شناسه خبر : 40534 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

غرب روسیه را تحریم کرد

اوکراین از کشورهای غربی سلاح خواست

مهدی کلثومی: به دنبال امضای حکم به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک به عنوان جمهوری‌های مستقل از اوکراین، نماینده اوکراین در شورای امنیت هشدار داد مرزهای این کشور به‌‌رغم تصمیم روسیه غیرقابل تغییر هستند. نماینده روسیه نیز در سازمان ملل متحد اعلام کرد درهای دیپلماسی باز بوده اما اجازه نخواهند داد حمام خون در لوهانسک و دونتسک راه بیفتد. همزمان گزارش‌های تأیید‌نشده از ورود کاروان نظامی روسیه به دونباس، خاک اوکراین حکایت دارد. در سازمان ملل چین از همه طرف‌ها خواست در مورد اوکراین خویشتن‌داری کنند. نماینده آلمان در شورای امنیت گفت از روسیه می‌خواهیم نیروهای خود را از مرزهای اوکراین و بلاروس خارج کند. نماینده روسیه در توجیه حرکت پوتین گفت این تصمیم به دنبال بمباران دونباس توسط اوکراین صورت گرفته و اوکراین به بمباران شهروندان و تخریب توافق‌نامه مینسک مبادرت کرده است. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای روسی به نزدیک‌تر شدن به مرز ادامه داده و به نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای تهاجم دارند. بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس هم گفت ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین و اعلام تحریم‌ها علیه روسیه را بررسی می‌کند. وی افزود به رئیس‌جمهور اوکراین اطلاع داده که احتمال تهاجم روسیه در ساعات یا روزهای آینده وجود دارد. سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت روسیه در حال برنامه‌ریزی انجام عملیات بسیار خشونت‌آمیز برای درهم شکستن اوکراین است. سی‌ان‌ان نیز گزارش داد ایالات متحده همچنان شاهد آمادگی روسیه برای تهاجم گسترده از دریا و هواست. پوتین در جلسه شورای امنیت ملی اعلام کرد به رسمیت شناختن دو جمهوری را بررسی خواهد کرد اما ساعتی بعد در کنار دو رهبر جدایی‌طلب، فرمان جدایی را امضا کرد.

 

ترامپ: اقدام پوتین رئیس‌جمهور شی جین پینگ را جسور کرد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پادکستی از فلوریدا گفت حرکت پوتین باعث جسور شدن رئیس‌جمهور «شی» خواهد شد تا به تایوان حمله کرده و آنجا را بگیرد. ترامپ در گفت‌وگو با برنامه رادیویی The Clay Travis and Buck Sexton show گفت اقدام پوتین برای اعزام به اصطلاح حافظان صلح به اوکراین در صورت حضور وی در کاخ سفید هرگز اتفاق نمی‌افتاد. وی افزود اگر من رئیس‌جمهور بودم این اتفاق حتی قابل تصور هم نبود. ترامپ 75ساله تاکید کرد اقدام پوتین رئیس‌جمهور شی جین پینگ را جسور کرده و به دلیل بی‌عرضه بودن بایدن، تایوان بعدی خواهد بود. وی گفت نه پوتین و نه شی در زمانی که وی رئیس‌جمهور بود جرات چنین کاری را نداشتند و جو بایدن دلیل ضعف در روابط بین‌الملل بوده که پوتین را دست‌کم گرفته است.

 

رونمایی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و لغو دیدار بلینکن با لاوروف

آمریکا ضمن رونمایی از بسته تحریمی خود علیه روسیه از لغو دیدار وزیر خارجه آمریکا با روسیه خبر داد. بلینکن اعلام کرد تهاجم روسیه به اوکراین شروع شده و بنابراین دیدار با لاوروف فایده‌ای ندارد. وی تاکید کرد همان‌گونه که از قبل گفتیم، اکنون بر همگان آشکار شده است که نقشه پوتین حمله به اوکراین بوده است. وزیر خارجه آمریکا ضمن یادآوری تحریم‌ها هشدار داد اگر روسیه تجاوزات خود را بیشتر کند، ما تحریم‌ها را افزایش خواهیم داد. وی یادآور شد پوتین آشکارا قوانین و اصولی که صلح را در اروپا و جهان حفظ کرده، زیرپا می‌گذارد. تحریم‌های آمریکا علیه روسیه روی بدهی‌های دولتی و دو موسسه مالی از جمله بانک نظامی این کشور اعمال شد. بایدن در سخنرانی کوتاه تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک و مجوز استقرار نیروهای روسیه برای حفظ صلح را محکوم کرده و بسته تحریمی را اعلام کرد. بایدن تاکید کرد اگر روسیه پیش برود، ما هم با تحریم پیش خواهیم رفت. رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اعلام تحریم گفت این بدان معناست که روسیه دیگر نمی‌تواند از غرب پول جمع کند و نمی‌تواند بدهی‌های‌ خود را در بازارهای ما یا اروپا پرداخت کند. کرملین بعداً با دهن‌کجی اعلام کرد پوتین جلسه کاری داشته و سخنان بایدن را گوش نکرده است. سخنگوی کاخ سفید نیز بعداً اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای دیدار بایدن و پوتین وجود ندارد و اگر روسیه حضور نظامی خود را کاهش دهد، می‌توان درباره آن فکر کرد. به گفته سخنگو، پوتین می‌خواست میان کشورهای عضو ناتو تفرقه بیندازد اما نتوانست کاری از پیش ببرد. وی تاکید کرد ما همه تحریم‌ها علیه روسیه را اعمال نکردیم تا بازدارندگی خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر آن را از دست ندهیم و در حال آماده شدن برای احتمال وقوع بحران انسانی بزرگ در اروپا به دنبال تشدید تنش نظامی روسیه هستیم.

 

درخواست سلاح اوکراین از کشورهای غربی

وزیر خارجه اوکراین از کشورهای غربی خواست تا تسلیحات بیشتری به این کشور برای مقابله با روسیه ارسال کنند. وی همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا متعهد به پیوستن اوکراین به این اتحادیه در آینده شوند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه شامگاه سه‌شنبه در سخنانی گفت روسیه به تحریم‌های اروپا عادت کرده است. وی در ادامه افزود: «اروپایی‌ها، آمریکا و انگلیس هرگز اجرای طرح‌های خود را که با نام مجازات روسیه خوانده می‌شود، متوقف نخواهند کرد.» وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «اوکراین بلافاصله پس از امضای توافق مینسک، آن را نابود کرد.» خبرگزاری بلومبرگ آمریکا خبر داد که اتحادیه اروپا در پی اعمال تحریم علیه 351 نماینده روسیه است که به استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک رای مثبت دادند. همچنین روسای کمیسیون اروپا و شورای اروپا با «غیرقانونی و غیرقابل قبول» خواندن اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، گفتند که بروکسل امروز بعدازظهر اولین بسته تحریمی را علیه روسیه ارائه خواهد کرد.

آنها افزودند این تحریم‌ها کسانی را که در این تصمیم دخیل بودند و همچنین بانک‌هایی را که از ارتش روسیه و سایر عملیات‌ها در این مناطق حمایت مالی می‌کنند، هدف قرار می‌دهد. طبق بیانیه منتشرشده در این خصوص، این تحریم‌ها همچنین توانایی کشور و دولت روسیه برای دسترسی به سرمایه و بازارهای مالی و خدمات اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهند داد. علاوه بر این، اتحادیه اروپا قصد دارد واردات و صادرات این دو منطقه جداشده را با اقدامات مشابهی که پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به اجرا درآورد، سرکوب کند. حداقل دو بانک فعال در دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین نیز در صورتی که این پیشنهادها مورد حمایت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گیرد، ممکن است هدف قرار گرفته شوند. روسای کمیسیون اروپا و شورای اروپا در بیانیه خود گفتند: اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا در مرحله بعد اقدامات بیشتری را با توجه به تحولات بیشتر اتخاذ کند.

 

اقدام پوتین اردوغان را شاکی کرد

رئیس‌جمهور ترکیه از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری خلق برای دونتسک و لوهانسک انتقاد کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز سه‌شنبه به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری خلق برای دونتسک و لوهانسک واکنش نشان داد. اردوغان اقدام روسیه را «غیرقابل ‌قبول» خواند و از مسکو و کی‌یف خواست به قوانین بین‌المللی پایبند باشند. اردوغان در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بر مخالفت با هرگونه تصمیم علیه تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد. اردوغان تصریح کرد ترکیه برای کمک به حل‌وفصل مساله حاضر است در نشست مشترک شورای امنیت که اوکراین پیشنهاد آن را داده شرکت کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شب گذشته (دوشنبه ۲۱ فوریه / ۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می‌شناسد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهوری استونی در پایتخت اوکراین، گفت کی‌یف امکان قطع روابط دیپلماتیک با روسیه را بررسی می‌کند.

 

فهرست کامل پنج بانک و سه فرد تحریم‌شده روس توسط انگلیس

دولت انگلیس فهرست کامل تحریم‌شده‌های روس شامل پنج بانک و سه فرد را منتشر کرد. تحریم‌های جدید علیه پنج بانک و سه فرد روس است که به عنوان بخشی از بسته تحریمی انگلیس علیه به رسمیت شناختن دو منطقه اوکراین تعریف شده است. گنادی تیمچنکو، بوریس روتنبرگ و ایگور روتنبرگ سه فرد تحریم‌شده هستند. تیمچنکو یکی از سهامداران اصلی بانک روسیه است. این بانک سهامدار کلیدی رسانه ملی است که ترویج‌دهنده سیاست بی‌ثبات‌کننده روسیه در اوکراین است. به این ترتیب به عقیده انگلیس تیمچنکو در بی‌ثبات ساختن اوکراین نقش داشته است. وی یکی از افراد قدرتمند روسیه بوده و رابطه نزدیکی با پوتین دارد. وی شهروند روسیه، ارمنستان و فنلاند است و در سال 2014 نیز توسط آمریکا تحریم شده است. بوریس روتنبرگ مانند تیمچنکو در سال 2014 توسط آمریکا تحریم شده است و تاجر برجسته روس بوده که روابط نزدیکی با پوتین دارد. وی سهامدار عمده بانک SMP و عضو هیات‌مدیره آن است. برادران روتنبرگ پوتین را از زمانی که در سن‌پترزبورگ بزرگ شده بودند، می‌شناختند و بوریس عضو لابی قدرتمند انرژی به رهبری پوتین در سن‌پترزبورگ کانکشن است. ایگور روتنبرگ تاجر معروف روس است که روابط خانوادگی نزدیکی با پوتین دارد و عضو هیات‌مدیره سیستم ملی تله‌ماتیک NTS است. وی پسر ارشد آرکادی روتنبرگ بوده و شرکت حفاری گازپروم بورنیه را در اختیار دارد. وی در سال 2018 توسط آمریکا تحریم شد.

بانک روسیه، بانک Black Sea for Development and Reconstruction، GENBANK ،IS Bank و بانک خصوصی مسکو Promsvyazbank در لیست تحریم‌شدگان قرار گرفتند. بانک روسیه متعلق به میلیاردرهایی است که ارتباط مستقیم با پوتین دارند و پس از الحاق کریمه در سال 2014 شعبه‌هایی در این منطقه افتتاح کرده است. این بانک خدمات مالی ارائه کرده که به بی‌ثباتی و تهدید حاکمیت اوکراین منجر شده است. بانک توسعه و بازسازی دریای سیاه یا بانک کریمه بعد از الحاق کریمه به روسیه تشکیل شده و از ترس تحریم‌های غرب درواقع در این منطقه تاسیس شده است. GenBank موسسه مالی روسی است که به‌طور گسترده در کریمه فعالیت کرده و تمامیت ارضی اوکراین را به خطر انداخته است. IS Bank در کریمه فعالیت مالی ارائه می‌کند. Promsvyazbank به ارتش روسیه کمک مالی می‌کند. 70 درصد قراردادهای امضا‌شده وزارت دفاع با این بانک است.

 

اوکراین کاردار خود را از مسکو فراخواند

وزارت خارجه اوکراین واسیلی پوکاتیلو کاردار خود در مسکو را برای مشورت فراخواند. وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای خبر داد که در پی اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک، کاردارش واسیلی پوکاتیلو را برای مشاوره به اوکراین فراخوانده است. امروز سه‌شنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهوری استونی در پایتخت اوکراین، گفت کی‌یف امکان قطع روابط دیپلماتیک با روسیه را بررسی می‌کند. وی گفت درخواستی از وزارت امور خارجه برای قطع روابط دیپلماتیک با روسیه دریافت کرده است و قصد بررسی آن را دارد. پیش از این، سرگئی کیسلیتسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل، در پاسخ به سوالی درباره احتمال قطع روابط دیپلماتیک با روسیه، گفت تصمیمی که باید گرفته شود نباید «احساسی یا نمایشی» باشد. او گفت دولت اوکراین «تصمیمات سنجیده‌ای» خواهد گرفت. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در فرمانی اعلام کرد روسیه حاکمیت جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می‌شناسد و معاهدات دوستی، همکاری و کمک متقابل با رهبران آنها امضا شد. پوتین به وزارت خارجه روسیه دستور داد تا با دونتسک و لوهانسک روابط دیپلماتیک برقرار کند و از وزارت دفاع خواست تا صلح را در قلمرو خود حفظ کند. 

♦♦♦

برنا: «جان بولتون» سیاستمدار جنگ‌طلب آمریکایی و مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در مقطعی از فعالیت دولت ترامپ، در اظهارنظری در مورد بحران اوکراین مدعی شد که روسیه بازی زیرکانه دیپلماتیک را با هدف متلاشی کردن ناتو در پیش گرفته است. تارنمای خبری آمریکایی «هیل» (TheHill) با انتشار این خبر نوشت: بولتون گفت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه مایل به ادامه دادن به بحران اوکراین است.

ایسنا: نوری المالکی نسبت به توئیت اخیر رهبر جریان صدر و اشاره به تهدید شدنش توسط برخی طرف‌ها واکنش نشان دادند. وی نوشت: تلاش‌های ما برای حفظ امنیت و حاکمیت قانون و رد قانون‌شکنان قابل توجه است، اما از افزایش شمار این افراد در سال‌های اخیر متاسفیم.

ایرنا: کاملا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه در نشست خبری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان این ادعا که احتمال جنگ در اروپا زیاد است و پوتین هم تصمیمش را برای حمله گرفته است، گفت: تحریم بهترین ابزار بازدارنده علیه روسیه است.

برنا: مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه مداخله‌گری‌های واشنگتن در امور داخلی چین، قصد دارد هفته آینده به تایوان سفر و با «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهوری این جزیره دیدار کند. پمپئو و همسرش از تاریخ ۳ تا ۵ مارس (۱۲ تا ۱۴ اسفند) از جزیره تایوان دیدن می‌کنند.

ایرنا: همزمان با تنش مرزی میان اوکراین و روسیه و نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنش‌ها، وزیر خارجه اوکراین بر پیوستن کشورش به ناتو تاکید کرد. «دمیترو کولبا» در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا مدعی شد که اکثریت اوکراینی‌ها خواهان پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

ایرنا: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با افزایش تنش‌ها میان کشورش و مسکو بر سر اوکراین ادعا کرد: جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا آماده گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در هر زمانی و به هر شکلی است، اگر این کار به جلوگیری از وقوع جنگ کمک کند.

ایسنا: مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در سخنانی توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط میان عرب‌ها و رژیم صهیونیستی را یکی از «بزرگ‌ترین تحولات راهبردی در خاورمیانه» خواند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در سخنانی در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: توافقنامه‌های ابراهیم (عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) بسیاری از موانع روانی را که طی سال‌ها در منطقه انباشته شده بود، درهم شکست.

ایسنا: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: توافقی که مذاکره‌کنندگان در وین در حال رایزنی بر سر آن هستند نمی‌تواند مانع ایران شود و ضعیف‌تر از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خواهد بود.

♦♦♦

بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج‌فارس

ایسنا نوشت: شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی درباره تحولات منطقه منتشر کردند. به گزارش تارنمای روزنامه الشرق الاوسط، روز دوشنبه بیست و ششمین نشست مشترک شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد. ریاست هیات کشورهای «شورای همکاری خلیج‌فارس» را فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان، و از اتحادیه اروپا نیز جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی این اتحادیه بر عهده داشتند. این بیانیه شامل تاکید بر اهمیت تقویت روابط بین شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها از جمله گفت‌وگوی سیاسی، امنیت منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم، تجارت و سرمایه‌گذاری، انرژی، تغییرات آب‌و‌هوایی، آموزش و ... در مجامع بین‌المللی بود.

 

پاسخ مسکو به اتهام‌زنی سفارت آمریکا در روسیه

ایرنا نوشت: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شایعه‌پراکنی سفارت آمریکا در روسیه در مورد تهدید تروریستی در مسکو و سن‌پترزبورگ را عمل نابخردانه خواند. وی در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه سفارت آمریکا در روسیه در مورد تدارک حمله تروریستی در مراکز تجاری، ایستگاه‌های مترو و در ۲۰ ترمینال قطار و سایر اماکن عمومی در چند شهر بزرگ روسیه از جمله مسکو و سن‌پترزبورگ و مناطق مرزی این کشور با اوکراین هشدار داده است، نوشت: اطلاعات در مورد این حملات تروریستی تایید نشده و هیچ‌گونه شواهدی در این مورد به دست نیامده است. تمایل واشنگتن برای متشنج کردن اوضاع به ویژه در این شرایط و شایعه‌پراکنی در مورد چنین مسائل حساسی بسیار حیرت‌آور است.

 

دستور بازداشت روسای جمهور سابق ارمنستان توسط باکو

خبرگزاری فارس نوشت: مقامات قضایی جمهوری آذربایجان حکم بازداشت «روبرت کوچاریان» و «سرژ سرکیسیان» روسای جمهور سابق ارمنستان را با اتهام نقش داشتن در نبرد قره باغ صادر کردند. یک دادستان نظامی آذربایجان گفت که روسای جمهور سابق ارمنستان متهم به کمک به راه‌اندازی تظاهرات در سال ۱۹۸۸ برای جدایی بخش ارمنی‌نشین از آذربایجان هستند. دادستان جمهوری آذربایجان گفت که این دو مقام ارشد سابق ارمنستان همچنین به دلیل نقششان در ایجاد جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۹۱ تحت تعقیب قضایی هستند. کوچاریان و سرکیسیان به سرعت این اتهامات را رد کردند. 

 

ترامپ به زودی برمی‌گردد

خراسان نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که یک سال است حق استفاده از همه شبکه‌های اجتماعی مطرح چون توئیتر و فیس‌بوک را ندارد، دیروز آغاز به کار شبکه (Truth Social)، رسانه اختصاصی خود را جشن گرفت. ترامپ اکتبر سال گذشته با کینه از شبکه‌های اجتماعی گفته بود: «ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که طالبان در توئیتر حضور گسترده‌ای دارد، اما رئیس‌جمهور مورد علاقه شما را ساکت کرده‌اند. همه از من می‌پرسند چرا کسی در مقابل این فناوری‌های بزرگ نمی‌ایستد. خب ما به زودی خواهیم ایستاد.» او حالا با رسانه اختصاصی خود بازگشته و انتظار می‌رود اپلیکیشن رسانه اجتماعی ترامپ که یک میلیارد دلار کمک برای راه‌اندازی آن جمع‌آوری شده، امروز در دسترس قرار گیرد.