شناسه خبر : 21136 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استمداد روحانی از رهبری در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

حمایت مجدد حائری‌شیرازی از احمدی‌نژاد

مهرداد بذرپاش از نمایندگان منتقد دولت گفت: «اخیراً یکی از سران کشورهای همسایه پیامی از سمت رئیس‌جمهور آمریکا برای مقامات کشورمان آورده بود. باراک اوباما که داعیه اصلاح سیاست خارجی ایالات متحده را داشت حالا به آخر خط رسیده و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیازمند توافق با ایران بر سر موضوع هسته‌ای کشورمان است تا مختصر دستاوردی در پایان دوره خود داشته باشد. آنها در پیام‌ها و مکاتبات خصوصی‌شان با احترام از ایران درخواست می‌کنند که پای میز مذاکره و توافق بیایند اما در رسانه‌هایشان ایران را تهدید به روی میز بودن گزینه‌های نظامی می‌کنند.»

این روزها بخش عمده خبرهای سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها تحت تاثیر مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی قرار داشته است. عزیزان دلواپس هم که این روزها نام خود را به «حامیان توافق خوب» تغییر داده‌اند در جنجال علیه تیم مذاکره‌کننده ایرانی سنگ تمام گذشته‌اند. از فکت‌شیتی که در میدان آزادی در میانه هفته رونمایی کردند گرفته تا مقالات تند «کیهان»، «وطن‌امروز» و... علیه مذاکرات.
«ایران» ارگان دولت نیز در خبری به یکی دیگر از اقدامات این گروه‌ها پرداخت و نوشت: «حاشیه نماز جمعه هفته پیش پایتخت، شاهد توزیع گسترده نشریات علیه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. از جمله این نشریات، ماهنامه موسوم به «شهدای اسلام» است که خود را «تحت نظارت هیات خانواده شهدا و ایثارگران» معرفی کرده است.» «جام زهر ادامه دارد...»، «روحانیونی که با کفر صلح کردند!» و «پشت پرده توافق» از تیترهای اصلی و روی جلد این ماهنامه است که با تاریخ انتشار «تیرماه 1394» توزیع شد. در صفحات داخلی این ماهنامه نیز در مطلبی با تیتر «نقش تیم فعلی وزارت خارجه در پذیرش قطعنامه 598» با اشاره به اینکه «نگاهی به شرایط پذیرش این قطعنامه تقریباً شبیه اتفاقاتی است که این روزها در عرصه بین‌الملل بر سر ایران می‌آید» و ضمن یادآوری نظر امام (ره) درباره «جام زهر بودن قطعنامه»، نوشته است: «در این گزارش به کسانی که در تیم مذاکره‌کننده قطعنامه حضور داشت (داشتند) و اکنون نیز در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حضور دارند، می‌پردازیم.»
نویسنده سپس به بازخوانی نقش حسن روحانی، محمدجواد ظریف، مجید تخت روانچی و جمشید ممتاز، در دو برهه قطعنامه 598 و مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. همچنین شماره خرداد این ماهنامه هم با تصویر روی جلد ظریف و تیتر «وزیری که خواب آمریکا را می‌بیند!» میان نمازگزاران توزیع شد. این روزنامه در ادامه نوشت: در شرایطی که مقام معظم رهبری، همین چند روز پیش در جمع کارگزاران نظام تاکید کردند «تیم مذاکره‌کننده امین، غیور، شجاع و متدین‌اند»، مشخص نیست که انتشار و توزیع گسترده نشریاتی حاوی مطالب خلاف واقع و توهین توسط چه نهادها یا افراد پشت پرده‌ای صورت می‌گیرد و چرا ستاد برگزاری نماز جمعه، چشم روی این اقدام «دلواپسان» فروبسته است؟
«همشهری» نیز خبری به نقل از مهرداد بذرپاش از نمایندگان منتقد دولت منتشر کرد و به نقل از او نوشت: «اخیراً یکی از سران کشورهای همسایه پیامی از سمت رئیس‌جمهور آمریکا برای مقامات کشورمان آورده بود. باراک اوباما که داعیه اصلاح سیاست خارجی ایالات متحده را داشت حالا به آخر خط رسیده و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیازمند توافق با ایران بر سر موضوع هسته‌ای کشورمان است تا مختصر دستاوردی در پایان دوره خود داشته باشد. آنها در پیام‌ها و مکاتبات خصوصی‌شان با احترام از ایران درخواست می‌کنند که پای میز مذاکره و توافق بیایند اما در رسانه‌هایشان ایران را تهدید به روی میز بودن گزینه‌های نظامی می‌کنند.» این خبر از سوی محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت تکذیب شد. بحث دکل گمشده که امیدواریم به همین یک مورد ختم شود و مثلاً معلوم نشود که باید در آینده به دنبال هفت‌، هشت مورد دیگر از این دکل‌ها بگردیم، یکی دیگر از بحث‌های داغ رسانه‌ها در هفته پیش بود.

حمایت مجدد حائری‌شیرازی از احمدی‌نژاد
محی‌الدین حائری‌شیرازی از استادان اخلاق دولت محمود احمدی‌نژاد با انتشار نامه‌ای به اکبر هاشمی‌رفسنجانی به اظهارات اخیر او مبنی بر اینکه هشت سال دولت گذشته مثل مرض هاری بود، واکنش نشان داد. او خطاب به هاشمی نوشت: «صحبت اخیر شما در رابطه با عملکرد دولت سابق که هشت سال زهر به نظام اقتصادی و اخلاقی تزریق شد به طوری که مردم تمام مشکلات اخلاقی و اقتصادی را که در گوشه و کنار جامعه مشاهده می‌شود از آن دولت ببینند و در آخر نسبت به پشتیبانی روحانیون از این دولت گلایه فرموده‌اید لازم دیدم کلمه‌ای گفته باشم... آنچه شما دولت سابق را در آن خلاصه کردید، افزایش نقدینگی است. مساله، مساله پول رایج جهانی است.
طبیعت این پول آن است که نمی‌توان با آن در حد نقطه‌جوش عمل کرد و مشکلات را حل کرد مگر آنکه از جانب دیگر مشکلی پیش آید. مساله صاحبخانه شدن متوسط مردم در قبل از دولت سابق، امری نزدیک به محال بود. الان بسیاری از آنها صاحبخانه هستند. یکی از اشتباهات وارثان آن دولت این بود که در تکمیل خانه‌ها عقب‌نشینی کردند تا صاحبان آن مجبور شوند به ثمن بخس خانه خود را به دلال‌ها بفروشند و آنها با تکمیل خانه‌ها به آلاف و الوف برسند و مستحقان خانه، دوباره دربه‌در شوند.»
نماینده استان فارس در خبرگان در بخش دیگر نامه خود تاکید کرد: «شما همیشه می‌گویید عدالت، میانه‌روی. اینکه حاکمیت هشت‌ساله گذشته را حتی خاکستری نبینیم و سیاه مطلق بدانیم، میانه‌روی است؟ این‌طور نیست. دولت سابق آرزوهای بعضی انسان‌ها را عملی کرد و آرزوی بخشی از اقشار ضعیف را برآورد. استان فارس آرزوی راه‌آهن داشت امروز به آرزوی خود رسیده است. متوسط جامعه مایوس از خانه‌دار شدن بودند الان صاحبخانه‌اند... بگذارید دولت فعلی شق‌القمری کند و معجزه‌ای انجام دهد و وضع مردم را از نظر اخلاقی و اقتصادی بهتر کند آنگاه خواهید دید مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.»
«عصر ایران» در یادداشتی به این نامه پرداخت و نوشت: «... آقای هاشمی با تشبیه تزریق نقدینگی به اقتصاد ایران به ابتلا به «بیماری هاری» در آن هشت سال از سکوت یا حمایت برخی روحانیون در قبال اقدامات محمود احمدی‌نژاد و همکاران او انتقاد کرده بود و حالا آقای حائری‌شیرازی خود را یکی از مصادیق آن خطاب و عتاب دانسته چون برای آن وزیران و مدیران، درس اخلاق می‌داده‌اند و در عین حال معتقد است خدماتی هم در آن هشت‌ساله انجام شده نه که یک سر ابتلا به بیماری بوده باشد... اینکه ایشان خود را نسبت به کسانی که به آنان درس اخلاق می‌دادند متعهد می‌دانند و شرط انصاف به جا می‌آورند مستحسن و ستودنی است اما آیا از اینکه برخی از آن افراد توصیه‌های ایشان به دست دراز نکردن به اموال عمومی را رعایت نکرده‌اند و سر و کارشان به زندان و دادگاه افتاده ناخرسند نیستند؟!..
خوب است که معلم اخلاق بگویند هنگام درس مثلاً یادآور می‌شده‌اند که منظور از کمک دولت به دانشگاه‌ها این نیست که 16 میلیارد تومان را به حساب خودت و معاونت بریزی یا نه که اگر به جزییات نمی‌پرداخته‌اند انتقاد هاشمی قابل دفاع است و حق دارند از روحانیون حامی گله کنند چون لابد خوب درس اخلاق نداده بودند و اگر هم می‌گفتند و رعایت نشد چرا به سکوت ادامه دادند؟»

استمداد روحانی از رهبری در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر
قانون «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» که از همان مراحل ابتدایی بررسی در مجلس بحث‌برانگیز شده بود، علت ارسال نامه رئیس‌جمهوری به مقام معظم رهبری شد و این نامه توسط ایشان به هیات عالی حل اختلاف ارجاع شده است. به گزارش «انتخاب» آن‌گونه که برنامه «پیک بامدادی» رادیو سراسری گزارش داد: «این طرح دوم اردیبهشت به قانون تبدیل شد اما با امتناع دولت، رئیس مجلس آن را ابلاغ و لازم‌الاجرا کرد...» این برنامه در ادامه گفت‌وگویی در همین زمینه با محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان انجام داد.
یزدی در این‌باره تصریح کرد: «خوشبختانه اخیراً قانونی در مجلس تصویب شد که پس از یکی دو بار رفت و آمد به شورای نگهبان ایرادات آن برطرف و تایید شد و رئیس مجلس آن را به رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد و البته رئیس‌جمهوری از نظر اجرا، مشکلاتی به نظرشان رسید که نامه‌ای خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتند و معظم له نیز آن را به هیات حل اختلاف که ریاست آن را آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر عهده دارد، ارجاع دادند که در آن هیات بررسی و نتیجه آن اعلام می‌شود.» حال باید منتظر ماند و دید شورای حل اختلاف قوا به ریاست سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی چه چاره‌ای برای این قانون خواهد یافت.

شرمنده‌ایم که مداحان برای نظام تعیین تکلیف می‌کنند
ماه مبارک رمضان یکی از مهم‌ترین ایام فعالیت مداحان در کشور به شمار می‌آید. در دهه‌های اخیر ورود مداحان به مباحث جناحی با انتقاد گسترده برخی دلسوزان مواجه شده است. بخش‌هایی از سخنرانی مسیح مهاجری مدیرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی در مراسم یادبود شهدای هفت‌تیر و شهید عباسعلی ناطق‌نوری که هر ساله توسط علی‌اکبر ناطق‌نوری در حسینیه امام حسن مجتبی‌(ع) لواسان برگزار می‌شود، نیز در هفته پیش به این موضوع اختصاص یافت. مهاجری با اشاره به صحبت‌های سیاسی و اهانت‌های برخی مداحان گفت: «متاسفانه این مداحان سخنران شده‌اند و سیاست تعیین می‌کنند. مداحی که می‌گوید آقایان استخر می‌روند و جت‌اسکی می‌کنند، معتقد است کسی که به استخر می‌رود، ضدانقلاب و انحصارطلب است.»
او با بیان اینکه مگر ایران، جمهوری مداح‌هاست که آنها برای نظام تعیین تکلیف کنند؟ ما برای این رفتارها شرمنده هستیم، تصریح کرد: «این‌گونه نیست که کاری صورت نگرفته باشد و همه دولت‌ها کارهای بزرگی کردند و همین دولت هم اگر بحث هسته‌ای را به نتیجه برساند، کار بزرگی کرده است.»

نامه زیباکلام به روحانی درباره جرم سیاسی
سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهوری در همایش بزرگداشت هفته دستگاه قضایی در هفته پیش با واکنش‌هایی مواجه شد. رئیس‌جمهوری در این همایش از عدم تعریف جرم سیاسی انتقاد و خواهان تعریف این جرم به کمک دو قوه دیگر شد. برخی از چهره‌های مستقل و اصلاح‌طلب از این اظهارات استقبال کردند، اما رسانه‌های اصولگرا ترجیح دادند کمتر به این مساله بپردازند.
در این مورد اما واکنش صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با سایر واکنش‌ها متفاوت بود. به گزارش «انتخاب» او در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: «...جناب آقای دکتر روحانی، ۳۶ سال است این آرزو تحقق پیدا نکرده و چندین ۳۶ سال دیگر هم که بگذرد تحقق نخواهد یافت... شاید کمتر موضوعی را بتوان یافت که در این ۳۶ سال به اندازه روشن نمودن تکلیف «جرم سیاسی» در خصوص آن تلاش شده بدون آنکه نتیجه‌ای به بار آمده باشد.
به کرات این موضوع توسط مسوولان رسانه‌ای شده و مدتی هم بر سر زبان‌ها بوده و بعد هم بدون آنکه نتیجه‌ای حاصل شود فراموش شده تا نوبتی دیگر. کمتر کسی هم این پرسش را مطرح کرده که اشکال کار کجاست و چرا «جرم سیاسی» تعریف نشده و تکلیف آن از منظر حقوقی و قضایی روشن نمی‌شود؟...در پاسخ می‌بایستی به استحضار برسانم که اساساً جرم، بزهکاری، خلاف یا خطایی به نام یا تحت عنوان «سیاسی» نه وجود دارد و نه قابل تعریف است. همچنان که در هیچ جامعه دموکراتیک و قانون‌مداری ما هیچ شهروندی نداریم که به جرم یا اتهام «سیاسی» در زندان به سر برد یا به شکل دیگری مجازات شده باشد.
در عین حال جوامع زیادی در گذشته و حال وجود داشته و دارند که انسان‌های زیادی در آنها به‌واسطه نارضایتی از و مخالفت با حکومت‌هایشان مجازات شده و بعضاً حتی اعدام شده‌اند... جناب آقای رئیس‌جمهور، صورت مساله «جرم سیاسی»، نه چگونگی تعریف آن است و نه اینکه کدام قوه می‌بایستی آن را تدوین و کدام قوه آن را به اجرا درآورد. پرسش اساسی آن است که آیا مسوولان حاضر به تحمل مخالفت با نظرات، دیدگاه‌ها و سیاست‌هایشان هستند یا نه؟ اگر در جامعه‌ای، اعتراض و انتقاد از دیدگاه‌ها و سیاست‌های حکومت امکان‌پذیر شده و حکومت حاضر به تحمل مخالفت باشد، در آن صورت عملاً مقوله‌ای به نام «جرم سیاسی» بلاموضوع می‌شود.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها