شناسه خبر : 46359 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عصر جدید

مهم‌ترین ابتکارات و نوآوری‌های یک دهه گذشته کدام‌ها بودند؟

 

زهرا تهرانی / نویسنده نشریه 

اگر سال 1995 خیلی دور به نظر می‌رسد، به این دلیل است که واقعاً چنین بود. پخش‌کننده دی‌وی‌دی دستگاه سرگرمی جدید و داغ بود، تلفن‌های همراه حجیم بودند و به جز مکالمه، کار چندانی انجام نمی‌دادند، و دسترسی به اینترنت یک تجربه بدیع (و کُند) محدود به رایانه‌های رومیزی بود. همچنین سالی بود که CNET (رسانه آمریکایی اینترنتی فناوری) شروع به انتشار و بررسی مسائل مربوط به تکنولوژی کرد. فناوری در 25 سال پس از آن روز به‌شدت تغییر کرده است. می‌توان استدلال کرد که این امر به بهبود زندگی ما منجر شده و ما را بیشتر به اطلاعات، سرگرمی و یکدیگر متصل می‌کند. شما همچنین می‌توانید برعکس این موضوع را مطرح کنید، اما در هر صورت، چند ابزار و فناوری وجود دارد که زندگی ما و جهان را برای همیشه دگرگون کرده است. در اینجا به پنج مورد از این فناوری‌ها و ابزارها اشاره می‌کنیم.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) ) شبکه‌ای از اشیای فیزیکی را توصیف می‌کند که با حسگرها، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌ها به منظور اتصال و تبادل داده‌ها با دستگاه‌ها و سیستم‌های دیگر از طریق اینترنت تعبیه شده‌اند. این دستگاه‌ها از اشیای خانگی معمولی گرفته تا ابزارهای صنعتی پیچیده را شامل می‌شود. امروزه با بیش از هفت میلیارد دستگاه اینترنت اشیای متصل، کارشناسان انتظار دارند این تعداد تا سال 2025 به 22 میلیارد برسد. طی چند سال گذشته، اینترنت اشیا به یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن بیست و یکم تبدیل شده است. اکنون که می‌توانیم اشیای روزمره -وسایل آشپزخانه، ماشین‌ها، ترموستات‌ها، مانیتورهای کودک- را از طریق دستگاه‌های تعبیه‌شده به اینترنت وصل کنیم، ارتباط یکپارچه میان افراد، فرآیندها و اشیا امکان‌پذیر شده است.

با استفاده از محاسبات کم‌هزینه، داده‌های بزرگ، تجزیه‌وتحلیل و فناوری‌های موبایل، اشیای فیزیکی می‌توانند داده‌ها را با کمترین مداخله انسانی به اشتراک بگذارند و جمع‌آوری کنند. در این دنیای بیش‌ازحد یکپارچه، سیستم‌های دیجیتال می‌توانند هر تعاملی بین چیزهای متصل را ضبط، نظارت و تنظیم کنند. دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال ملاقات می‌کند و آنها همکاری می‌کنند. درحالی‌که ایده IoT برای مدت طولانی وجود داشته است، اینترنت اشیا مجموعه‌ای از پیشرفت‌های اخیر در تعدادی از فناوری‌های مختلف آن را عملی کرده است.

بهبود بهره‌وری  

با استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا برای خودکارسازی و بهینه‌سازی فرآیندها، کسب‌وکارها می‌توانند کارایی و بهره‌وری را بهبود بخشند. به عنوان مثال، حسگرهای اینترنت اشیا را می‌توان برای نظارت بر عملکرد تجهیزات و شناسایی یا حتی حل مشکلات احتمالی قبل از ایجاد خرابی، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و بهبود زمان کار به کار گرفت.

صرفه‌جویی در هزینه

با کاهش فرآیندهای دستی و خودکار کردن وظایف تکراری، اینترنت اشیا می‌تواند به کسب‌وکارها در کاهش هزینه‌ها و بهبود سودآوری کمک کند. به عنوان مثال، از دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توان برای نظارت بر مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف، کاهش هزینه‌های انرژی و بهبود پایداری استفاده کرد.

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

دستگاه‌های اینترنت اشیا حجم وسیعی از داده‌ها را تولید می‌کنند که می‌توانند برای تصمیم‌گیری‌های تجاری آگاهانه‌تر و الگوهای تجاری جدید کاربرد داشته باشند. با تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند بینشی در مورد رفتار مشتری، روندهای بازار و عملکرد عملیاتی کسب کنند و به آنها اجازه می‌دهد تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد استراتژی، توسعه محصول و تخصیص منابع بگیرند.

چاپگر سه‌بعدی

چاپگر سه‌بعدی یکی از آن فناوری‌هایی است که هر سال به جریان اصلی کاربردی نزدیک‌تر می‌شود. سال‌ها شاهد اجرای این مفهوم در تلویزیون و فیلم‌ها بوده‌ایم، اما اکنون چاپگرهای سه‌بعدی خانگی، فراتر از یک سرگرمی عجیب‌وغریب به نظر می‌رسند و به یک دستگاه کلیدی تبدیل شده‌اند. چاپ سه‌بعدی به عنوان راهی برای طراحی نمونه‌های اولیه تقریباً هر چیزی جای پای خود را در زندگی انسان امروز باز کرده است. این فناوری به سازندگان اجازه می‌دهد  قطعات پلاستیکی سبک‌تر را جایگزین قطعات فلزی کنند و اشیایی را که اشکالی غیرعادی و عجیب دارند و با قالب‌گیری معمولی قابل ساخت نیستند به‌راحتی می سازد. این دستگاه‌ها در تولید مواد درون کلاه‌های فوتبال و کفش‌های ورزشی آدیداس کاربرد دارند و پورشه قصد دارد یک برنامه چاپ سه‌بعدی جدید ارائه کند که به مشتریان امکان این را می‌دهد که صندلی‌های خودروهایشان را تا حدی با پرینت سه‌بعدی مطابق میل‌شان بسازند. برخی چاپ سه‌بعدی را انقلاب صنعتی چهارم می‌نامند. پژوهشگران عرصه دیجیتال بر این باورند که چاپگر سه‌بعدی یکی از فناوری‌هایی است که تحولی عظیم در تمامی ابعاد زندگی بشر رقم خواهد زد. اما چگونه؟

پزشکی دقیق

این فناوری می‌تواند کاربردهای متعددی در دقت پزشکی داشته باشد- از ایجاد اندام‌های شخصی، پیوند پوست یا قطعات مکانیکی گرفته تا چاپ نانوذرات هدفمند، غذا و قرص‌هایی که با میکروبیوم و فیزیولوژی خاص فرد سازگار است. این یکی از محرک‌های موج بعدی نوآوری در مراقبت‌های بهداشتی شخصی خواهد بود.

مواد غذایی با چاپ سه‌بعدی

 ممکن است چاپ سه‌بعدی به‌زودی برای مقابله با یکی از برجسته‌ترین مشکلات جهان به یاری مردم بیاید: پایان دادن به گرسنگی. وعده‌های غذایی تهیه‌شده با چاپگرهای سه‌بعدی راه‌حلی پایدار برای جمعیت رو به رشد ما ارائه می‌دهد. کارتریج‌های روغن و پودر برای ایجاد وعده‌های غذایی به کار می‌آید که کالری مورد نیاز افراد برای رشد را تامین می‌کند. این فرآیند همچنین کمک می‌کند تا ضایعات مواد غذایی کاهش چشمگیری پیدا کند، زیرا کارتریج‌ها 30 سال ماندگاری خواهند داشت.

پوشاک سفارشی

دیگر مشکلی برای قرار گرفتن در وسط سایزهای استاندارد وجود ندارد. در حال حاضر، برخی از افراد با این مشکل دست به‌گریبان هستند که کفش سایز 7 خیلی بزرگ است و سایز 6 (یا 5 /6) خیلی کوچک است. یک چاپگر سه‌بعدی می‌تواند اندازه دقیق را ایجاد کند. در مورد لباس هم همین‌طور است. وقتی بتوانید لباس‌ها را پرینت سه‌بعدی کنید، کاملاً اندازه خواهند بود. در اصل شما طراح خود هستید. این هم برخی از دلایلی که چاپگر سه‌بعدی می‌تواند نقش عجیبی در زندگی افراد بازی کند.

79

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی زمانی چیزی فراتر از یک داستان فرضی نبود. اما به طرز شگفت‌انگیزی امروز، هوش مصنوعی به موضوع گفت‌وگو سر میز شام تبدیل شده است؛ یک فناوری نوظهور به همان اندازه که الهام‌بخش است ترسناک نیز به نظر می‌رسد و یک پرسش بسیار واقعی برانگیخته است: حالا چه می‌شود؟ درحالی‌که ممکن است به نظر برسد که به‌سرعت اتفاق افتاده است، اما در واقعیت، این فناوری برای چندین دهه در حال تکامل بوده است. دانشمندان اولیه کامپیوتر الگوریتم‌های حل مسئله را ایجاد کردند و منطق را در مورد چگونگی حل مشکلات انسان و طبیعت الگوسازی کردند. هوش مصنوعی نیز به دنبال تغییر و تحولی عجیب در دنیای امروز است، اما بیشتر از هر جای دیگری پای این فرآیند به عرصه تجارت باز شده است. صرف‌نظر از صنعت، اینکه آیا شرکت شما بر اساس خدمات، تولید، مصرف‌کننده یا تجارت به کسب‌وکار مشغول است، هوش مصنوعی نقشی را در عملیات شرکت ایفا خواهد کرد. حوزه‌های کاربردی اصلی که هوش مصنوعی نقشی رو به رشد در آنها ایفا می‌کند به شرح زیر است.

مشتریان و کارمندان

چت‌بات‌ها قبلاً نقش قابل توجهی بر خدمات مشتری داشته‌اند. استفاده از روبات‌های گفت‌وگو که از فناوری‌های هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند هم قابل اعتمادتر است و هم‌ صدایی انسانی دارد. در آینده، تصور می‌شود تمایز میان انسان و هوش مصنوعی به امری بسیار دشوار تبدیل شود.

بازاریابی

بازاریابی سنتی، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند کپی رایتینگ، در حال حاضر به‌شدت تحت تاثیر هوش مصنوعی مولد قرار گرفته است. در حالت ایده‌آل، یک ویرایشگر با دانش دنیای واقعی از یک کسب‌وکار باید تصحیح‌کننده باشد، اما محتوای نوشتاری، مانند بیانیه‌های مطبوعاتی، پست‌های وبلاگ، نسخه‌های فروش و بیوگرافی‌ها را می‌توان امروزه به‌طور مصنوعی تولید کرد. احتمالاً درصدی از هر چیزی که امروز آنلاین می‌خوانید، هوش مصنوعی تولید کرده است.

تحقیق و توسعه

پیشرفت‌های هوش مصنوعی پژوهشگران را قادر می‌کند تا همه چیز را از کیهان گرفته تا بدن انسان بهتر درک کنند. غربال کردن حجم عظیمی از داده‌ها به دنبال الگوها و ناهنجاری‌ها به شکل‌گیری درک ما از کهکشان‌ها و همچنین توسعه واکسن کووید19 کمک کرده است. بسیاری از پیشرفت‌هایی که در علم و پزشکی در حال رخ دادن و در افق هستند، تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهند شد که حجم وسیعی از داده‌ها بتوانند از طریق ماشین‌ها تجزیه‌وتحلیل، درک و برای انسان توضیح داده شوند.

اتومبیل‌های خودران

آنچه ما به عنوان فناوری خودروهای خودران در نظر می‌گیریم، ترکیبی پیچیده از الگوریتم‌ها، حسگرها، محرک‌ها، قطعات خودرو و پردازنده‌های قوی است که همه نرم‌افزارها را اجرا می‌کنند. هر یک از این مولفه‌ها نقش مهمی در دادن توانایی به خودروهای خودران برای نقشه‌برداری دقیق از محیط اطراف خود و نظارت بر موقعیت خودروهای مجاور، چراغ‌های راهنمایی، عابران پیاده، لبه‌های جاده و خط‌کشی دارند. هر یک از این زیرسیستم‌ها برای دستیابی به یک وسیله نقلیه خودران کاملاً کارآمد و ایمن نیاز به بهبودهای قابل توجهی دارند. درحالی‌که ما در همه این زمینه‌ها به پیشرفت کافی دست نیافته‌ایم، روندهای اخیر نشان می‌دهد که فاصله زیادی با تکمیل این مولفه‌ها نداریم. با این حال، هنگامی که به این نقاط عطف دست یابیم، نه‌تنها نحوه کارکرد خودروها را تغییر خواهیم داد، بلکه با عواقبی روبه‌رو خواهیم شد که بسیار فراتر از حوزه فناوری خودروهای خودران است. انتقال از نقطه A به نقطه B در خودروهای بدون راننده باید بسیار آرام و بی‌صدا باشد. به گفته دیوید هایند، که به عنوان دانشمند اصلی TRL در حوزه ایمنی و تحقیقات خدمت می‌کند، «عملکرد خودروهای خودران باید به گونه‌ای باشد که با رانندگانی که با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کنند مقابله کند. اما خودروهای خودران چگونه دنیا را متحول می‌کنند و سهم آنها از تغییرات مثبت در دنیا چیست؟».

تصادفات جاده‌ای کمتر

سالانه حدود 3 /1 میلیون نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر این تصادفات به دلیل اشتباهات در قضاوت انسان است و روزانه حدود 32 نفر در ایالات‌متحده به دلیل تصادف رانندگی در حالت مستی می‌میرند، یعنی تقریباً هر 45 دقیقه یک نفر. با کمک خودروهای خودران، کاهش قابل توجهی در تعداد تصادفات وجود خواهد داشت، زیرا هیچ اقدام انسانی در آن نقشی نخواهد داشت.

عملیات لجستیک خودکار

خودروهای بدون راننده نیز برای تحویل غذا و بسته در آینده طراحی خواهند شد. وسایل نقلیه خودران به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که به‌سرعت و بدون مشکل نیاز مشتری را برآورده کنند. خودروهای خودران و کامیونت‌ها را می‌توان به حسگرها و دوربین‌های مختلف برای تشخیص اشیا و آدرس‌ها مجهز کرد. علاوه بر راندمان عملیاتی، وسایل نقلیه خودران بهره‌وری سوخت و استفاده از ناوگان را بهبود می‌بخشند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 هزینه‌های وسایل نقلیه شهری 40 درصد کاهش یابد.

تشخیص چهره

تشخیص چهره یکی از حوزه‌های در حال رشد فناوری است که نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند. این نوعی احراز هویت بیومتریک است که از ویژگی‌های چهره شما برای تایید هویت‌تان استفاده می‌کند.

این فناوری به ما کمک می‌کند قفل دستگاه‌ها را باز کنیم و عکس‌ها را در آلبوم‌های دیجیتال مرتب کنیم، اما نظارت و بازاریابی ممکن است کاربرد اصلی آن باشد. دوربین‌های مرتبط با پایگاه‌های اطلاعاتی تشخیص چهره حاوی میلیون‌ها عکس و گواهینامه رانندگی برای شناسایی مجرمان مظنون کاربرد دارند. آنها همچنین می‌توانند برای تشخیص چهره و ارائه توصیه‌های شخصی برای خرید هنگام ورود به فروشگاه به کار گرفته شوند. هر دو این فعالیت‌ها نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی را افزایش می‌دهند، که از نفوذ بیش‌ازحد مجریان قانون، سیستم‌هایی با تعصبات نژادی پنهان، تا دسترسی هکرها به اطلاعات امن افراد را شامل می‌شود. و البته برخی از سیستم‌ها همیشه از دقت کافی برخوردار نیستند. با این حال، بازار هیچ نشانه‌ای از رکود نشان نمی‌دهد. تنها در ایالات‌متحده، انتظار می‌رود صنعت تشخیص چهره از 2 /3 میلیارد دلار در سال 2019 به هفت میلیارد دلار تا سال 2025 افزایش یابد. فناوری تشخیص چهره به معیاری برای تکامل فناوری تبدیل شده است. این فناوری مانند سایر تکنیک‌های بیومتریک، در سال‌های اخیر بهبود یافته و پیشرفت کرده است. در گذشته، الگوریتم‌های مورد استفاده بر اساس الگوهای هندسی ساده بود، اما اکنون این علم بسیار پیچیده‌تر شده است و به آنچه به عنوان نمایش‌های ریاضی و فرآیندهای تطبیق شناخته می‌شود، تبدیل شده است. اما آینده این فناوری چیست و در چه زمینه‌های دیگری از زندگی روزمره ما با آن برخورد خواهیم داشت؟ شرکت‌هایی مانند Incode بر این باورند که تشخیص چهره و سایر برنامه‌های بیومتریک به‌زودی شیوه زندگی ما را تغییر خواهند داد. طبق داده‌های «استاتیتسا»، بازار فناوری‌های بیومتریک در چند سال آینده به رشد خود ادامه خواهد داد و در سال 2027 سهم آن در اقتصاد به 55 میلیارد دلار و هزینه‌های مربوط به بازار تایید هویت در همان سال به 18 میلیارد دلار خواهد رسید- با افزایش تخمینی در 10 سال (2017 تا 2027) 13 میلیارد دلار. ریکاردو آمپر، مدیرعامل و بنیان‌گذار Incode، یک شرکت پیشرو در تایید و احراز هویت، توضیح می‌دهد: «در آینده همه چیز به تعیین هویت بستگی دارد و این امر با سیستم‌های هوشمند احراز هویت بسیار ساده و آسان انجام می‌شود. 

دراین پرونده بخوانید ...