقش رهبری جدید در مقام نیرومندترین حامی کسب‌وکار، بازار آزاد و تجارت آزاد در هر جای جهان» ابراز کرد. ترزا می اشاره کرد که بحث درباره پیوندهای تجاری آتی مدت‌هاست با شماری از کشورها آغاز شده است، در حالی که دیگران نیز پیشتر علاقه خود را نشان داده بودند.

او یک «بریتانیای جهانی» خواهد ساخت
ترزا می با هدف رفع این تصور که بریتانیا در حال منزوی و درونگرا شدن است، بر تمایلش به ساختن یک «بریتانیای جهانی» که سرنوشتش را دوباره خودش به دست گرفته و به تقویت یک نظام چندجانبه قاعده‌محور کمک می‌کند، تاکید کرد. او تکرار کرد که عمیقاً به یک نظم جهانی قاعده‌مند باور دارد. او افزود: «ما باید ارتقای همکاری بین‌المللی را تا هر جا که می‌توانیم ادامه دهیم.» هرچند خانم می پیشتر بر ضرورت کنترل سیاست مهاجرتی بریتانیا تاکید کرده بود، در سخنرانی خود بر این نکته دست گذاشت که بریتانیا «بخش اعظم قدرتش را از گوناگونی و تنوعش می‌گیرد» و تاکید مضاعف کرد که «ما یک دموکراسی چندنژادی، چندقومیتی و چندمذهبی هستیم و به این امر افتخار می‌کنیم.» اینجاست که لحن جدلی او کاملاً از لحن همتایش در آن سوی جهان، یعنی رئیس‌جمهور جدید آمریکا، دونالد ترامپ، متفاوت می‌شود، کسی که نه‌تنها سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی را خوار شمرده بلکه دومی را یک فاجعه خوانده است. علاوه بر این، ترامپ همواره ضدمهاجرت بوده و آن را تهدید می‌دانسته و نه عامل قدرت.

بریتانیا «یک برنامه جاه‌طلبانه برای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی» آغاز کرده است
ترزا می اشاره کرد که بریتانیا اقدام به حرکتی کرده که او «یک برنامه جاه‌طلبانه برای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی» خواند. مسائلی مثل رشد برابری درآمدی و نارضایتی مردمی نسبت به تجارت آزاد و جهانی‌شدن از موضوعات اصلی در بحث‌های داووس بود. با توجه به تحولات سیاسی‌ای که این مسائل به بار آورده‌اند، این امر جای تعجب ندارد. در برخورد با این مسائل، ترزا می چیزی را ترسیم کرد که به باور او باید نقش هم حکومت‌ها و هم کسب‌وکارها باشد. او همچنین تاکید کرد که وضعیت کنونی به همین شکل نمی‌تواند بماند. او به ضرورت همکاری رهبران در راستای شکل دادن به سیاست‌ها و رویکردهای جدیدی که در خدمت مردم کشورهای آنها باشد اشاره کرد. جذاب‌تر از همه اینکه او گفت نقش حکومت‌ها نباید فقط «بیرون از راه ایستادن» باشد -آن‌طور که شعار نظریه اقتصادی نولیبرالی است. آنها همچنین باید «نقش جدید و فعالی در راستای حمایت از کسب‌وکارها و تضمین سهم‌بری بیشتر مردم در هر گوشه کشور از منافع موفقیت کسب‌وکارها» بر عهده بگیرند. او گفت این امر برای کسب‌وکارها به معنای «انجام اقدامات بیشتر برای گسترش آن منافع و مزایا به مردم بیشتر است»، اقداماتی مثل پرداخت سهم منصفانه‌شان از مالیات و پذیرفتن وظایفشان در قبال کارکنان.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها