شناسه خبر : 11013 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نیویورک‌تایمز: همه چیز از دوره احمدی‌نژاد آغاز شد

تحلیل هاشمی از سرنوشت امیرکبیر

گر بخواهیم خبرسازترین چهره‌های سیاسی کشور در هفته پیش را معرفی کنیم بدون شک اکبر هاشمی‌رفسنجانی در راس فهرست هفته پیش قرار خواهد گرفت. حضور این چهره سیاسی در دانشگاه امیرکبیر و سخنرانی در این دانشگاه به تیتر و عکس نخست بسیاری از روزنامه‌ها بدل شد.

بحث مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در روزهای میانی اردیبهشت‌ماه نیز مانند چند ماه اخیر، در صدر اخبار سیاسی و دیپلماتیک رسانه‌های ایرانی قرار داشت. مذاکرات هیات ایرانی در نیویورک و شروع نگارش متن توافقنامه یکی از خبرهای مهمی بود که در رسانه‌ها پژواک مناسبی یافت. با این حال برخی اظهارات جان کری وزیر امورخارجه ایالات‌ متحده بهانه مناسبی را در اختیار منتقدان داخلی دولت حسن روحانی رئیس‌جمهوری قرار داد تا به وسیله آن حسابی از خجالت او دربیایند. جان کری در اظهاراتی اعلام کرده بود بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران ابدی خواهد بود. روزنامه وطن ‌امروز از رسانه‌های منتقد دولت با انتخاب عکسی از وزیر امور خارجه ایالات ‌متحده در کنار یک قلاده سگ به عنوان عکس یک خود، تیتر «بازرسی ابدی» را نیز برای این عکس انتخاب کرد. دو روز بعد عباس عراقچی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: فکر نمی‌کنم خیلی چیز عجیب و غریبی باشد، این یکی از اصول اولیه ان‌پی‌تی است. کشورهایی که به ان‌پی‌تی ملحق می‌شوند براساس آن، از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار می‌شوند، فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را دنبال می‌کنند و در مقابل بازرسی‌های آژانس و اعتمادسازی به آژانس را می‌پذیرند. اینکه نظارت‌هایی وجود داشته باشد که از صلح‌آمیز بودن این برنامه‌ها اطمینان حاصل شود، یکی از اصول اولیه ان‌پی‌تی است و ما سال‌هاست که به ان‌پی‌تی پیوسته‌ایم و براساس آن، یک موافقتنامه پادمان میان ایران و آژانس امضا شده که دائمی است و این چیز عجیب و غریبی نیست.
روزنامه کیهان در این زمینه با انتقاد از عراقچی نوشت: «این اظهارات از جهات متعدد مخدوش است. 1- پیش از این ادعا می‌شده مدت توافق کذایی که تمام ابعاد برنامه هسته‌ای ایران را محدود و بعضاً ویژه می‌کند، 10 سال است و پس از آن ایران می‌تواند فعالیت‌های عادی را از سر بگیرد. 2- اگر قرار است طبق ان‌پی‌تی تعامل شود، پس تعهدات اضافی -‌حتی فراتر از پروتکل الحاقی که مجلس شورای اسلامی نپذیرفته- برای چیست؟ و آیا محرومیت از غنی‌سازی 20 درصد یا به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته IR8، تغییر کاربری رآکتور اراک، توقف غنی‌سازی در فردو، کاهش سقف مواد غنی‌شده از 10 هزار کیلو به 300 کیلوگرم، بازرسی‌های فراگیر از هر جا که غرب ادعا کرد مشکوک است و مطالبه دسترسی به برخی دانشمندان یا سیاستمداران و نظامیان ارشد در ان‌پی‌تی آمده و جزو اصول آن است؟ و با وجود قبول واگذاری کمابیش این موارد می‌توان مدعی شد ما هیچ امتیاز خاصی نمی‌دهیم؟» این روزنامه در ابتدای هفته پیش نیز با مقایسه سخنان رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی، در تیتر صفحه اول، آن را «توهین به شعور ملت» عنوان کرد. همچنین تندروهای ایالات‌متحده نیز این روزها کمافی‌السابق به هر بهانه ممکن تلاش می‌کنند در مسیر تعامل ایران و آمریکا سنگ‌اندازی کنند. به طور نمونه به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از وب‌سایت هیل، سارا پیلن فرماندار سابق آلاسکا و یکی از رهبران جنبش محافظه‌کار «تی پارتی» به شدت از سیاست‌های باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد. پیلن با نوشتن مطلبی در فیس‌بوک، نزدیکی اوباما به ایران را به «معاشقه با شیطان» تشبیه کرده و از کنگره تحت تسلط جمهوریخواهان خواست به هر قیمت ممکن جلوی توافق احتمالی با ایران را بگیرد.

درباره هشدارهای مقام معظم رهبری
در روزهای اخیر مقام معظم رهبری در چندین سخنرانی با تبیین وضعیت موجود کشور، توصیه و هشدارهایی را بیان کردند که هر علاقه‌مند به این سرزمین را به تامل وا‌می‌دارد. ایشان در جمع فرماندهان ناجا با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور تصریح کردند: «جولان دادن برخی جوان‌های سرمست غرور ثروت با خودروهای گران‌قیمت در خیابان‌ها یکی از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است و نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند.» آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در دیدار با کارگران به مناسبت روز کارگر هم تاکید کردند: «سرمایه‌گذاری که با صرف نظر کردن از سود بیشتر دلالی و عرصه‌های غیرتولیدی، به رونق تولید داخلی بپردازد بدون شک در حال عبادت است.» ایشان همچنین انجام دادن متقن و مستحکم تولید داخلی را سهم مهم کارگران در تقویت تولید برشمردند و افزودند: «مصرف‌کنندگان باانصاف نیز، با درک مصلحت کشور، چشم بر برندها و مارک‌های خارجی ببندند و با مصرف کالاهای داخلی به کمک هموطنان کارگر، بشتابند.» روزنامه اعتماد در یادداشتی به این سخنان پرداخت و نوشت: «این بیانات بدون شک بخشی از دل‌مشغولی بسیاری از دلسوزان این ملک و ملت به‌شمار می‌آید. با این حال نباید از نظر دور داشت که برخی از علاقه‌مندان و شیفتگان نظام و انقلاب که هشدارهای مقام معظم رهبری آنان را در این زمینه بیش از گذشته حساس کرده است بدون توجه به محتوای بیانات ایشان تنها به ظاهر کلمات توجه کرده و با اقداماتی احساسی و بدون کارشناسی در وهله نخست در حق مقام معظم رهبری و در وهله بعد در حق اقتصاد و مردم این کهن‌دیار ستم روا دارند.
مطمئناً رژه تجمل خودروهای گران‌قیمت موجب نوعی عدم رضایت در میان طبقه متوسط و فرودست جامعه می‌شود، به‌ویژه که به اعتقاد بخش عمده مردم بخش عمده این ثروت‌ها نه از عرق جبین و کد یمین که از مناسبات غیرشفاف اقتصادی فراهم شده است و بسیاری از طبقه نوکیسه امروز نه با دست گذاشتن بر زانوی خود که با دست بردن در جیب بسیاری از این شهروندان توانایی بلند شدن یافته‌اند. با همه این احوال آنچه از منش و سیره مقام معظم رهبری بر‌می‌آید، آن است که برای حل معضلات اجتماعی نه به معلول که باید ابتدا به فرآیند و سلسله عللی که معلول آن این قبیل تجلیات اجتماعی می‌شود، پرداخت. ان‌شاءالله به مغز بیانات رهبری توجه کنیم و شاهد طرح‌های مقطعی و ناکارآمدی چون برخورد با خودروهای گران‌قیمت و راکبان آنها چه از طریق مراجع رسمی و چه گروه‌های خودسر نباشیم. این دل‌مشغولی درباره برندها و مارک‌های خارجی نیز کم ‌و بیش وجود دارد. بیانات رهبری در سخنرانی روز کارگر توصیه‌ای به شهروندان بود که بر این برندها چشم بپوشند، مسوولان و گروه‌هایی که علاقه‌مندند توصیه‌های رهبری هرچه سریع‌تر در جامعه جامه عمل به تن کند، باید زمینه مناسب رونق اقتصادی و افزایش کیفیت تولید را فراهم کنند، نه اینکه مانند گذشته تنها به پاک کردن صورت مساله بپردازند و خرید و فروش این برندها را مجدداً زیرزمینی کنند. بدون شک وجود قانونمند برندهای معتبر خارجی از پوشاک گرفته تا سایر کالاهای مصرفی انگیزه‌ای جدی برای رقابت را در میان تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند. انگیزه‌ای که اگر در فضایی مناسب امکان بروز یابد می‌تواند، چرخ‌های اقتصاد این کشور را بهتر از گذشته به گردش درآورد.»

نیویورک‌تایمز: همه چیز از دوره احمدی‌نژاد آغاز شد
نیویورک‌تایمز با اشاره به تصادف اخیر «پورشه» زردرنگ در تهران که «توفانی خشمگینانه را در شبکه‌های اجتماعی» به راه انداخته است، افزود: «در دوران محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، تعداد اندکی از افراد دارای رانت و نفوذ و ارتباطات شخصی، توانستند ثروت‌های بادآورده‌ای از فروش نفت، دلار و طلا کسب کنند. این افراد واسطه به مشاغل تجاری روی آوردند و به گفته برخی از مقامات ایرانی، همین افراد فساد فرهنگی، اقتصادی را اشاعه دادند. براساس یک گزارش که در ماه سپتامبر منتشر شده است، حدود صد هزار خودرو لوکس از سال 2009 وارد ایران شده است و این در حالی است که صاحبان این خودروها مجبورند مالیات 140درصدی آن را بپردازند. یک پورشه 2015 باکستر جی‌تی‌اس شبیه آن خودرویی که در تصادف از بین رفت در آمریکا حدود 75 هزار دلار است و در ایران بسته به در دسترس بودن آن، حداقل 178 هزار دلار خرید و فروش می‌شود. برخی دارندگان خودروهای لوکس دور شهر می‌چرخند تا به اصطلاح «دور دور» کنند.»

تحلیل هاشمی از سرنوشت امیرکبیر
اگر بخواهیم خبرسازترین چهره‌های سیاسی کشور در هفته پیش را معرفی کنیم بدون شک اکبر هاشمی‌رفسنجانی در راس فهرست هفته پیش قرار خواهد گرفت. حضور این چهره سیاسی در دانشگاه امیرکبیر و سخنرانی در این دانشگاه به تیتر و عکس نخست بسیاری از روزنامه‌ها بدل شد. روزنامه ایران در این‌باره نوشت: «...روز استاد و معلم با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه امیرکبیر گرامی داشته شد. اما حتی جایگاه هاشمی‌رفسنجانی نیز سبب نشد که برخی تشکل‌های منتقد او برای برهم زدن برنامه حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه تلاش نکنند. اقدامی که در هفته‌های اخیر به لغو برخی سخنرانی‌های دیگر همچون سخنرانی علی مطهری در دانشگاه شیراز منجر شد، اما حضور پرتعداد دانشجویان موافق حضور هاشمی در کنار تدبیر مسوولان برگزاری مراسم موجب شد تلاش برای لغو برنامه ناکام بماند. در روز داغ دانشگاه امیرکبیر، هاشمی آمد؛ سخنرانی کرد و حتی در شرایطی که تیم محافظانش می‌خواستند او را زودتر به دفتر کارش برسانند، ترجیح داد بازگردد و در بنز قدیمی آبی رنگش با دست تکان دادن برای دانشجویان از آنها خداحافظی کند.
هاشمی در سخنانی به بزرگداشت دو چهره ماندگار تاریخ ایران یعنی شهید مرتضی مطهری و امیرکبیر پرداخت و با توصیف شهید مطهری به عنوان فردی عالم، عارف، فیلسوف و فقیهی بزرگ که به مسائل اجتماعی آشنایی داشت و به دنبال پاسخ به شبهات دینی و دفاع از اسلام بود، گفت: امیرکبیر نیز درد استعمار و استبداد را متوجه شد و برای مبارزه با آن تلاش کرد و در این راه جان خود را از دست داد. امیرکبیر، ناصرالدین‌شاه را از تبریز به تهران آورد و وی را به قدرت رساند اما استبداد نمک‌نشناسی کرد و با توطئه‌های اطرافیان ناصرالدین‌شاه، امیرکبیر به شهادت رسید اما نام وی ماندگارتر از نام شاهان شد...» این اظهارات با واکنش روزنامه کیهان مواجه شد. این روزنامه نوشت: «وب‌سایت شبکه دولتی انگلیس با جانبداری از هاشمی‌رفسنجانی، اعتراض دانشجویان به وی را «نمک‌نشناسی» عنوان کرد... نکته مهمی که درباره مصادره حیثیت و آبروی امیرکبیر (ره) به نفع آقای هاشمی مطرح می‌شود این است که امیرکبیر را عوامل و سرسپردگان رژیم انگلیس و به دستور انگلیس به شهادت رساندند. با این وصف باید پرسید رژیم منفور انگلیس و همتایان آمریکایی صهیونیستی آنان امروز از چه کسانی در ایران و در مقابل نظام اسلامی حمایت می‌کنند؟‌...»

واکنش تند نقدی به حضور کری در دفتر ایران در سازمان ملل
رئیس سازمان بسیج مستضعفین از حضور وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در دفتر ایران در سازمان ملل انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا» محمدرضا نقدی در یازدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان که در اردوگاه باهنر برگزار شد، با اشاره به جنگ یمن اظهار کرد: «در این شرایط و اوج این جنایت‌ها، وزیر خارجه نحس آمریکا که به راحتی آدم می‌کشد و روی جسد کودکان مظلوم با خونسردی لبخند می‌زند، به دفتر ایران در سازمان ملل وارد می‌شود، می‌بینیم بعضی روزنامه‌ها ذوق‌زده شده و تیترهای آنچنانی می‌زنند؛ انگار باید خوشحال بود... همه از اینکه آمریکا این‌طور ذلیل و رسوا شده خوشحالیم، از اینکه با بیداری سیاهان آمریکایی ماهیت ضد‌حقوق بشر آمریکا بیشتر آشکار شده و از اینکه با وضوح، نقش و حمایت مستقیم آمریکا از مظلوم‌کشی و کودک‌کشی رژیم آمریکایی به سقوط نهایی نزدیک می‌شود، خوشحالیم. از اینکه آمریکایی‌ها آنقدر ضعیف و ناتوان و مستاصل شده‌اند که مجبور به دریوزگی سازش هستند خوشحالیم، اما اینکه یک حیوان وحشی آدم‌کش به دفتر ایران در سازمان ملل آمده، خوشحالی ندارد؛ ما شرمنده شهدا می‌شویم، شهدایی که در چنین روزهایی در دوران دفاع مقدس با لب‌های تشنه و کام‌های گرسنه زیر بمب‌های آمریکایی دست و پا می‌زدند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها