شناسه خبر : 16661 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سخنان نخست‌وزیر بریتانیا در داووس چه انعکاسی داشت؟

جدایی سخت

نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه هفدهم ژانویه، چند روز پیش از اینکه برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به اقامتگاه داووس در سوئیس برود، در لانکسترهاوس لندن، سخنرانی‌ ارائه کرد و در آن برنامه ۱۲‌نکته‌ای خود را برای خروج از اتحادیه اروپا پیش کشید.

عباس شهرابی
نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه هفدهم ژانویه، چند روز پیش از اینکه برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به اقامتگاه داووس در سوئیس برود، در لانکسترهاوس لندن، سخنرانی‌ ارائه کرد و در آن برنامه 12‌نکته‌ای خود را برای خروج از اتحادیه اروپا پیش کشید. نکات کلیدی این برنامه تعهد به خروج بریتانیا از بازار مشترک است. می همچنین گفت عضویت بریتانیا را در منطقه تجارت آزاد به پایان می‌رساند تا کنترل کامل بر مهاجرت از اتحادیه اروپا داشته باشد.
بخش‌های دیگر این برنامه که «برگزیت سخت» نام گرفته، شامل این می‌شود که بریتانیا عضو کامل اتحادیه گمرکی نخواهد بود، بلکه امیدوار است نوعی از معامله آزاد از تعرفه را پیش ببرد و همچنان در مسائلی مثل جرم و تروریسم با اتحادیه اروپا همکاری کند. لحن عمومی ترزا می در آن سخنرانی تهدیدآمیز بود. او گفت: «نبود معاهده خروج برای بریتانیا، بهتر از یک معاهده بد است.» او همچنین این تهدید فیلیپ هاموند را تکرار کرد که اگر اتحادیه اروپا نتواند معامله خوبی را به بریتانیا پیشنهاد دهد، بریتانیا به یک نظام مالیات پایین روی می‌آورد تا سرمایه‌گذاری را تحریک کند. داونینگ استریت نیز بعد از سخنرانی تایید کرد حرف‌های می، برنامه وعده داده‌شده دولت بریتانیا برای برگزیت است. با وجود این، وقتی ترزا می به پیشگاه سیاستمداران، تاجران و سرمایه‌داران جهان رفت، برخوردش به شیوه دیگری بود. در داووس، او با بیانی جهان‌وطنانه از بریتانیایی جهانی و نه اروپایی سخن گفت. می‌ گفت کشورش رهبری تجارت را در دنیا در دست خواهد گرفت. نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا در عین حال هشدار داد نابرابری که در اثر جهانی شدن ایجاد شده است به سیاست تفرقه‌اندازی دامن می‌زند. او گفت جهان پر از ثروت بی‌سابقه است اما بسیاری از مردم بر این عقیده‌اند که این ثروت‌ها در جهت رفاه آنها نیست. ترزا می ‌گفت حرف از تشدید روند جهانی شدن مردم را می‌ترساند.
نخست‌وزیر بریتانیا گفت برای بسیاری از مردم جهانی شدن به معنی آن است که کار آنان به کارگران خارجی داده می‌شود و دستمزدشان کاهش می‌یابد. می ‌گفت به عنوان نخست‌وزیر کشوری که تغییرات مهمی را در پیش رو دارد،‌ امیدوار است که آینده روشن‌تری برای مردم این کشور به ارمغان بیاورند. وی افزود، انگلیسی‌ها امیدوارند بریتانیایی بسازند که جهانی باشد در حالی که برخی متحدان اروپایی فکر می‌کنند که انگلیسی‌ها به اروپا پشت کردند، اما برگزیت پشت کردن به آنها و دور شدن از آنها نیست چراکه همه آنها با هم مشترکاتی دارند. اظهارات ترزا می واکنش‌های مختلفی را -‌از تحسین گرفته تا تردید و بدبینی- در میان تحلیلگران برانگیخته است. سخنان ترزا می در اجلاس داووس واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. درحالی که برخی از تحلیلگران آن را مانیفستی برای تغییر می‌دانند برخی دیگر مثل جورج سوروس چندان دل خوشی نسبت به آن ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها