شناسه خبر : 42981 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خاموشی در اروپا

ماجرای ماهیت حقوقی اشغالگری مداوم اسرائیل چیست؟

منابع خبری از فشارهای دولت موقت رژیم صهیونیستی بر سران ۵۰ کشور به منظور رای ندادن به نفع فلسطین در رابطه با استفساریه حقوقی دادگاه دادگستری بین‌المللی در مجمع عمومی سازمان ملل پرده برداشتند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی با ارسال نامه‌هایی به رهبران ۵۰ کشور در مناطق مختلف جهان از آنها خواسته است تا در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل به استفساریه حقوقی دادگاه دادگستری بین‌المللی در لاهه در زمینه «ماهیت حقوقی اشغالگری مداوم اسرائیل» در سرزمین فلسطین رای ندهند. دفتر لاپید طی بیانیه‌ای در این باره تاکید کرده است: از «دوستان اسرائیل» انتظار می‌رود که به این استفساریه رای ندهند. کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل که مختص مسائل سیاسی و پایان استعمارگری است، جمعه ۲۰ آبان با پیشنهاد فلسطین برای درخواست استفساریه حقوقی و نظر مشورتی از دادگاه دادگستری بین‌المللی در لاهه به عنوان بالاترین نهاد قضایی بین‌المللی درباره ماهیت وجود اشغالگری استعماری رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین از جمله قدس موافقت کرد. این پیشنهاد با ۹۸ رای مثبت، ۱۷ رای منفی و ۵۲ رای ممتنع به تایید رسید. آمریکا، ایتالیا، آلمان، استرالیا، کانادا، اتریش و جمهوری چک از جمله کشورهایی بودند که به این پیشنهاد رای منفی دادند. درخواست مذکور قرار است طی ماه آتی میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.

سقوط محبوبیت حزب «ریشی سوناک»

تازه‌ترین نظرسنجی صورت‌گرفته در انگلیس نشانگر شیب نزولی محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک و شانس بسیار پایین این حزب برای پیروزی در انتخابات آتی است. به گزارش ایرنا، داده‌های آماری موسسه نظرسنجی یوگاو، یک ماه بعد از پیروزی سوناک در انتخابات درونی محافظه‌کاران نشان می‌دهد که محبوبیت این حزب با اختلاف زیادی از حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) پایین‌تر است. در نظرسنجی صورت‌گرفته ۲۵ درصد مردم از حزب محافظه‌کار حمایت کرده‌اند که یک درصد نسبت به نظرسنجی دور قبل که دو هفته پیش صورت گرفته کاهش یافته است. در مقابل ۴۸ درصد از مردم، حمایت خود را از حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» اعلام کرده‌اند که یک درصد نسبت به دور قبل افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، حزب لیبرال دموکرات ۹ درصد، حزب سبز پنج درصد و اصلاحات پنج درصد آرای نظرسنجی را به خود اختصاص داده‌اند. کاهش محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار از اواخر دوران نخست‌وزیری بوریس جانسون کلید خورد و بعد از افشای تخلفات نامبرده در دوران قرنطینه عمومی و برنامه ریاضت اقتصادی دولت سقوط کرد. سپس برنامه اقتصادی جنجالی دولت لیز تراس که باعث آشفتگی مالی جدی در انگلیس شد، اوضاع را تشدید کرد و به‌رغم وعده‌های دولت ریشی سوناک، محبوبیت حزب حاکم پیشرفتی نکرده است. این در حالی است که اوضاع اقتصادی انگلیس در بدترین وضع نیم‌قرن گذشته قرار دارد و سوناک با اعتراف به مشکلات عمیق اقتصادی عنوان کرده است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آنها باشد. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده و وزیر دارایی از طوفان اقتصادی خبر داده است. وضع موجود باعث بروز نارضایتی‌های گسترده شده و بسیاری از بخش‌های عمومی در مقاطع مختلف دست به اعتصاب زده‌اند. بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محافظه‌کاران شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ ندارند و بسیاری از کرسی‌های پارلمان را از دست خواهند داد. ماه پیش تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از برگزاری انتخابات فوری پارلمانی در لندن برگزار شد و فشارها برای کناره‌گیری محافظه‌کاران از قدرت ادامه دارد.

ژاپن بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهد

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن به وزیران دفاع و دارایی کابینه خود دستور داد هزینه افزایش بودجه دفاعی ژاپن را تا دو درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی ۲۰۲۷ تامین کنند. به گزارش خبرگزاری کیودو، ژاپن مدت‌هاست هزینه‌های دفاعی سالانه‌اش را به حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی یا بیش از پنج تریلیون ین (۳۶ میلیارد دلار) محدود کرده است. در همین حال، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که به منظور بهبود قابلیت دفاعی این کشور در بحبوحه تقویت قدرت نظامی چین و توسعه موشکی کره شمالی، ۴۸ تریلیون ین برای پنج سال آینده به منظور پیشرفت قابلیت‌های دفاعی ژاپن مورد نیاز است. یاسوکازو هامادا وزیر دفاع ژاپن از قول کیشیدا گفت که بودجه دفاعی باید بی‌درنگ ظرف پنج سال افزایش یابد. وی افزود: ما باید بی‌درنگ بودجه مورد نیاز را تامین کنیم، به جای آنکه بگوییم نمی‌توانیم این کار را به دلیل کمبود منابع مالی انجام دهیم. کیشیدا همچنین گفت که دولت همزمان هزینه‌ها و درآمدها را بررسی می‌کند و ماه آینده در مورد تمهیداتی برای تامین بودجه لازم تصمیم‌گیری می‌کند. ژشونیچی سوزوکو وزیر دارایی ژاپن نیز به خبرنگاران گفت که زمان زیادی باقی نمانده اما ما به گفت‌وگو با وزیر دفاع ادامه خواهیم داد. دولت ژاپن قرار است راهبرد امنیت ملی، دیپلماسی طولانی‌مدت و دستورالعمل سیاست امنیتی را به‌روزرسانی و بودجه اولیه برای سال مالی ۲۰۲۳ را تامین کند. حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن پیشنهاد کرده است که دولت در راهبرد به‌روزشده متعهد شود که هزینه‌های دفاعی کشور را تا دو درصد تولید ناخالص داخلی یا بیشتر دو برابر کند که سطحی برابر با کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی طی پنج سال آینده است. هزینه‌های دفاعی ژاپن در دهه گذشته تقریباً هر سال شاهد افزایش بوده و فشار برای تامین بودجه نظامی به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین و فشار فزاینده چین بر تایوان افزایش یافته است. ناظران معتقد هستند که ژاپن در حال تغییر کاملاً محسوس در نگرش به دفاع از خود پس از دوران جنگ جهانی دوم است. بر اساس ماده نهم قانون اساسی این کشور که توسط نیروهای اشغالگر آمریکا پس از جنگ جهانی دوم نوشته شده، هرگونه جنگ رد شده و این کشور را از توسل به‌زور برای حل‌وفصل اختلافات بین‌المللی منع می‌کند. از همین رو ارتش ژاپن تنها به نقشی کاملاً دفاعی بسنده می‌کند.

عملیات زمینی در شمال سوریه

سخنگوی دولت ترکیه در تازه‌ترین موضع‌گیری خود از امکان آغاز عملیات زمینی در شمال سوریه در هر لحظه سخن گفت. به گزارش شبکه المیادین، ابراهیم کالین، سخنگوی دولت ترکیه، در اظهاراتی گفت: عملیات نظامی در شمال سوریه علیه گروهک‌های تروریستی ممکن است در هر لحظه آغاز شود. وی افزود: ترکیه خواستار دور شدن گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) از مرزهایش به عمق ۳۰ کیلومتر است. کالین در عین حال ادعا کرد: «عملیات نظامی در شمال سوریه می‌تواند یکپارچگی خاک سوریه را حفظ کند.» سخنگوی دولت ترکیه گفت: این عملیات نظامی ممکن است به روش‌های مختلف انجام شود و آنکارا زمان و روش انجام آن را مشخص می‌کند. وی مدعی شد: آنکارا در عملیات هوایی در شمال سوریه و عراق با مسکو هماهنگی انجام داده بود. پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت: نیروهای نظامی ترکیه به عملیات خود تا نابودی کامل گروه‌های تروریستی ادامه خواهند داد. اردوغان افزود: ما برای مبارزه با گروه‌های تروریستی از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم. ارتش ترکیه از یک هفته پیش حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه شدت بخشیده است. اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد. رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه گذشته در سخنانی درباره حملات کشورش به شمال عراق و سوریه گفت که «حملات ارتش این کشور به شمال سوریه صرفاً سرآغاز است و عملیات زمینی نیز در زمان مناسب اجرا خواهد شد». این موضع‌گیری‌های دولت ترکیه در حالی است که دولت دمشق بارها ترکیه را «اشغالگر و حامی گروه‌های تروریستی در سوریه و از عوامل اصلی رنج و مشکلات سوری‌ها» معرفی کرده و خواهان «پایان این اشغالگری و حمایت از گروه‌های تروریستی» شده است. در همین راستا، بشار الجعفری معاون وزیر خارجه سوریه شهریورماه 1401 درباره علل طولانی شدن بحران این کشور گفته بود که آمریکای اشغالگر حامی تروریست‌ها و سارق منابع ملت سوریه است و ترکیه نقش ویرانگری از طریق ترانزیت تروریست‌ها ایفا می‌کند. بشار الجعفری شهریورماه در دیدار طارق تلاحمه معاون مدیر دفتر سازمان ملل در زمینه هماهنگی امور بشردوستانه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (اوچا) «پیامدهای خطرناک دخالت‌های خارجی در امور داخلی سوریه و طولانی کردن بحران این کشور و خصوصاً نقش ویران‌کننده ترکیه در تشدید بحران سوریه و اقدام آنکارا در نقض قوانین و موازین بین‌المللی از طریق عبور دادن تروریست‌ها و دستاویز قرار دادن پرونده آب در شمال سوریه و نیز نقش اشغالگران آمریکایی در حمایت از گروهک‌های تروریستی و تاثیر انسانی غارت منابع ملی سوریه از سوی این اشغالگران بر اوضاع ملت سوریه» را تشریح کرده بود.

خاموشی‌ها به مجارستان رسید

بحران انرژی در اروپا قطعی برق و خاموشی‌ها را بر استادیوم‌ها، سالن‌های تئاتر و دیگر اماکن عمومی در مجارستان حاکم کرد. تارنمای رادیو و تلویزیون ایرلند نوشت که قبض‌های سرسام‌آور انرژی دولت مجارستان را مجبور به تعطیلی کتابخانه‌ها، سالن‌های تئاتر، استخرها و حتی استادیوم‌های جدید فوتبال در فصل زمستان کرده است. ساختمان‌های با بهترین فناوری روز در میان سازه‌هایی هستند که دیگر قادر به پرداخت هزینه‌های فزاینده انرژی در این کشور اروپای مرکزی نیستند. به‌رغم اینکه سِکِش‌فِهِروار یکی از شهرهای ثروتمند مجارستان است اما بسیاری از موزه‌ها، کتابخانه‌ها و سالن‌های تئاتر این شهر رو به تعطیلی هستند. به گفته شهردار سکش‌فهروار، ورزشگاه جدید این شهر با ظرفیت ۱۴ هزار تماشاگر نیز این ماه به علت صرفه‌جویی در هزینه‌ها فعالیت خود را متوقف کرد. بحران انرژی متاثر از جنگ اوکراین ویکتور اوربان رئیس‌جمهوری مجارستان را که «قبض‌های خدماتی با قیمت کم» هسته سیاستش در یک دهه اخیر بوده، تحت فشار قرار داده است. در ماه اکتبر نرخ تورم در مجارستان به 6 /21 درصد رسید که بیشترین میزان از سال ۱۹۹۶ است و سومین نرخ تورم بزرگ در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. محدودیت‌های دستوری قیمت از سوی دولت در مواد غذایی اساسی و سوخت با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به کمبود در برخی مغازه‌ها و پمپ‌بنزین‌ها منجر شده است. 

♦♦♦

ایرنا: وزارت امور خارجه انگلیس سفیر چین در لندن را برای اعتراض به بدرفتاری ادعایی با اد لارنس خبرنگار بی‌بی‌سی در شانگهای، احضار کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس با اعلام این مطلب، به خبرنگاران گفت: «بی‌بی‌سی مشخص کرده است که یکی از روزنامه‌نگاران آن هنگام پوشش اعتراضات (در شانگهای) توسط پلیس بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که این رفتار مقامات چینی غیرقابل قبول است.»

ایسنا: یک سال پس از امضای قرارداد جنجالی آکوس که میان آمریکا، انگلیس و استرالیا منعقد شده بود، واشنگتن، پاریس را به کاخ سفید دعوت کرد. اقدامی که به عنوان نخستین گام‌ها برای کاهش تنش‌های اخیر ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌تواند در نظر گرفته شود.

ایلنا: وزیر امور خارجه کانادا گفت که ناتو در دوره سرمای زمستانی کنونی به طور کامل از اوکراین پشتیبانی خواهد کرد و هدف قرار گرفتن شبکه برق و زیرساخت‌های شهری و غیرنظامی، تنها موجب افزایش حمایت هم‌پیمانان از این کشور خواهد شد.

ایسنا: «آنتــونیا لروی» (Antonia Leroy) رئیس دفتر اقیانوس‌ها در «بنیاد جهانی طبیعت» گفت: پنج کشور از هشت کشور مدیترانه‌ای اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند طرح‌های خود را برای فعالیت‌های پایدار در این دریا به کمیسیون اروپا ارائه دهند؛ موضوعی که می‌تواند به بروز فاجعه در دریای متعلق به خود آنها منجر شود.

ایرنا: به نقل از رویترز، خبرگزاری روسی «ریانووستی» گزارش داد، نماینده روسیه نارضایتی شدید مسکو را به واتیکان پس از محکومیت اخیر «پاپ فرانسیس» رهبر کاتالیک‌های جهان در «ظالمانه» خواندن اقدامات روسیه در اوکراین ابراز کرده است.

تسنیم: به نقل از خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، شرکت «انرژی قطر» یک قرارداد بلندمدت ۱۵ساله با شرکت کونوکو فیلیپس (ConocoPhillips) برای انتقال گاز مایع به آلمان امضا کرد. بر اساس این قرارداد، قطر دو میلیون تن گاز مایع به آلمان خواهد داد و اولین محموله در سال ۲۰۲۶ بارگیری خواهد شد. سعد بن شریده الکعبی، وزیر دولت قطر در امور انرژی، در این باره گفت که کشورش اقتصاد را جدای از سیاست می‌داند.

♦♦♦

مفهوم اقلیت در جامعه عرب

هم‌میهن نوشت: واقعیت این است که خاورمیانه از نظر مذهبی و قومی منطقه‌ای مملو از تکثر است. تاریخ پیچیده خاورمیانه صرفاً بر شکاف‌های فرقه‌ای افزوده است. این شکاف به‌ویژه پس از ظهور دولت-ملت‌های مدرن در قرن بیستم، تعمیق شده است. در بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه یک گروه قومی و مذهبی مسلط قدرت را به دست گرفت و همواره در ادغام سایر اجزای جامعه در نظام سیاسی ناکام مانده است. تبعیض، سیاست‌های مبتنی بر طرد و تعصب در این کشورها رایج است و مفهوم شهروندی جهانی در این کشورها جا نیفتاده است.

 

ادعایی درباره اردوغان

اعتماد نوشت: پس از چند ساعت از انفجار خیابان استقلال، وزارت کشور ترکیه اعلام کرد بیش از ۴۰ نفر را به ظن دست داشتن در این انفجار بازداشت کرده است. دو هفته از این انفجار می‌گذرد و ابهام‌ها درباره این انفجار و ادعاهای ترکیه سر جای خود باقی مانده است. جریج کوبلی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، می‌نویسد: «اردوغان زمان محدودی برای بقا در قدرت در اختیار دارد. او می‌خواهد یا از راه انتخابات به هدف خود دست یابد یا اینکه وضعیت اضطراری پیش بیاید که امنیت ملی در خطر قرار گیرد.» آیا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد حوادث غیرمنتظره در ترکیه خواهیم بود؟

 

تغییر خطوط قرمز اوکراین

شرق نوشت: چالش‌های اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و شکست‌های اخیر نظامیان این کشور در اوکراین، باعث شده تا مسکو به دنبال تغییر اهداف و خطوط قرمز خود در جنگ اوکراین باشد. این موضوعی است که تحلیلگران نظامی به آن اشاره کرده‌اند. «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی با تاکید بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، در وضعیتی «مستأصل» به سر می‌برد، از برنامه پوتین برای تغییر خطوط قرمز و اهداف جنگی خود خبر می‌دهد. پوتین پیش از این، تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای کرده بود و دیپلمات‌های غربی می‌گویند باید حرف او را جدی گرفت. 

 

دخالت فرانسه در لبنان

اعتماد آنلاین نوشت: بعد از شکست چندباره انتخاب رئیس‌جمهور لبنان، تلاش‌ها سمت‌وسوی جدیدی پیدا می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان، بعد از آنکه دو سوی قطب‌بندی سیاسی لبنان، نامزدهای یکدیگر را به‌طور کامل نفی و طرد می‌کنند، نگاه قدرت‌های جهانی فعال در امر این انتخاب، به سمت‌وسوی جدیدی گرایش پیدا کرده است. منابع آگاه به رسانه‌های لبنانی خبر دادند، بعد از آخرین شکست در انتخاب رئیس‌جمهوری، فرانسه در حال حاضر فشار زیادی وارد می‌کند تا مجدداً یک ژنرال عالی‌رتبه ارتش لبنان قدرت را در این کشور به دست گیرد. به گفته این منابع، پاریس به شدت درصدد سروسامان دادن به کرسی ریاست‌جمهوری لبنان است.