شناسه خبر : 45921 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هویت انسانی در عصر دیجیتال

فناوری چه تاثیری بر هویت انسانی می‌گذارد؟

احساس ما نسبت به خود، هویت خود و خانواده‌ها، قبیله‌ها، جوامع و حتی ملت‌هایمان جنبه مهمی از معنای انسان بودن است. فناوری‌ها مدت‌هاست که در هویت شخصی و گسترده‌تر ما از نیزه‌های تشریفاتی گرفته تا گوشی‌های هوشمند نقش داشته‌اند.

هرچه در عصر دیجیتال پیش می‌رویم، هویت به‌طور شخصی و به‌طور گسترده‌تر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چرا؟

هویت شامل جایی است که ما از آن آمده‌ایم، شرایط اجتماعی-اقتصادی، غذاها، هنجارها، سنت‌ها، زبان و سیستم‌های اعتقادی ما. 

فناوری‌های دیجیتال، به‌ویژه فناوری‌های ارتباطی، نقش فزاینده‌ای در احساس هویت ما، چه از نظر شخصی و چه از لحاظ اجتماعی، ایفا می‌کنند. به گوشی هوشمند فکر کنید. مدل، سن آن، نوع قاب مورداستفاده، مکان و نحوه استفاده از تلفن، حتی نحوه راه‌اندازی برنامه‌ها و... عمیقاً با هویت شما مرتبط هستند. 

با توجه به اینکه اینترنت اکنون بشریت را در مقیاس جهانی به هم متصل می‌کند، ظهور رسانه‌های اجتماعی، ما را به تفکر در مورد هویت‌ها در مقیاسی برخلاف گذشته سوق داده است. فناوری‌های ارتباطی مانند رسانه‌های اجتماعی و روشی که امروزه تلفن‌ها به ما متصل می‌شوند، شاید بیشترین تاثیر را بر هویت‌های شخصی و اجتماعی داشته باشند. این به این دلیل است که مهم‌ترین تاثیر بر هویت ما از ایده‌ها و از تخیلات ما می‌آید. هرچه بیشتر و سریع‌تر بتوانیم ایده‌ها را به اشتراک بگذاریم، تاثیر آنها بر هویت ما هم بیشتر می‌شود. 

دراین پرونده بخوانید ...