شناسه خبر : 7198 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جرج سوروس درباره نتایج برگزیت چه گفت؟

هشدارهای میلیاردر

میلیاردر مجارستانی‌الاصل، جرج سوروس، گفته است که به باور او، نخست‌وزیر بریتانیا، ترزا می، «دوام نخواهد آورد» و بریتانیایی‌ها پس از پیامدهای اقتصادی مثبت اما گمراه‌کننده رای برگزیت، در حالت انکار خیره‌سرانه واقعیات به سر می‌برند.

ویلیام واتکینسون/ اینترنشنال بیزینس تایمز
میلیاردر مجارستانی‌الاصل، جرج سوروس، گفته است که به باور او، نخست‌وزیر بریتانیا، ترزا می، «دوام نخواهد آورد» و بریتانیایی‌ها پس از پیامدهای اقتصادی مثبت اما گمراه‌کننده رای برگزیت، در حالت انکار خیره‌سرانه واقعیات به سر می‌برند.
این ثروتمندترین مدیر صندوق پوشش ریسک در جهان، که در نشست مجمع جهانی اقتصاد با تلویزیون بلومبرگ گفت‌وگو می‌کرد، نسبت به تعهد بریتانیا به برگزیت بدبین بود. سوروس که زمانی به عنوان مردی که بانک انگلیس را به دنبال فروش استقراضی به ارزش 10 میلیارد پوند طی بحران ارزی چهارشنبه سیاه سال 1992 ورشکست کرد مشهور شده بود، روز نوزدهم ژانویه در اتاقی مملو از میهمانان گفت که برگزیت فاجعه است. سوروس که تحصیل‌کرده مدرسه اقتصاد لندن است، این سخنان را چند روزی پس از ارائه برنامه دوازده نکته‌ای ترزا می برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت.
پیرمرد 86‌ساله بر این باور است که نخست‌وزیر بریتانیا با این کابینه «متفرق و دو‌دسته» چندان در داونینگ استریت باقی نمی‌ماند. سوروس گفت: «احتمال اینکه نخست‌وزیر می در قدرت بماند بسیار پایین است. او کابینه بسیار متفرقی و اکثریت کوچکی در پارلمان دارد. به نظر من، او دوام نمی‌آورد.» در ماه ژوئن، سوروس گفته بود که تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا به «سناریویی فاجعه‌بار» خواهد انجامید. او هنوز نظرش را تغییر نداده است، هرچند برخی پیش‌بینی‌های اقتصادی حاکی از آن هستند که دورنمای بهتری انتظار بریتانیا را می‌کشد.
سوروس ادامه داد: «در این لحظه، مردم بریتانیا در حالت انکار واقعیت هستند. وضعیت اقتصادی کنونی به بدی آنچه پیش‌بینی می‌شد نیست و آنها در امیدواری زندگی می‌کنند.» او افزود: «اما همزمان با کاهش ارزش ارز و افزایش تورم همچون عامل پیش‌برنده اقتصاد، استانداردهای زندگی افول خواهد کرد. اندکی زمان می‌برد، اما هنگامی که رخ دهد آنها خواهند فهمید که چیز کمتری گیرشان آمده، زیرا دستمزدها همگام با افزایش هزینه‌های زندگی بالا نمی‌رود.»
سوروس حتی نسبت به اینکه آیا بریتانیا عملاً از بلوک اروپا خارج می‌شود یا نه، مشکوک است. او به این نکته اشاره کرد که بریتانیا می‌توانست یک روز جمعه بلوک را ترک کند و دوشنبه دوباره به آن بپیوندد.
او افزود: «جدایی زمان می‌برد. جدایی از ازدواج به مراتب سخت‌تر است.» سوروس هنگامی که 26 سال داشت به آمریکا رفت و به عنوان یک متفکر لیبرال شناخته می‌شود، در نتیجه طبیعتاً تمسخرهایش را برای رئیس‌جمهور جدید آمریکا، دونالد ترامپ کنار نگه داشته بود. سوروس گفت: «من شخصاً متقاعد شده‌ام که او نیز سقوط می‌کند.» به نظر سوروس شکست ترامپ «نه به خاطر مردمی مثل ما که دوست داریم او سقوط کند، بلکه به خاطر این است که ایده‌هایی که او را هدایت می‌کنند ذاتاً متناقض هستند و تناقض‌ها از پیش در ذهن مشاورانش گنجانده شده‌اند.»
سوروس با باور به اینکه متنفذین ملک و املاک کشور را چندپاره می‌کنند افزود: «آشکار است که ترامپ کشور را تجزیه خواهد کرد، زیرا بر این باور است که تجسد اراده مردم است و بنابراین هر کسی که با او مخالفت کند بخشی از مردم نیست.» این میلیاردر پیر افزود که رابطه بین ترامپ و همتای روسی‌اش ولادیمیر پوتین آمریکا و اروپا را در شرایط خطر قرار داده است. سوروس گفت: «پوتین نفوذ شریرانه‌ای بر ترامپ اعمال کرده است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها