شناسه خبر : 4117 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکنش‌های منفی به برگزیت در حال افزایش است

سخنرانی برای ابرثروتمندها

ترزا می درباره اینکه اقتصاد جهانی را باید به نحوی سامان داد که عملکرد بهتری برای خانواده‌های معمولی داشته باشد، برای ثروتمندترین افراد جهان سخنرانی کرد.

جو مورفی/ روزنامه استاندارد
ترزا می درباره اینکه اقتصاد جهانی را باید به نحوی سامان داد که عملکرد بهتری برای خانواده‌های معمولی داشته باشد، برای ثروتمندترین افراد جهان سخنرانی کرد. نخست‌وزیر به نخبگان نظام سرمایه‌داری که در داووس گرد هم آمده بودند گفت که شهروندان بسیاری این نگرانی را دارند که «جا مانده‌اند». همزمان با سخنرانی ترزا می، واکنش‌های شدیدی نسبت به راهبرد او برای برگزیت اعلام شد، اما اخبار خوبی نیز از یکی از بزرگ‌ترین بانک‌ها درباره وضعیت آتی شهر لندن می‌آمد.
ترزا می که در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در تفریحگاه اسکی در سوئیس سخنرانی می‌کرد، گفت که بریتانیا «تغییرات خطیر» و «راه نامطمئن» خروج از اتحادیه اروپا را برگزیده تا «دوباره سرنوشت خود را در دستانش بگیرد». او به مخاطبان خود که رهبران سیاسی و تجاری جهان بودند گفت: «ما باید به این احساس که برخی شرکت‌ها هستند، به ویژه آنهایی که نفوذ جهانی دارند، که با قواعدی متفاوت از قواعد دیگران بازی می‌کنند، توجه کنیم.» او افزود که «اصلاحات قطعاً حیاتی است اگر بخواهیم رضایت عمومی را از یک اقتصاد جهانی‌شده و کسب‌وکارهایی که در قلمرو آن فعالیت می‌کنند حفظ کنیم.» سخنرانی او در داووس از سخنرانی کلیدواژه‌ای‌اش در روز سه‌شنبه 14 فوریه در لندن، مبسوط‌تر بود.
ترزا می تهدیداتش را مبنی بر «بیرون رفتن» از اتحادیه بدون یک قرارداد خروج در صورتی که اصول تجارت منصفانه‌اش رد شود، تکرار نکرد. ترزا می ‌گفت هدفش تبدیل بریتانیا به قهرمان جهانی تجارت آزاد است. به دنبال کنایه بوریس جانسون به فرانسوا اولاند، عضو فرانسوی پارلمان اروپا، سیلویه گولار گفت: «من به همه طرفین در بریتانیا و اروپا می‌گویم از لحن تهدیدآمیز دوری کنند. گاهی آقای جانسون خیلی همسایه خوش‌خلقی نیست.» ادعای وزیر خارجه بریتانیا درباره اولاند و دیگر رهبران اروپایی، «ضربه‌های تنبیهی» فراری‌های بریتانیایی است. گولار گفت: «هیچ‌کس نمی‌خواهد مردم بریتانیا را تنبیه کند. هیچ تنبیهی در کار نیست. اگر شما عضو یک باشگاه باشید حقوق و وظایفی دارید؛ اگر دیگر عضو نباشید، وظایف ندارید اما حقوقی هم ندارید.» گولار همچنین ترزا می را به خاطر ترک اتحادیه اروپا بدون قرارداد خروج شماتت کرد و گفت این کار مثل «خروج بدون پرداخت قبض»
است.
پی‌یر موسکویچی، کمیسیونر امور اقتصادی و مالی اروپا، با بیان اینکه نباید در مذاکرات برگزیت خیلی دست و دلبازانه با بریتانیا رفتار کرد، از اظهارات نخست‌وزیر مالت حمایت کرد. موسکویچی گفت: «بیرون بودن بهتر از داخل بودن نیست. نمی‌تواند این‌گونه باشد. نمی‌توانید همه منافع عضویت در باشگاه را داشته باشید، آن‌وقت بیرون از آن بمانید.» با این حال، او دسترسی به بازار مشترک را حتی در صورتی که بریتانیا مانع از حرکت آزاد اتحادیه اروپا شود، منتفی ندانست. او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی در داووس گفت که برگزیت به هر دو طرف آسیب می‌زند، «زیرا ما شرکای قدرتمندی هستیم و باید این‌گونه بمانیم. شما باید بفهمید که این برای ما هم یک آسیب است.» مدیر اجرایی ارشد Barclays، جس استالی، گفت که این بانک به دنبال تغییر جهت فعالیت‌هایش از طریق راه‌اندازی آن در ایرلند و آلمان است اما «بدنه اصلی» همچنان در بریتانیا می‌ماند. او گفت: «به نظر من مرکز مالی اروپا شهر لندن را ترک نمی‌کند. من فکر می‌کنم بریتانیا همچنان ریه‌های مالی اروپا خواهد بود. احتمالاً باید برخی فعالیت‌های خاص را منتقل کنیم، اما اینها حاشیه‌ای و قابل‌مدیریت هستند.»
مدیر تویوتا، تاکشی اوچیامادا، هشدار داد که این شرکت خودروسازی مشغول این مساله است که چگونه می‌تواند پس از برگزیت دوام بیاورد. او به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «ما جهت‌دهی نخست‌وزیر بریتانیا را دیدیم، حالا به همراه عرضه‌کنندگان باید ببینیم چگونه می‌توانیم این دوره را بگذرانیم.» کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، هشدار داد که بریتانیا هنوز باید دوره «درد» را تجربه کند. او پیش از همه‌پرسی گفته بود که خروج از اتحادیه از پیامدهای «نسبتاً بد» تا «پیامدهای بسیار بسیار بدی» برای بریتانیا خواهد داشت. شب پیش از سخنرانی ترزا می در داووس، لاگارد گفت: «ما هنوز بر این باوریم که این کار اصلاً مثبت و بدون درد نخواهد بود.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها